Semester studeren: waarheen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Jigabear
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Semester studeren: waarheen?

Bericht door Jigabear »

Beste lezers,

ik ben van plan om volgend studiejaar een semester (midden augustus tot midden december) in de VS te gaan studeren. Nadat het semester is afgelopen wil ik graag nog ongeveer een maand rondreizen door de VS (weet nog niet precies waar, maar het liefst met de auto). Nu zit ik met het volgende: ik heb de keuze uit redelijk wat universiteiten (partneruniversiteiten van m'n Nederlandse universiteit). Ik heb al wel een aantal uni's die me op het eerste gezicht leuker lijken dan de rest, maar wie weet zitten er ook andere leuke tussen die ik over het hoofd zie.

The University of Florida lijkt me erg leuk om het studentenleven (football en het enthousiasme er omheen). Ook het weer is zeker niet verkeerd. Het nadeel van deze uni is dat het voor mijn idee niet echt dicht bij grote steden ligt. The University of New Hampshire lijkt me leuk omdat het redelijk dichtbij grote steden als Boston en NYC ligt. Ook ligt het dichtbij de Canadese grens, dus uitstapjes daarnaartoe zijn ook mogelijk. Het nadeel van deze uni voor mij is dat het hier in de winter volgens mij veel en vaak kan gaan sneeuwen. Ik vind sneeuw en kou zeker niet erg (NYC met sneeuw lijkt me prachtig), maar ik ben bang dat je door de sneeuw minder dingen gaat doen (qua uitstapjes etc.) Ik ga dus na het semester een maand touren, dus dan heb ik ook nog de mogelijkheid om het een en ander te zien.

Voor de duidelijkheid, het gaat me niet zozeer over de kwaliteit of het aanbod van de uni's. Het gaat me meer over de omgeving, sfeer op de uni's etc. Ik ben een stadsmens, dus het lijkt me erg leuk om de grote Amerikaanse steden te bezoeken. Maar ook de natuurparken en uitzichten trekken mij aan, dus het liefst wil ik een mix hiervan. Ik snap dat mijn vraag heel persoonlijk is, maar ik hoop dat jullie jullie ervaringen, tips en ideeën met mij willen delen.

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank.

Hieronder de universiteiten waar ik uit kan kiezen:
Baylor University, Waco, Texas
Binghamton University, Binghamton, New York
Kansas State University, Manhattan, Kansas
Missouri University Of Science And Technology, Rolla, Missouri
Oklahoma State University, Stillwater, Oklahoma
Southern Illinois University, Carbondale, Illinois
Texas State University, San Marcos, Texas
Texas Tech University, Lubbock, Texas
University of California, Meerdere steden, Californië
University of Florida, Gainesville, Florida
University of Kansas, Lawrence, Kansas
University of Massachusetts-Boston, Boston, Massachusetts
University of Missouri-Kansas City, Kansas city, Missouri
University of Missouri-St. Louis, St. Louis, Missouri
University of Nebraska-Kearney, Kearney, Nebraska
University of Nebraska-Lincoln, Lincoln, Nebraska
University of Nebraska-Omaha, Omaha, Nebraska
University of New Hampshire, Durham, New Hampshire
University of Oklahoma, Norman, Oklahoma
University of Wyoming, Laramie, Wyoming
Vanderbilt University, Nashville, Tennessee
Washington University, St. Louis, Missouri
West Virginia University, Morgantown, West Virginia
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Hockey »

UCLA, tenminste als deze bij de University of California universiteiten zit. Goede academische reputatie en ook op sportgebied een goede reputatie.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door USInsider »

Jigabear: Als je na afloop van je studie op de "grace period" van 30 dagen wilt gaan touren, kun je niet (meer) naar Canada.
Althans, je kunt wel naar Canada gaan, maar dan niet meer terug de US in - aangezien je visum niet meer geldig is.

Hockey, UCLA: University of California, Los Angeles.
Laatst gewijzigd door USInsider op 22 sep 2017, 06:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Hockey »

@USInsider, dat weet ik. Maar ik weet niet of UCLA bij de lijst van aangesloten universiteiten zit. TS noemt wel University of California, maar niet welke campussen wel en welke niet meedoen. Wellicht doen niet alle campussen van het UC systeem mee.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door USInsider »

Ah, ik las de zin anders, sorry.

Jigabear: wat een prima kans ! Ik wens je een fijne & productieve tijd.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Ing »

Ik maak uit deze lijst op dat je een Universiteit Utrecht student bent? Ik werk daar namelijk als docent en wij hebben contracten met deze lijst.

Een tip wat betreft UC:
Je meld je dan aan voor de hele universiteit, maar je weet pas later op welke campus je komt. Dat kan dan ook Santa Barbara, San Diego, Davis etc zijn. Hier heb je ook vrij weinig invloed op.

Mij lijkt Nashville ook een goede keuze als je een stadsmens bent. Geweldige stad met veel sfeer.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Jigabear
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Jigabear »

USInsider schreef:Jigabear: Als je na afloop van je studie op de "grace period" van 30 dagen wilt gaan touren, kun je niet (meer) naar Canada.
Ah kijk! Dat wist ik niet, thanks voor de tip!
Jigabear
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Jigabear »

Ing schreef:Ik maak uit deze lijst op dat je een Universiteit Utrecht student bent? Ik werk daar namelijk als docent en wij hebben contracten met deze lijst.

Een tip wat betreft UC:
Je meld je dan aan voor de hele universiteit, maar je weet pas later op welke campus je komt. Dat kan dan ook Santa Barbara, San Diego, Davis etc zijn. Hier heb je ook vrij weinig invloed op.

Mij lijkt Nashville ook een goede keuze als je een stadsmens bent. Geweldige stad met veel sfeer.
Ik studeer inderdaad aan de UU. Ik was ook bij de voorlichting vanmiddag, volgens mij was u daar ook.

UC lijkt me om meerdere redenen misschien niet de leukste plek om te studeren (ondanks de verschillende locaties). California lijkt me wel een hele mooie staat voor mijn reis aan het einde.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Wanderlust »

Ik zou voor Boston kiezen!!

Veel succes en vooral plezier!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Hockey »

Jigabear schreef:UC lijkt me om meerdere redenen misschien niet de leukste plek om te studeren (ondanks de verschillende locaties). California lijkt me wel een hele mooie staat voor mijn reis aan het einde.
Ik ben benieuwd wat die redenen dan zijn.
Jigabear
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Jigabear »

Wanderlust schreef:Ik zou voor Boston kiezen!!

Veel succes en vooral plezier!
Haha en waarom voor Boston?

Thanks!
Jigabear
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Jigabear »

Hockey schreef:
Jigabear schreef:UC lijkt me om meerdere redenen misschien niet de leukste plek om te studeren (ondanks de verschillende locaties). California lijkt me wel een hele mooie staat voor mijn reis aan het einde.
Ik ben benieuwd wat die redenen dan zijn.
Wij moeten een top 3 samenstellen van de campussen waar we het liefst heen willen, en dan nog is er een kans dat je ergens anders wordt geplaatst. Ook hoor ik veel dat California relatief duur is (verschilt natuurlijk weer per stad, maar sowieso LA en Berkeley zijn duur volgens mij). Ook denk ik gewoon dat de oostkust mij meer trekt.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door babarage »

ik heb er toch eens over zitten denken als oud student die ook vanuit de uni een uitwisseling heeft gedaan naar Amerika. Je kunt het natuurlijk zien als een soort van uitgebreide vakantie en puur voor de sfeer en omgeving gaan maar eerlijk gezegd vind ik dat best wel zonde. Kijk ook eens goed naar welke uni in de lijst het beste aansluit bij je studie. Waar je de meest interessante vakken kunt volgen tijdens je semester die een echte aanvulling zijn voor je studie. Elke omgeving heeft zo z'n eigen charmes.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Ing »

Jigabear schreef:
Ik studeer inderdaad aan de UU. Ik was ook bij de voorlichting vanmiddag, volgens mij was u daar ook..
Nee, daar was ik niet, haha.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door Wanderlust »

Jigabear schreef:Haha en waarom voor Boston?
Moest ik aan denken door jouw stukje:
Jigabear schreef:Het gaat me meer over de omgeving, sfeer op de uni's etc. Ik ben een stadsmens, dus het lijkt me erg leuk om de grote Amerikaanse steden te bezoeken.
Boston heeft meerdere (grote) universiteiten (denk aan Harvard, MIT), dus het is bij uitstek een studentenstad. Qua locatie kun je bijvoorbeeld ook vrij makkelijk 'even' naar NYC. Maar Boston zelf is natuurlijk ook al een grote stad, alleen niet zo hectisch als NY.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Semester studeren: waarheen?

Bericht door MDeckers »

Ik weet niet of het nog relevant is, maar ik heb zelf een zomer gestudeerd aan UC Berkeley, en heb een goede vriend (in Berkeley leren kennen) die aan UCLA z'n PHD aan het halen is.

Ik vond Nashville ook een prachtige stad, maar verwacht je daar toch ook maar aan biertjes van een dollar of 6 hoor. Al blijft Vanderbilt een prachtige universiteit (al leek me de omgeving daar minder aanlokkend als je zoveel mogelijk USA op zo weinig mogelijk tijd wilt meemaken).

Hoewel het leven in California over het algemeen duur is, valt dit op en rond de campus daar nog al mee (ik spreek over Berkeley). Er zijn genoeg studentenbars die elke avond wel een thema avond met 2 dollar rolling rock / corona's hebben etc.
Eten valt ook best mee, of je neemt een mealplan, of je gaat gewoon in de Safeway (handigste in Berkeley :) ) inkopen doen.

+: 30 minuutjes tot San Francisco!

Voor Berkeley: probeer in het IHouse terecht te komen! Best time of my life haha


Ook voordeel: universiteiten als UCLA en Berkeley kennen ze hier zelfs, en ik ben er zeker van dat die naam op mijn CV hebben staan invloed heeft gehad op mijn sollicitaties na het afstuderen. Maar opnieuw, "Vanderbilt" of anderen van je lijstje zullen zeker in het oog springen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer