Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

Hallo!

Mijn vriend, mijn dochter (2 jaar) en ik zouden graag een jaar ongeveer door Amerika willen reizen (een uitstap van een aantal weken/maanden naar Canada behoort tot de mogelijkheden).

Ik ben op zoek gegaan naar het juiste visum, maar na 2 avonden googlen en het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden, probeer ik het hier maar.

Ik heb alles gelezen over de soorten visa, maar toch kan ik niet vinden wat ik wil (omdat het mss niet bestaat?).


EDIT: ik heb net een vergelijkbaar topic gelezen en ook gelezen dat je met een I nog wat formulier eventueel je B2 kan verlengen, maar dat dat wrs in de kosten gaat oplopen en het nog niet zeker is of het uberhaupt lukt. Dan blijft alleen mijn laatste vraag eigenlijk over. Kan je met een ESTA eerst 3 maanden reizen, dan naar Canada gaan en dan vanaf daar een nieuw visum aanvragen?

Twee vragen:
1. Is er een visum om een jaar door Amerika te reizen? (het enige visum wat ik vind is 6 maanden geldig B2? En ESTA is 2 jaar geldig, maar eerst moet je het hele continent verlaten om na 90 dagen weer terug te komen, dus naar Canada gaan en terug heeft dan geen zin).

2. Als er geen visum is, is er een andere mogelijkheid? Kan je met een ESTA eerst 3 maanden reizen, dan naar Canada gaan en vanaf daar een nieuw visum aanvragen? (Heb dus wel gelezen dat je niet met dezelfde ESTA terug kan)

(en dan eigenlijk 3 vragen, als het antwoord op de laatste vraag ja is, hoe doe je dat dan?)

Ik hoop dat er iemand kan helpen want ik word echt GEK van het niet kunnen vinden van de juiste informatie :)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7767
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door mtl »

Als ik het goed heb is een B2 visum een half jaar geldig maar bestaat de mogelijk om in de VS een verlenging aan te vragen. Dat zou zo'n 6 weken voordat het half jaar om is moeten gebeuren. Het is daarmee niet gezegd dat je die verlenging ook krijgt. Met een esta 90 dagen verblijven en meteen daarna een B2 visum aanvragen lijkt mij niet zo'n goed plan. Trucjes uithalen om langer in de VS te verblijven worden niet zo gewaardeerd. En tenslotte: kunnen jullie jezelf financieel onderhouden in zo'n lange periode in de VS? Werken is namelijk niet toegestaan op een B2 of Esta.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door PSVwally »

Kan je met een ESTA eerst 3 maanden reizen, dan naar Canada gaan en dan vanaf daar een nieuw visum aanvragen?
Simpel antwoord: NEE

Je moet inderdaad echt een tijdje het continent af, Mexico of Canada zorgen wel dat je het land uit bent, maar de 90 dagen van de Esta tellen door.
Als ik het goed heb is een B2 visum een half jaar geldig maar bestaat de mogelijk om in de VS een verlenging aan te vragen.
Oh, ik dacht dat dit meestal voor 10 jaar werd uitgegeven? Nu heb ik er eerlijk gezegd ook verder geen verstand van hoor.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Vito »

De geldigheid is 10 jaar maar je mag maximaal 26 weken achtereen in de US verblijven. Dan weer naar elders, maar ik weet niet hoe lang je precies het land uitgeweest moet zijn om weer opnieuw de US in te mogen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7767
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door mtl »

En het is de US Immigrations beambte die bij aankomst beslist hoe lang je mag blijven.
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

PSVwally schreef:
Kan je met een ESTA eerst 3 maanden reizen, dan naar Canada gaan en dan vanaf daar een nieuw visum aanvragen?
Simpel antwoord: NEE

Je moet inderdaad echt een tijdje het continent af, Mexico of Canada zorgen wel dat je het land uit bent, maar de 90 dagen van de Esta tellen door.

Dat snap ik wat je schrijft, maar ik bedoelde: kan je je 90 dagen van ESTA "opmaken" naar Canada gaan en daar een hele nieuwe visum procedure starten?
Als ik het goed heb is een B2 visum een half jaar geldig maar bestaat de mogelijk om in de VS een verlenging aan te vragen.
Oh, ik dacht dat dit meestal voor 10 jaar werd uitgegeven? Nu heb ik er eerlijk gezegd ook verder geen verstand van hoor.
Wordt ook voor 10 jaar uitgegeven heb ik begrepen, maar je mag 'maar' 6 maanden achter elkaar blijven.
mtl schreef:En het is de US Immigrations beambte die bij aankomst beslist hoe lang je mag blijven.
Dat heb ik gelezen. Maakt het dan nog uit of je een retour ticket hebt? en betekent dat je daar dan ook weer ondervraagd wordt? Leuk als je net de reis erop hebt zitten met een 2 jarige :wink:
mtl schreef:Als ik het goed heb is een B2 visum een half jaar geldig maar bestaat de mogelijk om in de VS een verlenging aan te vragen. Dat zou zo'n 6 weken voordat het half jaar om is moeten gebeuren. Het is daarmee niet gezegd dat je die verlenging ook krijgt. Met een esta 90 dagen verblijven en meteen daarna een B2 visum aanvragen lijkt mij niet zo'n goed plan. Trucjes uithalen om langer in de VS te verblijven worden niet zo gewaardeerd. En tenslotte: kunnen jullie jezelf financieel onderhouden in zo'n lange periode in de VS? Werken is namelijk niet toegestaan op een B2 of Esta.
Ja we hebben genoeg geld om een jaar weg te gaan zonder te werken. We willen wel gaan "house sitten" anders redden we het niet. Daarnaast heb ik een jaar in Amerika gewoond toen ik 16 was (high school) en gaan we ook een maand daar op bezoek waardoor we dan sowieso geen kosten hebben.
Ik wil geen trucjes uithalen, maar echt horen wat mag. Ik vind het 1 chaos van informatie op alle websites en er is geen informatie nummer dat je kan bellen om "gewoon" te vragen wat wel en niet mag. Was er echt even gefrustreerd van, zo ontmoedigingsbeleid. :sadcry:

Allemaal heel erg bedankt voor het antwoorden en meedenken!
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

Vito schreef:De geldigheid is 10 jaar maar je mag maximaal 26 weken achtereen in de US verblijven. Dan weer naar elders, maar ik weet niet hoe lang je precies het land uitgeweest moet zijn om weer opnieuw de US in te mogen.
En elders zal zijn van het continent af toch?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7767
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door mtl »

In principe wel. En behoorlijk veel tijd tussen twee bezoeken. Het liefst meerdere maanden. Maar vaste regels hierover zijn er niet. En nog even over dat "house sitten": dat is werk en niet toegestaan. Bij de visum-aanvraag dien je exact aan te moeten tonen hoe je het een en ander denkt te financieren. Als je dat niet kunt krijg je geen visum en kun je ook geen esta meer aanvragen. Ook moet je aantonen dat je weer terug gaat naar Nederland. Denk daar niet te licht over, aanvraag B2 is geen formaliteit.
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

mtl schreef:In principe wel. En behoorlijk veel tijd tussen twee bezoeken. Het liefst meerdere maanden. Maar vaste regels hierover zijn er niet. En nog even over dat "house sitten": dat is werk en niet toegestaan. Bij de visum-aanvraag dien je exact aan te moeten tonen hoe je het een en ander denkt te financieren. Als je dat niet kunt krijg je geen visum en kun je ook geen esta meer aanvragen. Ook moet je aantonen dat je weer terug gaat naar Nederland. Denk daar niet te licht over, aanvraag B2 is geen formaliteit.
Is housesitten werken? Maar ergens waar je geen geld voor krijgt is toch geen werk? Weet je dat zeker?
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

We hebben overigens ook genoeg geld om het zonder house sitten te doen, maar we houden liever nog wat over ;-)

Om aan te tonen dat we terug gaan hebben we:
- een koophuis of een huurcontract voor als we terug zijn (moeten nog even bekijken of we ons huis verhuren of verkopen en dan zorgen dat we een huurhuis hebben als we terugkomen)
- inschrijving voor de school van onze dochter
- een eigen bedrijf hier (wat ik in theorie overal ter wereld zou kunnen uitvoeren als ik klanten vind, dus ik weet niet of dat meehelpt).

Zou dat genoeg zijn?
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

Ik zie wel al dat we het hele jaar sowieso los moeten laten en dat een half jaar de vraag wordt. Overigens snap ik überhaupt niet dat je in Amerika zou willen wonen, alleen al tegen de douane zeggen dat je nooit in een land wil wonen waar een gezonnebankte freak de leider is zou al genoeg moeten zijn :lol:

Goed, stel dat we bv een ESTA aanvragen en krijgen en dan eerst naar Costa Rica vliegen, daar een maand blijven en dan naar Amerika gaan met dat ESTA visum, kan dat wel? Of moet je dan ook vanaf NL binnenkomen?

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken! #geenkaasvangegeten
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Hockey »

@Marryf, kritiek op de president van de VS zou ik niet uiten tegen een beambte van immigrations, dat kan je weleens de toegang tot de VS kosten.

Jouw plan voor een esta en dan een maand Costa Rica is dat je dan op esta gaat en daartegen (dus bij een afwijzing) geen beroep mogelijk is. En je zeer afhankelijk bent van de beambte, vandaar dat er helaas geen exacte periode te geven is voor hoe lang je weg moet blijven en hoever te weg moet gaan.

Werk is feitelijk alles wat een Amerikaan ook zou kunnen doen, al dan niet betaald.
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

@hockey dat was uiteraard een grapje. Zie smiley ;-)

Ik snap alleen je antwoord van Costa Rica niet helemaal. Als we heel het amerika plan loslaten en in plaats daarvan naar een paar andere landen gaan, zou je dan in NL je esta kunnen aanvragen en via bv Costa Rica Amerika kunnen ingaan, er 3 maanden blijven en weer verder reizen?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7767
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door mtl »

Of dat kan dat beslist de US Immigrations ambtenaar die bij aankomst je paspoort controleert. Hij/zij kan je toelaten maar ook weigeren. Je wilt een garantie dat je het land inkomt maar die heb je niet. Zoals gezegd, er zijn hierover geen regels. Trucjes om op een esta langer dan 90 dagen te blijven worden altijd afgeraden. Maar nogmaals, de US Immigrations ambetnaar beslist en zijn/haar beslissing is bindend.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Hockey »

@Marryf, wat ik bedoelde met Costa Rica is dat de VS geen lijst van landen heeft welke "veilig" zijn aangaande niet meetellen voor je esta. En dat uiteindelijk de immigrations beambte die jij spreekt op het vliegveld beslist of jij het land in mag. Omdat er geen exacte richtlijnen zijn, afgezien van Canada en Mexico, is het van de beoordeling van de persoon van immigrations of wat jij doet goed is. Heeft die persoon een rotbui kan die ineens besluiten dat Costa Rica niet mag als ver genoeg de VS uit. En omdat je nadrukkelijk afziet van het recht om in beroep te gaan tegen de afwijzing is be beslissing van de beambte definitief.

Dit klinkt allemaal heel erg als willekeur, gelukkig blijkt dat in de praktijk enorm mee te vallen. Maar ik heb, als reiziger op een esta, die zich altijd heel braaf aan de regels heeft gehouden, al ervaren dat ik per beambte anders behandeld wordt. De ene maakt het me lastiger dan de andere.

Een B2 visum heeft als voordeel dat als er eenmaal naar gekeken is door het consulaat in Amsterdam (of was het de ambassade in Den Haag?) je eenmaal op het vliegveld in de VS veel minder vragen krijgt omdat er al iemand goed naar gekeken heeft. Het nadeel is dat de eisen om dit visum te krijgen hoger liggen dan bij de esta. Er wordt dus inhoudelijk dieper naar gekeken en strenger beoordeeld.
Marryf
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 aug 2017, 20:47
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Marryf »

Duidelijk!

Wat ik alleen bedoel met costa Rica is het volgende: als we het hele B2 visum zouden loslaten omwille van de rompslomp en kans op afwijzing en we gaan "gewoon" voor een ESTA en een Max van 3 maanden, maar we wollen vóór we naar Amerika eerst naar Costa Rica, mag je dan met je "nl esta" vanuit Costa Rica Amerika binnen (uitgaande van een soepele ambtenaar)?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Hockey »

Uhm, ja, waarom niet? Een esta is voor 2 jaar geldig, als deze eenmaal is toegekend en vraagt bij mijn weten niet waar je vandaan komt, dus wat je vorige bestemming was.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7767
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door mtl »

Een esta is 90 dagen geldig, geen 3 maanden. Veel reizigers die dachten dat het 3 maanden is ipv 90 dagen zijn hiermee in de problemen gekomen. En nogmaals: de US Immigrations ambtenaar beslist over je toelating. Niemand kan jou garanderen dat je het land inkomt. of je nou vanuit Nederland, Costa Rica of Verweggistan komt. Een esta is een toestemming om naar de VS te reizen, het is geen verblijfsvergunning.
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door RKNS »

Een ESTA is 2 jaar geldig. Daarna mag je (max) 90 dagen aan een stuk in Amerika blijven.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Een jaar reizen door Amerika - VISUM??

Bericht door Old Faithful »

Misschien heb je iets aan deze officiële websites:
Over ESTA en Visa Waiver Program
Over B-2 Toeristenvisum

Ik wens je veel succes.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer