Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
LimburgtoOregon
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2018, 01:09
Aantal x V.S. bezocht: 2

Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door LimburgtoOregon »

Dag allen!

Sinds een jaar heb ik een relatie met een Amerikaanse. We zijn beiden 21, en hebben elkaar dus een jaar geleden ontmoet op vakantie. Sindsdien hebben we elkaar 3 keer bezocht, waarvan zij 1 keer in ons kleine kikkerlandje en ik 2 keer naar haar in Portland OR. Er is een ontzettend goeie klik, en we zien onszelf wel de rest van ons leven samen doorbrengen, dus uiteindelijk ook trouwen.

Momenteel volg ik nog mijn HBO opleiding International Business, en zou ik mijn stage sowieso in het buitenland doen. Lang heb ik dus niet hoeven zoeken, gezien Oregon voor mij zo te zien al wat leuks te bieden heeft. Momenteel heb ik naast een goede CV een GPA van ongeveer 3.3; dus daar maak ik me geen zorgen om. Er is echter wel een dilemma.

Over een jaar zal ik op stage gaan vanaf Augustus 2019 tot en met Februari 2020. Daarna heb ik 2 semesters les, opgevolgd door een afstudeerstage die ik ook in de VS wil doen. Natuurlijk wil ik na het afstuderen voor goed afscheid nemen van Nederland :). Daarom is mijn vraag, wat voor visum/ stappen zou ik ondernemen om dit zo makkelijk en efficient mogelijk te laten verlopen? Is een J-1 visum voor twee keer makkelijker dan trouwen voor een K-3 visum, of adviseren jullie totaal iets anders?

Wil er even bij vermelden dat ik tot nu toe 6 weken in de VS heb doorgebracht in een relatief korte tijd. De westkust is helemaal verkend, samen met Idaho, Utah, Arizona en Nevada. Dit (en ook tijd doorbrengen met familie, en meehelpen in het dagelijks leven) heeft me een duidelijk beeld gegeven van het dagelijks leven in Amerika, en natuurlijk ook de nadelen van in Amerika leven. Altijd al stiekem gedroomd om er te wonen, maar dat met de liefde van mijn leven zou natuurlijk fantastisch zijn!

Alvast bedankt voor jullie hulp en tijd!
Blue Lake Law
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 apr 2018, 13:24
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door Blue Lake Law »

Hoi LimburgtoOregon,

Als je stage in de VS wil lopen, is de J-1 waarschijnlijk het beste idee.

K-3 is voor buitenlandse echtgenoot van een US citizen. Jullie zijn nog niet getrouwd dus je komt niet in aanmerking voor een K-3.

Als jullie willen trouwen zijn er drie mogelijkheden:
1. Je wil trouwen in de VS - K-1 visum - Je mag naar Amerika om te trouwen
2. Je wil trouwen ergens anders - eerst moeten jullie trouwen, daarna mag je de Immigrant visa route volgen
3. Je wil eerst stage lopen en daana of tijdens je stage gaan jullie trouwen - Eerst J-1 visum, na trouwen Adjustment of Status - Permanent Resident

Veel mensen hier hebben persoonlijk ervaring met de bovengenoemde aanvragen dus je krijgt waarschijnlijk interessant reacties.
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door Bluebonnet »

LimburgtoOregon schreef:Momenteel volg ik nog mijn HBO opleiding International Business, en zou ik mijn stage sowieso in het buitenland doen. Lang heb ik dus niet hoeven zoeken, gezien Oregon voor mij zo te zien al wat leuks te bieden heeft. Momenteel heb ik naast een goede CV een GPA van ongeveer 3.3; dus daar maak ik me geen zorgen om. Er is echter wel een dilemma.
Een GPA van 3.3 is niet slecht, maar natuurlijk ook niet super goed. Je zal er waarschijnlijk best een stage plek mee vinden, maar als je positief wilt opvalen zou ik proberen dat een beetje op te krikken of proberen wat extra's te doen waardoor je extra interessant bent. Veel bedrijven kijken nauwelijks naar studenten met minder dan 3.8 tenzij er bijzondere "power words" in je brief staan.

Wil er even bij vermelden dat ik tot nu toe 6 weken in de VS heb doorgebracht in een relatief korte tijd. De westkust is helemaal verkend, samen met Idaho, Utah, Arizona en Nevada. Dit (en ook tijd doorbrengen met familie, en meehelpen in het dagelijks leven) heeft me een duidelijk beeld gegeven van het dagelijks leven in Amerika, en natuurlijk ook de nadelen van in Amerika leven. Altijd al stiekem gedroomd om er te wonen, maar dat met de liefde van mijn leven zou natuurlijk fantastisch zijn!
Met 6 weken heb je echt de hele westkust niet verkend, zeker niet met nog 4 staten erbij. En even meedraaien in een gezin geeft je echt geen duidelijk beeld van het leven in Amerika. Het geeft je een voorproefje en een klein beetje inzicht, maar dat is het dan wel.
En met 6 weken heb je echt nog niet de serieuse nadelen geproefd.

Ik wil je niet ontmoedigen of Amerika uit je hoofd praten, dat lijkt maar zo :)
Maar probeer realistisch te zijn. Zorg dat je wat extra's te bieden hebt als je hierheen wilt komen. International Business is zeker een richting met mogelijkheden, maar we hebben hier ook ontzettend veel studenten met grote dromen en jij als buitenlander moet laten zien dat je net even ietsje meer hebt. Doe wat vrijwilligerswerk, dat wordt hier altijd gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door Pete.Z »

Als het serieus is, trouw gewoon, veruit het makkelijkst en snelst.
LimburgtoOregon
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2018, 01:09
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door LimburgtoOregon »

Bluebonnet schreef:
LimburgtoOregon schreef:Momenteel volg ik nog mijn HBO opleiding International Business, en zou ik mijn stage sowieso in het buitenland doen. Lang heb ik dus niet hoeven zoeken, gezien Oregon voor mij zo te zien al wat leuks te bieden heeft. Momenteel heb ik naast een goede CV een GPA van ongeveer 3.3; dus daar maak ik me geen zorgen om. Er is echter wel een dilemma.
Een GPA van 3.3 is niet slecht, maar natuurlijk ook niet super goed. Je zal er waarschijnlijk best een stage plek mee vinden, maar als je positief wilt opvalen zou ik proberen dat een beetje op te krikken of proberen wat extra's te doen waardoor je extra interessant bent. Veel bedrijven kijken nauwelijks naar studenten met minder dan 3.8 tenzij er bijzondere "power words" in je brief staan.

Wil er even bij vermelden dat ik tot nu toe 6 weken in de VS heb doorgebracht in een relatief korte tijd. De westkust is helemaal verkend, samen met Idaho, Utah, Arizona en Nevada. Dit (en ook tijd doorbrengen met familie, en meehelpen in het dagelijks leven) heeft me een duidelijk beeld gegeven van het dagelijks leven in Amerika, en natuurlijk ook de nadelen van in Amerika leven. Altijd al stiekem gedroomd om er te wonen, maar dat met de liefde van mijn leven zou natuurlijk fantastisch zijn!
Met 6 weken heb je echt de hele westkust niet verkend, zeker niet met nog 4 staten erbij. En even meedraaien in een gezin geeft je echt geen duidelijk beeld van het leven in Amerika. Het geeft je een voorproefje en een klein beetje inzicht, maar dat is het dan wel.
En met 6 weken heb je echt nog niet de serieuse nadelen geproefd.

Ik wil je niet ontmoedigen of Amerika uit je hoofd praten, dat lijkt maar zo :)
Maar probeer realistisch te zijn. Zorg dat je wat extra's te bieden hebt als je hierheen wilt komen. International Business is zeker een richting met mogelijkheden, maar we hebben hier ook ontzettend veel studenten met grote dromen en jij als buitenlander moet laten zien dat je net even ietsje meer hebt. Doe wat vrijwilligerswerk, dat wordt hier altijd gewaardeerd.

Over twee weken examens, dus dan krikken we dat op naar 4; niets is onmogelijk :). Ik denk dat mijn CV ook wel meetelt, heb namelijk 4 jaar ervaring in sales (waarvan project management in direct sales, hardcore straatverkoop), plus zit er in mijn CV geen een gat. Sinds de dag dat ik 14 ben geworden aan het werken geweest! Een MBO4 heb ik reeds af, en dus ook een stage. Die stage heb ik bij Toshiba Europe gedaan, en zo ook een groot netwerk gebouwd in Duitsland, Groot Brittanie, Frankrijk en Italie. Misschien is die referentie waardevol.

Daarnaast houd ik mij via de JOVD (bestuursfunctie) ook bezig met politiek, dus weet niet of dat een meewegende factor kan zijn wat betreft vrijwilligerswerk.

De stage is denk ik ook een goede proefperiode wat betreft relatie en toekomstbeeld, voor jullie zal het ook ooit een sprong in het diepe zijn geweest! :)

Dank voor de reactie!
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door dutchie_in_boston »

LimburgtoOregon schreef:...Wil er even bij vermelden dat ik tot nu toe 6 weken in de VS heb doorgebracht in een relatief korte tijd. De westkust is helemaal verkend, samen met Idaho, Utah, Arizona en Nevada. Dit (en ook tijd doorbrengen met familie, en meehelpen in het dagelijks leven) heeft me een duidelijk beeld gegeven van het dagelijks leven in Amerika, en natuurlijk ook de nadelen van in Amerika leven...
6 weken vakantietijd? :lol:
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door Bluebonnet »

Dat zijn mooie extra'tjes die jou een beetje interessanter maken dan een standaard student.
LimburgtoOregon
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2018, 01:09
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welk visum is het slimst? (J-1 of K-3)

Bericht door LimburgtoOregon »

dutchie_in_boston schreef:
LimburgtoOregon schreef:...Wil er even bij vermelden dat ik tot nu toe 6 weken in de VS heb doorgebracht in een relatief korte tijd. De westkust is helemaal verkend, samen met Idaho, Utah, Arizona en Nevada. Dit (en ook tijd doorbrengen met familie, en meehelpen in het dagelijks leven) heeft me een duidelijk beeld gegeven van het dagelijks leven in Amerika, en natuurlijk ook de nadelen van in Amerika leven...
6 weken vakantietijd? :lol:
Yes, kan er helaas niet meer van maken haha :D. In September ga ik weer twee weken, dus komt goed!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer