Filmopdracht in VS

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
FoBa
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2017, 18:52

Filmopdracht in VS

Bericht door FoBa »

Beste forumleden,

Ik heb met interesse enkele topics gelezen, maar tot nu toe zag ik een situatie zoals de mijne nog niet terug. Ik ben gevraagd om in het najaar van 2017 een documentaire te filmen in Los Angeles voor een Vlaams productiebedrijf. Hiervoor zal ik 40 dagen in de VS verblijven en dus ook werken. Ik word ingehuurd en betaald door het productiebedrijf in België. Er is verder geen Amerikaans bedrijf aan de film verbonden. Enkel de locatie (LA) en geïnterviewden zijn Amerikaans.

Volgens e-visums.nl kan dit op een door hen aangevraagd visum voor EUR. 29,- waarvoor ik niet eens naar het consulaat hoef. Dat lijkt mij echter zeer opmerkelijk en vertrouw het niet. Ik krijg het idee dat ze me gewoon een te dure ESTA willen aansmeren en dat ik straks voor de douane sta en niet word toegelaten.

Dus mijn vraag: Moet ik hiervoor een werkvisum aanvragen of kan dit op de ESTA als een zakenreis? Ik kijk uit naar jullie reactie.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door Dakloze »

Juist, bij e-visums zijn ze oplichters. Je hebt waarschijnlijk een I-visum nodig: https://travel.state.gov/content/visas/ ... media.html
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door Njit »

Om ze oplichters te noemen gaat een beetje ver. Ze bieden een service voor iets wat via de officiele site net zo snel en makkelijk en in ieder geval goedkoper gaat (en wellicht nog wel sneller). Je kiest er zelf voor om van deze service gebruik te maken.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
FoBa
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2017, 18:52

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door FoBa »

thenextdtrump schreef:
FoBa schreef: Ik heb met interesse enkele topics gelezen, maar tot nu toe zag ik een situatie zoals de mijne nog niet terug. Ik ben gevraagd om in het najaar van 2017 een documentaire te filmen in Los Angeles voor een Vlaams productiebedrijf. Hiervoor zal ik 40 dagen in de VS verblijven en dus ook werken. Ik word ingehuurd en betaald door het productiebedrijf in België. Er is verder geen Amerikaans bedrijf aan de film verbonden. Enkel de locatie (LA) en geïnterviewden zijn Amerikaans.

Volgens e-visums.nl kan dit op een door hen aangevraagd visum voor EUR. 29,- waarvoor ik niet eens naar het consulaat hoef. Dat lijkt mij echter zeer opmerkelijk en vertrouw het niet. Ik krijg het idee dat ze me gewoon een te dure ESTA willen aansmeren en dat ik straks voor de douane sta en niet word toegelaten.

Dus mijn vraag: Moet ik hiervoor een werkvisum aanvragen of kan dit op de ESTA als een zakenreis? Ik kijk uit naar jullie reactie.
Juist, bij e-visums zijn ze oplichters. Je hebt waarschijnlijk een I-visum nodig: https://travel.state.gov/content/visas/ ... media.html
Bedankt voor je reactie en de link. Dit visum lijkt echter te zijn voor journalisten en verslaggevers. Mijn werkzaamheden bestaan enkel uit camerawerk van de documentaire. En de term documentaire is wellicht ook wat te breed genomen. Het is een corporate documentaire die een positieve blik werpt op coaching. De film wordt tevens gefinancierd vanuit de coachingwereld. Dus van een onafhankelijke journalistieke documentaire is geen sprake. Eerder branded content.
FoBa
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2017, 18:52

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door FoBa »

Njit schreef:Om ze oplichters te noemen gaat een beetje ver. Ze bieden een service voor iets wat via de officiele site net zo snel en makkelijk en in ieder geval goedkoper gaat (en wellicht nog wel sneller). Je kiest er zelf voor om van deze service gebruik te maken.
Je zou op z'n minst kunnen zeggen dat ze me verkeerd voorgelicht hebben. Gezien mijn werkzaamheden lijkt het me niet erg waarschijnlijk dat ik voldoende zal hebben aan een ESTA. En bestaan er überhaupt visa waarvoor ik niet naar het consulaat hoef voor een interview?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door Bennogr »

Is er een duidelijike reden waarom die film in de VS opgenomen moet worden en niet in Europa? Als je zo'n duidelijke reden hebt, zou ik zeker proberen via een journalistenvisum te gaan. Zo te lezen via de link is de definitie van "journalistiek werk" nogal ruim.

Overigens is het aanvragen van een echt visum in plaats van ESTA de moeite en de kosten ruim waard. Aankomen in de VS en meteen teruggestuurd worden is duurder dan de tijd en het geld dat je zal moeten investeren in het verkrijgen van het juiste visum.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door Dakloze »

FoBa schreef:
thenextdtrump schreef: Je hebt waarschijnlijk een I-visum nodig: https://travel.state.gov/content/visas/ ... media.html
Bedankt voor je reactie en de link. Dit visum lijkt echter te zijn voor journalisten en verslaggevers. Mijn werkzaamheden bestaan enkel uit camerawerk van de documentaire. En de term documentaire is wellicht ook wat te breed genomen. Het is een corporate documentaire die een positieve blik werpt op coaching. De film wordt tevens gefinancierd vanuit de coachingwereld. Dus van een onafhankelijke journalistieke documentaire is geen sprake. Eerder branded content.
In dat geval zou je wellicht in aanmerking komen voor een O2 visum. Op ESTA kan het sowieso niet.

Zie ook hier: http://www.film.ca.gov/ProductionTools_WorkVisa.htm

Overigens, als je hier kijkt: https://travel.state.gov/content/visas/ ... media.html dan kan je onder dit vallen:
A member of the foreign media engaged in the production or distribution of film, if the material being filmed will be used to disseminate information, news, or is educational in nature. The primary source and distribution of funding must be outside the United States.
Er staat nergens bij dat het onafhankelijk moet zijn :)
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Christian
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door Christian »

Wellicht kun je eens contact opnemen met de redactie van 3 op reis of van Floortje. Zij zullen je vast wel willen voorzien van de juiste manier om dat voor elkaar te krijgen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7773
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door mtl »

Corrigeer me als ik het fout heb maar moet de opdrachtgever niet het visum regelen? Of assisteren hierin?
FoBa
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2017, 18:52

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door FoBa »

Christian schreef:Wellicht kun je eens contact opnemen met de redactie van 3 op reis of van Floortje. Zij zullen je vast wel willen voorzien van de juiste manier om dat voor elkaar te krijgen.
Bedankt voor de tip!
FoBa
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2017, 18:52

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door FoBa »

mtl schreef:Corrigeer me als ik het fout heb maar moet de opdrachtgever niet het visum regelen? Of assisteren hierin?
Klopt, maar ze hebben me gevraagd het voortouw te nemen (aangezien ik in de VS heb gestudeerd en zij nog geen productie in de VS hebben gedraaid). Bovendien vind ik het zelf ook interessant om uit te zoeken :)
FoBa
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2017, 18:52

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door FoBa »

thenextdtrump schreef:
FoBa schreef:
Bedankt voor je reactie en de link. Dit visum lijkt echter te zijn voor journalisten en verslaggevers. Mijn werkzaamheden bestaan enkel uit camerawerk van de documentaire. En de term documentaire is wellicht ook wat te breed genomen. Het is een corporate documentaire die een positieve blik werpt op coaching. De film wordt tevens gefinancierd vanuit de coachingwereld. Dus van een onafhankelijke journalistieke documentaire is geen sprake. Eerder branded content.
In dat geval zou je wellicht in aanmerking komen voor een O2 visum. Op ESTA kan het sowieso niet.

Zie ook hier: http://www.film.ca.gov/ProductionTools_WorkVisa.htm

Overigens, als je hier kijkt: https://travel.state.gov/content/visas/ ... media.html dan kan je onder dit vallen:
A member of the foreign media engaged in the production or distribution of film, if the material being filmed will be used to disseminate information, news, or is educational in nature. The primary source and distribution of funding must be outside the United States.
Er staat nergens bij dat het onafhankelijk moet zijn :)
Bedankt voor de links. Ik ga er verder in duiken!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Filmopdracht in VS

Bericht door Disney-Golf »

Als "Bram" je opdrachtgever is zou ik Z E K E R de juiste visum aanvragen.... 8)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer