B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Anna92 »

Goedemiddag,

Als moeder van drie kinderen, waarvan de jongste 18 wil ik graag voor drie weken mijn ouders bezoeken in Amerika. Ik zit echter momenteel in de bijstand, aangezien ik artrose heb. Mijn kinderen blijven gewoon thuis, zij wonen bij mij nog in.

Ik durf geen ESTA waiver aan te vragen aangezien ik in Iran ben geboren, maar er sinds 1998 nooit meer ben geweest. Ik heb tevens de Nederlandse nationaliteit.

Wat voor soort documenten kan ik voor mijn interview overleggen om toch binding met Nederland aan te tonen, aangezien ik niet werk en een huurhuis heb.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Willem1 »

Het lijkt me dat je sowieso een ESTA kunt proberen aan te vragen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Gewoon netjes de vragen beantwoorden (maar: doe jezelf niet te kort. Er zijn mensen die het zichzelf moeilijker maken dan nodig omdat ze 'te eerlijk' proberen te zijn op de ESTA aanvraag). In het slechtste geval kom je niet voor een ESTA in aanmerking, en moet je een visum aanvragen - maar dat is dezelfde situatie als waar je in zit als je ueberhaupt geen ESTA probeert te verkrijgen.

Mocht het zover komen dat je toch een visumaanvraag moet doen, en dus op interview moet: Het feit dat je niet kunt werken (en dus ook niet zou kunnen werken in Amerika), dat je een uitkering krijgt (is het ook niet zo dat die uitkering zou stoppen als je niet terug zo komen?), dat je erg hecht bent met je kinderen (aangezien ze nog thuis wonen), dat het doel van je reis alleen het bezoeken van je ouders is, en dat je over voldoende financiele middelen beschikt om de reis te betalen: dat alles zou je toch een goede kans moeten geven, zou ik zeggen.

Als ik advocaat van de duivel speel: geen koophuis, geen baan, en geen minderjarige kinderen zou je tegengeworpen kunnen worden. Maarja, daar doe je niet zoveel aan, dus het heeft niet zoveel zin om daarover veel te gaan piekeren. Hou er een klein beetje rekening mee dat het eventueel niet lukt. Maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Anna92 »

Heel erg bedankt voor de info! Ik ben echter bang om na de ESTA goedkeuring toch geweigerd te worden in Amerika, omdat ze dan wellicht zien dat ik in Iran geboren ben. Of is dit onzinnig?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Dutchess »

Is één van je ouders in Iran geboren (en jij dus ook) of is je vader een staatsburger van Iran? Zo ja, dan word jij beschouwd as staatsburger van Iran (bron) en kom je niet in aanmerking voor ESTA. ESTA aanvragen heeft dan totaal geen zin.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door roelb »

Dat kan de Iraanse wetgever wellicht vinden, maar dat is nog niet bindend voor het al dan niet hebben van een nationaliteit voor de Amerikaanse overheid.

Bron: https://www.cbp.gov/travel/internationa ... on-act-faq
How is “dual citizen” or “dual national” defined? What if I was born in a country, but never lived there and do not consider myself a national or citizen?

We will make nationality determinations in accordance with U.S. legal standards and practices, not merely by reference to the laws and practices of foreign governments. If an individual believes that he or she is eligible for an ESTA travel authorization, the individual should apply for an ESTA and answer all questions truthfully and accurately. An individual’s eligibility for an ESTA authorization is determined in accordance with U.S. law. If you have any questions, please contact CBP at 1-202-344-3710.
Oftewel, als je geen Iraans paspoort hebt danwel hebt gehad en jezelf niet gebonden voelt aan de wetten van dat land dan heb je perse niet die nationaliteit, wat de Iraniers ook roepen. In dat geval gewoon aanvragen, eerlijk je geboorteplaats invullen en dan zie je vanzelf wel hoe het kwartje valt. Als de ESTA wordt geweigerd dan zal het om die reden zijn en kun je de visumprocedure in. Ben je $10 armer. Maar als het wordt toegekend dan scheelt het je een hoop geld dat je anders aan een visum zou zijn kwijtgeweest .Niet alleen de application fee, maar ook de reiskosten naar het consulaat.

Als het wordt toegekend dan heb je echt niets te vrezen aan de grens. Alleen mensen die na 1 maart 2011 in Iran zijn geweest komen om die reden niet in aanmerking voor ESTA.
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Anna92 »

Heel erg bedankt! Ik heb dus ooit een paspoort gehad, omdat ik daarheen ben geweest in 1998.


* Note mod (Marco):
Het is overbodig om een volledig bovenstaand bericht te quoten --> 2x quote verwijderd.
Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten", (klik hier).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door roelb »

Als je ooit een Iraans paspoort hebt gehad dan wordt het een ander verhaal. Je moet dan immers bevestigend antwoorden op de vraag of je een reisdocument van een ander land hebt of hebt gehad en daarna de gegevens van dat document invullen. En ik vermoed dat 'ie daarmee automatisch denied is, Maar goed, het kost je $10 als je het echt zeker wil weten. Schaden kan het iig niet.
Ellis71
Amerikafan
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 aug 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Ellis71 »

Ze zegt dat ze ooit een paspoort heeft gehad omdat ze in 1998 naar Iran is geweest, maar ik neem aan dat ze daarheen is gereist op een NL paspoort.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door roelb »

Nou, ze antwoorde op mijn opmerking:
Oftewel, als je geen Iraans paspoort hebt danwel hebt gehad...
Dus ik neem aan dat ze daarmee een Iraans paspoort bedoelt.

Maar goed, volgens mij is het in dit geval erg gewoon proberen. Het heeft in dit geval geen enkel negatief effect, behalve dan de $10 kosten als de ESTA wordt afgewezen. Het is een geval: nee heb je, ja kun je krijgen.
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Anna92 »

Ellis71 schreef:Ze zegt dat ze ooit een paspoort heeft gehad omdat ze in 1998 naar Iran is geweest, maar ik neem aan dat ze daarheen is gereist op een NL paspoort.
Nee het ging om een Iraans paspoort. Was wat onduidelijk!
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Anna92 »

roelb schreef:Nou, ze antwoorde op mijn opmerking:
Oftewel, als je geen Iraans paspoort hebt danwel hebt gehad...
Dus ik neem aan dat ze daarmee een Iraans paspoort bedoelt.

Maar goed, volgens mij is het in dit geval erg gewoon proberen. Het heeft in dit geval geen enkel negatief effect, behalve dan de $10 kosten als de ESTA wordt afgewezen. Het is een geval: nee heb je, ja kun je krijgen.
Klopt, ik moest wel op een Iraans paspoort. Als je in Iran geboren bent, kom je het land niet in tenzij je een paspoort aanvraagt. Had geen andere keus destijds
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door roelb »

Heb je het inmiddels al geprobeerd?
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Anna92 »

Gelukt!! Visa gekregen !!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: B2 visum voor moeder bijstandsuitkering

Bericht door Willem1 »

Gefeliciteerd - fijne reis!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer