Visum of Greencard in USA?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Rvelting
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jan 2018, 08:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Visum of Greencard in USA?

Bericht door Rvelting »

Hoi!
In april ga ik naar Nashville, voor weet ik niet hoe lang, en wil daar ook werken. Via ESTA heb ik al een visum aangevraagd en is goedgekeurd. Heb ik daar dan genoeg aan, of moet ik eigenlijk een greencard aanvragen?

En weet iemand een aantal handige apps die ik daar kan gebruiken voor vervoer? Voor de trein en de bus? En weet iemand goedkope tickets via bepaalde websites? Want het vervoer via bus en trein is best prijzig.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Mrvanilla »

Hallo en welkom. Misschien moet je wat duidelijker zijn. Wat ga je in Nashville doen? Heb je een visum aangevraagd of een ESTA? Dat zijn namelijk twee verschillende zaken. Een ESTA is slechts een reisvergunning om als (oa) Nederlander te mogen reizen naar de VS. Onder geen beding mag je onder je ESTA werken.

Een visum kun je aanvragen, maar dat heb je niet zo 1,2,3 geregeld. Vandaar mijn vraag: heb je ESTA goedkeuring of echt een visum (en zo ja, welk visum)? Ik vermoed het eerste.

Let op: als jij straks na het landen in Nashville bij Immigrations zegt dat je niet weet wanneer je weer terugvliegt en komt werken, dan heb je grote kans dat je de VS niet wordt binnengelaten als je op ESTA reist. Volgens mij is een returnticket zelfs verplicht als onder ESTA vliegt. Onder ESTA mag je maximaal 90 dagen in de VS verblijven, maar je moet dan wel een goed verhaal hebben.

Mijn advies: zoek dit dus heel goed uit. Je kunt niet zomaar werken in de VS. Sterker nog; het is zeer complex en mag dus zeker niet onder ESTA!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Old Faithful »

Sorry als ik een stuk onvriendelijkere overkom als Mrvanilla, ik bedoel het echter goed.
Uit de titel van je bericht en het bericht zelf krijg ik zeer stellig de indruk dat je geen idee hebt waar je aan begint.
Over een green card en werkvisa zullen we het maar niet hebben.
Om als toerist of voor zaken naar Amerika te mogen gaan, heb je een visum nodig. Voor staatsburgers van een aantal landen, waaronder Nederland, geldt daarvoor een vrijstelling. Dat wordt het V(isa) W(aiver) P(rogram) genoemd. Je vraagt bij aankomst in Amerika bij de Immigration Officer toestemming om onder het VWP, dus zonder visum, het land binnen te mogen. Die Immigration Officer beslist of en voor hoe lang je toestemming krijgt.
Je moet echter eerst nog toestemming vragen om in het vliegtuig (of op de boot) naar Amerika te mogen stappen. Dat is E(lectronic) S(ystem) for T(ravel) A(uthorization). Kijk voor uitleg op de officiële site: https://travel.state.gov/content/travel ... ogram.html

Als ik het goed begrijp heb jij toestemming (ESTA) om op het vliegtuig naar Amerika te stappen en daar bij de Immigration Officer te vragen of je zonder visum het land in mag. Je hebt dus geen visum! De Immigration Officer zal controleren of je aan de eisen voldoet, zoals je komt als toerist of voor zaken, je hebt een retour ticket en je blijft maximaal 90 dagen (geen 3 maanden!). Als je hem of haar daarvan niet kunt overtuigen, zul je op de eerstvolgende vlucht terug naar huis gezet worden. Ga er maar vanuit dat dit gebeurt als je geen retourticket hebt en zeker als je zegt dat je van plan bent te gaan werken. Dat is absoluut verboden. Het gevolg zal zijn dat je nooit meer zonder visum naar Amerika kunt en dat je een visum waarschijnlijk voor een aantal jaren ook wel kunt vergeten. Bezint eer ge begint.
Groet,

Old Faithful
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Bennogr »

Oh en: een een groene kaart is een officiele Amerikaanse verblijfs- en werkvergunning. Die kan je niet "eventjes" kopen in de "groene kaart winkel", daarvoor moeten er aanvragen ingediend worden, door een mogelijke werkgever of door een Amerikaan(se) waar je mee getrouwd (samenleven is niet genoeg) bent.

En zo'n aanvraag kan wel eventjes duren.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door mtl »

Het zou ook kunnen dat topicstarter ons in de maling neemt.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Max Kool »

4 Januari is 1 april in de VS....
LA, LA, LA....
Rvelting
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jan 2018, 08:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Rvelting »

@Mrvanilla

Ik heb alleen een ESTA goedkeuring dan.
Ik lees zoveel op verschillende websites, dat ik door het bomen het bos niet meer zie. Dus vandaar dat ik dit vraag.
In Nashville wil ik gaan werken, maar ik wil dat dus daar gaan zoeken. rondreizen door de vs en bijbaantjes vinden.

Waar ik nu alleen kort en duidelijk antwoord op wil, is wat ik precies moet aanvragen en op welke websites ik dat het beste kan doen.
En no offense: maar ik heb niks aan advies dat begint met: Volgens mij is het zo dat...
Ik moet het echt duidelijk weten, wat wel en wat niet kan.

Enig idee waar ik dan een visum aan kan vragen? En moet ik nu een greencard aanvragen, of niet?
Laatst gewijzigd door Mrvanilla op 05 jan 2018, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hele citaten zijn niet nodig, verwijderd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Hockey »

@Rvelting, zoals al gezegd heb je dus geen visum, maar enkel een esta en daarmee mag je niet werken.
Een visum aanvragen om te werken kan je niet zelf doen, maar kan enkel een werkgever doen. Jouw gehele plan is onmogelijk. De VS kent geen visum waarmee je kan rondreizen en mag werken. Begin eens met dit topic te lezen.
Met een esta mag je maximaal 90 dagen in de VS blijven.

Een visum vraag je aan bij het consultaat in Amsterdam (als je Nederlander bent, of bij de ambassade in Brussel als je Belg bent), doch je moet dan wel aangeven welk visum je aan wil vragen. Zomaar erheen gaan om "een visum" aan te vragen werkt niet en doet enkel alarmbellen af gaan.

Als je Amerikaanse overheidsorganisaties bezoekt, deze eindigen allemaal op .gov.

PS: Een volledig voorgaand bericht quoten is niet toegestaan, enkel aangeven op wie je reageert is voldoende.
Laatst gewijzigd door Hockey op 05 jan 2018, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Mrvanilla »

Ten eerste: graag gedaan.

Als je de vragen tijdens het aanvragen van de ESTA goed had gelezen (je hebt ze immers beantwoord) dan had je kunnen weten dat je onder ESTA niet mag werken.

Are you currently seeking employment in the United States or were you previously employed in the United States without prior permission from the U.S. government?”

Als je hier ja had ingevuld, wat blijkbaar de waarheid is, dan was jouw ESTA niet goedgekeurd.

Ten tweede: Benno heeft hierboven al aangegeven wat een Greencard is. Je hebt het blijkbaar niet echt goed gelezen aan je laatste zin te zien.

Wil je werken in de VS? Forumlid Hockey heeft een mooi lijstje opgesteld met de mogelijkheden:

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
3) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
4) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
5) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer.
6) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.

Het komt er op neer dat het vrijwel onmogelijk is voor jou om in april te werken in de VS.
Groetjes,
Daniel
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Dutchess »

Rvelting schreef: In Nashville wil ik gaan werken, maar ik wil dat dus daar gaan zoeken. rondreizen door de vs en bijbaantjes vinden.

[...]
Ik moet het echt duidelijk weten, wat wel en wat niet kan.
Wat jij wil (werken/bijbaantjes vinden), kan niet. Duidelijker kan het niet.

Als jij zo'n soort "working holiday" visum wil, moet je eerder aan een land zoals Australië denken. In de USA kan dat niet.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Pete.Z »

Rvelting schreef:
Waar ik nu alleen kort en duidelijk antwoord op wil, is wat ik precies moet aanvragen en op welke websites ik dat het beste kan doen.
En no offense: maar ik heb niks aan advies dat begint met: Volgens mij is het zo dat...
Ik moet het echt duidelijk weten, wat wel en wat niet kan.

Enig idee waar ik dan een visum aan kan vragen? En moet ik nu een greencard aanvragen, of niet?
Nog een keer heel duidelijk dan, wat jij wilt kan niet, mag niet, en gaat niet lukken.
Visum aanvragen moet je al helemaal niet, want met dit verhaal wordt dat afgewezen, en kom je dan helemaal nooit meer de US binnen, ook niet op je ESTA.

Wat wel kan is maximaal 90 dagen rondreizen met je ESTA, als je genoeg geld hebt, en dan moet je absoluut niets zeggen bij binnenkomst over werken, bijbanen of vrijwilligerswerk, want dan zit je 12 uur later alsnog gewoon weer thuis, en kom je nooit de US meer binnen.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door dutch_in_seattle »

En even ten overvloede, wat hier allemaal is gezegd, is helemaal waar. Wat jij wil, kan en mag niet. Punt uit. Dus ga dit nou niet allemaal aan je laars lappen, want dat komt je nog heel zuur te staan en je kan er gigantisch mee in de problemen komen. Echt! Denk niet "waar een wil is, is een weg". Dat horen wij wel vaker op dit forum en dat is hier dus pertinent niet het geval.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door roelb »

Behalve als die wil inhoudt dat je $500k over hebt om te investeren, dan is er op zich wel een weg..
Rvelting
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jan 2018, 08:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Rvelting »

Dutchess schreef:
Rvelting schreef: In Nashville wil ik gaan werken, maar ik wil dat dus daar gaan zoeken. rondreizen door de vs en bijbaantjes vinden.

[...]
Ik moet het echt duidelijk weten, wat wel en wat niet kan.
Wat jij wil (werken/bijbaantjes vinden), kan niet. Duidelijker kan het niet.

Als jij zo'n soort "working holiday" visum wil, moet je eerder aan een land zoals Australië denken. In de USA kan dat niet.

het kan wel, ontdekte ik, maar dan moet je al een contract hebben met een werkgever in de vs.
maar goed, na veel uitzoeken ben ik er inderdaad achtergekomen dat dit niet kan.
ik heb nu dan een visum b1/b2 aangevraagd en dan moet ik gewoon niet gaan werken.

en jeetje wat zijn ze overdreven streng daar.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door dutchie_in_boston »

Rvelting schreef:...en jeetje wat zijn ze overdreven streng daar.
Daar moet ik altijd zo om lachen - US is niks strenger, en soms veel makkelijker, dan voor iemand die naar Europa wil komen.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Queste »

Nou, dat ligt toch wel aan het soort visum. Ik ben het met je eens dat het voor family-based en met name spouses een stuk makkelijker is. Voor work-based is het toch echt een stuk moeilijker.
Bijv. hier in Duitsland - en ik geloof dat Nederland deze ook kent - kan een immigrant een 6-maanden werkzoekende visum krijgen. Vind hij geen baan in die tijd, moet hij terug. Maar heeft hij werk gevonden krijgt hij direct residentie en kan zijn gezin laten overkomen die dan ook direct mogen werken.
Probeer dat in de USA eens?
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gast

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Gast »

Rvelting schreef:...en jeetje wat zijn ze overdreven streng daar.
Anders neem je wat klompjes en stroopwafels mee, misschien helpt dat wat.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door sanook »

briefje van $20 schijnt ook wonderen te doen
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door hemmie »

Tja, wij hebben op een werkvisum in de VS, India en Brazilie gezeten, VS was misschien niet de snelste, maar zeker wel de makkelijkste.

Wat jij wil lijkt me meer een working holiday, dat kan niet in de VS, maar je zou eens naar Australie of Nieuw-Zeeland kunnen kijken. In Canada kan het geloof ik ook.
Terug in Texas!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Visum of Greencard in USA?

Bericht door Marcopstal »

Rvelting schreef:ik heb nu dan een visum b1/b2 aangevraagd en dan moet ik gewoon niet gaan werken.
Ik hoop dat je goed hebt nagedacht vooraleer je dit hebt aangevraagd. Je had al een ESTA, daarmee kon je 89 dagen naar de VS. Bij een visumaanvraag moet je heel wat zaken gaan aantonen, zoals een duidelijke binding met je thuisland en je moet ook wel een sluitend plan kunnen voorleggen. In jouw verhaal staan veel vraagtekens en deze kunnen wel eens tot een weigering leiden. Eens een visum geweigerd is kan je nooit meer op ESTA naar de VS.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer