Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
tobitronics
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2018, 15:04

Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door tobitronics »

Goedemiddag,

I.v.m. een trip naar Iran vorig jaar kan ik niet meer op een ESTA naar de VS. Voorafgaand aan deze trip >5 keer naar de VS gegaan op een ESTA. Nu ga ik met een vriend van mij in augustus een week naar florida op vakantie en heb ik dus een visum nodig. Ik ben begonnen met het invullen van een DS160 maar een aantal zaken zijn me nog niet helemaal duidelijk:

- Kan ik kiezen voor categorie B1/B2, ondanks dat ik dit keer alleen voor tourism naar de VS ga? Ik wil voorkomen dat als ik ooit voor business redenen afreis ik opnieuw een aanvraag moet doen omdat ik alleen B2 heb aangeklikt, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik afgewezen word omdat ik B1/B2 heb gekozen ipv B2.

- Ik moet een address of stay en contactpersoon in de US opgeven. Is het een bezwaar als ik een hotel voor de eerste nacht boek en hiervan het adres gebruik, maar later (na de aanvraag) toch besluit van hotel te switchen? Of moet ik, eenmaal ingevuld en visum ontvangen, ook daadwerkelijk van dit hotel gebruik maken?

- Ik ben een thuiswonende student met een aantal bijbaantjes (2 freelance en 1 met vast contract onbepaalde tijd en vaste uren) waarmee ik mijn reisjes financier. Mijn huidige inschrijvingsbewijs loopt tot eind augustus, ik heb me nog niet voor een vervolgmaster ingeschreven omdat ik nog geen definitieve keuze gemaakt heb. Kan ik hiermee in de problemen komen betreffende het aantonen van een band met het thuisland, omdat mijn studie toevallig net afloopt als ik in de US ben? Of is aangeven dat ik mijn vervolgmaster in NL ga volgen (heb een paar concrete opties op het oog) voldoende?

Ik weet dat mijn vragen vrij subjectief zijn en de beslissing afhangt van de consul, maar ik hoop dat mensen met soortgelijke situaties hun ervaringen kunnen delen en mijn vragen kunnen beantwoorden :)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Galapogos »

Wij zaten een paar jaar geleden in een redelijk vergelijkbare situatie. Op vakantie geweest in Iran en daarom niet op ESTA naar Amerika kunnen voor vakantie. Wij waren toen overigens überhaupt nog nooit in de VS geweest.

We hebben gekozen voor B1/B2, om de reden die jij ook aangeeft. We hebben de medewerker van het consulaat verteld over onze vakantieplannen in de VS, en hebben toen gewoon een B1/B2 gekregen. Er is door de consulaatmedewerker verder niet gesproken over het type visum. Er is ook niets over gevraagd. Dus geen probleem.

Tijdens het gesprek op het consulaat is ons wel gevraagd wat voor werk we doen, maar daar werd verder niet uitgebreid bij stilgestaan en we hoefden verder ook geen documenten te overleggen waaruit een baan of inkomen of iets dergelijks blijkt. De medewerker van het consulaat was vooral benieuwd naar onze plannen in Amerika, en naar waar in Iran we waren geweest en met welk doel. Al met al was de sfeer tijdens het gesprek redelijk ontspannen.

Er zijn op dit forum een aantal andere topics te vinden over het aanvragen van een visum voor de VS na een bezoek aan Iran. Ik zou sowieso goed voorbereid gaan met alle documentatie die je mogelijkerwijs nodig zou kunnen hebben. Grote kans dat het voor niets is, maar beter dat dan andersom.
tobitronics
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2018, 15:04

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door tobitronics »

Vandaag interview gehad, stond binnen een minuut weer buiten met goedgekeurde aanvraag :) . Officier vroeg wat ik in Iran gedaan heb en of ik contact heb gehad met de overheid/leger daar en vroeg nog even kort wat ik deed in NL en van plan was in de VS en voila.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Max Kool »

:thumbup:
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Old Faithful »

Mooi. :clap: Fijne vakantie.
Groet,

Old Faithful
Bevert
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Bevert »

Ook wij lopen tegen een probleem aan. We vliegen 2 april naar Texas. ESTA is niet mogelijk omdat we een paar jaar geleden in Iran zijn geweest. Visum aangevraagd, maar de betaling via creditcard lukt niet...Is gewoon Mastercard, maar de pas die ik heb ingevoerd, is ongeldig.... Geldt ook voor mijn broer... We konden eerst de 25e langs voor een afspraak op het consulaat, 10 minuten later de 26e en nu opeens de 27e...Tijd begint een beetje te dringen, dus weet iemand een oplossing ?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Dutchess »

Je kan niet met een credit card betalen. Zie dit topic: viewtopic.php?f=13&t=72981.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bevert
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Bevert »

Dank. Dat wordt dus elektronisch overschrijven. Wanneer kun je dan een afspraak maken ? Loont het de moeite om naar Brussel te gaan ivm wachttijden ? we zitten al in het proces in Amsterdam, of moeten we dan de procedure opnieuw doorlopen?
NaomiVangestel
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2014, 21:15

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door NaomiVangestel »

De afspraak kan je pas maken eenmaal ze je betaling hebben ontvangen. Bij mij, in Brussel, duurde dit toch een 2-tal werkdagen. Dan kon ik heel erg snel mijn afspraak maken, maar koos ik er zelf voor om mezelf nog een paar extra dagen ter voorbereiding te geven.

Ik weet niet of je nog kan veranderen van locatie.. lijkt me sterk. Maar ergens op het forum heb ik daar wel dingen over zien verschijnen.

Wil je zeker geen extra stress geven, maar als je pas na 27 maart een afspraak kan maken voorlopig en je op 2 april vertrekt dan wordt het wel heel erg nipt en mag er niets meer tussenkomen. Ik had op maandag een afspraak en kon woensdag mijn visum ontvangen. Hiervoor moet je ook echt thuis zijn en ondertekenen.

Indien je de mogelijkheid hebt om alsnog een afspraak in Brussel te maken ipv Amsterdam (again, geen idee of dit lukt) dan zou ik dat wel doen.
Bevert
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Bevert »

Dank voor je antwoord !

15 maart een afspraak in Brussel. Als alles goed gaat worden de paspoorten dan opgestuurd naar een vriend van ons in België (moet naar een Belgisch adres) . Ruim twee weken speling dus...wordt spannend ! Als hij niet thuis is, kan hij het dan later ergens bij een servicepunt ophalen denken jullie ?
NaomiVangestel
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2014, 21:15

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door NaomiVangestel »

Hi Bevert

Yes, normaal gezien wel. Maar een extra tip, bel gewoon even de koerierdienst op indien ie niet thuis zou zijn. Ik was namelijk op de aflever dag niet thuis, ik zag dit via de tracker, meteen gebeld en gevraagd of het mogelijk was om ze een dag later af te geven. Dit ging zonder problemen en echt seconden later was het ook in de online tracker aangepast. Klinkt misschien wat stom maar ik 'vertrouwde' het niet om het ergens op te halen. Dus liever een dag later maar zeker thuis.
Bevert
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Bevert »

wederom dank Naomi,

Gisteravond met de trein naar Brussel, geslapen bij vrienden. Mijn boer was natuurlijk weer vergeten om het juiste formaat pasfoto's mee te nemen, dus om 8 uur bij de Press op Madou (later bleek er gewoon een pasfoto-automaat in het consulaat te staan..) Om 8:15 bij het consulaat, werden we weg gestuurd omdat we te vroeg waren. Om 9:15 mochten we wel naar binnen, tassen en laptops mochten gewoon mee naar binnen. Beveiliging is uitbesteed aan een particulier security-bedrijf. Zeer vriendelijk en adequaat (en Nederlands sprekend). Vlotte doorstroom, vingerafdrukken nemen, even wachten en het interview duurde nog geen drie minuten. Your visa have been approved. Interviewster was positief geïnteresseerd in onze Iran-reis. Visa worden binnen 4 dagen opgestuurd naar vriend in Belgie. Al met al zeer veel stress gehad voor wat achteraf weinig voorstelde.

Nu alleen nog maar stress om 9 uur lang in een vliegtuig te zitten :wink:
NaomiVangestel
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2014, 21:15

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door NaomiVangestel »

Super fijn om te horen! Was ongeveer in een notendop ook mijn angst haha (had ook een heel ander verhaal maar goed), maar alles liep zo vlot. En ja idd, denk dat ik dat ook gemeld heb op mijn eigen post als tip; dat je daar gewoon foto's kan laten maken. Nu raad ik niemand aan om dit last minute te doen maar goed, het kan dus prima!

Veilige reis alvast ;)
Bevert
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 21:23
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Bevert »

visa zijn inmiddels in bezit. Dank een ieder voor jullie tips !
NaomiVangestel
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2014, 21:15

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door NaomiVangestel »

Geniet er van !!!
Irenedegroot
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2019, 22:50

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door Irenedegroot »

Dag Bevert,

Mag ik vragen hoe het je gelukt is om je afspraak van Amsterdam om te zetten naar Brussel? Ik zit met het zelfde probleem, mijn gesprek is pas 18 juli en ik vlieg 14 Juli. Ik ben nu aan het zoeken naar alternatieven voordat ik mijn ticket ga omgooien.. Brussel is voor mij geen probleem, maar hoe krijg ik het voor elkaar om mijn gesprek daarnaar toe te verplaatsen. Of hebben jullie een hele nieuwe procedure gestart? (if so, hoe lang heeft dat geduurd? moest je dan ook eerst je paspoort etc. opsturen voordat je een afspraak kon maken??)

Ik hoor graag van je/ iemand, ik zit volkomen in de stress..

groet en bedankt,

Irene
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vragen mbt adres B1/B2 visum aanvraag

Bericht door mtl »

Je kan beter een pb sturen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer