Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
paul2340
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2017, 02:37
Aantal x V.S. bezocht: 3

Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door paul2340 »

Over twee weken ga ik twee weekjes op vakantie in Amerika. Momenteel ben ik in gesprek met de amerikaanse branch van mijn huidige Nederlandse werkgever, en zij spreken het vermoeden nu uit om mij binnen een maand tijd een baan aan te kunnen bieden. Dit betekend dat ik gedurende mijn vakantieverblijf of net erna een contract krijg aangeboden, waarna ik het L1-b visa proces kan beginnen.

Nu weet ik niet zeker of het wel verstandig is om naar de USA af te reizen voor vakantie, gezien men wel eens zou kunnen denken dat ik niet voor vakantie-doeleinden in de VS was maar met als doel een contract te sluiten. Het is naar mijn weten niet toegestaan onder het Visa Waiver Programma om een baan te zoeken in de VS en ik ben bang dat dit eventueel gemisinterpreteerd kan worden tijdens de L1-B procedure.

Weet iemand of bovenstaand scenario reeel is, en heeft iemand advies voor het wel of niet doorzetten van mijn vakantie aldaar?

Hartelijk dank!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door mtl »

Als jouw esta nog steeds goedgekeurd is dan mag je naar de VS afreizen. Controleer de status van je esta. De vraag of je daar toegelaten wordt kunnen we niet beantwoorden, dat beslist diegene die bij aankomst jouw paspoort controleert. Als het goed is dan heeft die Amerikaanse branch een immigration lawyer ingeschakeld. Weet deze advocaat dat je op vakantie gaat naar de VS? Want volgens mij is hij/zij de aangewezen persoon om dit soort vragen te beantwoorden.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Bennogr »

Als je op dit moment "aan het praten" bent, dan heb je dus niet meer dan een vage toezegging dat er best wel eens misschien mogelijk ooit eens een baan in de VS in zit. Dat lijkt mij zo vaag, dat je als je op vakantie gaat je niet eens zou hoeven speculeren wat er mogelijk misschien ooit eens in de toekomst zou kunnen gebeuren als alles gaat zoals je hoopt dat het zal gaan als je maar genoeg duimt.

Geen duidelijk probleem voor een vakantie met ESTA, lijkt mij, als leek.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gast

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Gast »

Zolang er geen sprake is van immigration intent, dan mag het.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door hemmie »

Wij zijn wel tijdens lopende L1 aanvraag naar de VS gereisd op esta, geen enkel probleem. Op een L1 visum ben je een typische expat, en dan is het zelfs heel normaal dat de werkgever je alvast een keer op verkenningstrip stuurt, bijvoorbeeld om te kijken waar je wil wonen of om scholen te bezoeken.
Terug in Texas!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Hockey »

Ik kan niet in het hoofd van de immigrations beambte op het vliegveld kijken, maar het lijkt me dat dit geen probleem zou mogen zijn. Je volgt immers de regels. Op vakantie met je esta, daarna tijdig het land uit en pas gaan werken als de L1 volledig is toegekend.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Dakloze »

paul2340 schreef: Weet iemand of bovenstaand scenario reeel is, en heeft iemand advies voor het wel of niet doorzetten van mijn vakantie aldaar?
Ik heb m'n oude paspoort er even bij gepakt. Entry stamps (allemaal in SFO):

09 Sep 2009
01 Oct 2009
21 Feb 2010
30 Apr 2010
L1 petitie aangevraagd op 31 Mei 2010
L1 petitie goedgekeurd op 09 Jun 2010 - MAAR NOG GEEN VISUM IN PASPOORT
14 Jun 2010
27 Jun 2010
Visum interview 12 Juli 2010

Dus tussen de goedkeuring van m'n visum en m'n visum interview op het consulaat in Amsterdam ben ik nog 2 keer op VWP (Esta) gereist zonder problemen. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.

En voor degenen die zich afvragen waarom ik in Juni niet gewoon bleef ipv binnen 2 weken heen en weer reizen: ik moest op de 24e ff snel trouwen anders kon de vrouw niet mee :)
--
I route, therefore you are.
gastxyz

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door gastxyz »

Anekdotisch bewijs is geen bewijs.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Hockey »

De opmerking van Arno is in dit geval te kort door de bocht. Het betreft hier niet een of andere nieuweling die een onwaarschijnlijk verhaal heeft gehoord van de achterbuurvrouw, van de neef van de broer van een collega, maar de ervaring van een forumlid met veel emigratiekennis. Waarbij het logische antwoord ook zou zijn dat wat TS wil moet kunnen.
Zelfs als een immigratieadvocaat zegt dat het kan dan kan het alsnog afgewezen worden. Er zijn slechts twee zekerheden voor TS. Met niet gaan zal het zeker geen probleem vormen, en pas na afloop van de aanvraag van het visum weet je zeker of het geaccepteerd wordt.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Dakloze »

Arno schreef:Anekdotisch bewijs is geen bewijs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
Anecdotal evidence is evidence from anecdotes, i.e., evidence collected in a casual or informal manner and relying heavily or entirely on personal testimony.
Wat je misschien bedoelt te zeggen is dat de CBP elke keer een unieke afweging maakt en het mogelijk is dat ze TS toegang weigeren.

TS vroeg of het reeel is om tijdens een vakantieverblijf te beginnen met het L1 proces. En mijn ervaring geeft aan dat dat op z'n minst plausibel is. Ik zou zelfs verder durven gaan: een L1 is een aanvraag voor een intra-company transfer, en ik zou het raar vinden als de beneficiary nooit eerder in de VS zou zijn geweest.
--
I route, therefore you are.
Gast

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Gast »

Botte reactie van Arno. Uiteindelijk zijn er maar een paar mensen in je leven, die je zeker niet van een forum kent, die je 100 % vertrouwd. Maar voor mij is hetgeen Dakloze zegt zeker aannemelijk. Natuurlijk kan CBP altijd anders besluiten, indien er omstandigheden zijn die ofwel immirgation intent of andere situaties inhouden dat ze iemand weigeren.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door Max Kool »

De maand voor mijn werkgever onze L1 aanvroeg ben ik met mijn vrouw en zoon naar de VS gereisd om alvast te kijken waar we zouden willen wonen. Geen probleem en eigenlijk vrij logisch....

Maar goed, we waren al weer terug in NL toen de L1 aangevraagd werd.
LA, LA, LA....
paul2340
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2017, 02:37
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door paul2340 »

Dank iedereen voor de reacties.

Ondertussen ook contact gezocht met de ambassade in Nederland. Zij zeggen dat ik gewoon kan afreizen naar Amerika, maar raden aan om de situatie te overleggen met de immigratie officer op het vliegveld.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Op vakantie naar Amerika vlak voor visum-aanvraag

Bericht door USInsider »

Dit soort vragen stel je NIET aan de US Ambassade of Consulaat, waar men weinig tot niets weet over dergelijke zaken.
Je stekt dit aan de orde bij de immigratie-advokaat dan wel de juridische afd. van het bedrijf waat je voor werkt/gaat werken, en die de L-1 aanvrage doet.
Je hebt overigens nog geen officiele aanbieding voor een positie in de US, je L-1 procedure is nog niet gestart, dus waar ben je mee bezig ?!
Je gaat naar de US op vakantie - met je gezin. That's it.

Ik zou niet aan een CBP officer de zaak uit de doeken gaan doen. Gewoon je paspoort enz. aanbieden en op instructies wachten.
Ik vraag me af of de gegevens mbt. je L-1 als in de computer van CBP zitten - want dat is deel van Homeland Security, net als USCIS, en je L-1 aanvrage is een issue vor de Dep. of State.
Hoewel je telefoontje een vlaggetje bij je naam veroorzaakt kan hebben.
(Heeft de immigratie-advokaat je niet gewaarschuwd nooit zelf gegevens weg te geven aan US overheids-instanties ?)

Zo men gegevens heeft over de aanvrage, dan de gewoon antwoorden.
Geef duidelijke maar korte antwoorden, ga niet in details, tenzij daarom gevraagd.
Neem kopieen mee van de L-1 aanvrage zodat je die kunt overhandigen indien daarom wordt gevraagd.

Een L-1 aanvrage is niet in strijd met de voorwaarden van VWP/ESTA omdat het L-1 visum intentie tot permanente immigratie toestaan, het is een dual intent visum.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer