Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Baileylinders
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2017, 22:01
Aantal x V.S. bezocht: 0

Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Baileylinders »

Hallo,

Op 13 oktober 2006 heeft er een vraag gestaan van een mevrouw Ilse die in NY werkzaam was voor een modellenbureau en die in het bezit was van een H1 visum. Omdat zij van werkgever veranderde dient zij een nieuw H1 aan te vragen. Zij kon echter haar werkzaamheden wel gaan verrichten tijdens de aanvraag van haar nieuwe H1 visum.

In principe heb ik eigenlijk een soortgelijke vraag alleen met het verschil dat het geen H1 maar een L1 visum betreft.

Casus:

Mijn zoon is in NY woonachtig en werkzaam voor een IT bedrijf. Hiervoor is hij voor een periode van 5 jaar in het bezit van een L1 visum. Dit visum staat op naam van zijn huidige werkgever.
Mogelijk dat hij binnenkort bij een ander IT bedrijf kan gaan werken.

Graag wil ik van u vernemen wat de gevolgen zijn ?
1. Dient zijn toekomstige werkgever een nieuw L1 visum aan te vragen ?
2. Zo ja, mag hij tijdens de aanvraag al bij zijn toekomstige werkgever gaan werken ?

Bij voorbaat dank en in afwachting van uw bericht.

Met vriendelijke groet,

Ben
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door hemmie »

Een L1 kun je alleen krijgen als je al minimaal 1 jaar voor de betreffende werkgever buiten de VS hebt gewerkt (in de afgelopen 3 jaar), dus volgens mij is het sowieso niet mogelijk om met een L1 over te stappen naar een andere werkgever. Hij zal eerst dan weer een jaar buiten de VS voor het nieuwe bedrijf moeten gaan werken. Ik ken ook inderdaad mensen die dit zo hebben gedaan, ik betwijfel of er een andere oplossing is. Overstappen op H1 lijkt me ook lastig, want die aanvraag kost veel tijd, zeker omdat hij hoogstwaarschijnlijk moet loten (en ik betwijfel of je dan al voor de nieuwe werkgever mag gaan werken omdat je van L1 naar H1 gaat, maar dat zou je moeten uitzoeken).

Sowieso zijn dit vragen voor een immigration lawyer, niemand op dit forum zal hier voldoende kennis over hebben.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Max Kool »

Green Card aanvragen, en zodra je je advance parole hebt kun je van werkgever wisselen dacht ik. Maar dat duurt nog best een tijd.

Hoe lang zit hij al in de VS op dit L1 visum?

Die nieuwe werkgever kan volgens mij het beste een immigration lawyer raadplegen.
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Max Kool »

Uh, topic starter, waar ben je gebleven?
LA, LA, LA....
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Dakloze »

hemmie schreef:Een L1 kun je alleen krijgen als je al minimaal 1 jaar voor de betreffende werkgever buiten de VS hebt gewerkt (in de afgelopen 3 jaar), dus volgens mij is het sowieso niet mogelijk om met een L1 over te stappen naar een andere werkgever. Hij zal eerst dan weer een jaar buiten de VS voor het nieuwe bedrijf moeten gaan werken. Ik ken ook inderdaad mensen die dit zo hebben gedaan, ik betwijfel of er een andere oplossing is. Overstappen op H1 lijkt me ook lastig, want die aanvraag kost veel tijd, zeker omdat hij hoogstwaarschijnlijk moet loten (en ik betwijfel of je dan al voor de nieuwe werkgever mag gaan werken omdat je van L1 naar H1 gaat, maar dat zou je moeten uitzoeken).
Een L1 zit vast aan de werkgever inderdaad, dus daarmee kan je niet overstappen. Je moet dan een H1-B vragen en inderdaad door de loting (tenzij je cap-exempt bent). Terwijl je van L1 naar H1 gaat mag je niet voor de nieuwe werkgever werken.

Overstappen zodra je een AP hebt op basis van je I-485 is ook niet handig, want dat kan je uiteindelijk je citizenship (en GC kosten).
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Max Kool »

Kun je dat laatste uitleggen?
LA, LA, LA....
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Dakloze »

Overstappen zodra je een AP hebt op basis van je I-485 is ook niet handig, want dat kan je uiteindelijk je citizenship (en GC kosten).
De aanvraag van een greencard (Lawful Permanent Residence) is niet op basis van je huidige baan, maar op basis van een future job offer. Als je kort na de goedkeuring van werkgever wisselt, kan het USCIS achteraf oordelen dat je visa fraude hebt gepleegd. Deze meneer legt het allemaal beter uit dan ik:

https://immigrationanswerman.com/2012/0 ... a-new-job/
If you do not work for your employer at all, or only work for a short period of time, this could cause USCIS to question whether you actually intended to work for the employer. Therefore it is recommended that you work for the employer for at least a while. Some attorneys recommend that you work for the employer for at least 3 months, while some attorneys recommend that you work for the employer for at least 6 months. However, there is no set amount.
Zelf heb ik 3 maanden gewacht, en ik hoop dat dat genoeg is. Mijn N400 gaat volgende maand de deur uit.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Max Kool »

Ik ging ervanuit dat je toch al geruime tijd bij de huidige werkgever werkt voordat je uberhaupt je AP krijgt. Dat was bij mij ongeveer een jaar na start aanvraag GC. En dat was op zijn beurt weer een jaar na aankomst in de VS op een L1.

Ik heb (ex-) collega's die nadat ze hun AP ontvingen een andere baan zochten en vonden. Maar die waren dus wel al een paar jaar bij mijn huidige werkgever.

Dus vandaar.
LA, LA, LA....
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Dakloze »

Het punt is dat een greencard voor een future job is, niet voor wat je al hebt. Maar de meningen verschillen hierover hoor, dus het is moeilijk om er met 100% zekerheid wat over te zeggen. Ik zou zeggen: wees er voorzichtig mee :)
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Verandering werkgever wat zijn gevolgen van visum

Bericht door Max Kool »

No worries, wij hebben onze GC's al.
LA, LA, LA....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer