Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Jeroen90
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2018, 16:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Jeroen90 »

Beste forumleden :clap:

Hoi allemaal, ik ben Jeroen en ik zou graag jullie advies/info willen betreft het volgende:
Ik dacht leukweg via VWP/ESTA naar de USA te reizen MAAR ik kwam door mezelf in te lezen op diverse fora's erachter dat dit niet zo voor de hand liggend is. Ik heb namelijk door mijn jeugdzondes aantekeningen in mijn justitiële gegevens (volksmond: "strafblad"). Ik heb gelezen dat er veel mensen met een strafblad liegen op hun VWP/ESTA aanvraag en zo naar de USA afreizen. Ik snap waarom zij het doen maar ik wil mogelijk in de USA gaan wonen en dus immigrant worden. Zodra je een visum aanvraagt om daar te trouwen en wonen (K1 visum), zullen ze de kandidaat screenen en background-checks doen voor een criminal record. Mocht ik dan eerder in de USA zijn geweest via een VWP/ESTA die niet naar waarheid is ingevuld (liegen over strafblad) kan dit grote gevolgen hebben voor het immigratieproces. Dit probleem wil ik bij voorhand graag voorkomen.

Ik ben in mijn jeugd meerdere malen in aanraking gekomen met de politie (allemaal voor mijn 18e levensjaar). Ik ben inmiddels 27 en ben nu bijna 11 jaar op het "rechte pad", geen overtredingen en misdrijven gehad sinds dien. Ik heb nooit een celstraf gehad en ik heb voor mijn overtredingen/misdaden nooit voor de rechter hoeven voor komen.

Mijn jeugdzondes bevatten:
- Heling, (Een gestolen fiets gekocht) Heling valt zover ik begrijp in Amerika onder een "moreel schandelijke daad".
- Verboden wapenbezit, staande gehouden en overnachting op het politiebureau. Is afgedaan d.m.v een geldboete.
- Medeplichtig aan vandalisme, (met vriendjes vuurwerk schade aangericht aan onze basisschool). Is afgedaan d.m.v een geldboete.
- Overtreding voor geen gordel dragen op de achterbank. Is afgedaan d.m.v een geldboete.

Mijn vragen zijn:
- Wat kan ik het beste doen als ik naar Amerika wil reizen als toerist zonder dat dit voor latere problemen zal zorgen als ik bijvoorbeeld d.m.v een K1 (fiancee visum) mezelf als kandidaat wil stellen voor immigratie? Welk visum moet ik nu aanvragen?
- Is een waiver al nodig of is dat pas nodig als een dergelijk visum niet word verstrekt?
- Zijn er op dit forum ook mensen die immigrant zijn in de USA via K1 visum en in Nederland een strafblad hebben?
- Is het handig voordat ik enig visum ga aanvragen om zelf een background check te doen, zodat ik 100% zeker weet wat er bij mijn gegevens staat in in het Justitieel Documentatie Systeem? Zodat ik mogelijk bij een interview voor een toeristen visum precies weet wat er aan mijn kerfstok hangt.

Verdere tips altijd welkom! :mrgreen:
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Dakloze »

Jeroen90 schreef: Ik ben in mijn jeugd meerdere malen in aanraking gekomen met de politie (allemaal voor mijn 18e levensjaar). Ik heb voor mijn overtredingen/misdaden nooit voor de rechter hoeven voor komen.
Dit is het belangrijkste, alleen al daarom zou je geen probleem moeten hebben.
Jeroen90 schreef: Mijn jeugdzondes bevatten:
- Heling, (Een gestolen fiets gekocht) Heling valt zover ik begrijp in Amerika onder een "moreel schandelijke daad".
Jup, maar voor je 18e

Jeroen90 schreef: - Verboden wapenbezit, staande gehouden en overnachting op het politiebureau. Is afgedaan d.m.v een geldboete.
Ik ga er vanuit dat dit geen echt vuurwapen was, gezien de lichte sanctie.
Jeroen90 schreef: - Medeplichtig aan vandalisme, (met vriendjes vuurwerk schade aangericht aan onze basisschool). Is afgedaan d.m.v een geldboete.
Boeit niet.
Jeroen90 schreef: - Overtreding voor geen gordel dragen op de achterbank. Is afgedaan d.m.v een geldboete.
Boeit ook niet.
Jeroen90 schreef: Mijn vragen zijn:
- Wat kan ik het beste doen als ik naar Amerika wil reizen als toerist zonder dat dit voor latere problemen zal zorgen als ik bijvoorbeeld d.m.v een K1 (fiancee visum) mezelf als kandidaat wil stellen voor immigratie? Welk visum moet ik nu aanvragen?
- Is een waiver al nodig of is dat pas nodig als een dergelijk visum niet word verstrekt?
- Zijn er op dit forum ook mensen die immigrant zijn in de USA via K1 visum en in Nederland een strafblad hebben?
- Is het handig voordat ik enig visum ga aanvragen om zelf een background check te doen, zodat ik 100% zeker weet wat er bij mijn gegevens staat in in het Justitieel Documentatie Systeem? Zodat ik mogelijk bij een interview voor een toeristen visum precies weet wat er aan mijn kerfstok hangt.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Voor de aanvraag van een toeristenvisum geeft Nederland geen gegevens uit het JDS aan buitenlandse autoriteiten. En voor de aanvraag van een immigrant visa zoals de K1 vraagt het U.S. Consulate een VoG.

M.a.w.: ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken en gewoon op ESTA kan reizen.
--
I route, therefore you are.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door kastelke »

Kan je na 10 jaar 'zonder zonde' ;-). Niet een blanco strafblad aanvragen?1
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door USInsider »

Even voor de volledigheid:
Voor een K-1 visum en de Groene Kaart die daarop volgt, gelden andere regels dan voor de andere non-immigrant visums. Je gaat dan trouwen met een US citizen en derhalve kunnen voor criminal past etc.- indien die er is ! - Waiver Letters worden aangevraagd.

Bij mijn weten komen "gewone" verkeersovertredingen niet in de Justitieel dossier ?

Voor non-immigrant visums voor toerisme, studie, werk, hoeft geen VOG (verklaring omtrent gedrag) overlegd te worden. Dat kan veranderen als de immigratie-wetgeving wordt herzien.
Jeroen90
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2018, 16:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Jeroen90 »

kastelke schreef:Kan je na 10 jaar 'zonder zonde' ;-). Niet een blanco strafblad aanvragen?1
Ik heb nog nooit gehoord van een blanco strafblad in Nederland. Je bedoelt niet een VOG? die zou je kunnen krijgen als je 4 jaar niets hebt misdaan.
Jeroen90
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2018, 16:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Jeroen90 »

Ging echter wel over een echt vuurwapen (walter p99) overigens zonder munitie erin anders was de straf wel groter geweest gok ik. Ik stond er ook raar van te kijken dat ik met een geldboete ervan af kwam maar dit schijnt een normale straf te zijn.. Het was niet mijn wapen ik heb geen idee of de eigenaar een boete heeft gekregen of alleen de inbeslagneming voldoende was. Een kennis gaf het ding aan mij op straat, hij deed zeer verdacht en nog geen 15 minuten later werden we aangehouden met natuurlijk ik dat ding in me broek.. yikes..
Jeroen90
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2018, 16:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Jeroen90 »

Factors such as your age at the time of the length of time that has passed since may affect whether it will be considered a crime involving moral turpitude for purposes of the Immigration and Nationality Act. It’s key to note that your crime won’t be considered one of moral turpitude if:
- You were under 18 when you committed the offence.
(Waar ik geluk mee heb aangezien mijn zondes voor mijn 18e hebben plaatsgevonden).
- At least 5 years have elapsed since the date of your conviction or, where you were sentenced to a period of detention or imprisonment, at least 5 years have elapsed since the date of your release.
- The maximum possible sentence for the offence was less than 12 months (regardless of the actual sentence you received) and you were sentenced to 6 months or less.

Verder staat er dit:
- The United States does not have access to the Police National Computer (see the FOI response below). The security services do share information about high-profile crimes, serious offences or if someone is a security risk, but this is not as a matter of routine.
- The United States authorities are able to seek details of any criminal convictions held on the Police National Computer on an individual request basis through Interpol channels.
Voor een ESTA zullen ze hier niet gebruik van maken maar voor een immigratie visum zullen ze toch in je juridische document kunnen kijken? Is een VOG werkelijk het enigste wat ze vragen?
If you do attempt to travel to the US having lied on your ESTA about your criminal convictions and are found out, you are potentially committing a criminal offence under US law.
Ja ik ben wel eens aangehouden maar dan voor mijn 18e maar op de ESTA vragen zie niet je leeftijd. Ook hebben ze het over veroordelingen een geldboete is toch ook een veroordeling?
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Dakloze »

kastelke schreef:Kan je na 10 jaar 'zonder zonde' ;-). Niet een blanco strafblad aanvragen?1
In Nederland niet. Nederland heeft het VOG systeem (verklaring omtrent het gedrag), waarbij de inhoud van je strafblad wordt afgezet tegen het doel van de VOG. Als voorbeeld wordt altijd genoemd dat een veroordeling wegens rijden onder invloed van toepassing is op een VOG-aanvraag voor een taxi-chauffeur, maar niet op een VOG-aanvraag voor een accountant.

In principe wordt 4 jaar teruggekeken, tenzij er ernstige delicten zijn. Zie ook deze link
jeroen90 schreef: - The United States does not have access to the Police National Computer (see the FOI response below). The security services do share information about high-profile crimes, serious offences or if someone is a security risk, but this is not as a matter of routine.
Dit kan niet anders dan van een buitenlandse website komen (UK or Canada ofzo). In Nederland werkt dat namelijk anders.
jeroen90 schreef: - The United States authorities are able to seek details of any criminal convictions held on the Police National Computer on an individual request basis through Interpol channels.
Nogmaals niet van toepassing op Nederland.
jeroen90 schreef: Voor een ESTA zullen ze hier niet gebruik van maken maar voor een immigratie visum zullen ze toch in je juridische document kunnen kijken? Is een VOG werkelijk het enigste wat ze vragen?
Voor een immigratie visum mogen ze je hele "strafblad" opvragen. In de praktijk vragen ze een VOG. Zie deze link:
Justitiële gegevens als bedoeld in de artikelen 10, 11 of 12 van de wet worden desgevraagd verstrekt aan:
a. Onze Minister ten behoeve van het geven van een positieve of negatieve verklaring aan buitenlandse autoriteiten over te verlenen visa;
b. Onze Minister ten behoeve van het verstrekken van bepaalde inlichtingen aan buitenlandse autoriteiten over aspirant-emigranten;
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Max Kool »

Als je het zekere voor het onzekere wilt weten, vraag een VOG aan.
LA, LA, LA....
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Marcopstal »

Gewoon een ESTA en verder niets. Wat je in het verleden al bekokstoofd hebt komt niet in aanmerking.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Jeroen90
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2018, 16:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Jeroen90 »

:mrgreen: Bedankt voor alle reacties, ik ben erg blij met de antwoorden die ik heb.

Ik lees dat je niet een VOG kopie kan krijgen zonder doeleinde aangezien de VOG word afgesteld op wat het doel is van de aanvraag. Zou ik deze onder het mom van (mogelijke) emigratie kunnen aanvragen? Ik heb het idee dat ze het pas verstrekken als je het nodig hebt bijvoorbeeld als je in het emigratie proces zit of heb ik het mis?
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door babarage »

Wellicht dat dat wel kan. Bij http://www.vog-aanvraag.nl kun je er eentje aanvragen voor jezelf, als je dan verder kijkt kun je oa kiezen voor visum doeleinde. Kost 41 euro al bij elkaar maar goed. Ik heb vorig jaar gebruik van ze gemaakt toen ik een vog nodig had. Werkte soepel.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Pete.Z »

Alles voor je 18de, dus gewoon op esta reizen, niets aan de hand.
Jeroen90
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2018, 16:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Jeroen90 »

babarage schreef:Wellicht dat dat wel kan. Bij http://www.vog-aanvraag.nl kun je er eentje aanvragen voor jezelf, als je dan verder kijkt kun je oa kiezen voor visum doeleinde. Kost 41 euro al bij elkaar maar goed. Ik heb vorig jaar gebruik van ze gemaakt toen ik een vog nodig had. Werkte soepel.
Bedankt voor de link, ik ga hier eens naar kijken :thumbup:
Jeroen90
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2018, 16:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Help! Vragen Visum, strafblad en immigratie K1

Bericht door Jeroen90 »

Pete.Z schreef:Alles voor je 18de, dus gewoon op esta reizen, niets aan de hand.
Bedankt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer