Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
MatthijsDuijst
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2017, 21:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Bericht door MatthijsDuijst »

Goedenavond allemaal,

Zoals de titel al zegt, is mijn ESTA afgewezen. Tijdens het invullen van de vragen, heb ik op de vraag: are you currently seeking employment in the US or have you ever been employed without prior permission from the US government? Ja I.P.V. nee ingevuld. Nu was dit onmogelijk omdat ik eind juni voor het eerst ga. Echter heb een afspraak gemaakt op het consulaat om dan maar een toeristenvisum aan te vragen en heb ik op mijn DS-160 formulier en in het gesprek op het consulaat ook duidelijk gemaakt dat mijn ESTA is afgewezen. tot mijn geluk werd het visum goedgekeurd en heb ik het inmiddels ook ontvangen. Op de visa, staat onder het kopje annotations: ESTA record reviewed. Nu is het nogal logisch dat als ik in de VS land ik extra gecontroleerd zal worden omdat ze kunnen zien dat mijn ESTA is afgewezen. Nu is mijn vraag eigenlijk, zal ik ermee in de problemen komen of hoef ik mijzelf geen zorgen te maken?

Alvast bedankt.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Bericht door Dakloze »

Niks aan de hand. Mensen maken vaker fouten. In het ergste geval wordt je naar secondary doorgestuurd, maar de kans op problemen is klein.
--
I route, therefore you are.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Bericht door Marcopstal »

MatthijsDuijst schreef:Nu is het nogal logisch dat als ik in de VS land ik extra gecontroleerd zal worden omdat ze kunnen zien dat mijn ESTA is afgewezen.
Waar haal je dit ?

Het feit dat je een visum kreeg heeft meer waarde dan het hebben van een ESTA. Daarenboven heeft men je ESTA status blijkbaar aangepast.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Bericht door M Kactus »

1. Je visum is goedgekeurd. ESTA (eigenlijk het VWP) betekent alleen dat je geen visum nodig hebt, en dat de beambte in de VS beslist of je erin mag of niet. Als je er wel één hebt, mag je binnen en maakt die ESTA-aanvraag niets meer uit.

2. Je had gewoon een vraag fout ingevuld? Een beetje vijgen na Pasen, maar dan had je helemaal geen visum moeten aanvragen. Gewoon de ESTA-aanvraag opnieuw invullen, en alles juist invullen. Foutjes kunnen gebeuren, dat is geen halszaak.
MatthijsDuijst
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2017, 21:54
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Bericht door MatthijsDuijst »

M Kactus schreef:1. Je visum is goedgekeurd. ESTA (eigenlijk het VWP) betekent alleen dat je geen visum nodig hebt, en dat de beambte in de VS beslist of je erin mag of niet. Als je er wel één hebt, mag je binnen en maakt die ESTA-aanvraag niets meer uit.
Ik had in de 1e instantie ook geprobeerd een nieuwe aanvraag in te dienen, maar toen kreeg ik de melding dat er al een eerdere aanvraag in stond die was afgewezen en kon ik dus die aanvraag niet doorzetten. Toen ik belde met de CBP, gaven ze aan dat ik een visum moest aanvragen
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Bericht door M Kactus »

Vreemd, want er is nog niet zo heel lang geleden precies hetzelfde voorval geweest. Ben het even aan het opzoeken geweest, en vroeger (=vorig jaar) stond er in de FAQ om 24u te wachten en het nog eens te proberen:
Registration Denied Under ESTA
Did you answer all of the eligibility questions correctly? If you believe that you may have made a mistake you may submit a new registration, but must wait 24 hours before doing so;
Echter vind ik dat nu niet meer terug, en er staat dat je moet mailen met de CPB:
https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... pplication

Je kunt uiteindelijk ook nog een redress aanvragen, maar dat is alleen maar als je onterecht bent geweigerd (dus wel alles juist hebt ingevuld).

Het is gewoon "gevaarlijker" om een visum aan te vragen. De laatste jaren zijn er meer afwijzingen, en eens afgewezen voor een visum, is een ESTA sowieso niet meer mogelijk. Daarom wordt het vaak pas in laatste instantie aangeraden. Het is helemaal goed gegaan, dus geen zorgen verder :)
SelFer
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2017, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Afgewezen ESTA, maar wel een b1/b2 visum

Bericht door SelFer »

Beste leden,

Afgelopen juli zou ik op vakantie gaan naar Amerika roadtrip westkust. Voordat ik tickets ging boeken had ik ESTA aangevraagd en die was goedgekeurd. Airport aangekomen ennnnn 2uurtjes voor de vlucht krijg ik te horen dat mijn ESTA weer ingetrokken is en gaven ze geen reden aan.

Ik wil volgend jaar weer proberen en dit keer wil ik visum aanvragen via consulaat hier in Amsterdam. Kan iemand me ermee helpen? Ben zelf niet goed in engels..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer