B1 geweigerd. Wat nu?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Lifegoals
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2017, 17:37

B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door Lifegoals »

Hallo,

Half juni zou ik graag vertrekken naar de VS om een stage te doen voor 3 maanden. Ik wou zeker een visum voor 6 maanden aanvragen omdat ik na de 3 maanden periode nog andere personen wou volgen/spreken om bij te leren of eventueel vacatures na te jagen. Ik heb ook een voorstel van de universiteit om stage te lopen voor 6 maanden zodat ik dit kon voorleggen aan de ambassade. Ik heb hiervoor een B1 visum aangevraagd aangezien de universiteit waar ik stage zal doen dit aanraadde. Ik kreeg echter vorige week op de ambassade slecht nieuws dat ik toch een J-1 visum moest hebben omdat het om een stage gaat. Vanuit de universiteit kunnen ze mij jammer genoeg niet helpen met het DS 2019 formulier dat noodzakelijk is voor de J-1.

Nu zit ik met het volgende dilemma:

Optie A. Zou ik best proberen om terug naar de ambassade te gaan en mijn verhaal wat aan te passen zodat ik mogelijk toch wel een B-1 visum krijg? Ik vraag me echter af of ze de veranderingen in mijn verhaal zullen geloven. (vb dat ik alleen bepaalde personen ga bezoeken/congres ga volgen OF misschien kan ik vragen aan de universiteit dat zij een brief maken die stelt dat het geen officiële stage is, maar dat ik kom voor connecties te leggen)

Optie B: Zou ik gewoon met een ESTA gaan en de 90 dagen periode gaan? Dit lijkt me zelf een goede oplossing. Ik vraag me hier vooral af of ze aan de grens weten of ik een aanvraag gedaan heb voor een B-1. Daarom ben ik bang om eventueel geweigerd te worden aan de grens. Is een ESTA gelinkt aan bezoek/aanvraag bij de ambassade? Zoja, ook indien ik deze aanvraag annuleer?

Hopelijk kan iemand me helpen met een reply.
Gebruikersavatar
6foot6
Amerika-expert
Berichten: 2151
Lid geworden op: 27 apr 2006, 08:50

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door 6foot6 »

Geweigerd visum betekent: geen esta mogelijk
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door PSVwally »

Is dat ook het geval als de ambassade aanraad een ander visum aan te vragen? Is je visum daadwerkelijk officeel geweigerd is in deze de vraag zoals in je titel staat? Want dan heb je inderdaad niets meer aan een ESTA
Lifegoals
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2017, 17:37

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door Lifegoals »

Hi Paul,

ze hebben mijn B1 voorlopig niet toegekend aangezien ze me vertelden dat ik de J1 moet aanvragen. Mijn aanvraag loopt dus nog in principe. Ik denk eraan om via aan organisatie hulp te vragen om alsnog de B1 te verkrijgen.

Suggesties?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door roelb »

Op een B1 mag je sowieso niet werken - en dus ook geen stage lopen.

B1 heeft dezelfde voorwaarden als het VWP. Je mag wel een training volgen, maar dat is iets anders dan een stage. Je mag ook onderzoek verrichten, maar ook dat is geen stage.

Het advies dat je hebt gekregen om een B1 aan te vragen was m.i. dan ook een verkeerd advies. Ben wel benieuwd welke universiteit dit is.

Als je je vooraf had ingelezen had je precies kunnen weten wat wel en wat niet mag. De regels zijn niet flexibel en niemand is een uitzondering. Je noemt hieronder oo: "Vacatures najagen". Ook dat is absoluut niet toegestaan op een B1 visum en dat zou je moeten weten. Sterker nog: door dit als doel aan te geven gaan alle alarmbellen rinkelen: immers, je komt dus om te werken en hebt wellicht niet de intentie om terug te keren. Vwb het advies van het consulaat: mij lijkt dat je inderdaad een J1 visum moet aanvragen als trainee.

Let op dat het B1 visum niet geweigerd wordt. Dan mag je nooit meer reizen op het VWP. Misschien is het verstandiger om in dit stadium de aanvraag in te trekken.
Laatst gewijzigd door roelb op 10 mei 2017, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door bedeve »

Je hebt het over ambassade .
Het gaat dus niet over een situatie in Nederland.
In Belgie kun je gewoon je adviesvraag emailen.
Je krijgt dan binnen 2 dagen reactie
Zeker nu USInsider hier niet meer komt is dat de weg naar duidelijkheid.
Succes.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door Dakloze »

roelb schreef:Je noemt hieronder oo: "Vacatures najagen". Ook dat is absoluut niet toegestaan op een B1 visum en dat zou je moeten weten.
Ook daar zijn weer uitzonderingen op....

Ik heb regelmatig mensen op interview gehad, die op een B1/B2 reisden, en dat visum specifiek voor het interview hebben aangevraagd en gekregen. Dat was overigens in de periode dat de H1B niet oversubscribed was. Nadat de kandidaat het job-offer ondertekend had, werden de procedures voor H1B (of L1) gestart.

Waar het voornamelijk om gaat is dat er niet gewerkt wordt op een B1 zonder EAD. (ja, B1+EAD is ook nog mogelijk).
--
I route, therefore you are.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door hlwoudsma »

PSVwally schreef:Is dat ook het geval als de ambassade aanraad een ander visum aan te vragen? Is je visum daadwerkelijk officeel geweigerd is in deze de vraag zoals in je titel staat? Want dan heb je inderdaad niets meer aan een ESTA
Uit nieuwsgierigheid: waarom is dat zo? Waarom zouden ze je ESTA voorgoed intrekken bij een geweigerd visum?
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door M Kactus »

Ze trekken niks in. Het Visa Waiver Programme is een programma waarop inwoners van bepaalde landen mogen vliegen. Dat betekent eigenlijk vrij letterlijk het Geen-Visum-Nodig-programma, omdat het allemaal veilige landen zijn. Inwoners van die veilige landen hoeven geen visum als ze minder dan 90 dagen gaan, en niet willen werken in de VS.
ALS ze aan bepaalde voorwaarden voldoen: Geen terrorristische plannen hebben ( :roll: ), geen zware misdrijven hebben gepleegd, niet naar bepaalde landen zijn gereisd, en, en daar gaat het hier over, nooit zijn afgewezen voor een visum.

Dus als je ooit bent afgewezen voor een visum, echt afgewezen, kun je de eerste tien jaar (geloof ik) niet meer onder het VWP reizen, het zogenaamde ESTA. Dan moet je 'nee' antwoorden op die vraag, en wordt het ESTA vanzelf afgekeurd.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door Queste »

En dat is vrij logisch ook: als een visum afgewezen is, waarom zou je dan visumvrij toegang moeten krijgen?

Nu is in dit geval de reden van de afwijzing waarschijnlijk geen belemmering voor toekomstige aanvragen, maar stel je nou voor dat je afgewezen wordt op 'immigration intent'. Dan zou je na de afwijzing gewoon visumvrij binnen moeten kunnen komen?
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door roelb »

De exacte vraag is:
7) HAVE YOU EVER BEEN DENIED A U.S. VISA YOU APPLIED FOR WITH YOUR CURRENT OR PREVIOUS PASSPORT, OR HAVE YOU EVER BEEN REFUSED ADMISSION TO THE UNITED STATES OR WITHDRAWN YOUR APPLICATION FOR ADMISSION AT A U.S. PORT OF ENTRY?
IF YES:
WHEN
WHERE
Als je ja antwoord wordt er dus blijkbaar nog wel meer info gevraagd. Maar de vraag doet vermoeden dat er geen tijdslimiet aan zit.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door M Kactus »

Klopt, en natuurlijk kan er al veel veranderd zijn sindsdien, maar ik ben er vrij zeker van dat het niet "voor altijd" is, maar voor 10 (15?) jaar.
Ik besef zeker dat dat geen sluitend bewijs is :) Het is wat me bijstaat.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: B1 geweigerd. Wat nu?

Bericht door Dakloze »

Grote kans dat de ESTA aanvraag bij zo'n antwoord handmatig wordt afgehandeld in plaats van geautomatiseerd goedgekeurd. Het zal dus van de specifieke omstandigheden afhangen. Tijdsverloop kan inderdaad een factor zijn.

Zie ook: https://travel.state.gov/content/visas/ ... ogram.html
A recent visa refusal for any reason could result in denial of ESTA authorization, additional review at the port of entry, or denial of admission to the United States. If you are uncertain if you qualify for VWP travel, you may choose to apply for a visa.
--
I route, therefore you are.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer