Wel of geen werkvergunning?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Sjoerd89
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2018, 16:03
Aantal x V.S. bezocht: 2

Wel of geen werkvergunning?

Bericht door Sjoerd89 »

Mijn vrouw is onlangs begonnen met haar nieuwe baan in Amerika op een J1 visum. Ik heb een J2 visum aangevraagd om in Amerika te kunnen verblijven. Met mijn werk heb ik afgesproken dat ik regelmatig mijn laptop mee mag nemen naar de USA om vanuit daar 'thuis te werken'.

Ik blijf op de Nederlandse payroll, blijf het zelfde 100% Nederlands werk doen, en mijn werk zal niets met Amerika te maken heben. Een consultatiebureau heeft aangegeven dat ik in dat geval géén werkvergunning nodig zal hebben om in Amerika te mogen thuiswerken.

Van deze (of een vergelijkbare) situatie is moeilijk informatie te vinden online, en ik kan geen contactinformatie vinden in de USA/ambassade voor dergelijke vragen. Bij de ambassade/het consulaat kan ik alleen terecht voor vragen welke betrekking hebben tot mijn visum.

Weet iemand van jullie waar ik meer informatie over dit onderwerp kan vinden, of contactinformatie om het bij een vertegenwoordiger van de USA na te vragen zodat ik kan uitsluiten of ik een werkvergunning nodig heb?

Alvast heel erg bedankt.

Edit: in de topic 'remote work?' van 28 februari is een vergelijkbare situatie omschreven, maar daar zie ik geen directe links naar sites/regelgeving.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Wel of geen werkvergunning?

Bericht door ADE01 »

Consulatiebureau heeft gelijk. Zo lang je op de Nederlandse payroll staat en belasting aangifte e.d. doet in Nederland zal er geen haan naar kraaien en zou ik het verder niet navragen bij instanties. De regelgeving is nog niet zo ver voor remote werken waardoor je dus allerlei verschillende antwoorden kunt verwachten. Er is wel een verdrag tussen de VS en Nederland waardoor je niet in beide landen belasting hoeft te betalen. Doe je dus netjes aangifte in NL kun je daar ook niet voor aangepakt worden in de VS.

Heb je eenmaal je werkvergunning dan zou ik je baas vragen om je loon als contractor/zelfstandige over te maken en je belasting afdracht in de VS te doen. Belasting is in de VS doorgaans een stuk lager. Plus EUR>USD is vaak gunstig.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Wel of geen werkvergunning?

Bericht door Max Kool »

Ik krijg meer de indruk dat je op deze manier wellicht prima onder de radar blijft, maar dat het niet legaal is zonder EAD.

(kan me vergissen)
LA, LA, LA....
Blue Lake Law
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 apr 2018, 13:24
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wel of geen werkvergunning?

Bericht door Blue Lake Law »

Het consultatiebureau heeft niet gelijk. DHS is verantwoordelijk voor werk dat je uitvoert in Amerika. Je mag een werkvergunning aanvragen, formulier I-765, duurt 90 dagen en cost $495. in het kort: remote work is niet toegestaan, maakt niet uit of je voor en buitenlands werkgever blijft werken en/of op de buitenlands payroll blijft.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer