Ervaring met H1B visums?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Gebruikersavatar
dianasama
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:47
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Londen

Ervaring met H1B visums?

Bericht door dianasama »

In het kort: ik ben op vakantie in Amerika en iemand bied een baan/sponsoring van een visum aan.
Is het reëel en heeft iemand ervaring om te delen?

Alweer een tijd geleden dat ik hier was... Eigenlijk had ik Amerika opgegeven na jaren van proberen.
Laat ik nu net op een bruiloft van vrienden in New York een werkgever tegenkomen die mij erg graag wil
houden en meer dan bereid is mijn werkvergunning te sponsoren. Dat is zo vaak beloofd dat ik cynisch ben, maar ze blijven vragen
wat ze moeten doen om me in dienst te kunnen nemen.

Over een paar weken vlieg ik terug naar Nederland en liefst zien ze dat ik alles regel en gelijk weer terug kom.
Is dat überhaupt mogelijk? Volgens de Amerikaanse ambassade val ik onder de H1B categorie.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik was onder de indruk dat dit met een deadline en loterij te maken had.
Of dat de aanvraagmaanden tot een jaar in beslag zal gaan nemen..

Zijn er andere opties voor als je een sponsor hebt of is de H categorie de beste mogelijkheid?
Een O visum is nog jaren weg denk ik, in mijn vak moet je een serie van awards hebben volgensmij wil je daarvoor in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door hemmie »

H1 visa moeten elk jaar op 1 april aangevraagd worden, daarna volgt de laatste jaren loting, en dan mag je op z'n vroegst geloof ik in oktober beginnen. Dus als je nu een baan krijgt aangeboden zit je er op zijn vroegst over een jaar.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Max Kool »

Het beste kan de werkgever zo snel mogelijk een ervaren immigration lawyer in de hand nemen.

Wat zij graag willen zal zeker niet lukken, zo snel mogelijk terug naar de VS. Een H1B heeft een bepaalde doorlooptijd welke start in April van het jaar. Dan gaat het "aanvraagloket" open. En meestal na een paar dagen al weer dicht trouwens omdat het aantal aanvragen zo hoog is. Dan is het wachten en hoor je in Oktober of je een H1B krijg, of niet.

Er wordt per jaar een beperkt aantal H1B's verstrekt. 65.000 waarvan er 20.000 uitsluitend verstrekt wordt aan mensen met een Masters opleiding. Voor de overige visa is een Bachelors of gelijkwaardig vereist. Het aantal aanvragen is snel twee to driemaal zo hoog. Dus zelfs als je voldoet aan de gestelde eisen, dan is het nog steeds een loterij (weet ik uit ervaring).
Over een paar weken vlieg ik terug naar Nederland en liefst zien ze dat ik alles regel en gelijk weer terug kom.
Een H1B móet aangevraagd en betaald worden door de werkgever trouwens. Jij regelt (bijna) niks. Anders dan kopieën van paspoort, diploma's, uittreksel uit GBA, etc, dat soort dingen.

Afhankelijk van je beroep en de werkgever kan ook overwogen worden om een J1 visum aan te vragen. Als ik het goed begrepen heb is doorlooptijd hiervan sneller.

Dat het onmogelijk is zal ik niet zeggen, eenvoudig is het zeker niet en short term succes moet je niet verwachten.


Ik ben zelf ooit 5 jaar geleden benaderd door een bedrijf in LA. Interviews gehad, en aangenomen. De eerste werkdag (1 april toevallig) meteen H1B aangevraagd. Helaas achter het net gevist en uiteindelijk een jaar vanuit huis gewerkt. Hiervoor moest een vestiging in Nederland opgericht worden trouwens. Toen het H1B visum niet door ging is nog even een J1 visum overwogen, maar uiteindelijk na een jaar een L1 visum aangevraagd, ontvangen en verhuisd. Ondertussen Green Cards ontvangen en permanent residents. Het kan dus wel.

Maar goed, ligt sterk aan je vak/opleiding, en de bereidheid van de werkgever om in jou te investeren.


Succes!
LA, LA, LA....
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Dakloze »

hemmie schreef:H1 visa moeten elk jaar op 1 april aangevraagd worden, daarna volgt de laatste jaren loting, en dan mag je op z'n vroegst geloof ik in oktober beginnen. Dus als je nu een baan krijgt aangeboden zit je er op zijn vroegst over een jaar.
Dit klopt niet helemaal. Het H1-B visum is het hele jaar aan te vragen, zolang het quotum niet op is. De laatste paar jaren zijn er echter meer aanvragen dan er visa beschikbaar zijn. In dat geval organiseert het USCIS een loterij waarbij werkgevers hun petities kunnen indienen in de eerste week van April. Deze week is gekozen omdat het USCIS petities voor aanvragen van het nieuwe Fiscal Year (dat start op 1 Oktober) vanaf 1 April accepteert.

Een O visum is mogelijk als je een PhD of Master's met aantal jaren werkervaring heb. Awards etc zijn niet strict noodzakelijk, wat helpt zijn wetenschappelijke publicaties en lidmaatschap van verwante organisaties.

Op dit moment is het waarschijnlijk sneller om gewoon gelijk een greencard aan te vragen. Zowel EB3 als EB2 zijn 'current'.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Max Kool »

"gewoon gelijk een greencard aanvragen"


Hoe doe je dat ubehaupt? Op welke grond? Employer based? Mijn EB3 based Green Card duurde bijna 2 jaar.... (dit voorjaar gekregen)


En de eisen aan een EB2 of 3 zijn strenger dan aan een H1-B. Je moet als werkgever wel heel goed aantonen dat er echt niemand lokaal te vinden is die hetzelfde werk kan verrichten, ook na bijscholing. Labor Certification aanvragen, advertenties plaatsen voor de open vacature.... Job references van vorige werkgevers.
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door goldenhills »

Max Kool schreef:Het beste kan de werkgever zo snel mogelijk een ervaren immigration lawyer in de hand nemen.
Precies. Het juiste visum hangt van de baan en de CV van de kandidaat af, een goede advocaat weet de beste opties. En als het bedrijf een advocaat inhuurt kun je ze een stuk serieuzer nemen. Maar zowel het bedrijf als jij zullen wel geduld moeten hebben, want de procedure gaat even duren...
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door USInsider »

Klein technisch punt: je vraagt een visum in Ned. aan bij het US Consulaat (in A'dam), niet bij de Ambassade (in Den Haag).

Een H-1B visum is de snelste manier, maar je moet wel geluk hebben zoals al is uitgelegd.
De werkgever kan proberen je direct op een Groene Kaart binnen te halen. Die procedure duurt langer.
Afhankelijk van de hoogte van je opleiding enz. kan de procedure EB-3 of EB-2 zijn.
Maar dat zijn overwegingen - zoals ook al gezged - die het beste gemaakt worden door een immigratie-advokaat die ervaring heeft met werk-gebonden petities.

Een H-1B is een Non-Immigrant ofwel tijdelijk visum.
Groene Kaart is de populaire naam voor het Immigrant Visum dat geeft recht permanent in de US te wonen en te werken.

Indien een US werkgever een baan aanbiedt en een H-1B wil sponsoren, is de vraag of hij snel na aankomst een Groene Kaart procedure wil starten voor je.
Zo niet, dan moet je na twee maal drie jaar (H-1B plus eenmalig verlenging) de US verlaten.
(Tenzij je de DV Lottery wint, of met een US citizen/permanent resident trouwt, of een half-heel miljoen wint en kunt investeren).
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Hockey »

Je hebt al goede adviezen gekregen, maar ik zie toch wel wat beren op de weg. In 2009 heb je 3 maanden stage gelopen op een esta, zoals in je eerste topic staat. Wat als dit uitkomt bij de visumaanvraag?
Je zegt weinig over de baan en de ervaring en kennis van de werkgever aangaande buitenlanders in dienst nemen middels een visum. In je tweede topic kreeg je ook al het advies gebruik te maken van een goede immigratieadvocaat, maar leek je dat advies enigszins in de wind te slaan.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Dakloze »

Max Kool schreef:"gewoon gelijk een greencard aanvragen"
Hoe doe je dat ubehaupt? Op welke grond? Employer based? Mijn EB3 based Green Card duurde bijna 2 jaar.... (dit voorjaar gekregen)
Heel simpel: gewoon met een I-140, en indien nodig, PERM eerst.

Het is een groot misverstand om te denken dat je alleen een greencard kan aanvragen als je al op een visum in de VS zit en al voor de werkgever werkt. Dat is niet nodig.

De I-140 kan binnen 15 dagen worden goedgekeurd, als je werkgever $1225 betaalt voor Premium Processing. Dan zit je alleen nog met consular processing, en dat is afhankelijk van je consulaat. Dat zal in .nl sneller zijn dan, zeg maar, Mumbai.

Jouw werkgever heeft waarschijnlijk het volgende gedaan:

PERM -> I-140 -> I-485

Mijn werkgever heeft het volgende gedaan: I-140 en I-485 concurrent filing, en PERM was voor mij niet nodig. Totale tijd: minder dan 6 maanden.

Mijn punt hier is dat het per persoon, per procedure en per USCIS office verschilt.
Max Kool schreef: En de eisen aan een EB2 of 3 zijn strenger dan aan een H1-B.

Fake news. De H1-B vereist een Bachelor's degree of equivalent. EB-3 vereist slechts "two years of job experience or training".

H1-B: https://www.uscis.gov/working-united-st ... ion-models

EB-3: https://my.uscis.gov/exploremyoptions/e ... nt_workers
Max Kool schreef: Je moet als werkgever wel heel goed aantonen dat er echt niemand lokaal te vinden is die hetzelfde werk kan verrichten, ook na bijscholing. Labor Certification aanvragen, advertenties plaatsen voor de open vacature.... Job references van vorige werkgevers.
Juist, maar PERM is analoog aan LCA dus dat kost ongeveer evenveel tijd.

Als je dan ook nog in gedachten neemt dat Premium Processing momenteel niet wordt gedaan voor H1-B, en je kan in sommige gevallen sneller een EB-2 greencard hebben dan een H1-B (nogmaals, afhankelijk van de consular processing).
--
I route, therefore you are.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door USInsider »

Niemand heeft hier gesteld dat het nodig is al op een tijdelijk visum in de US te werken om een Goene Kaart aan te kunnen vragen.
(Al heeft DOL/USCIS in de praktijk bij EB-3 enige voorkeur voor werkers die al op H-1B's al aan het werk zijn hier.)
Je moet wel in de US wonen/werken op een tijdelijk visum voor een werkgebonden Groene Kaart. (Uitzonderingen daargelaten).

In het verleden was de H-1B sneller aan te vragen, plus er zitten minder haken en ogen aan. De beoogde werker moet de juiste man zijn voor de baan. De baan moet inderdaad min. een bachelors degree vereisen.

Een Labor Certification voor een Groene Kaart kan een hardere noot zijn om te kraken. Er moet worden aangetoond dat er niet een USer is de baan ook kan vervullen (half zo goed schijnt al voldoende te zijn).
In het verleden kostte een G.K. in EB-3 al snel 4, 5 jaar vanwege een gebrek aan Visum Nummers voor deze categorie.

In het heden is de H-1B aanvrage onzekerder geworden door de loterij met een kans van 1 op 3.
USCIS heeft de achterstanden in EB-3 en EB-2 weten weg te werken, derhalve geen wachttijden meer. Een G.K. procedure is daardoor beduidend korter geworden.

Kortom er zijn argumenten voor het meteen aanvragen van een permanent visum.
In hoeverre het scenario dat voor Dakloze gold, ook voor TS van toepassing kan zijn, alleen een immigratie-advocaat kan daar iets over zeggen.

Dianasama - op dit moment is de Diversity Visa Lottery gaande. Schrijf je in ! Stel dat je wordt geselecteerd, dan loop je wel zo makkelijk binnen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 18 nov 2017, 03:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dianasama
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:47
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Londen

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door dianasama »

Bedankt voor alle reacties!

Conclusie in het kort: ZSM een advocaat benaderen en de opties bespreken.
Iemand een connectie in New York? Of tip hoe je een degelijke advocaat vind? Ik heb nare verhalen gehoord over oplichters :shock:

Ik heb ook m'n oude topic nogeens doorgelezen.. Het lijkt bijna een déjà-vu.
Had beter daarop aangevuld achteraf gezien! Maar goed. Sinds die tijd heb ik allerlei werk gedaan,
voornamelijk in Engeland gewoond, maar ook voor filmopnames middenin de jungle in Maleisië gezeten :D
Eigenlijk was ik klaar met Amerika en de hindernissen om er te kunnen werken totdat ik New York weer bezocht. Had ik kunnen weten! Mijn hart ligt echt hier.. En dan nog een baan aangeboden krijgen ook. NY weet te verleiden..

Anyway, voordat ik offtopic ga;
Max Kool schreef:Een H1B móet aangevraagd en betaald worden door de werkgever trouwens. Jij regelt (bijna) niks. Anders dan kopieën van paspoort, diploma's, uittreksel uit GBA, etc, dat soort dingen.
Afhankelijk van je beroep en de werkgever kan ook overwogen worden om een J1 visum aan te vragen. Als ik het goed begrepen heb is doorlooptijd hiervan sneller.
Bedankt voor de info! Ik zal het nogeens melden. De vraag is hoeveel ze is bereid te investeren. Hoe graag iemand je wil inhuren is toch ergens afgezet tegen wat dat kost natuurlijk.
Een J1 kan dus toch wel? In m'n oude topic was dat ook een onderdeel van discussie.
Max Kool schreef:uiteindelijk na een jaar een L1 visum aangevraagd, ontvangen en verhuisd
Als ik het goed begrijp- het bedrijf opende een vestiging in Nederland zodat jij vanuit huis kon werken, en na een jaar kreeg je hierdoor een L1? Ik vraag me af hoe dat visum precies werkt, heb je hier meer informatie over? Het bedrijf hier werkt namelijk regelmatig met Europese ontwerpers samen en ik zou evt. vanuit huis kunnen werken.
Dakloze schreef:Op dit moment is het waarschijnlijk sneller om gewoon gelijk een greencard aan te vragen. Zowel EB3 als EB2 zijn 'current'.
Hoe zit het overigens met een greencard en verblijven in Amerika/Europa? Een vriendin heeft de lottery gewonnen en ze moest eens per jaar naar de States dacht ik, weet de details niet meer. Maar ik ben erg gehecht aan mijn vrijheid en het internationaal werken. Vandaar dat ik meer kijk naar tijdelijke visa's op het moment.
USInsider schreef: Indien een US werkgever een baan aanbiedt en een H-1B wil sponsoren, is de vraag of hij snel na aankomst een Groene Kaart procedure wil starten voor je.Zo niet, dan moet je na twee maal drie jaar (H-1B plus eenmalig verlenging) de US verlaten.
Dat is in principe prima... Maar mag je nog wel op vakantie naar de US na je H-1B?
Permanent wonen en werken in de States is niet langer een doel opzich. Houd van het onzekere en het rond reizen afgewisseld met zo nu en dan een klus van een half jaar op een vaste plek..
Hockey schreef:Je hebt al goede adviezen gekregen, maar ik zie toch wel wat beren op de weg. In 2009 heb je 3 maanden stage gelopen op een esta, zoals in je eerste topic staat. Wat als dit uitkomt bij de visumaanvraag?
Je zegt weinig over de baan en de ervaring en kennis van de werkgever aangaande buitenlanders in dienst nemen middels een visum. In je tweede topic kreeg je ook al het advies gebruik te maken van een goede immigratieadvocaat, maar leek je dat advies enigszins in de wind te slaan
Dat is niet te hopen. Toch zal ik zeker weer m'n digital footprint nalopen voordat ik verder iets onderneem. Stomme beslissing in m'n kunstacademie jaren helaas.
Ik heb het advies toendertijd zeker niet genegeerd- ik ben met het bedrijf aan de slag gegaan met een advocaat, maar het liep stuk op een verzekering die hij niet had. Daardoor ging het allemaal uiteindelijk niet door helaas..
Dakloze schreef:Als je dan ook nog in gedachten neemt dat Premium Processing momenteel niet wordt gedaan voor H1-B, en je kan in sommige gevallen sneller een EB-2 greencard hebben dan een H1-B (nogmaals, afhankelijk van de consular processing
Ok dat maakt het toch ook weer heel interessant. Zoals ik hierboven al schreef- wat betekend een EB-2 op de lange termijn? Ik heb de afgelopen jaren als een nomade geleefd en wil die vrijheid liever niet verliezen..
Gebruikersavatar
dianasama
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:47
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Londen

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door dianasama »

@USInsider

Ah natuurlijk, 't is weer november!
Toch maar weer doen, je kunt het nooit weten!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door USInsider »

EB-2 en EB-3 zijn procedures voor het aanvragen van een Groene Kaart.
Ik begrijp nu dat je dat liever niet wilt aangezien je dan verplichtingen hebt mbt. aanwezigheid in de US ?

Met een H-1B is die verplichting er niet.
Een H-1B kan ook voor een deeltijd-baan worden afgegeven.

Als de H-1B "op" is en je de US uit moet, kun je daarna gewoon op vakantie komen. Je zult wel meer vragen krijgen dan een gem. bezoeker want er is altijd het vernoeden dat je weer aan de slag gaat hier, zonder vergunning.

Een L-1 visum kan uitgegeven worden als iemand een jaar heeft gewerkt voor een internationaal bedrijf dat (ook) een vestiging in Ned. en in de US heeft. Er wordt momenteel wel kritischer gekeken naar L-1 aanvrages vanwege visum-misbruik.
De L-1 positie is in bij de US vestiging.

In hoeverre een J-1 visum mogelijk is:
https://j1visa.state.gov
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 nov 2017, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Max Kool »

Premium processing is het toverwoord hier. Eigenlijk heel simpel.

Dat niemand daar aan gedacht heeft.... :|


Ik deel de mening dat met name het labor certification deel een harde noot is om te kraken...
LA, LA, LA....
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door USInsider »

Ik dacht dat Premium Processing voornamelijk de werkgever (en jou) eerder laat weten waar je aan toe bent.
Zodat tijdig stappen gezet kunnen worden om bepaalde problemen te ondervangen.

De Labor Certification is een kwestie van de Departmen of Labor en dat duurt zolang als het duurt.

Als je werkzaamheden op gebied van film/tv/journalistiek liggen, kan een H-1B lastig te krijgen zijn. USCIS ziet dit als werk waar niet een bachelors degree voor is vereist, maar dat in de praktijk wordt geleerd. Dat was een issue in mijn geval - maar misschien zijn ze de afgelopen jaren wijzer geworden.
Als je al een aantal jaren in het vak zit zou je met een advokaat een O-1 visum kunnen bespreken. Daar geldt de bachelor degree vereiste niet voor.

Mbt. een advokaat - wij hadden slechte ervaringen met grotere kantoren, goede ervaringen met een klein kantoor van een vrouwelijke advocaat.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 nov 2017, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door USInsider »

Om mee te doen met de DV-Lottery moet je snel zijn: de Entry Period eindigt woensdag, november 22, om 12.00 EST.
Ik zou er dit weekeinde even voor gaan zitten.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 nov 2017, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Max Kool »

dianasama schreef:
Max Kool schreef:uiteindelijk na een jaar een L1 visum aangevraagd, ontvangen en verhuisd
Als ik het goed begrijp- het bedrijf opende een vestiging in Nederland zodat jij vanuit huis kon werken, en na een jaar kreeg je hierdoor een L1? Ik vraag me af hoe dat visum precies werkt, heb je hier meer informatie over? Het bedrijf hier werkt namelijk regelmatig met Europese ontwerpers samen en ik zou evt. vanuit huis kunnen werken.
Dat klopt. Het bedrijf waar ik werk heeft weliswaar een vestiging in Dublin, maar binnen de Europese regelgeving mag je niet in land A wonen en werken voor een bedrijf in land B. Dan moet het bedrijf ook een vestiging hebben in land A. Dat wordt in veel gevallen opgelost door je in te huren via een tussenbedrijf dat werkt als een internationaal uitzendbureau.

In mijn geval kon dat niet omdat de intentie was dat ik uiteindelijk naar de VS zou verhuizen op een international transfer visa (L1-B). De vereiste hiervoor is dat je minimaal 1 jaar in dienst moet zijn bij de lokale vestiging in jouw land voordat het visum aangevraagd kan worden. Er moest dus wel een vestiging in Nederland komen.
LA, LA, LA....
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Dakloze »

Max Kool schreef: Ik deel de mening dat met name het labor certification deel een harde noot is om te kraken...
Dat is het moeilijkste deel, maar tegelijkertijd ook het makkelijkste. Wat je in de praktijk ziet (althans, wat ik heb gezien), is dat de job requirements worden aangepast aan de kandidaat, en dan in een bepaalde regio. Vergeet niet dat de werkgever bepaalt wat de requirements zijn, niet de adjudicator. Hier een fictief voorbeeld: Apple wil graag een IOS developer uit Hongarije voor een greencard sponsoren. De developer heeft een Master's degree dus hij kan een EB-2 aanvraag doen en tegelijkertijd de pool potentiele kandidaten verlagen. Hij heeft in het verleden ook voor Sun Microsystems gewerkt en werkt in z'n vrije tijd aan de Linux kernel. Guess what? The job requirements bevatten nu ook "Master's degree in Software Development, Bi-lingual, Expert-level knowledge of IOS internals and development, Expert-level knowledge of Java, Hands-on experience with IRIX, Expert-level knowledge of Linux kernel development". En de vacature hoeft alleen maar op de company website en op 2 zondagen in de San Jose Mercury News te worden geadverteerd.

Dit is een van de redenen dat ik zelden zelf mijn CV instuur voor een vacature. Sterker nog, ik maak er een sport van om op een dooie vrijdagmiddag job postings van grote bedrijven door te spitten op zoek naar wat ik noem "greencard vacatures": een vacature die zo specifiek is, dat er maar weinig kandidaten voor in aanmerking gaan komen.

Het is moeilijk om het zo te doen, maar als het goed wordt gedaan is de goedkeuring een eitje.
dianasama schreef: Hoe zit het overigens met een greencard en verblijven in Amerika/Europa? Een vriendin heeft de lottery gewonnen en ze moest eens per jaar naar de States dacht ik, weet de details niet meer. Maar ik ben erg gehecht aan mijn vrijheid en het internationaal werken. Vandaar dat ik meer kijk naar tijdelijke visa's op het moment.


Dat is geen probleem, maar als je langer dan een jaar wegblijft kan je je greencard kwijtraken.
dianasama schreef: Zoals ik hierboven al schreef- wat betekend een EB-2 op de lange termijn? Ik heb de afgelopen jaren als een nomade geleefd en wil die vrijheid liever niet verliezen..


EB-2 (en EB-3) zijn categorieen binnen de employment-based greencards. Elk jaar zijn er maximaal 140,000 greencards beschikbaar voor mensen die worden gesponsord door een werkgever. Omdat er meer aanvragen zijn dan er greencards beschikbaar zijn, zijn er prioriteits-categorien:

Employment-Based 1 (EB1): de hoogste categorie. Mensen met een Oscar, Nobel prijs, PhD of executives en managers van grote bedrijven
Employment-Based 2 (EB2): tweede categorie. Mensen met een Master's degree of wiens aanwezigheid in het belang is van het land (National Interest Waiver)
Employment-Based 3 (EB3): de derde categorie. Mensen met een Bachelor's degree, of lager.

Dan zijn er nog EB4 en EB5 voor uitzonderingsgevallen. EB1,2 en 3 krijgen elk jaar maximaal 28.6% (40,040) van het jaarlijkse quotum. Ongebruikte greencards vallen "naar beneden", dus ongebruikte EB1 gaan naar EB2, enzovoort. Ook kan elk land maximaal 7% van het quotum krijgen. Bijvoorbeeld: India krijgt maximaal 2802 greencards in de EB1, 2802 in de EB2 en 2802 in de EB3 categorie. Omdat er meer aanvragers dan greencards zijn, moeten zij wachten tot er een greencard beschikbaar is.

Dat wachten kan jaren duren, en dat is een van de reden dat er zo'n groot verschil is in hoe lang het duurt voor iemand een greencard heeft.

Voor op de lange termijn: als het je interesseert kan je hier 5 jaar werken op een GC en vervolgens U.S. Citizenship aanvragen. Dat raak je vervolgens niet meer zo snel kwijt en dan kan je altijd terug. Internationaal werken is cool, ik heb heel veel gereist tot ik in 2010 hier naartoe verhuisde. Als ik eenmaal m'n citizenship heb, wie weet :)
--
I route, therefore you are.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door Dakloze »

USInsider schreef:Ik dacht dat Premium Processing voornamelijk de werkgever (en jou) eerder laat weten waar je aan toe bent.
Premium Processing garandeert dat er binnen 15 dagen iemand naar je aanvraag kijkt. Als het approvable is krijg je direct goedkeuring. Als er meer informatie nodig is krijg je een RFE.

Mijn initial L1 was een individual met premium processing en die was binnen een week goedgekeurd. Uiteindelijk had ik meer tijd nodig om de verhuizing te regelen dan m'n visum goedgekeurd te krijgen :) Dat was in 2010 en sindsdien zijn ze wat strenger, dus: in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
dianasama
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:47
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Londen

Re: Ervaring met H1B visums?

Bericht door dianasama »

USinsider schreef:EB-2 en EB-3 zijn procedures voor het aanvragen van een Groene Kaart.
Ik begrijp nu dat je dat liever niet wilt aangezien je dan verplichtingen hebt mbt. aanwezigheid in de US ?
Klopt- Vroeger was 'het buitenland' voor mij maar 1 optie, namelijk Amerika. Jaren verder heb ik zoveel verschillende landen gewoond dat ik liever wereldburger ben dan me aan één land hecht. Zolang ik het vol houd tenminste :D (jetlags worden ook elk jaar pittiger merk ik :( )
En bedankt voor de tip nogmaals, ik ga dit weekend even zitten. Hoewel... áls ik dan een gelukstreffer heb met de loterij, zit ik dan ook niet vast aan Amerika? Opzich vind ik een jaarlijks bezoek helemaal niet erg en voor een paar maanden per jaar is dat prima. Ik zou me moeten verdiepen in de spelregels.

Wacht- premium processing is dat alleen voor de E visa's of ook voor de H beschikbaar?

Het O-visum vind ik altijd zo intimiderend... Ik heb wel goede contacten die een aanbeveling kunnen geven inmiddels. Exec producers, Vogue fotografen, internationaal bekende regisseurs en acteurs.. Maar is dat wel voldoende? Ik ken iemand die zowaar Harrison Ford een brief heeft laten schrijven, dat gaat me echt niet lukken :lol: eerder BBC-lui van mijn Engeland jaren..
dakloze schreef:ik heb heel veel gereist tot ik in 2010 hier naartoe verhuisde. Als ik eenmaal m'n citizenship heb, wie weet
Ondertussen vind ik half jaar ergens wonen al zenuwslopend! 5 jaar totdat je overal en nergens heen kan... Petje af dat je er voor gaat! Maar idd, als je de kans hebt..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer