In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Meogia
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2018, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Meogia »

Dag!

In 2010 heb ik een keer met drank op achter het stuur gezeten. Daarop ben ik door de politie meegenomen naar het bureau na initiële blaastest. Half uurtje in de cel gewacht en vervolgens daar nog een keer geblazen in het nauwkeurigere apparaat. Uiteindelijk een forse boete gehad en een Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer-cursus moeten volgen.

In 2013 had ik een eigen zaak en was ik gevraagd om in de VS op een congres te spreken. De ESTA had destijds een vraag in de trant van: "Bent u ook in aanraking met de politie geweest". Omdat ik daar YES op zou moeten antwoorden, leek het mij verstandiger om de ESTA over te slaan en direct een visum aan te vragen. Dit visum werd mij op het consulaat in Amsterdam uiteindelijk geweigerd, due to lack of ties. Geen koophuis, ongehuwd, geen kinderen, geen vaste baan.

Inmiddels werkzaam bij een groot Zuidas-kantoor en moet ik mogelijk voor werk eind deze maand naar Amerika. Omdat het maar $14 is, geprobeerd een ESTA aan te vragen, ondanks dat ik YES moest antwoorden bij de vraag "is u ooit een visum geweigerd". Uiteraard heb ik daar ook YES geantwoord, en de vervolgvragen (wanneer, waar) beantwoord (2013, US consulate Amsterdam). Ter info: dat was wel met een oud paspoort en ander paspoortnummer.

Tegen al mijn verwachtingen in is minder dan 12 uur later mijn ESTA goedgekeurd. Het staat er echt... "Status: Vergunning goedgekeurd. Verloopt: 2-sep-2020". :shock: :blink: :?:

Nu ben ik toch een beetje sceptisch... Hoezo krijg ik zomaar ineens een ESTA terwijl mij eerder een visum geweigerd is? Ondanks dat ik geen eigen zaak meer heb, maar in loondienst ben (weliswaar tijdelijk t/m eind dit jaar, wat hopelijk wel verlengd wordt), heb ik nog steeds geen koophuis, echtgenoot of kinderen.

Ik weet dat jullie geen immigration officers zijn, maar wellicht kunnen jullie mij helpen dit te begrijpen? Ik ben er ook een beetje angstig voor dat ik straks alsnog bij customs in Amerika geweigerd word. Dit zou ook enorm gênant zijn t.o.v. mijn collega's die meereizen.

Dank!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door roelb »

Allereerst: je had in 2013 gewoon op een ESTA kunnen reizen. De vraag (die er nu nog steeds is, maar net iets anders gesteld, maar de onderliggende wet is niet gewijzigd) was of je een zwaar, moraal verwerpelijk misdrijf hebt gepleegd. Overigens kan rijden onder invloed daar wel onder vallen, als je dat vaker doet, maar goed, dat was niet van toepassing.

Ik voorzie niet zo snel problemen. Je aanvraag is duidelijk handmatig verwerkt (anders is het na een paar seconden in orde). Je hebt als het goed is in je aanvraag de gegevens van je werkgever ingevoerd. De CBP officer zal willen weten wat je komt doen, wat voor werk je doet en tot wanneer je blijft. Als al die vragen naar tevredenheid worden beantwoordt is het klaar. De enige belangrijke vraag is: wat ga je precies doen voor je werk. Want daar zal men wel op doorvragen. Weet je 100% zeker dat dat wat je gaat doen mag onder het VWP? Verdiep je daar even, zodat je ook de juiste antwoorden geeft. Je mag niet werken, maar je mag wel overleg voeren, vergaderen, een seminar bijwonen, etc.

Overigens maakt het oude paspoort niet uit. De systemen van de USA zijn inmiddels slim genoeg om nieuwe paspoorten van buitenlanders automatisch aan elkaar te koppelen. Dat kun je mooi zien bij de online in- en uitreishistorie die het CBP aanbiedt.
Meogia
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2018, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Meogia »

Dag Roel,

Dank voor je fijne reactie. Na mijn visum-weigering vertelde de consulaatmedewerker mij inderdaad doodleuk dat ik geen visum nodig had gehad voor een DUI. Pff, that's what you get for trying to be a good girl... /facepalm

Anyway, terug naar nu. Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe snel het verwerkt is. Ik heb na de aanvraag, gisteravond laat, direct mijn laptop dichtgeklapt. En inderdaad, ik heb de gegevens van mijn werkgever ingevoerd. En als contactpersoon/verblijflocatie de United Nations. Ik ga nl. tijdens de UN-week enkele bijeenkomsten/congressen bijwonen en evt. deelnemen aan een kleine handelsmissie (overleg voeren).

Ik had trouwens ook mijn LinkedIn-account doorgegeven in de ESTA-aanvraag.

Toch moet ik nog steeds wennen aan het idee dat mijn ESTA-aanvraag is goedgekeurd ondanks dat mij 5 jaar geleden een visum geweigerd is. Denk je dan dat het goedgekeurd is juist omdat het 5 jaar geleden is?

Is het verstandig om alsnog papieren mee te nemen, mocht ik toch apart genomen worden bij CBP? Jaarcontract werk, printjes congressen die ik ga bezoeken, etc.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Hockey »

@Meogia, in deze geldt: beter mee verlegen dan om verlegen. Meenemen kan dus geen kwaad.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door roelb »

Ik zou dat jaarcontract achterwege laten. Wekt alleen maar vragen op. Waarom neem je dat mee? Wat ga je na die tijd doen?

Als er echt twijfel zou zijn over je intenties en het feit dat je in Nederland gewoon werk hebt kun je ook gewoon je regelmatige salarisbijschrijving tonen op de app van je bank. Maar nogmaals, ik denk echt dat het allemaal niet zo ver komt.

Een normaal gesprekje is zoiets als: "Good afternoon. so, what's the purpose of your visit? Jij: business (niet work ;-)). CBP agent: what are going to do exactly? Jij: "I've going to attend the UN general assembly conference as a representative for my employer. CBP officer: "What kind of work do you do? Who is that employer"? Jij: "...". CBP officer: "And when will you be returning". Jij: "In just over a week, ehm, I'm flying home on xxxday". CBP officer: "Oke, welcome to America". Stempels, klaar.
Meogia
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2018, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Meogia »

Oei, sta in de rij voor de bagage drop off, net boarding pass geprint, en daar staat SSSS op. Ik geloof dat ik me nu wel een beetje zorgen maak...
Gast

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Gast »

Grote kans op secondary, ik ben toen ook met SSSS volledig door de mangel gehaald. Maar volgens sommige leden hier, en ik geloof hun wel in hun technische redenering, heeft SSSS niet per se een direct verband met secondary. Overigens is secondary niet een extreme ramp want de kans om bij secondary, net zoals ik, toch snel toegelaten te worden is nog steeds aanwezig en redelijk groot. Vervelend wordt het als ze je heel lang laten wachten, vaak hoe langer het duurt hoe moeilijker je in hun ogen bent en hoe groter de kans dat ze een reden zoeken en vinden voor een afwijzing. Bij mij heeft secondary inclusief special interogations een half uur geduurd en toen kreeg ik de stempel dat ik toegelaten ben en mocht ik de ruimte verlaten, naar de bagage toe. Maar als je daar meer dan 3/4 uur moet wachten is de kans klein dat je het land in mag.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door sanook »

Ik dacht dat die SSSS niets meer betekent dan dat je (random ?) aangewezen bent voor een extra security gesprek bij de gate. Dat heeft niks met immigrations te maken.
Meogia
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2018, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Meogia »

Inmiddels in het vliegtuig en had bij de gate een extra bagagecheck op explosieven enzo. Had toen wel als voordeel dat ik als eerste mocht boarden.

Nog even spannend bij aankomst begrijp ik, wel of geen Secondary. Dank voor de extra uitleg! Beetje nerveus, maar kan er toch niets aan veranderen...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door roelb »

SSSS betekent inderdaad een secondary security check bij vertrek. Dat heeft niets te maken met immigrations, en er is ook geen relatie met een volgende, connecting flight. Ik heb het zelf vorig jaar in december een keer gehad, terwijl ik een paar maanden later gewoon Global entry en TSA pre kreeg. Immigrations was fast as usual en mijn boarding pass voor mijn connecting flight was gewoon normaal, online in de app beschikbaar.

Het schijnt (bron: flyertalk, diverse andere online "bronnen") dat er op elke vlucht door een US airline met als bestemming de USA een bepaald percentage passagiers de SSSS moet krijgen. Zover ik het heb begrepen is dat de verantwoordelijkheid van de airline. Die doen dat vermoedelijk op basis van kenmerken (lijsten wellicht?) die door de overheid worden aangeleverd, maar als ze het daarmee niet halen worden er blijkbaar gewoon random een paar passagiers geselecteerd. Logisch ook: ze huren er op al die luchthavens personeel voor in die bij de gate een extra security check doen, en die moet je wel bezig houden. Beetje oefening baart kunst.

Maar goed. Mocht je dit nu krijgen, geef je carry-on dan aan je reisgeno(o)t(en), dat scheelt weer tijd bij die check. Want al je carry-on gaat open en wordt uitgepluisd.
Meogia
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2018, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Meogia »

sanook schreef:Ik dacht dat die SSSS niets meer betekent dan dat je (random ?) aangewezen bent voor een extra security gesprek bij de gate. Dat heeft niks met immigrations te maken.
Bedoel je de aankomstgate in US? Bij gate in Amsterdam had ik alleen een extra bagagecontrole, geen gesprek.
Gast

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Gast »

Meogia schreef:Inmiddels in het vliegtuig en had bij de gate een extra bagagecheck op explosieven enzo. Had toen wel als voordeel dat ik als eerste mocht boarden.

Nog even spannend bij aankomst begrijp ik, wel of geen Secondary. Dank voor de extra uitleg! Beetje nerveus, maar kan er toch niets aan veranderen...
We horen het vannacht wel. Voor nu fijne vlucht en afwachten maar.
Meogia
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2018, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Meogia »

roelb schreef:SSSS betekent inderdaad een secondary security check bij vertrek. Dat heeft niets te maken met immigrations, en er is ook geen relatie met een volgende, connecting flight. Ik heb het zelf vorig jaar in december een keer gehad, terwijl ik een paar maanden later gewoon Global entry en TSA pre kreeg. Immigrations was fast as usual en mijn boarding pass voor mijn connecting flight was gewoon normaal, online in de app beschikbaar.

Het schijnt (bron: flyertalk, diverse andere online "bronnen") dat er op elke vlucht door een US airline met als bestemming de USA een bepaald percentage passagiers de SSSS moet krijgen. Zover ik het heb begrepen is dat de verantwoordelijkheid van de airline. Die doen dat vermoedelijk op basis van kenmerken (lijsten wellicht?) die door de overheid worden aangeleverd, maar als ze het daarmee niet halen worden er blijkbaar gewoon random een paar passagiers geselecteerd. Logisch ook: ze huren er op al die luchthavens personeel voor in die bij de gate een extra security check doen, en die moet je wel bezig houden. Beetje oefening baart kunst.

Maar goed. Mocht je dit nu krijgen, geef je carry-on dan aan je reisgeno(o)t(en), dat scheelt weer tijd bij die check. Want al je carry-on gaat open en wordt uitgepluisd.
Oh, dat klinkt goed, dank! Ik reis alleen dus kon m'n carry-on niet aan m'n reisgenoot geven, helaas. Wel een goed idee! :)

Fijn te horen dat het niets met immigrations te maken heeft.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door sanook »

Meogia schreef: Bedoel je de aankomstgate in US? Bij gate in Amsterdam had ik alleen een extra bagagecontrole, geen gesprek.
Ik bedoel inderdaad bij vertrek in Amsterdam, meestal krijg je dan nog van die standaard vragen als 'heb je je bagage zelf ingepakt' en 'heb je je bagage onbeheerd gelaten'. En inderdaad wordt je handbagage nog eens grondig gecontroleerd.
Laatst gewijzigd door sanook op 23 sep 2018, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door roelb »

Nee, dat staat los van SSSS. Dat is echt een extra veiligheidscontrole, waarbij je carry-on bagage extra gecontroleerd wordt. Schoenen uit, tassen open, dat soort zaken.
Gast

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Gast »

Op Schiphol doen ze niet echt iets met SSSS, maar op Reykjavik bijvoorbeeld moet je door een gehele extra security check. Dan moet je je melden, het poortje van de ticket check na de paspoortcontrole en reguliere ticket controle en security check gaat dan niet open. Je staat dan letterlijk op een lijst en moet dan even in een wachtruimte wachten. Dan wordt je door een IJslandse beveiliger naar een zaal geloodst met allerlei kleine afgeschermde hokjes. Dan wordt je gefouilleerd en wordt de inhoud van de tas bekeken. Toen dat goed was kreeg ik een stempel (groene stempel) op de boarding pass het kleine deel van de boarding wat je eraf kan scheuren werd er afgescheurd. Dat is heel wat anders dan TS op Schiphol is overkomen, dat stelt echt niks voor en is bijna standaard. In IJsland kunnen ze bij SSSS ineens heel streng worden.
Meogia
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2018, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Meogia »

Ik ben inmiddels gearriveerd! "Welcome to the United States" en het geluid van die stempel klonken als nooit tevoren. Heel fijn dit.

Dank voor al jullie hulp, uitgebreide beschrijvingen/verklaringen en het moed inpraten! :clap:
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Patrick1975 »

Quote: ...Ik ben inmiddels gearriveerd! "Welcome to the United States" en het geluid van die stempel klonken als nooit tevoren. Heel fijn dit...

Have fun!
Gast

Re: In 2013 visum geweigerd, nu ondanks YES toch een ESTA.

Bericht door Gast »

Fijn! Gelukkig dat het zonder secondary oid met weinig stress bij aankomst goed is gekomen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer