B1/2 afgekeurd

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
AMST90
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

B1/2 afgekeurd

Berichtdoor AMST90 » 18 jun 2018, 18:52

Beste allemaal,

Vandaag is mijn B1/2 visum afgekeurd.
Ik vertrek binnenkort voor 5 maanden (4-7 tot 25-11) naar de VS om een onderzoeksgroep te bezoeken gecombineerd met vakantie.
Mijn visum is afgekeurd (214 (b)) omdat ik eigenlijk een J1 zou moeten hebben (volgens de ambassade). Ik heb de ambassade verteld zowel op vakantie te gaan als een research group te gaan bezoeken.

Echter is het nu te laat om de J1 op tijd goedgekeurd te krijgen en ik heb beide vluchten al geboekt en mijn medereizigers ook (losse vluchten, gaan niet samen weg, maar komen mij opzoeken). De enige optie die overblijft is twee keer een ESTA aanvragen en tussendoor eenmalig terugvliegen (om dan dus de tweede ESTA aan te vragen). De eerste keer met als reden vakantie, de tweede keer vakantie + bijwonen van een conferentie (kan ik aantonen).

Van wat ik begrijp van de procedure voor de J1 is het ook geen optie om eerst een ESTA aan te vragen terwijl de J1 aanvraag procedure loopt en daarna naar Nederland te gaan om de procedure af te ronden omdat ik niet weet wanneer en hoelang ik mijn paspoort kwijt ben en dit vooraf niet kan boeken (en dus de ESTA niet kan aanvragen omdat een retourvlucht nodig is).

Ik vrees dat mijn ESTA zal worden afgekeurd omdat mijn B1/2 is afgekeurd.
Hoe groot zijn de risico's? Of is er misschien nog een betere optie?

Alvast veel dank voor het meedenken,

Groeten, Sanne

MDeckers
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: B1/2 afgekeurd

Berichtdoor MDeckers » 18 jun 2018, 19:05

Omdat je B is afgekeurd kan je nu nooit geen ESTA meer aanvragen. Een van de voorwaarden is namelijk dat je nooit een visum geweigerd mag geweest zijn.

Ik denk dat je enige optie is alsnog een J1 aan te vragen en desnoods wat later te vertrekken. Kijk of je je vliegticket nog kan verzetten (kan soms voor een 100-tal euro)

[Edit] Na wat lezen online is het blijkbaar al wel eens gelukt om een ESTA te krijgen, zolang je eerlijk bent op je applicatieform. Het is 15 dollar dus best te proberen.
Let wel, wat je wil doen (ESTA, land even uit en meteen weer terug op ESTA), zou wel enkele red flags kunnen doen opvliegen bij de Immigration Officer. Je hoeft bovendien geen nieuwe ESTA aan te vragen tussen die twee keer.

Vin.cent

Berichtdoor Vin.cent » 18 jun 2018, 19:43

Volgens mij is de keuze, helaas, simpel je zal moeten proberen of je ESTA wordt goedgekeurd en anders heb je natuurlijk dikke pech!
J1 en later beginnen is je andere optie, maar het zal altijd een hoop geld gaan kosten.
Dit is natuurlijk wel de reden waarom je eerst een visum/ESTA moet aanvragen voor je je tickets boek(doe ik zelf overigens ook nooit hoor)...

Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 26

Berichtdoor Marcopstal » 18 jun 2018, 20:33

In ieder geval moet je op de vraag of je ooit een VISUM werd geweigerd "JA" antwoorden. Doe je dit niet dan pleeg je fraude en dat kan zware gevolgen hebben.

Korte tijd later zal je dus weten of je een ESTA toelating bekomt of niet.

Let wel: de kans bestaat nog steeds dat je bij aankomst wel naar de "secundary" gestuurd wordt en er wat meer vragen en onderzoek aan te pas komen. Je moet er aldus wel voor zorgen dat je verhaal klopt en dat wat je in de VS gaat doen legitiem is. (past onder de ESTA voorwaarden)

Een ESTA wordt maar één keer aangevraagd. Dit is twee jaar geldig (mits het paspoort niet wijzigt). Bij de ESTA aanvraag vermeld je overigens niet "waarvoor" je komt. De echte test hiervoor is de immigratieambtenaar bij aankomst die vraagt of je voor "pleasure" of "business" komt.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16
Texas: 97/08
Florida: 98
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18
Midwesten: 02
South: 07/11

AMST90
Amerika-newbie

Berichtdoor AMST90 » 18 jun 2018, 21:54

Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties.

Inmiddels is er met hulp van verschillende kanten een oplossing bedacht, en ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken.

Plan:

4 juli tot 4 september vakantie; Eerste 4-5 weken met mijn vriend Mark en laatste twee weken met vriendin Liselotte. Beiden hebben al tickets en kunnen dit bevestigen. (Mochten ze om een of andere reden dit weigeren, heb ik nog een annuleringsverzekering op mijn vlucht op 4 september)

Ondertussen de J1 procedure in gang zetten. Dan rond 4 september naar NL, langs de ambassade en uiterlijk de laatste week van september terugvliegen op een j1 visum. Verblijf tot 25 november.

Wat denken jullie hiervan? Ik ben erg benieuwd, alvast dank voor jullie reactie!

groeten, Sanne

Marcopstal
Amerika-expert

Berichtdoor Marcopstal » 18 jun 2018, 21:56

Vraag is uiteraard of de ESTA wordt verkregen of niet.

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Berichtdoor Pete.Z » 18 jun 2018, 22:15

Visum is afgekeurd, dus esta aanvragen kan niet meer, zo simpel ligt het toch?

Marcopstal
Amerika-expert

Berichtdoor Marcopstal » 18 jun 2018, 22:39

Blijkbaar niet.

Misschien heeft het ook te maken met de reden van afwijzing. In dit geval werd een verkeerd type visum aangevraagd, een procedurefout dus en geen weigering ten gronde.

Maar als TS het probeert en feedback geeft weten we het zeker.

Vin.cent

Berichtdoor Vin.cent » 19 jun 2018, 06:22

@Sanne:

Ik zou maar goed je annuleringsverzekering nalezen, want ik geloof niet dat dit wordt gedekt. Er is een fout gemaakt in een bepaalde keuze en ik ken geen annuleringsverzekering die dat vergoed! Het dient voornamelijk voor ziektes, zwangerschap, overlijden en dat soort dingen...

Sowieso kan het niet wat je wilt: 4 september naar Nederland vliegen, ja het kan wel, maar niet naar/van Amerika. ESTA krijg je inderdaad niet, want je moet aangeven dat er een visum is geweigerd en dan krijg je geen je geen ESTA meer...

Je bent dus volledig aangewezen op een J1 visum en je kan nooit(?) meer gebruik maken van een reguliere ESTA, want je blijft de vraag tegenkomen over het geweigerde visum...

Ik denk dat je het momenteel allemaal te rooskleurig ziet dat het wel goed komt! Je zal pas weg kunnen als je J1 is goedgekeurd!

MDeckers
Amerikafan

Berichtdoor MDeckers » 19 jun 2018, 08:50

@Vin.cent

Ik heb dus wat gelezen (en het is allemaal van ervaringen op het web hoor, dus neem het met een korrel zout), maar er is blijkbaar een verschil tussen
A. "ineligable" gevonden worden: je komt niet in aanmerking voor een visum (bv omdat men denkt dat je foute intenties hebt)
B. "denied": je krijgt het visum dat je aanvraagt niet, bv door een fout die je gemaakt hebt (zoals zou ik zeggen in dit geval)

Volgens wat ik gisteren op 10 minuten heb gelezen is er in dat laatste geval nog wel een redelijke kans om een ESTA te krijgen (let wel, je moet nog steeds aangeven dat je een visum geweigerd bent geweest).

Toch zou ik er nooit zomaar vanuit gaan (ik zou er eerlijk gezegd vanuit gaan dat je het niet krijgt, en indien wel mezelf heel heel heel gelukkig wanen) dat het zal lukken.

HenrikBecker
Amerika-newbie

Berichtdoor HenrikBecker » 19 jun 2018, 12:10

Is je visumaanvraag zelf afgekeurd, of alleen je petitie?

Als je het niet eens tot de ambassade bent gekomen, moet het volgens mij geen gevolgen hebben voor ESTA of een andere visumaanvraag.

knaapje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Berichtdoor knaapje » 19 jun 2018, 19:37

Vin.cent schreef:@Sanne:

Ik zou maar goed je annuleringsverzekering nalezen, want ik geloof niet dat dit wordt gedekt. Er is een fout gemaakt in een bepaalde keuze en ik ken geen annuleringsverzekering die dat vergoed! Het dient voornamelijk voor ziektes, zwangerschap, overlijden en dat soort dingen...

Nou hoeft dus niet.

In de annuleringsverzekering die ik via mijn ziektekostenverzekeraar DSW (Europeesche Verzekeringen) kan afsluiten komt bij de dekkingen deze clausule voor:
………...
8. U kunt onverwacht en buiten uw schuld geen visum krijgen voor uw reisbestemming in het buitenland.
.........…

Ik moet zeggen, dat het mij ook verbaast, dat dit gedekt wordt.

heidem
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Berichtdoor heidem » 19 jun 2018, 19:43

Let wel op de woorden “buiten uw schuld”. Ik vermoed dat het merendeel van de claims daarop stuk zullen lopen.

mtl
Amerika-expert

Berichtdoor mtl » 19 jun 2018, 20:23

Ik neem aan dat met afgekeurd bedoeld wordt dat de aanvraag op de ambassade/consulaat geweigerd is? Dus bij het visumgesprek?

Natuurlijk kan je een esta proberen aan te vragen. Maar ook al wordt dat goedgekeurd dan nog betekent het niet dat je het land inkomt. Wellicht dat de CBP-officer op het computerscherm ziet dat jou ooit een visum geweigerd is.

Vin.cent

Berichtdoor Vin.cent » 19 jun 2018, 20:49

@knaapje: Wie vraagt het verkeerde visum aan? Onverwacht is het niet, meer onkunde en al helemaal niet buiten je schuld...
Het is een leuk stukje tekst van ze, maar zo'n groot grijs gebied dat het eigenlijk altijd zo gedraaid kan worden dat het negatief uit zal vallen.

AMST90
Amerika-newbie

Berichtdoor AMST90 » 20 jun 2018, 07:34

Beste allemaal,

Dank voor jullie reactie. Inmiddels besloten voor een J1 visum te gaan per half augustus en mijn vakantie (juli-half augustus) te cancellen. Ik heb wel een ESTA aangevraagd, maar ga er vanuit dat deze binnen enkele dagen zal worden afgekeurd.

Nu zat ik nog te denken heeft het zin om voor juli-augustus een B2 visum aan te vragen? Dan terug te vliegen, mijn J1 visum op te halen en dan terug gaan voor werk. Mijn B12 is afgewezen omdat werken aan mijn PhD niet onder B1 viel volgens de immigratiemedewerker. Misschien past B2, gevolgd door J1 beter dan het B1/2 visum. Of liever afwachten tot de J1 aanvraag en elders op vakantie gaan?

Hartelijke groeten, Sanne

MDeckers
Amerikafan

Berichtdoor MDeckers » 20 jun 2018, 07:51

Als ik dan die immigratieofficer ben, dan denk ik 'yeah, sure, you're going only on "vacation"'.
Wij weten dat dat niet het geval is, maar in die persoon zijn ogen lijkt me het sterk om hem hiervan te kunnen overtuigen.

Je kan het altijd proberen, maar het is toch meteen een stuk kostelijker dan ESTA danwel een reisje ergens anders.

Succes met je J1 en wat je ook beslist te doen :)

babarage
Amerikakenner

Berichtdoor babarage » 20 jun 2018, 08:10

Sanne je weet dat je geen e-mail krijgt over de uitslag van de esta aanvraag? Dus je kunt zelf even kijken op de site of hij goed- of afgekeurd is.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18 oostkust

AMST90
Amerika-newbie

Berichtdoor AMST90 » 20 jun 2018, 08:16

Klopt, ESTA is afgekeurd zie ik net.
Ik vraag me af wie ik nog zou kunnen bellen voor advies over de B2 - J1 optie (hierboven).

babarage
Amerikakenner

Berichtdoor babarage » 20 jun 2018, 10:19

Ik zou gewoon zsm j1 aanvragen. Daarmee kun je nl 30 dagen voor en na je j1 ook in de usa verblijven. Kun je toch dat stuk vakantie doen. De b1 en dan j1 variant lijkt me lastig en volgens mij geeft de ambassade daar geen telefonisch advies over. Zorg dat je Nu dus de juiste formulieren van de Amerikaanse organisatie binnenkrijgt.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18 oostkust

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht