1 jaar werken in omgeving Chicago

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Dakloze »

hemmie schreef:Autoverzekering is in het begin duur, want je hebt geen schadevrije jaren (in de VS), maar hoeveel precies hangt van allerlei factoren af, vast ook van waar je woont.
Destijds heb ik van de ANWB een keurige brief in het Engels gekregen, met daarop mijn schadevrije jaren in Nederland. Die werd door Liberty Mutual geaccepteerd, en ik kreeg gelijk korting.

Toch de moeite waard om te proberen.
--
I route, therefore you are.
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

Ondertussen zijn we een heel aantal stappen verder.

Er is een lease wagen beschikbaar voor mij, dus issues met autoverzekering zijn opgelost.
Er wordt inderdaad een SSN aangevraagd vanaf ik in de VS aangekomen ben.

Ik heb juist m'n L1 visum gekregen, en mag dus vertrekken. Stap 1 is een appartement vinden. Daarvoor zal ik, voor de eigenlijke startdatum, een korte trip naar de VS maken. Nu vroeg ik me af, doe ik die korte trip reeds op L1, of doe in dit beter op mijn nog geldige ESTA (vorige zomer aangevraagd)?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Als je je L1 al hebt kan ik geen reden bedenken om op je esta in te reizen. Al zou je bij je immigration lawyer kunnen navragen hoe het zit met de max. 5 of 7 jaar op he visum, wanneer dat gaat lopen. Maar dat is eigenlijk alleen relevant als je denkt wellicht de volle tijd te blijven. Voordeel van op L1 gasn lijjt me dat je, als je weer komt, direct de dag erna al je SSN en dan rijbewijs kunt regelen, normaal moet je minstens een paar dagen wachten totdat je aankomst verwerkt is.
Terug in Texas!
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

Visum geldigheid staat afgedrukt op het visum dat in m'n paspoort is geplakt. Staat uds los van de eigenlijke aankomst datum, volgens mij. Het is een L1-B, dus standaard 3 jaar geldig, tot max 5 jaar. (er staan toch 2 data op m'n visum, 1 tot in 2020 en de andere tot 2022)

Meer dan genoeg, gezien m'n werkgever me na een jaar terug in België wilt hebben.

Nog een vraagje, hoe begin ik aan een credit history op te bouwen? Zijn er documenten die ik vanuit België kan meenemen om dit eventueel makkelijker te maken?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Nou, als je uiteindelijk toch mog langer dan 5 jaar wil blijven dan blijkt het mogelijk te zijn het visum te verlengen met het aantal dagen dat je buiten de VS bent geweest, dus vandaar dat ik dacht dat komen op een esta een voordeel zou kunnen zijn. Maar als je zeker weet dat je dat niet nodig hebt maakt het niet uit.

Credit history bouw je alleen in de VS op, dus je hoeft niets mee te nemen. Direct via je bank een secured credit card aanvragen, dan gaat het balletje vanzelf rollen. Maar ook dat is niet echt zo belangrijk als je na 1 jaar weer vertrekt.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer