Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Nope
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018, 23:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Nope »

Hallo allen, in 2016 is mijn rijbewijs ingevorderd geweest door justitie vanwege overschrijden van de maximum snelheid ter plekke 60 zone buiten bebouwde kom. Nu willen mijn vriendin en ik graag in april 2019 Amerika bezoeken voor een 4 weekse vakantie. Wie kan mij vrij zeker zeggen of ik gewoon een ESTA kan aanvragen en wanneer ie goedgekeurd wordt zonder problemen de VS in kom? Ik heb gepoogd informatie te verkrijgen door te bellen met het consulaat in A'dam maar deze verwijzen je op het bandje doodleuk door naar de Q&A op de website. Het alternatief is een afspraak maken bij het Amerikaanse consulaat. Ik hoop dat iemand mij hier enige duidelijkheid over zou kunnen verschaffen, alvast bedankt voor het meedenken.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door roelb »

Je kunt gewoon een ESTA aanvragen. Waarom zou je denken dat dat niet kan?

Er is een eligibility vraag die vraagt of je ooit veroordeeld bent voor een misdaad waarbij ernstige schade is toegebracht aan een persoon, de overheid of eigendommen:
“Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?”
Een verkeersovertreding is (a) geen misdrijf en (b) heeft echt niets van doen met de strekking van deze vraag.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Vito »

Een verkeersovertreding kan wel degelijk een misdrijf zijn. Dat ligt aan de ernst van de overtreding en de gevaarzetting.
Ook de Wegenverkeerswet maakt een onderscheid tussen misdrijven en overtredingen.
De wet kent ook een bijkomende straf, namelijk de ontzegging van de rijbevoegdheid.

Het is dus niet zo simpel zoals Roel schetst.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Bushmaster »

Hallo allen, in 2016 is mijn rijbewijs ingevorderd geweest door justitie vanwege overschrijden van de maximum snelheid ter plekke 60 zone buiten bebouwde kom. Nu willen mijn vriendin en ik graag in april 2019 Amerika bezoeken voor een 4 weekse vakantie.
Esta aanvragen en lekker gaan. De intentie van de vraag v.w.b. Esta waarna hierboven wordt gerefereerd, is zeker niet bedoeld voor de "simpele" verkeersovertredingen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Marcopstal »

Vito schreef:Een verkeersovertreding kan wel degelijk een misdrijf zijn.
Laat het ons vooral weer ingewikkeld gaan maken en TS aan het twijfelen brengen !!!!!

Er is in deze geen enkele twijfel: ESTA aanvragen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door mtl »

Esta aanvragen!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Pete.Z »

Geen twijfel mogelijk, gewoon op esta.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Willem1 »

Inderdaad. Gewoon ESTA aanvragen, en verder niks.

Dit is typisch zo'n geval waarin je het jezelf heel moeilijk kunt maken door "te eerlijk" te willen zijn. En "te eerlijk" in dit geval is gewoon fout. Dat is niet waar die vraag op de ESTA over gaat. Maar als jij (vanuit naiviteit) denkt: "misschien moet ik dit toch melden", dan zijn ze verplicht om dat serieus te nemen en te onderzoeken. Zelfs met het risico dat je visumaanvraag afgewezen wordt, als er onvoldoende ontlastend bewijs op tafel komt.
Gast

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Gast »

Vito schreef:Een verkeersovertreding kan wel degelijk een misdrijf zijn. Dat ligt aan de ernst van de overtreding en de gevaarzetting.
Ook de Wegenverkeerswet maakt een onderscheid tussen misdrijven en overtredingen.
De wet kent ook een bijkomende straf, namelijk de ontzegging van de rijbevoegdheid.

Het is dus niet zo simpel zoals Roel schetst.
Maar harder dan 50 km/u alleen (an sich) is geen misdrijf in Nederland. Wegrijden bij een ongeval, waarbij de ander schade heeft, wel bijvoorbeeld. Ik denk dat er anders veel meer mensen Amerika niet in mogen op ESTA. Overigens, er moet ook sprake zijn van een serieus misdrijf en het moet "verschrikkelijk ernstig" zijn in hun ogen. Ik zie hier een parallel met het Nederlandse art. 9a Sr., maar goed dat is voor de purist. Terugkomend op TS, als 60 km/u de max. snelheid was en hij die heeft overschreden (buiten bebouwde kom) dan zou hij minstens 110 km/u hebben gereden. Als dit het enigste is wat hij gedaan heeft, dan kan hij gewoon ESTA aanvragen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door roelb »

Nee hoor, hij hoeft helemaal geen 110 of harder te hebben gereden, 91 is ook hard zat, mits er in de afgelopen 2 jaar een andere bekeuring is afgedaan voor 30km of meer te hard. Maar goed, allemaal niet relevant voor een ESTA aanvraag.
Nope
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018, 23:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Nope »

Bedankt voor de reacties. Ik heb na correctie 50 te hard gereden. Officieel zou het een invordering van 2 maand zijn geweest maar heb 'm na een week terug gekregen vanwege een verzoek aan de OVJ om mijn rijbewijs ivm werk terug te krijgen. De reden waarom ik twijfel over of ze mij zonder pardon binnen laten is dat een kennis hetzelfde heeft gehad. De omstandigheden waren wel wat anders bij hem. Binnen bebouwde kom bijvoorbeeld en een hele dure cursus. Ik heb het OM ook al gebeld en die kunnen mij ook geen uitsluitsel geven.

Want ook al zou ik een ESTA krijgen dan geeft dat geen garantie dat ze mij binnen laten of wel?
Ik las iets over dat ze met een ESTA de gegevens opvragen die je ook met een 'verklaring omtrent het gedrag' krijgt. Ik zou het zo graag zeker willen weten maar dan is de enige zekere optie toch een visum aanvragen waarschijnlijk.. Als we straks een reis geboekt hebben ter waarde van 3500 euro dan zou het op z'n zachts gezegd heel vervelend zijn dat je wordt terug gestuurd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Hockey »

Nope schreef:Want ook al zou ik een ESTA krijgen dan geeft dat geen garantie dat ze mij binnen laten of wel?
Dit geldt voor iedereen. Ook voor mensen die niet in jouw situatie zitten, dus ook voor mij.
Een esta is enkel het mogen afreizen naar de VS, binnen mogen komen wordt bepaald door de mensen van immigrations.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door roelb »

Maak je echt niet druk.

(a) dit is echt niet relevant, je hebt geen zwaar misdrijf gepleegd en kunt echt naar alle eer en geweten nee antwoorden op de relevante eligibility vragen bij een ESTA aanvraag. Lees nu eens wat er wordt gevraagd, waarom zou je ook maar in de verste verte denken dat dat op jouw van toepassing is?

(b) Niemand, en dan ook echt niemand, behalve jijzelf, de Nederlandse politie en justitie in Nederland heeft toegang tot jouw justiële gegevens. Behalve natuurlijk als je internationaal gesignaleerd staat of ergens op een watchlist staat. Of als je er zelf mee te koop loopt.

(c) Er zijn in de praktijk twee mogelijke aanleidingen voor een immigrations officer om jou bij de grens te weigeren. Beide hebben hier niets mee te maken. Dit zijn:

1. Als de immigrations officer van mening is dat er een reëel risico is dat je niet binnen 90 dagen het land verlaat
2. Als hij of zij van mening is dat er een reëel risico is dat je dingengaat doen in de USA die niet mogen onder het VWP. Dat betreft met name werken, studeren, etc.

Beide zaken beoordeelt hij of zij op basis van een paar vragen. Wat kom je doen, hoe lang blijf je, wat voor werk doe je, etc. Als normale toerist met een baan in Nederland zal het daar ook bij blijven. Soms vragen ze nog wel eens hoe veel contant geld je bij je hebt (omdat het niet is toegestaan om meer dan $10.000 het land in te nemen). Maar dat zijn de vragen wel.. Als je echter vol trots tegen de CBP officer vertelt dat je net bent afgestudeerd, geen idee hebt wat je komt doen, geen baan hebt en wel ziet hoe je gaat rondkomen, tja, dan kun je wel eens een probleem hebben om binnen te komen.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Vito »

@Nope: kreeg die kennis van jou geen ESTA of werd hij aan de grens tegengehouden en weet je dan de reden ervan?
Of heeft hij direct een visum aangevraagd?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Martin & Marianne »

Nope schreef:Als we straks een reis geboekt hebben ter waarde van 3500 euro dan zou het op z'n zachts gezegd heel vervelend zijn dat je wordt terug gestuurd.
Als je bang bent je geld kwijt te raken boek dan alleen iets dat je kunt annuleren. Het geld voor de tickets zul je kwijt zijn, maar autohuur en hotels zijn altijd wel annuleerbaar te boeken. Maar goed, dat is voor het theoretische geval dat je niet toegelaten zou worden. Een ESTA kun je nu al aanvragen, dus voordat je iets boekt.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Marcopstal »

Klopt,


Betrouw je het ondanks dat bijna iedereen zegt "geen probleem" nog altijd niet ? Vraag dan een reispas en een ESTA aan (deze is twee jaar geldig).
Eens je de ESTA hebt kan je dan de rest boeken.

Soms kan je ook te veel problemen zoeken.....
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Nope
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2018, 23:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Nope »

Hij heeft preventief een visum aangevraagd bij het consulaat en heeft deze waarschuwing ergens op internet gelezen.

Ik las elders op internet: https://forum.flitsservice.nl/strafrech ... 92786.html

Ook hier zijn ze van mening dat je er niet te zwaar aan moet tillen. Misschien moet ik gewoon een ESTA doen en vertrouwen hebben.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Marcopstal »

Dat is dan een hele domme zet geweest.

Het lijkt dat je eerder op zoek bent naar iemand die zegt dat je een ESTA kan vergeten en een visum moet aanvragen dan omgekeerd. Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele reden waarom je in deze situatie niet gewoon een ESTA zou kunnen aanvragen.

Kies je voor een visum dan roept dat zowiezo vragen op (je kan immers gewoon op ESTA dus vind men dit automatisch enigszins verdacht) en dan zal je een heel goed dossier nodig hebben om geen weigering te krijgen. Eens geweigerd kan je nooit meer met ESTA !!!! Die weigering zal dan overigens niets met je overtreding te maken hebben, maar met andere zaken zoals het aantonen van een voldoende grote band met je thuisland zodat je geen potentiële immigrant bent.

Vraag je paspoort aan, vraag een ESTA aan en stop met op zoek te gaan naar redenen waarom dit niet zou kunnen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Vito »

En anders kies je een andere bestemming als je het niet vertrouwt. :wink:
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijbewijs ingevorderd geweest ESTA of visum?

Bericht door Pete.Z »

Niet om lullig te doen, maar ik vraag me soms echt af waarom ik nog reageer.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer