B2 visum aanvragen ipv transit visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Freshta
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2018, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

B2 visum aanvragen ipv transit visum

Bericht door Freshta »

Hoi allemaal,

24 juli vlieg ik (hopelijk) naar Colombia met een overstap in Houston op de terugweg. Ik vraag een visum aan, omdat ik in 2014 een overstap heb gehad in Iran. Als mijn visum wordt afgekeurd, krijg ik mijn kosten terug van mijn reisverzekering. Echter, ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn en mijn visum graag krijgen. Ik ben een 23 jarige vrouw en ik reis graag, maar ik kom oorspronkelijk uit Afghanistan. Ik ben hierdoor bang dat ze bij mij moeilijker gaan doen. Nu heb ik een aantal vragen en hoop ik dat jullie mij kunnen helpen:

- Hoewel ik dit keer alleen een overstap heb, wil ik graag een B2 visum aanvragen i.p.v. een transit visum. Wellicht wil ik in de toekomst reizen naar Amerika en heb ik daar vaker een overstap. Is het onverstandig om dit te doen en loop ik een groot risico dat ze mij afwijzen omdat ik de 'verkeerde' visum aanvraag?
- Ze vragen of ik specifieke plannen heb, ik heb dat in principe. Ik ben 'maar' vier weken in Colombia, omdat ik in september terug moet zijn in Nederland voor mijn studie. Vervolgens vragen ze 'Adress where you will stay in the US'. Ik heb een oom in Amerika, dus ik neig er naar om zijn adres in te vullen. Maar dit is dan weer tegenstrijdig, omdat ik daarboven heb ingevuld dat ik twee uurtjes in Amerika ben dit keer. Wat is handig om hier in te vullen?

- Boven de vraag waar ik verblijf staat the vraag: 'Provide the locations you plan to visit in the US. Ik neig ernaar om hier alleen Houston in te vullen. En dan bij de ambassade uit te leggen dat ik dit keer alleen in Houston ben voor een overstap, maar wellicht in de toekomst vaker naar Amerika wil reizen. Ik ben bang dat ze hierop reageren: dus je heb eigenlijk op dit moment alleen een transit visum nodig, je B2 visum wordt afgewezen. Of dat ze vragen: 'Waarom heb je dan daaronder het adres van je oom ingevuld, terwijl je alleen op het vliegveld blijft'.

En mis ik iets in mijn lijstje om mee te nemen:
- Reisverzekeringverklaring, zorgverzekeringverklaring
- Bachelordiploma
- Diploma van de middelbare
- Cijferlijst van de bachelor en van de master
- Kopietje van de paspoorten van mijn ouders en broertjes.
- Bankverklaring, financieel jaaroverzicht en bankafschriften
- Twee pasfoto's (5x5, wit achtergrond)
- ESTA van mijn vader die is goedgekeurd. Hij gaat in de zomer in Canada en Amerika reizen. Zijn ESTA is wel goedgekeurd, omdat hij nooit in Iran is geweest.
- Arbeidscontract, jaaropgaven, salarisstroken.
- Gegevens over mijn oude werkgevers van de afgelopen vijf jaar.
- Verklaring van inschrijving van mijn huidige studie.
- En natuurlijk mijn aanvraagformulieren, afspraak formulier, betalingsbewijzen, etc. met betrekking tot mijn visum.
- Vlucht die ik heb geboekt (Ik heb gelezen dat dit ook tegen je kan werken..)

Ik ben een student en in de weekenden werk ik in de geestelijke gezondheidszorg. Mijn tijdelijke contract loopt eind juni af, ik krijg een vast contract, maar deze gegevens heb ik niet op tijd binnen. Ik heb natuurlijk geen poot om op te staan als ik vertel dat ik nog wel een vast contract krijg. Is het beter om dit toch te benoemen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Freshta
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: B2 visum aanvragen ipv transit visum

Bericht door ADE01 »

Heel direct. Niet doen. Gewoon een transit visum aanvragen en bij concrete plannen pas een B2.

Enige optie die ik zie wat betreft je B2 is aangeven dat je van het vliegveld af wilt tijdens je tussenstop om je oom te ontmoeten. Maar als die niet in Houston of omgeving woont is er een grote kans dat je sowieso afgewezen wordt als je met dit verhaal aan komt zetten. En dan heb je een veel groter probleem.
Freshta
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2018, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum aanvragen ipv transit visum

Bericht door Freshta »

Mijn B2 visum is vandaag goedgekeurd! Ik heb gewoon aangegeven dat ik in de toekomst graag meer van Amerika wil zien en al snel kreeg ik te horen ‘your visa has been approved’. Iedereen was erg vriendelijk en het was niet zo ‘horror’ als ik hier af en toe de indruk kreeg haha.
Of misschien heb ik geluk gehad.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer