Vrijwilligerswerk!?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
UitHolland
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Vrijwilligerswerk!?

Bericht door UitHolland » 07 sep 2017, 13:12

Beste forumleden,

Na nu een derde keer niet ingeloot te zijn voor de DV GC lottery. En het onaangename weer hier in Nederland weer zijn intrede doet (het kan nog veel erger natuurlijk, maar daar gaat het nu niet om) het gaat dus weer meer kriebelen... :sadcry:

Ik ben aan het verdiepen in het vrijwilligerswerk. Om zo toch wat meer van het echte leven in de US mee te krijgen voor mijn hele gezin al is dat maar voor een paar maanden.

Wij zijn beiden begin 40-ers met een kind van 12 jaar.
Mijn kind is dus leerplichtig. Die maakt het lastig om gewoon maar 12 weken in de US te gaan zitten.
Uitschrijven is geen optie vanwege banden met NL en een eventuele Visa eis.

Als ik kan aantonen dat er in het buitenland school wordt gevolgd is het iets gemakkelijker.

Bij mijn weten kan/mag je niet zomaar wat vrijwilligerswerk gaan doen.
Ik kan wel wat sites vinden zoals volunteer.gov. Die verwijzen in de FAQ voor het "international volunteer in park program" (IVIP) weer naar https://www.nps.gov/subjects/internatio ... n/ivip.htm en daar staan dan weer J visa vereisten.

Voor eventueel school voor mijn kind zou die visa een oplossing zijn maar ik denk niet dat ik onder 1 van de categoriën van het J visa behoor.

Er wordt in het IVIP aangegeven dat in sommige gevallen het B1 visa ook voldoende kan zijn.
Het is heel lastig om daarover ergens een bevestiging te vinden.

Voordat ik iedereen hier over mij heen krijg, ik weet het, het is bijna hetzelfde als er 'gewoon' tijdelijk leven en werken (onbetaald dan wel) en dat is natuurlijk niet iets wat Homeland Security wil dat snap ik. Zo paranoide gaan ze te werk.
Maar daarin tegen, als je niet betaald wordt, is het net als vakantie.
School moet trouwens ook zelf betaald worden.
desalniettemin een dergelijke ervaring is ons veel geld waard.

Is er iemand of kent iemand met een dergelijke ervaring? Ik doel dus op het vrijwilligerswerk in de US met kinderen, kinderen door middel van deze Visa naar school (public of private) in de US.

Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Re: Vrijwilligerswerk!?

Bericht door Queste » 07 sep 2017, 13:29

Als je een paar maanden lang jezelf kan onderhouden zonder inkomen met ook nog doorbetaling van je huis in Nederland, heb je dan niet voldoende vermogen om in aanmerking te komen voor een E2?

[edit]met een E2 mag de spouse overigens gewoon betaald werk doen
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question

Pompeius
Amerikafan

Bericht door Pompeius » 07 sep 2017, 20:05

Lijkt me nogal wat gedoe. Neem een lange zomervakantie in de VS. Kamperen enzovoorts hoeft niet zoveel te kosten.

UitHolland
Amerikafan
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Bericht door UitHolland » 08 sep 2017, 18:25

Bedankt voor jullie reacties.
@Queste dat lijkt mij niet gelijk aan elkaar "You can't have a cake and eat it" :lol:

@Pompeius Je hebt gelijk heel veel gedoe.

Queste
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Queste » 08 sep 2017, 19:46

Nee, dat is zeker niet gelijk aan elkaar. Heb je een E2 overwogen en is die - om welke reden dan ook - afgevallen?
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question

UitHolland
Amerikafan

Bericht door UitHolland » 08 sep 2017, 23:37

Nee E2 had ik nog niet overwogen. :mrgreen:
Ik ga me er wat meer in verdiepen, ik was eigenlijk meer op de hoogte van de E1.
BEdankt voor de tip.

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 09 sep 2017, 00:23

Het nadeel van een E-vsum is de "age-out" wanneer je kind 21 wordt.
Zelf moet je weg als je bedrijf niet meer economisch interessant is voor de US. Of wanneer je met pensioen wilt.

Tenzij je in die tussentijd een Groene Kaart wint, of de wetgeving wordt aangepast.
Je kunt het na "age out" een paar jaar rekken door je kind op een F-1 te laten studeren (en misschien loopt het een US citizen tegen het lijf).

Bij mijn weten is volunteering mogelijk via een J-1 programma (maar daar zit dacht ik vaak een max leeftijd op) of via een kerkelijke organisatie op een B-1.

Werk, betaald of onbetaald, is verboden. De US Government wil niet dat er een 'binding' wordt opgebouwd met de US, want dat verhoogt de kans op illegale immigratie.
Als je inderdaad permanent wilt emigreren zou ik me daarop richten. Ieder avontuur dat uitgelegd kan worden als niet-helemaal-volgens-de-regels kan je opbreken wanneer je een Immigrant Visa aanvraagt.

UitHolland
Amerikafan

Bericht door UitHolland » 09 sep 2017, 12:23

Bedankt USInsider!

Ik heb blijkbaar toch iets over het hoofd gezien in de FAQ van the NPS. https://www.nps.gov/subjects/internatio ... p-faqa.htm
Zij schrijven:
Q: If I’m not a student and/or I do not have any direct experience in a park related fieldso I probably don’t qualify for your J1 visa, but I’d still like to volunteer in one of your parks. Under what conditions may I volunteer with a tourist visa or with other types of visas?

A: Most foreign nationals without J1 visas may not volunteer in national park units and offices. These individuals may only volunteer if they receive no reimbursements or housing from NPS units.
En dan komt daarna:
Q: How can I start the process to find a park to volunteer in if I will not be reimbursed or receive housing and I don’t have a J1 or F1 visa?

A: If you are interested in volunteering in one of our parks, the easiest place to start is at the National Park Service Volunteer website. At this site you will see all the currently available National Park Service volunteer openings.(Other Federal agencies may list their volunteer openings as well on this website, but some may not be able to accept foreign volunteers.)

If you see an NPS volunteer position of interest, contact the park volunteer coordinator directly to see if your skills match their needs. If they offer you a volunteer position, have the park contact our office and we’ll work with you and the park to insure that you fall within Immigration regulations.
Heel goed zoeken dus.
Maar voor mij geld dan, vrouw en kind mee, en kind moet naar school. Da's wel een rode vlag welicht.
Zou het dan zo anders zijn als ik dit tijdens de schoolvakantie ga doen?!?
De NPS wil natuurlijk ook binnen "Immigration regulations" blijven.
Wellicht kan ik in ieder geval contact met ze gaan zoeken en afwachten wat daaruit komt.

Bluebonnet
Amerikafan

Bericht door Bluebonnet » 09 sep 2017, 15:10

Moet je kind per se naar school of is home schooling ook een optie? Als ik het goed begrijp is het probleem dat je kind in Nederland leerplichtig is en je dus moet bewijzen dat je kind onderwijs krijgt als je buiten de schoolvakantie langere tijd op reis gaat?

UitHolland
Amerikafan

Bericht door UitHolland » 09 sep 2017, 16:06

Bluebonnet schreef:Moet je kind per se naar school of is home schooling ook een optie? Als ik het goed begrijp is het probleem dat je kind in Nederland leerplichtig is en je dus moet bewijzen dat je kind onderwijs krijgt als je buiten de schoolvakantie langere tijd op reis gaat?
Precies de leerplicht in Nederland is een probleem. Hier staan wat opties https://www.verrereizenmetkinderen.nl/i ... e-kinderen

Het komt erop neer dat je volledig afhankelijk bent van de leerplichtambtenaar indien je niet wilt uitschrijven in Nederland.
Dat wil ik in mij geval ook zeker niet want dan kan ik het wel helemaal vergeten met ooit een Immigratie-Visa.

Wat mij betreft is daar naar school het meest leerzame voor ons allemaal.

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 09 sep 2017, 22:21

Allereerst: emigreren of een tijdje in de US bivakkeren ? Een ervaring voor jezelf of een ervaring van waarde voor je kind ? Mn. het geld, dat kan maar een keer worden uitgegeven.

A. Je doet mee met de Visa Lottery, dat betekent dat je permanent wilt emigreren naar de US.
(Het weer in Ned. is niet de beste motivatie daartoe overigens.)

A-1. Is het mogelijk $ 500,000 bij elkaar te krabben aan spaargeld, verkoop huis, auto, lening bij familieleden ? etc.
Dat zou een EB-5 mogelijk kunnen maken. Er zijn wel bijkomende kosten.

A-2. Een E-2 visa is een goedkopere manier maar semi-permanent.
Met de F-1 constructie voor je kind heb je max. 10 jaar (indien alles verder goed gaat).
Of de wet verandert en E visa-houders mogen ook een G.K. aanvragen.
Je kunt ook proberen in de US een ander tijdlijk visum te veroveren, dat wel tot een G.K. kan leiden.
Lukt permanente emigratie niet dan heb je toch 10 jaar lang - of desgewenst korter - de ervaring die je zoekt.
Als het E visum afloopt hoef je niet terug naar Ned. Je kunt een zonniger optie kiezen.

A-3. Weet je zeker dat een H-1B - de negative aspecten van dit visum even buiten beschouwing latend - niet tot de mogelijkheden behoort ?

B. Dan heb je het over een tijdelijk verblijf, met vrijwillgersactiviteiten op B-1 of J-1.
B-1. Naar ik heb begrepen wordt een visum om als buitenlander in een nat. park te vrijwilligen, afgegeven als je deskundigheid, ervaring, enz. hebt, daar nodig.
("The park receives a constant stream of inquiries from international applicants, but typically hires only ONE to FOUR international volunteers each year. We focus on applicants who are working or studying in related fields, such as a wildlife biologist who works in an African protected area working on bear protection at Yosemite, or a student in historical architecture working in the park's historic resources program.")

B-2. Je kunt via een organisatie een J-1 work/visit stage doen maar daar zijn kosten aan verbonden. En de programma's hebben veelal een leeftijd-limiet (meestal 30 jaar). Dat wordt dus zoeken.
Je vrouw/man op J-2 mag ook werken. Je kind mag hier inderdaad naar school - voor de korte periode. In hoe hoeverre de Ned. inspectie dit accepteert is de vraag.

Voor visa afgifte moet je dan wel sterke banden hebben met Ned.: een huis, een baan/banen waar je terug wordt verwacht, de school van je kind. Enz.

C. Vervolgens schrijf je hoe waardevol een periode op een US school zou zijn (voor je kind).
C-1. Als je kind ook geïnteresseerd is, kan het op een gegeven moment een jaar high school doen via een exchange program.

C-2. Je kunt ook de mogelijkheid onderzoeken om zelf een jaar in de US te gaan studeren op je vakgebied. Dat zal niet makkelijk zijn en zeker niet goedkoop. Plus je moet wederom de sterke banden met Ned. kunnen aantonen om de visas te bemachtigen.
Je vrouw/man mag niet werken op F-2, je kind kan naar school op F-2 (high school, niet hoger).

Just my two cents....
Laatst gewijzigd door USInsider op 10 sep 2017, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

UitHolland
Amerikafan

Bericht door UitHolland » 10 sep 2017, 00:40

Wauw USInsider! That's a whole lot of 2 cents... :lol:
Bedankt voor deze uitgebreide reactie!

A - Ja ik doe mee, maar op basis van mijn huidige ervaring zou ik echt niet weten of permanent het geval is. Ik denk dat je dat alleen maar kunt als je daad werkelijk bent geemigreerd. Bevalt het echt niet dan is terug Emigreren op die optie is wel te doen de eerste kleine jaartjes.
Het weer is 1 van de redenen dat ik wil emigreren maar als dat het enige was dan woonde ik nog op de canarische eilanden.

A-1 EB-5 0,5+M Dollar Als wij het vrij hadden zouden we het alsnog niet doen. Een investering kun je niet terug draaien door te stoppen, geld komt terug via de omzet. Ik ben van mening dat het bestaans recht van dit Visa totaal omgekeerd is.

A-2 E-2 Ik heb gelezen dat het minimum te investeren bedrag niet bepaald is. Het ligt er aan wat voor bedrijf je opzet. Kleine bedrijven moeten voor minimaal 50% gefinancieerd worden door Visa aanvrager. Een andere investeerder mag niet uit hetzelfde land komen. Hoe het zit met een eventuele bank zie ik niet. En zodra het economisch niet meer insteressant is voor de US mag te vertrekken. Dus investering weg en ook je Visa. Weer opnieuw beginnen ergens op nul.
Daarbij lijkt het mij erg lastig als europeaan die de US kent van de vakantie en films een markt te gaan bedienen. (RTL helemaal het einde: stroopwafels gaan verkopen in Chili :lol: ) :mrgreen: Ik denk dat je dan toch weer meer geld moet gaan steken in advies en recht. Dus de investering wordt alsnog groter.

Ik vind mezelf te onervaren om zoiets te gaan doen.

A-3 H1-B deze oplossing staat dan toch een stuk dichterbij dan EB-2 mede doordat we genoeg reserves kunnen behouden voor een tweede verhuizing.
Solliciteren op zo'n afstand, zou dat werken? Het is dan toch handiger om daar te zitten. Wellicht dan toch een langevakantie...
Ik zal dan op LinkedIn eens wat vacatures gaan bekijken. Ik zelf ben werkzaam in de IT en doe vergelijkbare dingen als wat Max Kool hier op het forum doet. Tenminste wat hij deed. Hij heeft ondertussen een GC.
Tot nog toe ben ik sceptisch over de verhouding met de werkgever in zo'n situatie. Hier in Nederland vind ik mijn vrijheid erg belangrijk en leef ik daar ook naar.

B
B-1 Ik weet niet waar je die tekst vandaan haalt maar het lijkt de tekst die specifiek over Yosemite gaat.
Yosemite is natuurlijk heel mooi en dat zou echt een droom plek zijn om zoiets te doen. Maar is nu ook gewoon niet handig met het hele gezin. Deze jobs zijn alleen voor US citizen staat bij bijna alle volunteer jobs in Yosemite op de site. :blink:
In mijn eerdere post gaf ik al aan wat in de FAQ staat van NPS https://www.nps.gov/subjects/internatio ... p-faqa.htm
Lijkt mij overbodig deze stappen op de website te beschrijven als het om 4 gevallen per jaar gaat.

B-2 J-1 visa gaan wij niet krijgen we vallen niet in de doelgroep(-en)

C Klopt, veel beter dan er een stiekeme vakantie van maken.
C-1 Ja dat zou heel goed zijn! En een wenst die in vervulling gaat.
Als ik het goed heb geeft dat geen enkel recht op visa voor ons als ouders toch?

C-2 die ken ik niet. Dan moet ik mijn studie en die van mijn kind volledig zelf betalen en de banden in nederland moeten ook actief blijven. Dat is wel pittig. Maar de opbrengst uit de investering is groot.

Dat was een heel plijdooi USInsider, hartelijk voor je bijdrage!
Je hebt ons zeker geholpen een en ander op een rijtje te zetten en gestructureerd te doorlopen. We leren er veel van! Zeer waardevol!
Ik hoop dat ik je ooit iets kan terug geven.
Laatst gewijzigd door UitHolland op 10 sep 2017, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Queste
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Queste » 10 sep 2017, 07:47

USInsider schreef:A-2. Een EB-2 visa
Typefoutje hier :) E2 Visa, niet EB2.
UitHolland schreef:A-2 EB-2 Ik heb gelezen dat het minimum te investeren bedrag niet bepaald is. Het ligt er aan wat voor bedrijf je opzet. Kleine bedrijven moeten voor minimaal 50% gefinancieerd worden door Visa aanvrager. Een andere investeerder mag niet uit hetzelfde land komen. Hoe het zit met een eventuele bank zie ik niet. En zodra het economisch niet meer insteressant is voor de US mag te vertrekken. Dus investering weg en ook je Visa. Weer opnieuw beginnen ergens op nul.
Daarbij lijkt het mij erg lastig als europeaan die de US kent van de vakantie en films een markt te gaan bedienen. (RTL helemaal het einde: stroopwafels gaan verkopen in Chili :lol: ) :mrgreen: Ik denk dat je dan toch weer meer geld moet gaan steken in advies en recht. Dus de investering wordt alsnog groter.

Ik vind mezelf te onervaren om zoiets te gaan doen.
Een minimum is inderdaad niet bepaald maar ligt in de praktijk rond de $100,000.00. Hoe lager, hoe moeilijker het wordt aan te tonen dat je er een inkomen uit kan halen. Financiering is inderdaad erg moeilijk, in de praktijk zijn geld lenen van familie en sellers financing de enige beschikbare opties. Een start-up is inderdaad een stuk lastiger dan een bestaand bedrijf overnemen. Met een bestaand bedrijf heb je die markt dus al (je moet ze alleen niet wegjagen :lol: )
Naast de investering heb je inderdaad ook nog kosten voor visumaanvraag en verhuizing.
Je visum is inderdaad niet permanent, het moet elke 5 jaar verlengd worden. Met een goede immigratielawyer en een goed businessplan moet 5 jaar mogelijk zijn.
Er is inderdaad een risico dat wetgeving gaat veranderen. Hoe dat impact gaat hebben op verlengingen is natuurlijk onbekend. Om te zeggen dat je invesering dan weg is, is ook niet helemaal waar. Zolang het een goed lopende business is, kan je het verkopen. Failliet gaan is een ander verhaal: dan is je geld weg en je visum ook.

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 10 sep 2017, 09:12

Queste, dank je ! goed gezien - dom tikfoutje. Voor de duidelijkheid van mijn betoog heb ik het even verbeterd.

UitHolland
Amerikafan

Bericht door UitHolland » 10 sep 2017, 18:00

Iedereen bedankt voor zijn inbreng! :thumbup: :clap:
We gaan dit overdenken. En ik wil nog navragen bij NPS hoe de Q&A bedoelt wordt qua volunteering zonder J1 of F1.

Ik zou zo'n vrijwilligersplek erg waardevol vinden om voor ons meer inzicht te geven wat de US ons te bieden heeft.
Daarnaast staat het heel goed op het CV.
En je weet nooit wie je leert kennen en wat voor contacten die heeft. Vanuit Nederland krijg je niet snel dergelijke contacten.

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 10 sep 2017, 19:30

"If you are a college or university student from another country, work for another country's park agency, or have a background in environmental or cultural related fields, and might be interested in volunteering for the U.S. National Park Service - we want to hear from you!
NPS welcomes all who apply to the International Volunteers in Parks Program (IVIP); however, we may only select those who meet visa and immigration requirements. Additionally, national parks capacity to train and house international volunteers, limits the number of IVIP programs. Thus, NPS selects candidates who have the educational and professional backgrounds to benefit from the training and who have the best the potential to share it with colleagues and scholars when they return to their home countries."

"For foreign nationals already in the United States who want to volunteer with the U.S. National Park Service (NPS), please read the following information:
If you are currently in the U.S. and have another type of visa besides a J1, such as a B2 tourist or work visa, most likely you will not be able to volunteer with the National Park Service. Although we appreciate your good intentions, U.S. Immigration laws prohibit foreign citizens from volunteering with the NPS unless they have a J1 visa or meet at least one of these three exceptions:
1. You will not be reimbursed by the NPS unit in any form or way - this includes providing you with housing.
2. You have an F1 Student Visa and you meet all the requirements for your internship. (Your university's foreign student advisor must contact the IVIP Coordinator and the park to coordinate your internship).
3. Your current J1 sponsor agrees to transfer you to the NPS, your program is in the category of trainee and your program has not expired.
If you meet any of the above exceptions, you may be able to volunteer. However, the national park or office must clear your program through the IVIP Coordinator before you start volunteering. The proper paperwork must be completed and filed. Failure to do so may harm your permanent immigration record."

Wat ik lees:
1. Als je buiten de US woont, kun je proberen een van de nog. 100 plaatsen te veroveren. Het moet dan wel in het kader van je studie zijn, of een prof. uitwisseling. De US moet kunnen profiteren van jouw kennis/ervaring.

2. Als je al tijdelijk in de US verblijft, legaal, kun je solliciteren naar een NP volunteer positite. Maar je kunt in geen re-imbursement ontvangen, niet gebruik maken van de logeer-facilities die het park beschikbaar heeft voor vrijwilligers.
Dit is de volunteering "zonder F-1 or J-1" waar jij het over hebt. Dat is voor mensen hier al aanwezig op B-1, H-4, E, of een ander type visa uit de alfabet soep.

UitHolland
Amerikafan

Bericht door UitHolland » 10 sep 2017, 20:06

Precies die nummer 2 optie is wat ik bedoel.
U.S. Immigration laws prohibit foreign citizens from volunteering with the NPS unless they have a J1 visa or meet at least one of these three exceptions:
1. You will not be reimbursed by the NPS unit in any form or way - this includes providing you with housing.
Een aantal dingen moeten precies samenkomen, eigen accomodatie zal op reisafstand moeten liggen, openstaande vacature, welwillende park volunteer coordinator en eventueel school.

USInsider
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door USInsider » 10 sep 2017, 20:29

In de tekst daarboven staat duidelijk dat optie 2. ALLEEN beschikbaar is voor mensen die al legaal in de US verblijven.

Dus: je kunt NP vrijwilligen als je al op een tijdelijk visum in de US verblijft, je kunt niet een tijdelijk visum verkrijgen om te komen vrijwilligen in een NP, tenzij je in aanmerking komt als beschreven onder 1.

UitHolland
Amerikafan

Bericht door UitHolland » 11 sep 2017, 15:04

Bedankt USInsider! Het is helemaal duidelijk nu.

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer