getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

VWP/ESTA kan NIET (meer) als je getrouwd bent met een US citzen en van plan uiteindelijk in de US te gaan wonen om daar je leven te delen.
Tenzij je sterke banden hebt met je home country - een baan, een studie, een huis, enz. - en je geloofwaardig kunt maken dat er sterke overwegingen waren dat je niet naar de US wilde verhuizen, ondanks dat je man daar woonde, of dat je bezig was stappen te nemen om hem naar jouw land te laten verhuizen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 25 sep 2017, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door RiverCola »

Die redenering zou je dan ook los kunnen laten op mensen die mee doen aan de Greencard Loterij: je doet mee dus je hebt intent.

Volgens mij heeft topicstarter NU NIET de intentie zich in de VS te vestigen. Mogelijk over 5 jaar wel, maar nu niet, nu gaat zij naar Azië. En dus zegt het getrouwd zijn met een Amerikaan niets over haar intentie zich al dan niet in de VS te vestigen.
Fellow2012

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Fellow2012 »

De issue is specifiek met je man samen reizen en daarover niets zeggen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

Het deelnemen aan de Groene Kaart loterij wordt niet (meer) gezien als immigration intent, aangezien de kans geselecteerd te worden zo klein is.
Het indienen van de DS-260 werd lange tijd gezien als het ontsluiten van immigration intent. Enige jaren geleden heeft DOS een uitspraak gedaan dat de petitie pas officieel is ingediend op moment van betaling. Dat is voor een Lottery Selectee vlak voor of tijdens het Visa Interview.
Dankzij die uitspraak kwam aan veel problemen en onzekerheden een eind.

Immigration intent betekent dat je je nu, of op termijn, in de US wilt vestigen.
Dat vraagsteller naar Azie gaat kan het gecompliceerder maken want dat betekent dat ze de sterke banden met Ned. - vereist om aan te geven dat er op dat moment (nog) geen immigratie-intent bestaat - opgeeft.

Het enige dat ik stelde was, dat vraagsteller plus US citizen vriend een immigratie-advokaat moeten raadplegen voor ze stappen nemen.

Wat deelnemers hier vinden dat een CBP officer moet denken/doen, is totaal irrelevant.
US immigration regulations bevatten weinig logica.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door roelb »

@Adam: Even goed lezen wat ik zeg. Ik zeg dat ik, in haar schoenen, niet bij voorbaat zou aangeven dat ze getrouwd is met een amerikaan en haar bezoek bedoeld is om naar haar man te gaan. Daar is ook geen noodzaak of verplichting toe en er is geen enkele manier voor de CBP officer om te weten of ze getrouwd is en met wie, zolang dat niet in het paspoort staat. Je moet natuurlijk altijd eerlijk antwoorden, maar er is een groot verschil tussen eerlijk antwoorden en bij voorbaat dingen vertellen die niet gevraagd worden.

Als ze aangeeft dat ze komt voor een family visit is ze 100% eerlijk. Echter, wat ik ook zeg is dat het me niet zou verbazen als de volgende vraag van de CBP officer dan is: so, how are you related? Uiteindelijk wil die CBP officer weten of er een immigration intent is, en als ik op zijn of haar stoel zou zitten en veel recente bezoeken van langere tijd zie zou ik even doorvragen.

Het hangt er volgens mij echt vanaf hoe de historie van bezoeken is. Kijk, als dat een handjevol korte trips zijn zal er niet zoveel aan de hand zijn. Als het echter langere verblijven zijn zou dat anders kunnen liggen en een vermoeden tot immigration intent kunnen zijn. Binding met Nederland kunnen aantonen (werk, woning) is dan wellicht relevant. Maar nogmaals, ze doet niets verkeerd en het bezoeken van haar man is 100% toegestaan op een B2 of onder het VWP.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door RiverCola »

Wat roelb zegt ^
Fellow2012

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Fellow2012 »

OK, I get it. Not exactly hair splitting – als ik op de stoel van de immigration officer zou zitten en op de vervolgvraag van “how are you related” een antwoord “my husband” terugkrijg zou ik toch erg verbaasd kijken vooral als de enige “family” in Amerika de husband is. To your point, dit gekoppeld met het aantal en frequentie van de ESTA bezoeken zou toch red flags kunnen betekenen.

Ik heb weleens met ESTA familieleden in Amerika bezocht en de vraag die ik toen kreeg was hoe lang geleden was het sinds je laatste bezoek… 5 jaar geleden, ik kon gelijk doorlopen.
xmasseve
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 mar 2017, 23:09
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Nederland, CO

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door xmasseve »

roelb schreef:Een puntje nog dat niet genoemd is: de CBP officer ziet niet dat je getrouwd bent, als jij gewoon reist op je huidige Nederlandse paspoort.

Het bezoeken van familieleden is formeel toegestaan op een ESTA of B2 visum. Je overtreed dus geen immigratieregels.

Echter, er is wel een vuistregel: je moet bij een nieuwe grenspassage langer het land uit zijn geweest dan dat je de vorige keer in de US bent verbleven. Ook mag je in totaal maximaal 180 dagen per kalenderjaar in de US zijn, waarvan maximaal 90 dagen achter een, maar dat zul je vast wel weten.

Hoe vaker je komt, des te indringender de vragen zullen worden. Dat je getrouwd bent met een Amerikaan zou ik, mits niet direct gevraagd, niet vermelden, maar als je als purpose aangeeft dat je hier bent om familie te bezoeken dan kan ik me zomaar voorstellen dat de volgende vraag is: how are you related?
Wow, nee ik wist niet dat je niet langer dan 180 dagen in de VS mag zijn. Ik ga daar nu aan zitten. Ik kom altijd voor ongeveer 3 maand. Dan 3 maand thuis werken, zodat ze niet teveel vragen stellen. Als we trouwen en we geven het hier aan, zouden ze het dan ook niet weten? Hmmm... Het is een beetje een klote-situatie. Na meer dan 4 jaar samen zijn, keek ik er echt naar uit om in het huwelijksbootje te stappen...
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door hemmie »

Op zich is de situatie niet zo vreemd denk ik. Zo is een kennis van mij Amerikaanse, getrouwd met een Nederlander. Zo wonen nu in de VS, hebben hier eerder gewoond, maar tussendoor en daarvoor samen in een ander land (niet Nederland) gewoond. Haar man is beide keren op een L1 naar de VS verhuisd, terwijl vrouw en inmiddels kinderen een Amerikaans paspoort hebben. Hij zal vast ook wel eens tussendoor in de VS op bezoek zijn geweest, dat zal op een esta zijn geweest. Allemaal geen punt. Er zijn in de expatwereld best veel stellen in een dergelijke situatie volgens mij.
Enige verschil met de situatie van TS is dat TS en partner nog even gescheiden blijven wonen en dan samen in een ander land gaan wonen, maar met een goed verhaal (en dat is er) hoeft dat natuurlijk ook niet direct een probleem te zijn. TS doet niets verkeerd, grote kans dat als je dit gewoon zo uitlegt aan de immigration officer (als er naar gevraagd wordt) dat je gewoon wordt toegelaten.
Maar, ik denk dat het lange verblijf in de VS op een esta wel een probleem kan geven, daar zou ik me persoonlijk meer zorgen over maken.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

Een L-1 visum houder getrouwd met een US citizen kan zonder problemen op dit visum naar de US, omdat het L-1 visum "dual intent" toestaat - de intent to immigrate permanently.
1. VWP/ESTA regels zijn strenger geworden. 2. Waar CBP in het verleden uitzonderingen kon maken, hebben ze nu die bevoegheid beduidend minder.
De situatie zoals geschetst hier en zoals Hemmie ze weergeeft, is niet te vergelijken daarom IMO.

De US heeft geen bevolkingsadm. of centrale huwelijksadm. Bij mijn weten staat je huwelijk alleen in de staat waar je in het huwelijk bent getreden, geregistreerd. CBP heeft geen toegang tot die informatie.

Op VWP mag je max 90 dagen in de US verblijven, geen 3 maanden (tenzij het de eerste drie maanden van het jaar zijn, dit voor de hairsplitters).
Het is beter niet de volle 90 dagen te blijven, maar een of twee weken eerder te vertrekken. Zo blijf je 'onder de radar'.

Op een B-1/2 visum mag je max 180 dagen blijven, dat kan eenmalig met 180 dagen worden verlengd - terwijl je in de US bent.
Maar ook hier: B-1/2 is een non-immigrant visum, immigration intent not allowed.

Eea. utleggen aan een CBP officer ? Een goed verhaal ophangen ? Dat is hier totaal niet relevant.
Dat kun je doen als je in een K-1 procedure zit of in een CR-1 procedure (CP). Je moet dan je dossier meenemen om aan te tonen dat je alles vlgs. de regels wilt doen. Je kunt dan beter ook bewijs bij je hebben van je binding(en) met Nederland.
Je aanvrage is dan nl. geregsitreerd bij USCIS en zal aan de grens vragen opleveren.

Nu doen of je neus bloedt en komen en gaan ? Natuurlijk is dat mogelijk. Daar hoef je echt geen verhalen voor te gaan vertellen. Gewoon doen.
Maar het kan voor de toekomst - als men de IR-1 procedure dan aanspant - gevolgen hebben. Want dan wordt van alles en nog wat doorgevlooid.
Schatten jullie - liever de immigratie-advokaat - dat risico als klein, ga ervoor.

Je immigratie-procedure zal tegen die tijd wat lastiger zijn (dan het nu zou zijn) vanwege de eisen waar de US citizen echtgenoot aan moet voldoen voor de Affidavit of Support (I-864).
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door hemmie »

Zoals ik aangaf is betreffende echtgenoot dus ook wel in de VS geweest toen ze in het buitenland woonden, op esta dus. En dat is niet heel lang geleden, ze zijn pas ruim een jaar terug in de VS.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

Hoe weet je dat hij op VWP/ESTA reisde ? Weet je dat zeker of vermoed je dat ?
Eerder gaf je aan dat de betreffende persoon een L-1 visum had. Hoe weet je dat dit visum niet geldig meer was ? Enz.
Heeft hij nooit een Groene Kaart aangevraagd gebaseerd op zijn huwelijk ? Enz.

Dit is de deal: als hadden er is dan is hebben te laat.
Een kleine fout in het begin gemaakt, kan grote gevolgen hebben in de toekomst (chaos/catastrofe theorie).
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door hemmie »

Ik wilde alleen aangeven dat dit echt niet zo'n vreemde situatie is. Er zijn talloze getrouwde stellen waarvan 1 partner Amerikaans is en die in het buitenland wonen (al dan niet het thuisland van de andere partner). En die stellen reizen echt wel eens naar de VS voor familiebezoek. En ik geloof echt niet dat die allemaal een b visum hebben (dat voegt ook weinig toe), en ik zou niet weten wat er verder nog voor opties zouden zijn, dus blijft esta over.
Zoals ik zei, er zijn bij TS wel wat complicerende factoren.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

Een B-1/2 visum voegt toe dat er toestemming is gegeven om toegang tot de US te verzoeken.

Je komt nu overigns met een heel ander scenario: een buitenlander getrouwd met een US citizen, die als gezin in een buitenland wonen.
Als betrokkene een baan heeft in dat buitenland en een officiele domicilie, ev. kinderen die daar school gaan - de binding - is het inderdaad mogelijk de US te bezoeken.

Ik heb echter genoeg ervaringen gelezen van buitenlanders getrouwd met een US citizen, al dan niet met met US kids, die toegang tot de US werd ontzegd toen ze op familiebezoek wilden komen. Ook zij dachten dat hun bezoek geen probleem zou zijn. Dat bleek een grote vergissing.

Ik denk overigens dat er nu genoeg over is gediscussieerd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door roelb »

Toch denk ik dat het echt genuanceerder ligt. Hebben die mensen wellicht een doel van het bezoek aangegeven dat niet past binnen B2 of het VWP?

Ik kan me zomaar voorstellen dat iemand, gevraagd naar het doel van het bezoek, zegt: "going home to my husband and kids" in plaats van aan te geven dat ze op familiebezoek kwamen? En tja, als je dat of iets soortgelijks zegt dan kan een CBP officer niet anders dan aannemen dat je de US als thuis beschouwt en dus illegaal komt immigreren.

En of je dan een B2 visum in je paspoort hebt of niet doet er helemaal niet toe, het enige verschil tussen een B1/2 of reizen op het VWP is de maximale reisduur en beroepsmogelijkheden. Maar je zult met een visum nog steeds moeten aangeven wat het doel je van bezoek is, en de CBP officer zal nog steeds toetsen of dat doel wel binnen de mogelijkheden van het visum valt.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door USInsider »

Het ging om personen die getrouwd waren met een US citizen en samen naar de US kwamen voor een bezoek aan de (schoon)familie.
Aangezien het om gezienn uit WP/ESTA landen, realiseerden ze zich niet dat ze een probleem hadden.
Betrokkenen hadden een B-1/2 visum moeten aanvragen. Dat zou zijn afgegeven gebaseerd op een baan had in de home country, daar belastingen betaalden, een huis hadden, kids die daar naar school gingen, enz.

Het is heel simpel: het US immigration systeem heeft regels, strenge regels.
De regels zijn niet van elastiek, ke kunt ze niet aanpassen aan jouw situatie.
Je past jouw situatie aan naar de gegeven regels.

Nogmaals: de issue is niet het hier en nu, maar problemen die zich in de toekomst KUNNEN voordoen wanneer een immigratie-procedure wordt opgestart.
Floortje
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 dec 2013, 12:47
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Tahoe, NV

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Floortje »

@xmasseve

Ik ben ook Nederlandse met een Amerikaan getrouwd en ik woon in Azie. Voorheen gebruikte ik altijd ESTA voor bezoeken aan de VS. Als ik samen met mijn man inreisde gingen we samen door de citizens route bij Immigration. Ik zeg altijd dat ik met een Amerikaan getrouwd ben en heb daar nooit problemen mee ondervonden. Als ik alleen reisde via ESTA computer en dan visitors. Nu heb ik een B1/B2 visum omdat ik dit keer langer wilde blijven dan 3 maanden. De aanvraag heb ik gedaan in Amsterdam omdat ik daar een aantal weken was deze zomer. De aanvraag liep niet helemaal soepel en de medewerkster achter de balie was erg onvriendelijk, maar ik heb het visum wel gekregen. Ik werk niet in Amerika, alleen als ik in Azie ben. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door meyem »

Floortje schreef:Ik werk niet in Amerika, alleen als ik in Azie ben.
Wat een mysterieuze uitspraak .... :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Floortje
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 dec 2013, 12:47
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Tahoe, NV

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door Floortje »

@meyem
Ik begrijp niet zo goed wat er mysterieus aan is. Ik probeer alleen aan te geven op welk visum ik naar de VS reis en dat ik daar niet werk (en daarom dus in de VS zonder green card enkele maanden kan verblijven).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: getrouwd zijn maar niet toegelaten worden...

Bericht door roelb »

Omdat je uitspraak een logische contradictie is.

Je zegt:

"Ik werk niet in Amerika, alleen als ik in Azie ben."

De volgende zin is semantisch exact gelijk, alleen de logische ontkenning is nu herschreven:

"Ik werk alleen in Amerika als ik in Azie ben"

Maar Amerika != Azie, dus dit is een contradictie.

Wat je denk ik bedoelde te zeggen is:

Ik werk niet in Amerika. Ik werk alleen als ik in Azie ben.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer