Ik ben me ervan bewust dat een B2-visum niet lichtzinnig opgevat moet worden, het internet staat vol met verhalen waarin mensen dachten het 'wel even' te gaan halen. Júist omdat ik vanaf deze zomer ogenschijnlijk alle binding met Nederland verlies (verkoop van huis, opzeggen baan, geen vaste verblijfplaats meer in NL), gok ik zomaar dat dit een visumaanvraag kan bemoeilijken, in ogen van de consulair ambtenaar ben ik dan vast een fortune seeker die de V.S. nooit meer gaat verlaten (as if
Maar de vraag waar ik eigenlijk antwoord op zoek is: kun je een visumaanvraag doen als je nog geen concreet ticket geboekt hebt of plan hebt om naar de V.S. af te reizen? Ik weet bijvoorbeeld dat ik mijn working holiday visa voor Nieuw-Zeeland nu al aan kan vragen, maar daarna nog een jaar de tijd heb om in te reizen en nu nog geen informatie hoef te verschaffen over mijn plannen. Ik lees wel dat je bij je visumaanvraag voor de V.S. moet kunnen uitleggen wat je gaat doen en dat je op je formulier al in moet vullen wat je reisdoel is. Dit impliceert eigenlijk al dat je dus een doel moet hebben, maar as said: Ik heb nog geen concreet idee.
Het meest concrete wat ik er op korte termijn van kan maken, is dat ik een vlucht naar Canada boek voor juli/augustus (dat zal ergens in mei/juni worden) en dat ik dan een transfer in de V.S. kies. Maar moet ik dan dat ticket al boeken, met het risico dat ik het B2-visum niet krijg en dus met een onbruikbaar ticket zit? Of boek je je ticket dan ná je visumaanvraag?
Ik hoop op tips en eventueel concrete voorbeelden