Na nu een derde keer niet ingeloot te zijn voor de DV GC lottery. En het onaangename weer hier in Nederland weer zijn intrede doet (het kan nog veel erger natuurlijk, maar daar gaat het nu niet om) het gaat dus weer meer kriebelen...

Ik ben aan het verdiepen in het vrijwilligerswerk. Om zo toch wat meer van het echte leven in de US mee te krijgen voor mijn hele gezin al is dat maar voor een paar maanden.
Wij zijn beiden begin 40-ers met een kind van 12 jaar.
Mijn kind is dus leerplichtig. Die maakt het lastig om gewoon maar 12 weken in de US te gaan zitten.
Uitschrijven is geen optie vanwege banden met NL en een eventuele Visa eis.
Als ik kan aantonen dat er in het buitenland school wordt gevolgd is het iets gemakkelijker.
Bij mijn weten kan/mag je niet zomaar wat vrijwilligerswerk gaan doen.
Ik kan wel wat sites vinden zoals volunteer.gov. Die verwijzen in de FAQ voor het "international volunteer in park program" (IVIP) weer naar https://www.nps.gov/subjects/internatio ... n/ivip.htm en daar staan dan weer J visa vereisten.
Voor eventueel school voor mijn kind zou die visa een oplossing zijn maar ik denk niet dat ik onder 1 van de categoriën van het J visa behoor.
Er wordt in het IVIP aangegeven dat in sommige gevallen het B1 visa ook voldoende kan zijn.
Het is heel lastig om daarover ergens een bevestiging te vinden.
Voordat ik iedereen hier over mij heen krijg, ik weet het, het is bijna hetzelfde als er 'gewoon' tijdelijk leven en werken (onbetaald dan wel) en dat is natuurlijk niet iets wat Homeland Security wil dat snap ik. Zo paranoide gaan ze te werk.
Maar daarin tegen, als je niet betaald wordt, is het net als vakantie.
School moet trouwens ook zelf betaald worden.
desalniettemin een dergelijke ervaring is ons veel geld waard.
Is er iemand of kent iemand met een dergelijke ervaring? Ik doel dus op het vrijwilligerswerk in de US met kinderen, kinderen door middel van deze Visa naar school (public of private) in de US.