Trouwen in Amerika, wonen in Nederland

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
drime
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2017, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 12

Trouwen in Amerika, wonen in Nederland

Bericht door drime »

Hi allen,

Heb een beetje zitten zoeken op dit forum, blijkt dat meeste mensen naar Amerika emigreren dus kon niet een echt duidelijk antwoord vinden, excuus als het wel ergens staat(of hier niet thuis hoort). Ben sinds de kerst verloofd met m'n Amerikaanse verloofde, we zijn nu bijna 7 jaar samen (elkaar ontmoet toen we 20 waren). We willen dus gaan trouwen en vervolgens in Nederland wonen, m'n verloofde heeft het hier namelijk veel meer naar haar zin (2 jaar in Nederland gestudeerd, we vliegen om de 3/4 maanden heen en weer).

Nu las ik hier en op andere plekken dat je via het ESTA visum gewoon mag trouwen maar dat het handig is dit niet bij de TSA te melden. Dit komt op mij een beetje riskant over dus ik was benieuwd of er wellicht een formele methode is om te bewijzen dat je niet in Amerika blijft/gaat wonen. Het fiancee visum lijkt op eerste gezicht niks voor ons omdat men hier wel verwacht dat je in Amerika gaat wonen.

Eind volgende maand komt ze weer naar Nederland, we zouden dus ook hier een geregistreerd partnerschap kunnen aangaan en zo de procedure voor een Nederlands verblijfsvergunning alvast starten, zou dat voldoende zijn om te bewijzen dat je niet in Amerika wilt blijven als je er voor een trouwfeest heen gaat? Dat zou de bruiloft wel iets minder speciaal maken natuurlijk, dus liever doen we dat daar zodat haar familie daarbij kan zijn.

Hopelijk zit hier iemand die in een vergelijkbare situatie heeft gezeten, heb er niet zo'n zin in dat straks de toegang tot Amerika voor x jaar wordt ontzegt terwijl we er voorlopig absoluut niet willen wonen.

Alvast bedankt voor de reacties :)
BFTE
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014, 20:53
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Southern California

Re: Trouwen in Amerika, wonen in Nederland

Bericht door BFTE »

Hoi Drime,

Ikzelf ben ook getrouwd met een Amerikaanse, in de VS, en wij wonen momenteel (tijdelijk) samen in NL waar ze via mij een verblijfsvergunning heeft.

Het trouwen in de VS is volkomen legaal op je ESTA. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Persoonlijk zou ik het als ik in jouw schoenen stond niet aan de TSA melden omdat je toch van plan bent om terug te keren naar NL binnen je 90 dagen. Mocht je het vertellen duurt het alleen maar langer voordat je door security bent.

Mocht je toch meer zekerheid willen zorg dan dat je bewijs hebt van je intent to return to home country.
Dat wil zeggen, neem o.a. je huur/koopcontract van je huis mee, een brief van je werkgever waarin staat wanneer hij je weer terugverwacht, eventueel je arbeidscontract en natuurlijk moet je kunnen aantonen dat je een retourticket hebt. Neem alle documentatie mee welke bewijst dat je sterke 'ties' hebt met Nederland.

Een andere tip; wanneer je getrouwd bent en je marriage certificate hebt ontvangen, zorg dan dat je er een apostille op krijgt.
Dit is een papiertje dat wordt 'ondertekend' door de secretary of state en door middel van een treaty zorgt dit dat je je marriage certificate ook kan gebruiken bij de IND voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning voor je verloofde en natuurlijk het registreren van je huwelijk in NL (bij wet verplicht) en ook bij zaken als bijvoorbeeld het openen van een gezamenlijke rekening etc.

Ik hoop dat dit je iets op weg helpt! :thumbup:
Afbeelding
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Trouwen in Amerika, wonen in Nederland

Bericht door Bennogr »

Voor alle zekerheid: 'secretary of state' is letterlijk de secretaris van de staat. NIET de Secretary of State, da's de nationale minister van buitenlandse zaken. De secretary die jij nodig hebt is makkelijk te vinden, zoek op 'secretary of state [staat]'
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
drime
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2017, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Trouwen in Amerika, wonen in Nederland

Bericht door drime »

Bedankt voor de reactie! Dan ga ik even regelen dat ik dat soort informatie bij me heb op het moment dat ik bij de TSA ben. Gaat het ze niet direct melden, maar als ze er naar vragen wil ik er ook niet over liegen, dat was een beetje het beeld dat ik kreeg bij andere posts.

Goede tip van de apostille! Hoelang heeft het bij jullie ongeveer geduurd nadat je het huwelijk had aangegeven om een verblijfsvergunning in Nederland te krijgen?
BFTE
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014, 20:53
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Southern California

Re: Trouwen in Amerika, wonen in Nederland

Bericht door BFTE »

Wij hebben het huwelijk pas echt daadwerkelijk met zijn 2-en ingeschreven nadat mijn vrouw al in NL was, inclusief het hebben van een 5-jarige verblijfsvergunning.

Overigens moet jij wel aan enkele voorwaarden voldoen wil je een succesvolle aanvraag voor je vrouw doen.
Enkele voorwaarden zijn dat je voldoende inkomen hebt. (Volgens mij moet dit boven de €1600 bruto zijn), maar ook dat je op het moment van het doen van de aanvraag nog minimaal 1 jaar contract bij je werkgever hebt. Het proces duurt maximaal 90 dagen mits je alle informatie opstuurt en natuurlijk de leges voor de aanvraag betaald. Ik vond het vrij vlot en simpel gaan, heb volgens mij alleen maar een kopie van de huwelijksakte+apostille opgestuurd, plus een kopie van mijn arbeidscontract en laatste 3 loonstroken. Of hier uitzonderingen voor gelden weet ik niet.
Lees anders even de IND Gids door: https://www.ind.nl/Documents/3076.pdf

Overigens kun je de aanvraag al starten voordat je vrouw in NL is, zodat zodra ze hier is (moet binnen een week na aankomst) ze vrijwel meteen naar de IND kan om foto's/handtekening/vingerafdrukken te geven. Een weekje later kun je dan het pasje dat je verblijfsvergunning is ophalen bij het IND-kantoor bij jou in de buurt.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust! :thumbup:
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer