Ik ga volgend jaar naar Amerika op een touristen visum (B2), hopelijk een extended periode van 6 maanden. Nu vraag ik me af of het mogelijk is in Amerika voor mijn eigen 1-persoons bedrijfje (online, NL gevestigd) te mogen "werken/actief te blijven". Hier krijg ik dan wel advertentie-inkomsten uit...
T is niet werken "in de VS"... zou ik denken... .
Wie weet meer?
PS: Mijn vriend krijgt een werk-visum voor een (half) jaar van zijn werkgever, maar wij zijn (nog) niet getrouwd dus vandaar het touristenvisum.
Officieel mag je op een toeristenvisum NIET werken, in geen enkele vorm, op een enkele uitzondering na ook geen vrijwilligerswerk.
Afhankelijk van het visum van je vriend zou je kunnen overwegen te trouwen en op zijn visum mee te liften, maar zelfs op een L2 (als hij een L1 krijgt) mag je pas werken als je een EAD hebt en dat kan een paar maanden duren, heeft geen zin dus als het maar voor 6 maanden is.
Vergeet ook niet dat visumaanvragen, zeker toeristenvisa, regelmatig worden afgekeurd. Ik weet dat in het verleden mensen wel een B-visum hebben gekregen om mee te gaan met partner met een werkvisum, maar je loopt altijd de kans dat je visum afgekeurd wordt. In dat geval mag je zelfs niet meer op een esta naar de VS reizen, en kun je dus helemaal niet meer bij je vriend op bezoek.
Ik zou dit voorleggen aan de immigration lawyer die de werkgever gebruikt voor de visumaanvraag, en ik zou dit heel snel doen, zodat je evt. nog binnen enkele weken kunt trouwen en mee kunt gaan in de visumaanvraag.
Hmm maar hoe zit het met alle youtubers / vloggers / bloggers die naar Amerika gaan dan? Die krijgen - of ze nou iets doen of niet - inkomsten uit advertenties doordat mensen hun artikelen lezen / filmpjes kijken. Dus ze gaan niet actief werken, hoogstens vanuit hotelkamer een vlog uploaden, maar krijgen wel geld op hun Nederlandse rekening hierdoor.
Tja, volgens mij mag het officieel niet. Maar ik denk dat een vlog of blog maken terwijl je een paar weken op vakantie bent toch ook wel wat anders is dan 6 maanden in de VS wonen omdat je partner daar werkt en in die tijd doorwerken voor je eigen bedrijf (ik heb natuurlijk ookgeen idee wat dat precies inhoudt). Maar nogmaals, leg dit voor aan de immigration lawyer
Hoewel ik denk dat het officieel nog steeds niet mag, denk ik idd niet dat je er snel problemen mee krijgt (al zou ik er niet over reppen bij het visuminterview als ze vragen wat je die 6 maanden gaat doen).
Los daarvan, zoals ik al aangaf, je houdt altijd een kans op visumweigering. 2x 90 dagen op esta kan ook niet zomaar, als je maar heel kort terug naar NL gaat bestaat de kans dat je bij terugkeer de toegang geweigerd wordt, ook weer een risico dus.
Je kan wel verzwijgen dat je vanuit Amerika gaat werken met je bedrijfje maar als je de pech hebt dat ze je bagage doorzoeken en spullen vinden die daarop wijzen? En 2 keer 90 dagen met esta, wat moet ik me daarbij voorstellen? Waar ga je tussen die 2 verblijven zitten?
hmm qua spullen zullen ze alleen hobbyspullen vinden (zeg maar, zoals een makeupblogger alleen maar makeup + camera's meeneemt). Dus dat is het probleem niet.
In Nederland heb ik uiteraard gewoon een huis + familie waar ik kan verblijven. Hoe lang raden jullie aan tussen deze 3 maanden in NL te blijven? Zat zelf aan een week te denken, maar wellicht is 3 weken iets veiliger? Eerste keer 3 maand zal geen probleem zijn, alleen als ik dan idd na 3 weken weer 3 maand ga.. Wat kan ik dan het beste zeggen? Eerlijk zijn dat mijn Nederlandse verloofde daar nog 3 maand zit voor werk en ik hem kom bezoeken, of dat ik Amerika ga rondreizen (gaan we ook zeker doen in de weekenden!)..
Er zijn geen regels over hoeveel tijd er tussen 2 bezoeken moet zijn. Met een goedgekeurde esta mag je elk moment afreizen naar de VS. Bij aankomst zal de US Immigrations beambte beslissen of je door mag. Hoe plausibeler je verhaal des te groter de kans dat je toegelaten wordt.
Het eigen bedrijfje lijkt mij geen probleem hoor, mijn man heeft naast zijn baan ook een eigen bedrijfje en beantwoord tijdens vakantie en zakenreizen echt wel eens mail van zijn eigen bedrijfje.
Het vervelende van ESTA is dat er geen duidelijke regels zijn, wij zijn dit jaar in april op vakantie geweest, meteen de week erna is mijn man voor zaken geweest en vorige week is hij weer een paar dagen geweest voor zaken. Dat is op ESTA geen enkel probleem, maar het gaat dan wel om korte periodes.
Naar mijn gevoel is er toch een daadwerkelijk verschil tussen "working in the USA", zijnde een job zoeken en uitvoeren in de VS en het "werken vanuit de USA", maw terwijl je daar verblijft verder werken met je bedrijfje dat in je eigen land is gevestigd via internet, emails, ....
Ik heb wat gezocht en kom tegenstrijdige verhalen. Het lijkt er op dat je als je bij visuminterview of immigrations benoemt dat je tijdens je verblijf wat werk blijft doen, het per keer verschilt. Soms is het geen probleem, maar soms ook wordt visum of toegang geweigerd. Ook kom ik ergens tegen dat het zou mogen zolang je in een jaar minder dan 90 dagen in de VS verblijft (wat dus wel zou gelden voor de gemiddelde vakantieganger, maar niet voor TS) en minder dan $3000 verdient.
Ik denk dat het gewoon een grijs gebied is en blijft, vandaar ook mijn dringende advies de immigration lawyer om raad te vragen. Mocht je wel besluiten op B-visum of esta te gaan, dan zou ik hier in elk geval mijn mond over houden.
Op welk visum gaat je vriend eigenlijk? Als hij op een L1 gaat zou na huwelijk een L2 toch nog de beste optie kunnen zijn, maar als hij op een H1 gaat is er voor jou ook geen betere optie.
Ik sluit me aan bij Marcopstal, nergens voor nodig om hier ook maar iets over te zeggen. Je gaat niet werken en hebt voldoende middelen om jezelf te onderhouden, punt.
Overigens zou het het wel een stuk makkelijker maken om wel te trouwen voor die tijd. Want zodra je wederhelft uiteindelijk langer kan blijven heb jij geen mogelijkheid meer om te blijven.
@Coryza: Wederom lees ik (net als in andere topics) dat je het hebt over drie maanden. Vergis je hier aub niet in: het is 90 dagen, en dat is maar in 1 geval drie maanden: als je Jan/Feb en Maart gaat (en dan niet in een schrikkeljaar).
Ah ja sorry, ik bedoel inderdaad 90 dagen (noemde het voor het gemak even 3 maand). Ga er voor de zekerheid zelfs iets onder zitten.
Bedankt voor al jullie reacties, stelt mij weer wat meer gerust. Is idd een grijs gebied en zal ook niet noemen dat ik daar hier en daar wat moet doen voor mijn Nederlandse bedrijf (= blog) (misschien dat sommige mensen er geen punt van zouden maken, maar mensen die het online wereldje niet helemaal snappen, kunnen dan denken dat ik IN en VOOR amerika ga werken).
Eerder trouwen kan niet - zou wel het handigst zijn geweest - want we hebben een vaste datum die speciaal is voor ons en waarop we gaan trouwen.
Wat trouwen betreft: kun je niet snel even naar het stadhuis voor een boterbriefje. En dan later alles dunnetjes (of dikjes) overdoen? Deden gelovigen vroeger ook: eerst naar het stadhuis om op de wachtlijst voor een woning te komen en dan "echt" trouwen in de kerk als je die woning eenmaal hebt.
Nou ja, je gast natuurlijk wel degelijk IN Amerika werken, en of het wel of niet VOOR een Amerikaans bedrijf is is eigenlijk niet relevant. De enige vraag is dus of je ook echt zo veel werkt dat het een probleem zou kunnen zijn, ofdat het meer vergelijkbaar ismet wat emails beantwoorden op vakantie. Ga je nooit achterkomen, dus geen slapende honden wakker maken.
En natuurlijk kun je wel eerder trouwen, maar je wil niet . Je zult zelf moeten uitzoeken of trouwen je veel voordeel zou opleveren (je hebt nog steeds niet aangegeven op welk visum je vriend gaat), en of het je dat waard is. Door te trouwen kun je in elk geval probleemloos 6 maanden mee, met vrijwel gegarandeerd een visum.
@Coryza, vergeet iedereen die hier roept dat hij/zij tijdens vakantie ook wel eens ..... Jouw situatie is compleet anders.
Zoals hemmie al zei: leg je vraag voor aan een immigration lawyer.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.