Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Els77
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018, 10:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Els77 »

Goedemorgen,

Wellicht hebben jullie tips voor ons:
Rogier is in het verleden (ongeveer 10 jaar geleden) de toegang tot Amerika geweigerd. Hij woonde daar op dat moment en had geen werkvisum, maar hielp een vriend en kreeg in ruil daarvoor vlieguren. Dit zagen de Amerikanen als een vorm van betaling. Bovendien had hij te weinig binding met Nederland, vonden zij. Dus toen hij in Nederland was geweest, mocht hij niet meer terug.

Nu zijn we een kleine 10 jaar verder en willen we graag met ons gezin naar Florida voor 2 weken.
Tijdens het gesprek op het consulaat wilde de medewerker geen documenten zien. Het enige wat hij zei, was: "je werkt nog maar sinds kort bij deze werkgever." En dat is ook zo, namelijk sinds september 2017.
Vervolgens is zijn paspoort gehouden en kreeg hij een document met 'additional administrative prrocessing' aangevinkt.

We hebben gisteren nog een mail gestuurd met allerlei gescande documenten:
- de werkgeversverklaring van mijn man (een tijdelijk contract van 1 jaar en hierna een vast contract, in september 2018)
- mijn werkgeversverklaring (ik heb een vaste baan en werk hier al 17 jaar).
- hypotheekakte
- jaarplanning van mijn mans werk, waar de vakanties duidelijk in staan.
- bankafschrift om te laten zien, dat we genoeg geld hebben om de vakantie te financieren.
- zijn diploma van de Hbo-opleiding (hij is 2 jaar geleden omgeschoold)
In de mail nog geschreven, dat we niet van plan zijn te emigreren en dat we van eind april 2018 tot half mei 2018 willen gaan. Ook nog het telefoonnummer en emailadres van de teamleider van mijn man erbij geschreven.

Vervolgens krijgen we een mailtje terug: zijn visumaanvraag is geweigerd op grond van section 214(b). Hij moet aantonen, dat hij voor een bepaalde periode gaat en dat hij voldoende binding met Nederland heeft en dus niet wil emigreren. Als zijn situatie veranderd is, kan hij opnieuw een visum aanvragen.
Hoe kunnen we dit nog duidelijker laten aantonen? Wat zien we over het hoofd? Wellicht hebben jullie nog goede tips/ideeën.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Marcopstal »

De feiten uit het verleden zijn hier wel een enorm probleem denk ik. De klok terugdraaien kan je niet. Misschien kan je nog eens terug proberen wanneer hij effectief vast werk heeft.

Nu, als ik even naar je voorstelling kijk:
Voor vakantie of om te wonen ?
In eerste instantie op vakantie. En wie weet....
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Pete.Z »

Wachten tot het vaste contract in 2018 een feit is, en dan hopen dat dat genoeg verandering is.
Els77
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018, 10:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Els77 »

Inderdaad, als hij een vast contract heeft, zal het misschien anders zijn.

Wonen is niet aan de orde, hoor. Op dit moment in elk geval niet. Ik ben nog nooit in Amerika geweest. Mijn man zou er wel naar terug willen, dat zeker. Maar ik weet niet of ik dat zou kunnen: alles en iedereen achterlaten en daar een nieuw leven beginnen. Mijn hele leven is hier. Maar zeg nooit nooit. Zo is het in het voorstellen ook meer bedoeld. Er zijn geen plannen op korte termijn.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door kastelke »

Het was niet even een overstay van een paar weken of zo, waarin hij 'werkte', het was jaren?
Els77 schreef:Rogier heeft een aantal jaren in Florida gewoond,
Jaren overstay en illegaal werken weegt natuurlijk zwaarder door dan een paar weken...
Misschien moet je wachten tot de 10 jaar om zijn, en hij vast werk heeft? Al kan je tussendoor altijd blijven proberen (al kan dat natuurlijk weer aantonen dat je 'wanhopig' bent om in de US te geraken, dus persoonlijk zou ik dat niet doen).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Willem1 »

Geen ervaring, maar ik zou misschien wat harder inzetten op jullie familieleven in Nederland. Heb je een bewijs van jullie relatie meegestuurd (trouwakte / samenlevingscontract / iets anders waaruit de lengte van jullie relatie blijkt) meegestuurd? Heeft hij ouders die in NL wonen (liefst op leeftijd, waar voor gezorgd moet worden)? Je hebt het over jullie gezin - zijn er schoolgaande kinderen (waar hij de vader van is) die erg gehecht zijn aan hun school?

Als je google't op "how to prove 214b" krijg je wel wat hits. Zo te zien zijn de meest gangbare "strong ties to your home coutry" die je kunt aantonen: familie, baan, een huis, investeringen, en bankrekeningen. Daarnaast zou ik denken dat een (reservering voor een) ticket voor een specifieke retour-vlucht ook kan helpen.

Het lijkt me wel een lastig geval, zeker aangezien het om (slechts) een vakantie gaat. Vanuit de US authorities bezien zijn er natuurlijk heel veel plekken buiten de VS waar je op vakantie kunt.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door USInsider »

Ik zou geen tickets gaan reserveren alvorens er een visum is afgegeven !

Je man heeft in het verleden in de US gewoond, maar mocht niet werken. Op wat voor visum was hij hier dan ?

Mbt. suggesties: voorlopig de US vergeten als het om vakantie gaat, hoe jammer dat ook is.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Willem1 »

Voor de duidelijkheid: ik had het natuurlijk over een reservering die nog te cancellen is.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door USInsider »

En je denkt dat de Consular Officer daarin tuint ?

Kastelke, Els geeft aan dat haar man 10 jaar geleden de toegang (terug) tot de US is geweigerd. De banned-entry periode zou dus voorbij moeten zijn.
Willem, de kids zijn 1 en 3 jaar oud. Maar misschien zijn er kinderen uit eerdere huwelijken.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door sanook »

Willem1 schreef:Voor de duidelijkheid: ik had het natuurlijk over een reservering die nog te cancellen is.
Iedere reservering is te cancellen...., het kan je alleen flink wat geld kosten....
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door kastelke »

USInsider schreef:Kastelke, Els geeft aan dat haar man 10 jaar geleden de toegang (terug) tot de US is geweigerd. De banned-entry periode zou dus voorbij moeten zijn.
Of nog niet:
Els77 schreef:(ongeveer 10 jaar geleden)
Kan dus ook 9 jaar geleden zijn. Of 11. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door USInsider »

Touché !
Maar, als ik Els beschrijving van de situatie nogmaals lees: haar man is de toegang tot de US geweigerd vanwege onvoldoende binding met land van herkomst - een vereiste voor sommige non-immigrant visums.
Indien hij tijdig vertrok, dwz. niet de periode van zijn I-94 heeft overschreden, was er geen sprake van een illegal stay (denk ik).
In dat geval is de Entry Ban niet van toepassing.
Indien hij wel de periode van de I-94 heeft overschreden, hangt het van de lengte van de illegal stay af hoe lang de Entry Ban is.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Marcopstal »

Hij is de toegang geweigerd. Hij woonde daar en verrichte activiteiten die men gelijkstelde aan "werken".

Lijkt me toch wel wat ingewikkelder. Als het zonder visum was, alleen al het feit dat hij daar woonde is dan een overtreding want wonen = immigratie en dat kan dus niet op visa waiver. Daarnaast heeft hij er voor de US "gewerkt" wat niet mocht.

Ik zie toch wel een aantal "overtredingen".
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Dakloze »

Marcopstal schreef:alleen al het feit dat hij daar woonde is dan een overtreding want wonen = immigratie en dat kan dus niet op visa waiver. Daarnaast heeft hij er voor de US "gewerkt" wat niet mocht.
Dat zou ook een H4 geweest kunnen zijn :)

Daar komt bij dat dit "werken" wel een beetje vergezocht is, en misschien komt hij er zelfs wel mee weg als hij dit voor had gelegd aan een rechter. Bijvoorbeeld als hij ten tijde van het vliegen bezig was met een PPL opleiding.

Zo op het eerste gezicht lijkt het of vriendlief in de donkere regionen van de 50 shades of grey is geweest, maar vooralsnog lijkt het me wel grijs in plaats van zwart-wit.
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door USInsider »

Grote aantallen studenten, tijdelijke werkers, eigenaren van ondernemingen, wonen enige tijd in de US as non-immigrant.

Voor een H-4 visum had Els haar man getrouwd moeten zijn met een H-1B visa houder. Vrouwelijke H-1B's zijn dun gezaaid.

Zonder het juiste visum, dan wel een werkvergunning, mag niet worden gewerkt - niet voor geld, niet voor iets in natura, zelfs niet gratis voor-de-lol dan wel voor de belofte op een job in de toekomst. Meaningful volunteering is ook verboden.
Met een studievisum F-1 of M-1 is alleen gelimiteerd werken toegestaan in het kader van de opleiding.

Maar Els is al weg van het forum, terwijl wij vrolijk doorspeculeren.
Ik vroeg haar wat voor visum haar man destijds had, geen antwoord.
Els77
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018, 10:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Els77 »

Ik ben er nog. Druk geweest.
Een aantal antwoorden:
- ouders waar voor gezorgd moet worden: wel ouders, maar er hoeft nog niet voor gezorgd te worden. Diegene waar voor gezorgd moest, is vorige week overleden :shock: .
- geen kinderen uit andere relaties
- tickets reserveren vind ik niet zo'n goed idee. Zo hoog is de 'nood' nu ook weer niet.
- ik weet zo niet wat voor visum hij had. Ik zal het straks eens vragen.

Manlief heeft nog een mail gestuurd met puntsgewijs alle binding met Nederland met de vraag wat er in de toekomst veranderd moet zijn om wel toegang te krijgen en ook wanneer we zijn paspoort terugkrijgen. Dat ligt er nu sinds 30-01. Ik ben benieuwd of ze antwoord op de eerste vraag zullen geven.

Tot nu toe in elk geval bedankt voor jullie reacties!
Els77
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018, 10:47
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Els77 »

Even gevraagd: hij had een M1 visum.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Marcopstal »

Soms moet je gewoon ook geluk hebben met de persoon die de aanvraag behandeld. Draai en keer het zoals je wil, het blijft een zeer subjectief gegeven waarbij men "oordeelt" of er risico's zijn of niet.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door Dakloze »

Met een M1 was hij dus legaal, en het gaat dus alleen om het "illegaal" werken.

De 214(b) betekent dat ze denken dat ie misschien wil overstayen.

Ik zou zeggen, pak je huurcontract, koopwoning of wat je ook hebt, er gewoon bij. Een verklaring van de werkgever dat hij op die en die datum terugverwacht wordt kan ook helpen (naast het vaste contract).
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Visumaanvraag geweigerd. Nog tips?

Bericht door USInsider »

Heeft het Consulaat zijn paspoort gehouden ? Dan heb is er kans dat zijn aanvrage op een hoger niveau nogmaals wordt bekeken.

Het is me overigens niet duidelijk hoe een DHS agency erachter kwam dat je man werkte tegen betaling in natura.

Nu ik mijn opm. teruglees, het staat er wat onaardiger dan bedoeld. Sorry daarvoor !
(En condoleances.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 11 feb 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer