Esta/Visa aub jullie advies nodig

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Marians
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2018, 23:17

Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Marians »

Lieve allemaal,

Ik ben de wanhoop voorbij dus vandaar dat ik hier een topic open en in de hoop op advies van de deskundigen.
Ik ben in het verleden weleens op vakantie geweest naar Amerika en dat heb ik toen met een esta gedaan en altijd goed gegaan.
Nu moet Ik voor mijn werk dit jaar heel vaak naar Amerika reizen. Alleen ben ik twee jaar geleden bij een vechtpartij betrokken ( was alleen tussen 1 vrouw en ik, ik ben ook een vrouw). Ik heb toen een geldboete gekregen die ik niet hoefde te betalen. Maar ik heb nu dus wel een strafblad. Hoe moet ik dit doen bij de aanvraag van een esta? Of moet ik voor een visum gaan? Aub help mij, ben echt de wanhoop voorbij en weet niet waar ik beginnen moet. Ik heb nooit, ik zweer het, nooit de wet overtreden of wat dan ook in m’n leven gedaan. Heb nooit zelfs een boete gehad. Deze vechtpartij was de eerste keer in m’n leven dat ik überhaupt heb gevochten. Wil het niet goed praten, maar zodat jullie weten wat voor persoon ik ben.
Wat kunnen jullie mij aub adviseren? Ik moet voor m’n werk naar de US en als ik niet ga raak ik m’n droombaan kwijt.

Hartelijk dank,
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door goldenhills »

Met een strafblad kan het goed zijn dat ESTA/VWP niet meer mogelijk is, en moet je waarschijnlijk een B1-visum aanvragen. Als je heel vaak naar de VS moet voor je werk is het sowieso goed om te overwegen een visum aan te vragen. Aangezien het zo belangrijk voor je werk is zou ik een professional in de arm nemen om specifiek naar jouw situatie te kijken, zoals VisaVersa. Zij hebben meer ervaring en deskundigheid, hier op het forum vind je anekdotes van mensen met allemaal hun eigen situatie, en algemene info over hoe het zou moeten werken. Uiteraard kost een professional geld, maar dat lijkt me in dit geval goed besteed.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Dakloze »

Marians schreef: Ik heb toen een geldboete gekregen die ik niet hoefde te betalen. Maar ik heb nu dus wel een strafblad.
Wat kunnen jullie mij aub adviseren? Ik moet voor m’n werk naar de US en als ik niet ga raak ik m’n droombaan kwijt.
Er is geen recht-toe-recht-aan antwoord, en er is eigenlijk iets mee information nodig.

Vooropgesteld: de VS kan niet in de Nederlandse strafregisters kijken. Met andere woorden: zelfs als je 3 jaar hebt gezeten voor een bankoverval kunnen ze dat in de VS niet zomaar in de computer zien.

Dat gezegd hebbende: het is nog maar de vraag of je ook echt een strafblad hebt. De term strafblad bestaad namelijk niet meer, en is opgegaan in een meeromvattend systeem genoemd Justitiele Documentatie. Dit systeem omvat ook informatie over bijvoorbeeld verkeersovertredingen.

In Nederland kan een enkelvoudige mishandeling worden afgedaan door de politie, door de officier van justitie en door de politierechter.

Wanneer de politie het afdoet, is het technisch gezien een seponering; zij kunnen geen straffen opleggen.

De officier van justitie kan een "strafbeschikking" afgeven. In dit geval kan deze jou een (al dan niet) voorwaardelijke boete opleggen, en tenzij jij in beroep gaat bij de rechter, wordt deze van kracht. Dit is echter geen veroordeling.

Een vonnis van de rechter waarin jij een (voorwaardelijke) boete krijgt, is wel een veroordeling.

In de volgende omstandigheden kan je gewoon onder ESTA reizen:

1. Je bent niet in verzekering gesteld door de politie (je hebt niet meer dan 15 uur op het politiebureau doorgebracht); EN
2. Je hebt een strafbeschikking of schikkingsvoorstel van de officier van justitie ontvangen.

Als je wel in verzekering bent gesteld, ben je formeel gezien "arrested". Als je wel door een rechter bent veroordeeld, ben je formeel gezien "convicted". Is dit het geval, dan heb je 3 opties:

1. Niks zeggen en gewoon ESTA aanvragen. Hier kom je waarschijnlijk mee weg, maar dit kan op de lange termijn gevolgen hebben. Om deze reden zal ik je dit afraden.
2. Een visum aanvragen, en hopen dat het goedkomt. Je hebt hiervoor een uittreksel van het vonnis of de strafbeschikking nodig, en moet deze laten vertalen naar het Engels. Ik geef je een hele goede kans, omdat het een simpele mishandeling betreft, dat in de VS een misdemeanor is (overtreding vs misdrijf).
3. Mocht het visum worden afgewezen, dan kan je een Waiver of Inadmissibility aanvragen. https://www.uscis.gov/i-601 In dat geval krijg je een soort van "vrijstelling". Dit kan, net als het visum, even tijd kosten.
--
I route, therefore you are.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Marcopstal »

Er is al een verschil tussen België en Nederland, dus de nationaliteit speelt hier al een rol.

Met de gegevens die voorhanden zijn kan er inderdaad al niet uitgemaakt worden of er überhaupt sprake is van een "arrestatie" of een "veroordeling". Opgepakt worden en meegenomen worden naar het bureau voor ondervraging valt alvast niet onder de term "arrestatie", daar is bvb in België een "aanhoudingsbevel" voor nodig.

Daarnaast is er nog de vermelding dat het moet gaan om een gebeuren welke "serious damage" heeft veroorzaakt. Nu is dit uiteraard een subjectief gegeven waar je dus naar eer en geweten op zou moeten antwoorden.

Als je er van uitgaat dat de straf een geldboete was met uitstel (niet moeten betalen) dan lijkt het me dat dit niet onder "serious" valt, zelfs al ben je dus gearresteerd en/of veroordeeld geweest.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marians
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2018, 23:17

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Marians »

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik waardeer het zeer.

Ik ben zo ontzettend gestrest door deze situatie dat ik niet eens helder kan nadenken en dus ook niet weet wat ik moet doen. :sadcry: Mijn reis is over een maandje al.

Als ik de aanvraag voor een visum nu zou doen zou ik sowieso te laat zijn. En een van de eerste vragen in het aanvraagformulier, zie ik nu, is of men in aanraking is geweest met justitie en zo ja, dat moeten toelichten.

Ik ga proberen te rusten en morgen een besluit te nemen. Mocht iemand meelezen en een soort gelijke situatie meegemaakt hebben, stuur mij dan aub een bericht.

Groet
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door roelb »

Dit is niet datgene waar de vraag in het ESTA over gaat. Hier was ooit de term "moral turpitude" aan verbonden, en nu is het "serious harm" omdat niemand die eerste term snapte. Maar inhoudelijk is er niets gewijzigd. Bij de oude terminologie was de uitleg van wat er onder moral turpitude viel de volgende (in relatie tot een vechtpartij):

"Assault with intent to kill, commit rape, commit robbery or commit serious bodily harm
Assault with a dangerous or deadly weapon"

En wat er _niet_ onder viel was:

"Assault (simple) (any assault, which does not require an evil intent or depraved motive, although it may involve the use of a weapon, which is neither dangerous nor deadly)"

Dus dit gaat echt over serieuze zaken, niet over een vechtpartijtje dat is afgedaan is zonder verdere gevolgen. Oftewel, gewoon ESTA aanvragen, nee invullen en niet meer bij stil staan. Vergeet ook niet dat jij sowieso de enige bent die weet dat dit gebeurd is. De CBP officer zal je alleen vragen wat je komt doen, hoe lang, waar je verblijft en wil alleen maar weten of jij het land weer tijdig gaat verlaten en niet illegaal komt werken.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Pete.Z »

Let wel op dat je, als je inderdaad dit jaar heel vaak naar Amerika moet, met een esta in de problemen kan komen, te vaak kort op elkaar doet belletjes rinkelen als je pech hebt.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door roelb »

De vuistregel is dat je net zo lang, of langer het land uit moet zijn als dat de duur van je vorige verblijf was.

Dus ga je 5 dagen, en kom je een paar weken later weer terug dan is er niets aan de hand. Ga je echter 60 dagen, blijf je een week weg en kom je dan weer terug dan kan het wel eens een probleem worden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Martin & Marianne »

Marians schreef: Mocht iemand meelezen en een soort gelijke situatie meegemaakt hebben, stuur mij dan aub een bericht.
Via de zoekfunctie kun je wel vergelijkbare discussies vinden, misschien heb je daar iets aan. Zoeken op strafblad in dit subforum geeft de volgende hits: search.php?keywords=strafblad&terms=all ... ubmit=Zoek
De meeste mensen komen niet meer op het forum en vaak is niet bekend hoe het afgelopen is maar je kunt altijd proberen iemand via een pb te bereiken.

Marianne
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Pete.Z »

roelb schreef:De vuistregel is dat je net zo lang, of langer het land uit moet zijn als dat de duur van je vorige verblijf was.

Dus ga je 5 dagen, en kom je een paar weken later weer terug dan is er niets aan de hand. Ga je echter 60 dagen, blijf je een week weg en kom je dan weer terug dan kan het wel eens een probleem worden.

Klopt, maar ik weet natuurlijk niet wat ts met heel vaak bedoeld, ga je in een jaar 5 keer is er weinig aan de hand, meer dan 10x kan een probleem vormen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door mtl »

Er zijn geen vaste regels hierover. Die zgn vuistregel bestaat niet. De US Immigrations ambtenaar beslist.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door roelb »

Jawel hoor, die bestaat wel. Maak maar eens een praatje met een cbp officer als je met enige regelmaat binnenkomt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door mtl »

Nee hoor. Staat nergens in de esta voorwaarden. Je kan er geen rechten aan ontlenen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door roelb »

Daarom heet het ook een 'vuistregel'.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Marcopstal »

Dat is allemaal zeer relatief. Enkele jaren terug ging ik voor bijna 4 weken, kwam een weekje terug en ging voor 2 weken. De enige "bemerking" was: "al terug".

Iemand die op regelmatige wijze naar de VS moet voor het werk lijkt me niet echt een probleem voor zover die werkzaamheden onder de VISA WAIVER vallen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
gastxyz

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door gastxyz »

Welke werkzaamheden zijn dat dan? Een congres dat elke maand plaats vind?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Marcopstal »

Ik denk dat er heel veel zakenmensen zijn die 1 keer per maand of zo naar de VS moeten voor meetings bvb. Dat kan perfect onder het VWP.

TS geeft overigens aan dat ze "heel vaak" naar de VS zal moeten, maar op zich is dit niet gespecificeerd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marians
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2018, 23:17

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Marians »

Sorry voor de verwarring; met heel vaak naar de US bedoel ik 6 x dit jaar.

Maar mijn grootste zorg is nog steeds of ik een esta kan aanvragen ( met het strafblad) of moet ik voor een visum? Ben ik niet te laat voor een visum? Hoe gaat het bij zo een visum aanvraag en hoe lang duurt het?
Ik vind het zo lastig on helder na te denken omdat ik zo gestrest ben en de reis nadert.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door Marcopstal »

Ik denk dat hier toch al heel duidelijk aangegeven is dat je gewoon een ESTA kan aanvragen. Dit op voorwaarde dat het om zaken gaat zoals een congres, business meeting, ... en je dus eigenlijk gewoon je bedrijf gaat vertegenwoordigen en niet in de VS gaat "werken", want dat mag uiteraard niet.

Als je aankomt vraagt men vaak waarom je komt, in jouw geval is dat business. Het is evident dat men dan verder zal vragen. Maar zoals ik al aangaf er zijn dagelijks zakenmensen (en dat zullen er velen zijn) die via VWP (en dus ESTA) naar de VS gaan.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Esta/Visa aub jullie advies nodig

Bericht door roelb »

Marians schreef:Sorry voor de verwarring; met heel vaak naar de US bedoel ik 6 x dit jaar.

Maar mijn grootste zorg is nog steeds of ik een esta kan aanvragen ( met het strafblad) of moet ik voor een visum? Ben ik niet te laat voor een visum? Hoe gaat het bij zo een visum aanvraag en hoe lang duurt het?
Ik vind het zo lastig on helder na te denken omdat ik zo gestrest ben en de reis nadert.
Lees even goed mijn vorige post. Gewoon een ESTA aanvraag doen, gewoon "Nee" antwoorden op de bewuste vraag, die gaat immers helemaal niet om zaken zoals jouw vechtpartijtje (let op: zou je wel "Yes" antwoorden dan wordt je aanvraag _per definitie_ afgewezen en mag je _nooit_ meer met een ESTA reizen en is ook de kans groot dat je visumaanvraag wordt afgewezen). Je ESTA zal gewoon worden toegewezen - er is immers helemaal geen reden om dat niet te doen.

Daarna ook vooral niet zelf aan de grens hier iets van gaan zeggen. Het hoeft niet vermeld te worden en zodra je het wel vermeld is de aanname aan de andere zijde dat het dus wel onder de zware categorie valt. Je vermeld het immers zelf en zult daar dan wel een goede reden voor hebben. Jij bent degene die de beoordeling moet maken, niet de CBP officer.

Veel belangrijker is om er 100% zeker van te zijn dat jouw zakelijke bezoek onder het VWP valt. Want de CBP officer die je aan de grenst treft zal je uitvragen om er achter te komen of je gaat werken - iets dat niet mag onder het VWP (maar ook niet met een B1/B2 visum).

Let dus goed op wat je antwoord. De eerste vraag is over het algemeen: "What is the purpose of your visit?". Als je dan antwoord: "Business.. I'm visiting our US branch for a few meetings" is het prima. Er zal vermoedelijk nog even worden doorgevraagd om vast te stellen dat je echt niet gaat werken, en that's it. Stempel en "welcome to the USA".

Maar stel dat je, in alle onschuld, zegt: "Business - I am here to work at our US office for a couple of days" dan heb je een probleem. Werken mag immers niet. Een beetje aardige CBP officer zal doorvragen en proberen te achterhalen of je met "work" toevallig niet bedoelt dat je komt overleggen, vergaderen, toezien, etc (de zaken die wel gewoon mogen), maar heb je iemand die met het verkeerde been uit bed is gestapt dan zou je wel eens geweigerd kunnen worden, je geeft immers aan dat je wilt gaan werken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer