help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
robenik
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 16:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door robenik »

hai allemaal,

ik kom er net tot mijn grote schrik achter, dat ik op doorreis door de VS ga eind november, op weg naar Honduras. Ik ben 3 jaar geleden, tijdens een rondreis ook even een paar weken in Iran geweest (naast India, Nepal etc). Dit is dus meteen een probleem zie ik. Nu dacht ik: dat lukt me wel ik ga het invullen bij het consulaat. Maar het duizelt me! Ik wil dus alleen maar een DS160 formulier invullen voor een transit naar Honduras vanuit Nederland. Ik stap over in de VS maar blijf dus op het vliegveld. Maar, mijn hemel, welke categorie moet ik dan kiezen uit die ellenlange keuze mogelijkheden? Kan iemand me hier wat advies in geven? Want het consulaat zelf mag dat dus niet (super handig). Ik moet het zelf kiezen. En dat lukt dus niet goed. Iemand een tip? Ik heb dus ook vrij veel haast... totale onderschatting van dit... Ik hoor het graag!!!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door babarage »

kun je bij purpose of visit kiezen voor alien in transit en dan in transit? dan is dat je keuze lijkt me. zet anders je opties hier eens neer.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
robenik
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 16:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door robenik »

ja! alien in transit is een optie! dank
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door roelb »

Ik zou gewoon een B1/B2 visum aanvragen. Is normaliter geen enkel probleem en dan mag je de aankomende 10 jaar gewoon naar de US toe. Alleen een transit visa lijkt me zonde van de moeite en het geld. Moet je wellicht volgend jaar weer een nieuw visum hebben als je een keer op vakantie wilt.

Eind november is wel dichtbij. Als je in Amsterdam niet tijdig een afspraak kan maken kun je ook naar Belgie kijken. Kost je wel 2 ritjes naar Brussel, maar dan kan het binnen een paar dagen. Zie eerdere posts op dit forum hierover. Normale doorlooptijd is ca 1 week na je afspraak.
robenik
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 16:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door robenik »

dank je Roel! dat is een goede tip... ik heb inmiddels wel een c1 formulier ingevuld. maar nog niet betaald. ik ben in dubio, want bij het aanvragen van een afspraak bij het consulaat zag ik de volgende foutmelding waar ik niet voorbij kom. Ik moet een new account aanmaken. En bij het aanmaken meldt hij dat het personal number al bestaat van mijn aanmelding van het formulier dus ds160code. Ik kom er niet voorbij. En ik zie de tijd dringen voor de vertrekdatum... Ik zit een tikkie klem. Want de aanvraag is ingediend, maar ik kan nu niet betalen, of een afspraak maken. Ik wilde een foto bijsturen van de foutmelding, maar dat gaat niet geloof ik... jammer, maakt het een stuk duidelijker.
De tip om het in Brussel te proberen vind ik wel de moeite waard, want dit gaat niet goed zo.
Maar mijn vraag is dan ook: kan ik nu beter alles weer invullen en indienen voor een B1 aanvraag? ook al heb ik al een c1 gedaan? of maakt dat de boel alleen maar meer onbetrouwbaar?
de moed zakt inmiddels best een beetje in mijn schoenen... ik vraag me ten zeerste af of ik nog wel op reis kan....
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door Vito »

Kun je dan niet makkelijker je ticket omboeken zodat je niet via de VS gaat maar via Panama of Mexico of zo?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door roelb »

Ik zou niet te lang twijfelen en gewoon de aanvraag doen. Een C1 lijkt me echt zonde van het geld, je betaalt voor een B1/B2 precies dezelfde application fee, en de procedure is exact gelijk. Het is niet sneller of langzamer en als er geen reden is waarom je geen B1/B2 zou krijgen (standaard eligibility vragen die ook op het ESTA terugkomen) zou ik altijd daarvoor gaan. Dan kun je de aankomende 10 jaar ook gewoon op vakantie naar de USA als je dat wilt, zonder dan weer opnieuw een visum te moeten aanvragen.

De wachttijd voor een afspraak in Amsterdam is nu 2 werkdagen. De processing time is 1 werkdag. Dus als je maandag je aanvraag in orde maakt zou je woensdag terecht moeten kunnen, misschien donderdag, en wordt in het best-case scenario vrijdag je paspoort teruggestuurd. Dat heb je dan maandag of dinsdag. Dan zit je al op 19 of 20 november. Maar dan moet je wel _nu_ actie ondernemen.

In Brussel is de wachttijd voor een afspraak 1 werkdag, maar de processing time 5. Dus op basis van die cijfers zou je in Amsterdam beter af zijn.

Je hebt blijkbaar al een aanvraag voor een C1 gedaan. Mail direct naar ConsularAmster@state.gov en/of bel naar (020) 2410364 om aan te geven dat dit per abuis was en het een B1/B2 had moeten zijn maar je dit niet zelf kunt herstellen. Zij kunnen je daarmee helpen, wij niet. Maar neem echt direct actie. Elke dag is een verloren dag.

De optie om je tickets te wijzigen is er ook nog altijd. Maar dan moet er natuurlijk wel een alternatieve route zijn bij de carrier waar je mee vliegt. Ik zie maar weinig single-stop routes via de US op de route naar TGU. Skyteam via ATL en American via LHR en MIA zijn de enige.

Als je met Skyteam (KLM/Delta) vliegt dan is er een alternatief door met KLM naar PTY (Panama City) te vliegen en vanaf daar verder met COPA via SJO (San Jose, Costa Rica) naar Honduras. Maar dat is wel een fors duurdere route, plus nog eens je change fees (ik denk EUR 150) van je huidige ticket. Op dinsdag en vrijdag kun je ook nog met KLM naar SJO en vanaf daar verder, maar ook dat is niet goedkoop. Eventueel kun je je ticket wijzigen in retour SJO of PTY en zelf bij COPA de overige vluchten boeken. Dan zit je rond de EUR 700 voor je ticket, plus change fee (EUR 150) minus de waarde van je huidige ticket. Met COPA of Avianco ben je dan ongeveer EUR 270 kwijt voor retour naar TGU. Dan zou ik overigens wel wat ruimte inbouwen in je connectie, misschien een nachtje in SJO oid. Er zit een gunstig geprijsde Courtyard by Marriott letterlijk tegenover het vliegveld met gratis shuttle.

Andere optie binnen Skyteam is misschien nog iets met Aeromexico via Mexico City, maar ik zie dat de connecties van MEX naar Honduras veel duurder zijn.

Bij American/British (Oneworld) heb je geen opties die niet via de USA lopen. Bij Star Alliance zie ik ook niet zo snel een optie. Maar de vraag is hierbij dus vooral: welke data, welke airline (eerste drie cijfers van je ticketnummer), en wat zijn de fare conditions.
Gast

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door Gast »

Je moet maandagochtend bij openingstijd meteen dat consulaat bellen. Als je niet belt en netjes je verhaal uitlegt en verteld over de foutmeldingen op de website dan komt er niks van terecht. Luister nou maar naar roelb, hij is goed op de hoogte van al het reilen en zeilen met Amerikaanse visa. Ik snap niet dat je achter dit soort dingen met dat Iran bezoek en de VWP restrictions die daarbij horen pas zo laat komt. Wanneer is die reis geboekt? Dit had je veel eerder moeten uitzoeken. Het is buiten de specifieke kennis die over Amerika op dit forum gedeeld worden algemeen bekend bij het brede publiek dat Amerika niet het meest soepele land (in volksmond want mi. moet het veel strenger) is wat betreft paspoortcontrole en immigratie.
robenik
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 16:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door robenik »

Dank jullie wel... Ik was superdruk met mijn werk en dacht dat de reis wel in kannen en kruiken was. Superstom natuurlijk. Zeker nadat ik me hier ben gaan inlezen. Ik baal enorm. En ik ga even kijken naar jullie verhaal, want dit is bijna niet te doen. Op dit moment zit ik behoorlijk met de handen in het haar. Maar dank voor jullie uitleg. Ik ga er mogen meteen mee aan de slag weer. En ik moet even de opties af vinken nu. Want dit wordt hem duidelijk niet. Dank jullie voor het meedenken...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door roelb »

Niet te doen is nog maar de vraag. Als je morgen actie onderneemt kun je aan het einde van de week, of misschien begin volgende week, een visum in je paspoort hebben. Maar je hebt nog niet aangegeven wanneer je precies vliegt. Afhankelijk van hoe je je ticket hebt gekocht en bij wie zijn er wellicht ook nog opties voor een andere route. Maar ook dat blijft gissen zonder verdere info.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door elninjoo »

Kun je niet een nieuw paspoort aanvragen? Das binnen 5 dagen binnen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door roelb »

Visa gaan niet op paspoortnummer, maar op BSN.
robenik
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 16:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door robenik »

Inmiddels weer wat verder: gebeld naar consulaat zoals je adviseerde Roel.
En een nieuwe visa aanvraag voor b1 gedaan. helemaal goed gegaan.
Morgen bellen over ticket omzetten. En nog wachten op de bevestiging van de betaling om een afspraak te kunnen maken (staat 3 werkdagen voor zeiden ze...).
Wordt vervolgd...
En dank jullie wel!
robenik
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 16:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door robenik »

Ticket is via cheaptickets site. En ik vlieg vrijdag de 24e vanaf Brussel naar New York-Atlanta-Honduras.
Allemaal krap....
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door roelb »

Na je betaling kun je toch direct je afspraak inplannen?
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door elninjoo »

roelb schreef:Visa gaan niet op paspoortnummer, maar op BSN.
Oh das wel lullig. Da's dan wel twee keer extra nadenken voor je 'n keer spontaan 'n reisje naar het Midden Oosten wil boeken. Toegelaten worden tot de USA is me toch net even iets heiliger.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door roelb »

Een visum krijgen is geen probleem als je een keer op vakantie bent geweest in een van die landen, het kost je alleen net wat meer tijd en moeite dan 2-jaarlijks je ESTA vernieuwen. Goede vriendin van ons had hetzelfde issue voor een trip afgelopen zomer en heeft ook een visum aangevraagd. Geen enkel probleem, wel wat vragen of ze tijdens haar vakantie in Iran toevallig benaderd was door officials van de iraanse overheid :-)

En bedenk je dan ook: voor $160 ben in een keer 10 jaar klaar en mag je niet 90, maar 180 dagen achter elkaar het land binnen.
robenik
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2017, 16:48
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door robenik »

oh dat is toffe info Roel!
update: ik ben naar Amsterdam geweest, had al na 2 dagen een afspraak. Moest inderdaad vertellen waarom ik in Iran was geweest: dat was gewoon op doorreis, want ik maakte toen een trip over land. en ze wilden weten wat ik in de VS ging doen. niets, ik was weer op doorreis. daarmee was de kous af. en werd het geaccepteerd. dit was afgelopen woensdag. het visum is goedgekeurd en ik verwacht het dus uiterlijk woensdag, met pech donderdag binnen te hebben. ik vertrek vrijdag supervroeg, dus dat moet precies passen.
ik wil even zeggen dat het zonder jullie bemoeienis niet gelukt was, vooral roel: dan voor het meedenken.
ik had inderdaad me gefocust op reizen naar Honduras en was eigenlijk veel te laat bewust dat ik door de VS moest en dat dat niet met een ESTA nummer ging lukken... echt een mega fout... maar dankzij dit forum is mijn reis dus gewoon veilig. een ruime week geleden zat ik echt even tegen het plafond qua stress en wilde ik echt de hele boel laten zitten. want ik zag dat niet meer goedkomen. maar jullie advies heeft enorm geholpen.
Mijn dank!!!
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door meyem »

Gelukkig!
Goede reis, straks :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: help! ik kom er niet uit bij invullen visa na bezoek Iran

Bericht door roelb »

Top! En graag gedaan. Laat je nog even weten als het paspoort weer binnen is?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer