Werken in de US onder Nederlands contract

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
louiseeRCo
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2017, 20:51
Aantal x V.S. bezocht: 3

Werken in de US onder Nederlands contract

Bericht door louiseeRCo »

Hoi!

Mijn vraag gaat over een bedrijf dat zowel in Nederland als in de Verenigde Staten een kantoor is.

Ik neem aan dat het mogelijk is dat kantoor in de VS te kunnen bezoeken (eigenlijk weet ik ook niet goed wat ik nodig heb om dit te doen voor bijvoorbeeld een business-trip), maar is het ook mogelijk een tijdje daar te werken.
Moet ik dan een bepaald visum hebben om intern voor 3 maanden hier, 3 maanden daar te werken (om een voorbeeld te noemen) of zal ik dan tijdelijk volledig in dienst moeten zijn van deze afdeling in de VS (waarvoor ik dan een H1-b visa moet hebben, dacht ik)?

Overigens voldoe ik ook nog aan het verkrijgen van een J1 visum, zowel als intern (ik ben binnen 12 maanden geleden voordat ik daar start afgestudeerd) of trainee (gezien mijn werkervaring in het werkveld), maar ik vroeg me voornamelijk af als ik in Nederland in dienst ben of ik op het VS kantoor kan werken en voor hoe lang.

Ik hoop dat iemand me kan helpen en dingen kan verduidelijken voor me! :mrgreen:

Groetjes, Louise
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Werken in de US onder Nederlands contract

Bericht door USInsider »

Voor zakenbesprekingen kun je op VWP/ESTA gaan.

Als het bedrijf in kwestie je nu aanneemt als werknemer in Ned., kan men je over een jaar op een L-1 visum in de US laten werken.
Je kunt bij mijn weten in dienst bliijven van de Ned. vestiging (en dus in Ned. verzekerd blijven).
Dit moet wel gecheckt met de juridische afd. van het betreffende bedrijf, nu al, want de baan in Ned. moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om tot een L-1 visum te kunnen leiden.

Er is een andere topic hier over dezelfde materie: drie maanden hier, drie maanden daar.
Met een L-1 viusm kun je ook volledig in de US gaan werken.

Een H-1B visum is om voor een US bedrijf in de US te werken. Je wordt dan geacht hier te wonen.
louiseeRCo
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2017, 20:51
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Werken in de US onder Nederlands contract

Bericht door louiseeRCo »

Geweldig! Ontzettend bedankt voor de informatie!
Ik zal inderdaad eens kijken naar de andere topic.

Nog een vraagje, enigszins gerelateerd:
Stel, ik begin volgend jaar een Master in de VS, in dezelfde stad/buurt waar dit bedrijf ook zit, wat mij de kans geeft dat ik daar naast mijn studie wel kan blijven werken (wanneer ik hier kans toe zie naast mijn studielast natuurlijk).
Ik zag dat met een studentenvisum het in het eerste jaar niet mogelijk is om ergens te werken, behalve binnen de universiteit zelf.
Is het mogelijk dat ik een H1-B visum heb in combinatie met een F-1 studentenvisum, of zijn dit hele gekke dingen die ik nu bedenk?
In het tweede jaar zag ik dat het wel mogelijk is om in je werkveld ervaring op te doen, maar mocht dit bedrijf tevreden zijn, en natuurlijk is een studie in de VS aardig prijzig, dus is het niet verkeerd als ik een kans krijg nog naast mijn studie daar nog wat extra te verdienen.

Alvast bedankt!!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Werken in de US onder Nederlands contract

Bericht door USInsider »

Een H-1B visum kan voor een deeltijd-baan zijn. Je mag echter niet zonder toestemming (ook) voor een andere werkgever werken.
Je kunt wanneer je op een H-1B visum bent, naast je werk studeren.
Veel voortgezette programma's op colleges en aan universities zijn zo gestructureerd, bv. in de avond, dat (full-time) werkers eraan kunnen deelnemen.
Met een H-1B kom je in aanmerking voor lagere fees (in-state) aan instellingen door de staat gesubsidieerd.

Een F-1 visum is om te studeren en dan moet je betalen als buitenlander.
Maar op veel universiteiten wordt aan buitenlanders die een M.S. doen op een STEM-gebied, grants enz. toegekend waardoor alles heel betaalbaar wordt. Studeren aan een privé instelling is zo vaak goedkoper dan aan een door de staat gesubsidieerde instelling.

Misschien eerst de J-1 mogelijkheiden onderzoeken.
Voor H-1B is er een loterij, en zelfs als de petitie voor jou ingediend in behandeling wordt genomen en het visum wordt toegekend, kun je niet voor 1 oktober volgend jaar beginnen.

Je hebt of een J-1, of een F-1, of een H-1B. Combinaties zijn niet mogelijk.

Om toegelaten te worden tot een M.S. of Ph.D. programma moet je aan meerdere eisen voldoen (documenten, transcripts, referenties, essay, TOEFL, ev. toelatings-test) dus begin tijdig aan de voorbereidingen. De US heeft bureaucratie tot een kunst verheven, vergis je daar niet in.
louiseeRCo
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2017, 20:51
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Werken in de US onder Nederlands contract

Bericht door louiseeRCo »

Bedankt nogmaals voor de informatie!
Fijn dat het hier verduidelijkt kan worden.

Dat H1-B proces is dus eigenlijk aardig lang. Maar dan kan ik wel ook een studie ernaast doen zonder een F-1 studenten visum nodig te hebben of begrijp ik dat verkeerd?
Of is dat ook afhankelijk wat voor studie ik wil doen; is het de bedoeling dat ik een deeltijd opleiding zou doen i.c.m. een voltijd baan, in plaats van een voltijd studie en de baan te zien als bijbaan parttime?

Verder is het inderdaad uitzoeken over het J-1 visum en de universiteiten, maar dat lukt wel. Ik ben op de hoogte van het proces tot toelating en hoe het allemaal in elkaar steekt daar, toch bedankt voor de extra heads-up.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Werken in de US onder Nederlands contract

Bericht door Dakloze »

Toen ik nog op m'n L1 zat, ben ik begonnen aan een MSc studie naast m'n werk en dat was geen probleem. IRS betaalde zelfs mee. Wel moest ik m'n Nederlandse diplomas laten vertalen via WES, en een TOEFL doen voor toelating.
--
I route, therefore you are.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer