Stage in Amerika

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
pieterjan56
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 09:11
Aantal x V.S. bezocht: 0

Stage in Amerika

Bericht door pieterjan56 »

Hallo! Ik ben nieuw hier, mijn naam is Pieter Jan Kingma 19 jaar oud. Ik ben nu nog student op Midden Kader Engineering maar, na de zomervakantie ga ik beginnen met de HBO opleiding Werktuigbouwkunde op het NHL. Ik hoef pas in het 3e jaar stage te lopen maar ik ben me nu al vast wat aan het oriënteren en inlezen voor een stage in Amerika.

Het is misschien iets te vroeg om er nu al aan te beginnen maar ik ben het alvast een beetje aan het uitzoeken. Want er komt nog al wat bij kijken kwam ik achter toen ik verschillende topics had gelezen. Nu heb ik een aantal vragen wat betreft visums en bedrijven.

Ik las dat er verschillende instellingen en universiteiten het DS-2019 formulier mogen uit geven, ik vond op deze website een lijst met instellingen die dit mogen doen, maar zijn dit de enigen of kunnen ''grote'' bedrijven die ervaring hebben met buitenlandse stage lopers dit formulier ook uit geven? met grote bedrijven bedoel ik echt de multinationals met meer dan ~20.000 werknemers over de hele wereld https://j1visa.state.gov/participants/h ... ram=Intern

Of zou het misschien ook een optie zijn om dit formulier te verkrijgen door een universiteit of high school daar? Ik wil het namelijk proberen om zonder bemiddelingsbureau te verkrijgen, dit om op de kosten te besparen natuurlijk. Ook las ik ergens iets over iemand die het via 1 of andere bedrijfje had gedaan die alleen het DS-2019 formulier voor je kon regelen, en dit scheelde ook erg in de kosten, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik had vorig jaar op het mbo ook geprobeerd om stage te gaan lopen in Amerika, maar toen heb ik het niet echt door gezet dus toen werd het niks. Maar toen vertelde iemand van de internationalisering van onze school dat als je in Europa stage ging lopen er nog enkele beurzen beschikbaar waren maar als je naar Amerika wou er geen beurzen beschikbaar waren. Geld dit voor het hbo ook? ik vond namelijk dithttps://www.wilweg.nl/financiering/beur ... cholarship

Ik ben nu vooral opzoek naar bedrijven die me evt leuk lijken om stage te lopen, als iemand tips of contacten in Amerika heeft bij techniek gerelateerde bedrijven, denk aan Offshore bedrijven, auto/motor fabrikanten of andere bedrijven die ook maar iets met techniek hebben te maken hoor ik dat graag!
sophieusa
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2017, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Stage in Amerika

Bericht door sophieusa »

Hi! Wat leuk dat je dat wilt gaan doen. Ik vertrek zelf binnenkort voor een stage naar Amerika, dit is de tweede keer dat ik met een J1 visum ga. Wat ik heb ervaren is dat het zelf regelen van een stageadres héél moeilijk is als je geen contacten hebt in die wereld. Ik wilde eerst ook vanwege het geld geen bemiddelingsbureau inschakelen, maar na 50+ sollicitaties verstuurd te hebben (bijna allemaal zonder reactie!), heb ik toch maar wel een bureau ingeschakeld. Waar ik heel blij mee ben! Maar dit verschilt natuurlijk per persoon.
Daarnaast heb je geloof ik altijd een sponsor nodig die het DS-2019 formulier uitgeeft aan jou, en mag een bedrijf dit niet zomaar doen als zij geen door de overheid aangewezen bedrijf zijn. Als je zelf wel een stage hebt gevonden, kan je via zo'n bureau ook alleen een visumprogramma doen (kost niet héél veel in vergelijking met het hele stagepakket). Het visum kost overigens wel een hoop geld naar mijn mening.
Wat betreft beurzen zijn er wel wat beurzen beschikbaar, maar zijn veel beurzen gericht op studenten die binnen Europa blijven. Ik zou even navragen bij jouw HBO instelling. Bij mij was er één beurs beschikbaar voor studenten die bovengemiddelde cijfers halen (geloof alles >7,5).
Als je via Google zoekt naar stagebureaus USA kom je een heel eind denk ik :-).
Daarnaast wil ik je graag nog meegeven dat als dit echt jouw droom is, je je niet moet laten tegenhouden door bepaalde kosten. Je gaat nog wel meer kwijt zijn aan dit hele proces. Flink sparen en je komt er wel! Je bent er gelukkig op tijd bij.
pieterjan56
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 09:11
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Stage in Amerika

Bericht door pieterjan56 »

Daar heb je inderdaad gelijk in, maar ik zou het het liefst eerst ook willen proberen via contacten of zelf solliciteren. Ik heb ook al veel stagebemiddeling bedrijven gemaild over, of ze ook stage plekken kunnen aanbieden voor werktuigbouwkunde, maar hier konden 4/5 niks van aanbieden. Welk bureau heeft het voor jou geregeld?
JoostUSA
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 apr 2013, 17:28

Re: Stage in Amerika

Bericht door JoostUSA »

Meld je aan bij de grote werving sites: Glassdoor, Beyond, Indeed, Monster, etc. Hier kan je werk richting op in stellen en zo krijg je over de mail elke dag nieuwe matches die gerelateerd zijn aan jou specificaties. Trust me je word wel doodgegooid met mails, maar dat is het wel waard.
Houd er ook rekening mee dat veel Amerikaanse bedrijven kijken naar sollicitanten die ze binnen een paar maanden kunnen inzetten. Maar het is zeker goed om misschien al even wat rond te mailen en je te gaan oriënteren.
sophieusa
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2017, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Stage in Amerika

Bericht door sophieusa »

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb mijn stage via stage-usa geregeld. Als je dit bedrijf nog niet hebt geprobeerd, zou je het daar ook eens kunnen navragen. En zou ook even navragen bij jouw opleiding of zij nog tips hebben/ervaring van eerdere studenten die een werktuigbouwkunde stage hebben gelopen in de USA.
Succes!
pieterjan56
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 09:11
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Stage in Amerika

Bericht door pieterjan56 »

Ik heb even rond gekeken op deze 4 sites, hier kun je inderdaad heel veel interessante bedrijven vinden die stage lopers zoeken! Heb er nu rond de 25 gevonden die best interessant zijn, wat zou nu de beste vervolg stap zijn? deze bedrijven mailen over of ze evt ook stage lopers uit het Nederland willen? Het is natuurlijk pas over 2.5 jaar, maar het is handig om te weten of deze bedrijven er voor open staan ja of nee.
Sorry voor mijn late reactie. Ik heb mijn stage via stage-usa geregeld. Als je dit bedrijf nog niet hebt geprobeerd, zou je het daar ook eens kunnen navragen. En zou ook even navragen bij jouw opleiding of zij nog tips hebben/ervaring van eerdere studenten die een werktuigbouwkunde stage hebben gelopen in de USA.
Succes!
Geeft niks, ik heb de tijd haha! ik heb stage-usa even bekeken maar, ik zag hier dat er ook nog eens bijna 1300 euro aan DS-2019 formulier kosten boven op de bemiddelings-kosten van 895/1250 komen? klopt dit? en wat zijn de eventuele kosten als je het via een officiële sponsor uit de VS zelf zou regelen?
sophieusa
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2017, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Stage in Amerika

Bericht door sophieusa »

Een stagebemiddeling (grofweg: zij regelen jouw stage, jij hoeft alleen het sollicitatiegesprek te voeren) kost tussen 895 en 1400 ongeveer. Stel jij vind zelf een stage, dan ligt het er aan of dit bedrijf een sponsor is geloof ik. Wat hoogstwaarschijnlijk niet zo is. Dit houdt in dat zij geen DS2019 form mogen uitgeven. Hiervoor moet je dus alsnog gebruik maken van een bedrijf die dit wel mag doen. En dit kost geloof ik bij alle bedrijven ongeveer hetzelfde, afhankelijk van de lengte van jouw stage, tussen 1000 en 1500. En hier komt nog +/- €300 bij aan kosten voor het bezoek aan het consulaat en SEVIS FEE. Maar je zou eens kunnen kijken naar non profit organisaties (in NL en USA) die sponsor zijn voor een studentenvisum. Kan zijn dat het dan wel wat scheelt!
Nogmaals, ik weet natuurlijk helemaal niet zeker of ik het goed heb! Dit is wat ik heb ondervonden afgelopen maanden, tijdens mijn stage proces.

Wat betreft het nu al mailen naar bedrijven; je zou er een of twee kunnen mailen om wat te oriënteren! Maar ik denk dat je er wel heel vroeg bij bent. Ik zou nog even een jaartje wachten met mailen/solliciteren ;-). Het is nog zo ver weg, waarschijnlijk kunnen ze weinig zeggen over of zij over 2,5 jaar een stagiair nodig hebben.

Wel heel goed dat je nu al aan het oriënteren bent, beter te vroeg dan te laat :-).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer