Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Anne-Martine
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2017, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door Anne-Martine »

HI all,

Ik heb geregeld dat ik medio november een tijdje vrijwilligerswerk kan gaan doen / een kijkje achter de schermen kan nemen bij een (gezondheids) instelling in omgeving Seattle. Vermoedelijk zal ik daar 6/7 weken blijven en ga ik daarna nog wat rondreizen, ik heb het ticket zo geboekt dat ik binnen 90 dagen terugkeer. Ik heb al allerlei formulieren in moeten vullen voor de organisatie en background check vanuit washington state is gedaan etc.. Nu rest alleen het visum nog.
Het lukt me niet om een afdoende antwoord te vinden op de vraag of ik voor mijn verblijfsdoeleinden (combi vrijwilligerswerk en vakantie) een ander visum nodig heb dan een ESTA aanvraag.
De reden dat ik naar Amerika reis is omdat ik graag wil zien hoe deze instelling te werk gaat is omdat ik een ongeveer zelfde concept in Nederland zou willen neerzetten. In dit geval zou mijn verblijfsreden eerder zakelijk zijn en dus onder de ESTA kunnen vallen (B1?). Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat het vrijwilligerswerk doen een probleem kan zijn en ik daar weer een ander visum voor moet hebben. Maar, als ik hier niets over zeg en aangeef dat ik kom vanuit zakelijke interesse (Wat ook zo is), dan is dit ook niet gelogen en is het aanvragen van een ander visum helemaal niet nodig.
Uit de VISA wizard op de website van het consulaat wordt ik niet veel wijzer. Ik zou kunnen zeggen dat het een soort traineeship is maar dat dekt de lading van mijn verblijfs doeleind niet en daarbij is dat veel meer gedoe om aan te vragen.
Weet iemand hier raad mee? Vast bedankt!
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door Queste »

Bijna helemaal bovenaan in deze categorie viewtopic.php?f=13&t=68801
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door mtl »

In principe mag je geen vrijwilligerswerk doen op een esta. Maar het is een grijs gebied.
Anne-Martine
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2017, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door Anne-Martine »

@queste: dankjewel. bedoel je het e-2 visum? het ding is, ik heb geen interesse in ondernemen in Amerika. Ik kom puur om de uitwerking van het concept volgens deze onderneming te zien.

@mtl: ja dat het een grijs gebied is blijkt wel..
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door USInsider »

De ESTA is de authorizatie die je nodig hebt om te kunnen reizen zonder visum, op het Visa Waiver Program VWP.
Wie op VWP/ESTA in de US is, mag niet werken en ook niet vrijwilligen.

Om de US te bezoeken wanneer je niet je VWP kunt gebruiken, of wanneer je een verblijf langer dan 90 dagen ambieert, moet een visum worden aangevraagd. Dat is het B-1/2 visum. B-1 is voor zaken, B-2 voor toerisme, maar dit visum wordt (in de meeste landen) gecombineerd uitgegeven.
Met een B-visum mag je niet werken en ook niet vrijwilligen.
Vergis je niet hoe lastig het kan zijn om een tijdelijk visum te verkrijgen.

Natuurlijk doen mensen 1001 dingen in de US die eigenlijk niet mogen. Kwestie van niks zeggen en toch doen.
Ik denk dat leren-door-kijken mogelijk is. Want je mag naar besprekingen, demonstraties, vergaderingen, seminars etc. op VWP. Je mag ook kortdurende cursussen doen, zolang het maar geen edu. credits oplevert.
Dus: geinteresseerd over een schouder kijken, ja. Zelf de schouder ergens onder zetten, nee.
Bij de grens gewoon zeggen dat je "for pleasure" komt.
Zorg dat je ook een plan bij je hebt voor Seattle e.o. - er is daar genoeg te zien en te doen.

Kan de instantie niet papieren aanleveren waarmee je een J-1 visum (ev. H-3) kunt aanvragen ?
Wat voor papieren heb je tot nu toe getekend ? Heb je een US Soc. Sec. # ?
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door Dakloze »

Volgens dit advocatenkantoor mag je in beperkte gevallen vrijwilligerswerk doen onder het visa waiver program (ESTA):
Voluntary Work: Individuals participating in a voluntary service program which benefits a U.S. local community, who can establish that they are a member of, and have a commitment to, a particular recognized religious or nonprofit charitable organization, may be eligible for work under the Visa Waiver Program if the work to be performed is traditionally done by volunteer charity workers; they will receive no salary or remuneration from a U.S. source, other than an allowance or other reimbursement for expenses incidental to their stay in the United States; and they cannot engage in the selling of articles and/or the solicitation and acceptance of donations.

A voluntary service program is an organized project conducted by a recognized religious or nonprofit charitable organization to provide assistance to the poor or the needy, or to further a religious or charitable cause.

If the proposed activities as a voluntary worker are not as described, you will require either an exchange visitor (J-1) or temporary work visa.

Please Note: When applying for entry into the United States as a voluntary worker under the Visa Waiver Program, you should furnish a letter from your U.S. sponsor which contains the following information:

• Your name and date and place of birth;
• Your foreign permanent residence address;
• The name and address of initial destination in the U.S.; and
• The anticipated duration of your assignment
--
I route, therefore you are.
Ataturk007
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door Ataturk007 »

Gewoon een visa aanvraag doen.
Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan 2 jaar geleden, ik heb een B1/B2 visum ( tot 2025 geldig!)
Heb kosten gehad van +- 170 euro.

Ik reis nu ook gewoon naar de VS voor vakantie met m'n visum, heb geen enkel probleem gehad tijdens mijn vrijwilligerswerk en of tijdens de douane van wat je gaat doen. ( reisde ook alleen)
#1: 6 februari - 15 mei 2016 - California
#2: 2 Juli - 21 Juli 2017 - Arizona, Nevada, California
#3: 12 september - 22 september 2017 Miami, Florida: geannulleerd, Irma
#4: 17 April - 23 April 2018 Coachella
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Is een ESTA voldoende om vrijwilligerswerk te mogen doen?

Bericht door USInsider »

Graag zou ik weten hoe je dat hebt aangepakt. Die informatie is van belang voor andere deelnemers hier !

- Naar het consulaat gegaan voor je visa interview en gezegd dat je vrijwilligerswerk wilde doen op eigen houtje ?

- Heb je immigrations (de douane heeft in de US er niet mee van doen) bij binnenkomst verteld dat je onbetaald aan de slag ging in de US ?

P.S. In Ned. wordt een B-1/2 visum normaliter afgegeven met een geldigheid van 10 jaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer