Hulp met visa/werken in wintersportgebied Amerika

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
cariaef
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 0

Hulp met visa/werken in wintersportgebied Amerika

Bericht door cariaef »

Hoi Allen,

Ik wil een half jaar gaan reizen in Amerika. Mijn plan is om eerst rond te trekken en daarna ongeveer 3 maanden te gaan werken in een wintersportgebied. Het is voor mij alleen extreem onduidelijk hoe ik dit voor elkaar moet krijgen. Ik heb al met verschillende wintersportgebieden gemaild en ook werkaanbiedingen gehad alleen heb ik eerst een visa hiervoor nodig, volgens hen een J1-visa. Ik moet hier blijkbaar eerst een sponsor voor vinden die mij verder kan helpen. Ik heb dus op deze site (https://j1visa.state.gov/participants/h ... or-search/) gezocht naar sponsoren maar hier is nergens een categorie binnen de wintersport sector.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of kan mij hier verder mee helpen? Ik wil eigenlijk niet via een agentschap in Nederland dit regelen aangezien dit honderden euro's extra kost. Weet iemand ook de normale kosten voor dit gehele proces?

Bedankt!

Edit: ik heb in de loop van de dag nog even verder lopen zoeken. Volgens het wintersport gebied (Mammoth Mountain) hebben we dus een J1 visa nodig (ik heb hieronder een kopietje gezet van de tekst die ze me hadden terug gestuurd nadat ik eerst bij hen had gesolliciteerd voor een H-2B visa). Maar als ik online kijk op travel.state.gov staat volgens mij dat ik een H-2B visa nodig heb.

Respons Mammoth Mountain
Mailtje 1: Can you obtain a working visa? We do not sponsor an H2B visa. Please let me know if you can.

Mailtje 2: You would need to obtain the J1 visa yourself by contacting an agency that would do the paperwork for you. You would also pay for the visa. Please confirm with me which agency will provide you with a visa.
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Hulp met visa/werken in wintersportgebied Amerika

Bericht door MDeckers »

Let wel op dat een J1-visum een trainee/stage visum is, en geen visum voor eender welk bijbaantje.

Tenzij je een opleiding doet in toerisme of in de sport (wintersport), zie ik het niet al te makkelijk om een visum te bekomen.
Maar er is een goede kans dat ik het gewoon niet weet hoor :)

Op dit forum zijn er genoeg verwijzingen naar mensen die via een sponsoring bedrijf (die je in contact brengt met het eigenlijke bedrijf waar je wil werken) een J-1 hebben weten te bekomen. Pas wel op, want meer dan 50% van deze posts vallen onder het 'WEES GEWAARSCHUWD' label.

Bovendien zijn hier vaak toch aanzienlijke kosten aan verbonden!
Dus is het even denken of het niet gewoon veel gemakkelijker is om gewoon 90 dagen (GEEN 3 maanden) te gaan reizen op ESTA en hier in Europa je wintersport werk te doen.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Hulp met visa/werken in wintersportgebied Amerika

Bericht door Bennogr »

Misschien kun je dit hier wat verder uitspitten. Is een officiele website (van USCIS, de federale instanties die over visa en dergelijke gaat). Waar het hier om draait: "The H-2B program allows U.S. employers or U.S. agents who meet specific regulatory requirements to bring foreign nationals to the United States to fill temporary nonagricultural jobs. A U.S. employer, or U.S. agent as described in the regulations, must file Form I-129, Petition for Nonimmigrant Worker, on a prospective worker’s behalf."

https://www.uscis.gov/working-united-st ... al-workers

Let dus goed op: de WERKGEVER moet dit aanvragen. En omdat kosten met zich mee brengt voor de werkgever, zal dat niet echt makkelijk zijn. Maar niet onmogelijk.

Ik zou niet alleen dit goed doorlezen lezen, maar ook in contact proberen te komen met hotels en dergelijke die dit wel eens eerder gedaan hebben. En/of een degelijke Amerikaans immigratie-advocaat. Want als je met 1 ding voorzichtig moet zijn, is het omgaan met Amerikaanse immigratie-autoriteiten

Gaat dus om een H2B visum. Hopelijk heb je er wat aan.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Hulp met visa/werken in wintersportgebied Amerika

Bericht door goldenhills »

En als je een visum bemachtigd moet je er ook nog rekening mee houden dat je niet zomaar meerdere maanden van te voren de VS in mag. Je kunt als je binnenkomt op het VWP niet op een visum overstappen, je moet dan eerst het land uit, en dan op je visum het land weer in. VWP = geen visum! Visa staan vaak wel toe om eerder binnen te komen en nog een tijdje te blijven na afloop van het visum, maar dat is voor zover ik weer hooguit 30 dagen (soms zelfs maar 10 dagen). Op het ene visum binnenkomen en deze laten omzetten naar een ander visum kan wel, maar het omzetten duurt soms zo lang dat het niet praktisch is.
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Hulp met visa/werken in wintersportgebied Amerika

Bericht door MDeckers »

Bennogr schreef: Gaat dus om een H2B visum. Hopelijk heb je er wat aan.
Het bedrijf had al aangegeven dat ze geen H2B zullen sponsoren, dus dat zal m.i. geen optie zijn.

Zoals goldenhills ook aanhaalt, als je een J1 zou kunnen krijgen, zal je je inderdaad moeten houden aan de voorwaarden.
Volgende state.gov:
You may not arrive more than 30 days before the program start date shown on your DS-2019. Upon completion of your exchange program, you have a grace period of 30 days to depart the United States.
Dus, mij lijkt het dat:
Je of op een ESTA / B visum gaat (maar ik zou ESTA doen): je kan reizen, maar niet werken.
Of op probeert een J1 te bemachtigen via een bemiddelingskantoor, je kan allicht wel wat werken, maar niet (of heel beperkt) reizen.

Bekijk in ieder geval ook of de two-year home-country regel van toepassing is op je situatie!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer