Fiscaal inwonerschap

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
TenD
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2016, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 1

Fiscaal inwonerschap

Bericht door TenD »

Hoi,

Ik ben niet echt een expert op het gebied van belasting. Nu moet ik (via een brief die ik heb ontvangen van de Rabobank) aangeven van welk land ik fiscaal inwoner ben. Er wordt in de brief aangegeven “In de regel heeft een natuurlijk persoon maar één fiscaal woonland” – ik zou niet weten of dat nu Nederland of de Verenigde Staten is, maar er wordt ergens anders ook aangegeven dat het wel mogelijk is dat ik fiscaal inwoner ben van meerdere landen…

Wat achtergrond: Ik ben (samen met mijn vrouw) dit jaar op 1 September verhuisd naar Amerika. Tot die periode heb ik voor een Nederlands bedrijf gewerkt en vanaf 1 September werk ik voor een Amerikaanse werkgever. Ik werk op basis van een L1b visum.

Ik heb ook contact gehad met de belasting via de belastingtelefoon. Die verwezen me naar onderstaande website:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... richtenbox

Dat hielp me niet echt. In het eerste gedeelte van het jaar ben ik uiteraard e.g. verzekerd geweest in Nederland en in het tweede deel van het jaar in Amerika.

Ik gok dat er een aantal van jullie deze vraag al eerder hebben moeten beantwoorden, dus wellicht kan iemand mij helpen. Bij voorbaat dank!

Overigens is algemene input en/of tips over belasting (voor mensen die tijdelijk in Amerika werken) ook zeer welkom. Ik kan me voorstellen dat belasting aangifte over 2018 (twee verschillende landen) een drama wordt :? ...
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Fiscaal inwonerschap

Bericht door goldenhills »

Als je verhuist naar de VS en je uitschrijft in NL ben je geen inwoner meer van NL, en normaliter vanaf dat moment ook geen fiscaal inwoner meer van NL. In de VS hangt je fiscale status af van je immigratie status en eventueel hoe lang je in de VS bent.

Ik neem aan dat de Rabobank wil weten of ze je als buitenlander moeten beschouwen, wat betekent dat ze bepaalde producten niet meer leveren en ik meen ook dat ze je financiën rapporteren (FATCA).

Dit jaar is belastingtechnisch inderdaad ingewikkelder, je moet in NL en in de VS belastingaangifte doen (in NL M-formulier). Dit jaar ben je waarschijnlijk nog geen fiscaal inwoner van de VS omdat je niet aan de substantial presence test voldoet, gezien de 1 september datum. Maar als je al veel in de VS bent geweest dit jaar en vorige twee jaar dan kan het anders uitpakken.

Wij hebben onze belastingen destijds zelf uitgezocht en ingevuld. Dat was te doen, maar veel lezen en een flinke klus.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Fiscaal inwonerschap

Bericht door Patrick1975 »

TenD schreef:Wat achtergrond: Ik ben (samen met mijn vrouw) dit jaar op 1 September verhuisd naar Amerika. Tot die periode heb ik voor een Nederlands bedrijf gewerkt en vanaf 1 September werk ik voor een Amerikaanse werkgever. Ik werk op basis van een L1b visum.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik vermoed dat je fiscaal inwoner bent van Amerika vanaf het moment dat je bent ge-emigreerd. Zie hier informatie afkomstig van de Rabobank website:

U bent in vrijwel alle gevallen fiscaal inwoner van het land waar u woont. Dit is meestal ook het geval als u werkt in een ander land dan waar u woont.

In een uitzonderlijk geval kunt u fiscaal inwoner zijn van een ander land dan waar u woont. In dat geval zal de bank vragen om achtergrondinformatie en om kopieën van documenten die uw verklaring ondersteunen mee te sturen.

Voorbeelden van verklaring ondersteunende documenten:

Diplomatiek paspoort;
Dienstpaspoort;
Visum;
Verklaring van de werkgever;
Verklaring van een belastingautoriteit.
Meer informatie per land vind u op de site van de OECD onder de zoekterm “Tax residency”.
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Fiscaal inwonerschap

Bericht door Patrick1975 »

goldenhills schreef:Wij hebben onze belastingen destijds zelf uitgezocht en ingevuld. Dat was te doen, maar veel lezen en een flinke klus.
Heb je het zelf gedaan in het jaar van emigratie? Indien ja, petje af.
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: Fiscaal inwonerschap

Bericht door Amikix »

Patrick1975 schreef:
TenD schreef:Wat achtergrond: Ik ben (samen met mijn vrouw) dit jaar op 1 September verhuisd naar Amerika. Tot die periode heb ik voor een Nederlands bedrijf gewerkt en vanaf 1 September werk ik voor een Amerikaanse werkgever. Ik werk op basis van een L1b visum.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik vermoed dat je fiscaal inwoner bent van Amerika vanaf het moment dat je bent ge-emigreerd. Zie hier informatie afkomstig van de Rabobank website (...).
Het lijkt me aan te bevelen dit uit te zoeken aan de hand van de regelgeving van het land waar je naartoe verhuisd bent. De IRS-informatie hierover staat hier.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Fiscaal inwonerschap

Bericht door goldenhills »

Patrick1975 schreef:Heb je het zelf gedaan in het jaar van emigratie? Indien ja, petje af.
Yep. Het koste wel een paar avonden om alles uit te pluizen. :wink:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer