J-2 visa

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
peebee
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2018, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 8

J-2 visa

Bericht door peebee »

Goedemiddag allemaal!

Ik heb een vraag waar ik tot nu toe weinig specifieke informatie over heb kunnen vinden:

Mijn vriend is bezig met het solliciteren voor een 5/6 jarig residency traject (arts in opleiding) in de VS. Dat traject op zich zelf is al ingewikkeld genoeg, maar de eerste uitnodigingen voor interviews lopen al binnen, dus de kans dat het hem gaat lukken wordt steeds reëler en moeten we nu serieus gaan nadenken over de stappen die er genomen moeten gaan worden op het moment dat hij inderdaad in een ziekenhuis wordt aangenomen en in juni 2019 zal moeten gaan beginnen.

De meeste opleidingen waar hij solliciteert ondersteunen/sponsoren een J1 en een J2 visa. In sommige uitzonderlijke gevallen zelfs een H1B.
Uitgaande van een J Visa loop ik tegen de volgende vragen aan waar ik nergens echt antwoord op kan vinden:

- Om in aanmerking te komen voor een J2 visa, moet je getrouwd zijn of is een geregistreerd partnerschap voldoende? En hoe lang moet je in deze vorm dan al samenwonen? Wij zijn 3 jaar bij elkaar, wonen al 2 jaar samen, maar hebben niks anders dan een samenlevingscontract.

-Is het ook mogelijk om de J2 pas na een half jaar of een elk ander willekeurig tijdstip aan te vragen? Ik ben zelf namelijk op dit moment druk bezig met het opzetten van een eigen bedrijf, en ben dus niet een huisman die duimendraaiend thuis op manlief gaat wachten en af en toe de creditcard maar trekt om te gaan shoppen :) Zodra het bedrijf eenmaal loopt dan komen er nog weer heel andere vragen naar boven drijven: als J2 houder mag je niet méér verdienen van de J1 houder, geldt dit dan ook wanneer je bedrijf in Nederland gevestigd is en je als DGA je inkomsten in Nederland verdient en niet in de VS?

Ik zou het heel erg waarderen als jullie wat meer weten over hoe wij het beste kunnen handelen in deze situatie. En of er valkuilen zijn waar we voor moeten oppassen.

Alvast bedankt!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: J-2 visa

Bericht door Willem1 »

Klinkt als een leuke opportunity :)

Om antwoord te geven op je vragen:
- Ja, je moet getrouwd zijn om een J2 te kunnen krijgen (geldt overigens ook voor elk ander 'dependent' visum, zoals bij een H1B of een F1). Hoe lang je getrouwd bent maakt niet uit, al ben je maar 1 dag getrouwd voordat je je visum aanvraagt. Maar aan alle andere vormen van langdurig samenwonen / samenlevingscontract / geregistreerd partnerschap heb je niks als het op US werkgebonden visa aankomt.

- Ja, je kunt ook op een later moment een J2 aanvragen. Maar: dit is dan een nieuwe aanvraag, waarbij de sponsor van de J1 weer een nieuw DS-2019 formulier moet afgeven (met een goede start-datum). Net als bij de J1 moet je (de 1e keer) inreizen in de periode tussen 0 en 30 dagen voor de startdatum die op je DS-2019 vermeld staat.

- Het is niet zo dat je als J2 niet meer mag verdienen dan de J1. Het salaris van de J1 moet voldoende zijn om de J1 en de J2 te onderhouden. Wat je als J2 verdient, wordt als 'bijverdienste' gezien, en mag dus niet worden meegeteld om aan te tonen dat jullie kunnen rondkomen. Maar er zit geen bovengrens op wat de J2 mag verdienen. En dat mag dus ook meer zijn dan wat de J1 verdient.

- Zodra je in de VS bent terwijl je werk verricht, zul je sociale premies en inkomstenbelasting in de VS moeten betalen. Op dat moment kan en mag je niet meer zeggen dat je inkomsten allemaal in Nederland verdiend worden. Daarbij: voor Nederland geldt dat, als de DGA van een BV verhuist en er geen andere bestuurders binnen de BV zijn, dan wordt de BV geacht te zijn verhuisd. Dus pas even op hoe je dat aanpakt. Als de BV in NL blijft (wat je kunt regelen door een andere in NL wonende bestuurder aan te stellen), dan zou jij vanuit de VS als contractor aan de slag kunnen bij je eigen BV in Nederland. Dan ben je in de VS dus self-employed, en je stuurt facturen naar je eigen BV in NL. Overigens geloof ik dat je als verse J2 zelfs nog een tijdje vrijstelling hebt van de self-employment tax (= de sociale premies) die je normaal gesproken als zelfstandige moet betalen.

Je noemde dat je partner wellicht een H1B zou kunnen krijgen - maar als partner van een H1B (= H4) mag je niet werken (tenzij de H1B-houder een greencard gaat aanvragen... sinds Obama mag in die situatie een H4 wel werken, al is het de vraag of dat onder Trump in stand blijft). Als partner van een J1 (= J2) mag je dus inderdaad wel werken.
peebee
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2018, 15:18
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: J-2 visa

Bericht door peebee »

Dank je wel voor je informatie! Kunnen we mooi in de plannen rekening mee gaan houden.
Ik hou je op de hoogte :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer