Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
sectial
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2014, 09:21

Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door sectial »

Ik heb gisteren mijn esta aangevraagd, ik had dit in het engels gedaan maar nu zie ik de aanvraag van een vriend in het Nederlands en heb ik schrik dat ik een fout heb gemaakt.

Bij de vraag "Are you now, a citizen or national of any other country?" heb ik No ingevuld maar nu zie ik deze vraag in het nederlands: "
Bent u momenteel een staatsburger of ingezetene van enig ander land?

Daar zou het antwoord ja op zijn, ik ben een Belg die nu in Nederland gevestigd is sinds begin dit jaar.

Wat moet ik nu doen, de esta opnieuw aanvragen en via paypall deze betaling weigeren, is het goed zo en hoef ik geen nieuwe aanvraag te doen of kan ik best een tweede aanvraag doen en dan dubbel betalen?

Ik ging ervan uit dat ik dan een Nederlands paspoort zou hebben om ja te antwoorden, welke ik niet heb.
Maar ik ben dus wel ingezetene van Nederland.

Mijn contactinformatie geeft wel weer dat ik in Nederland woon.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie

Bericht door Hockey »

GEEN betaling weigeren, dan roept vragen op. Kijk eens of je je esta kan wijzigen.
sectial
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2014, 09:21

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door sectial »

nee enkel verblijfsgegevens
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door meyem »

Ben je een citizen alleen omdat je hier woont? geen idee, eigenlijk ....
wat ik niet uit je verhaal op kan maken: heb je toestemming gekregen?
Je hebt een Belgisch paspoort? Als je een ESTA hebt gekregen, zou ik het persoonlijk zo laten, eerlijk gezegd .... (wat niet wil zeggen dat dat de slimste oplossing is ... :mrgreen: )
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door M Kactus »

Ik weet niet of je iets anders had moeten invullen op die plek dan je nu hebt gedaan.
Als je wel iets anders had moeten invullen, maakt het niet uit of je goedgekeurd bent of niet, dan moet je een nieuwe aanvraag indienen. Annuleer de aanvraag die nu loopt, als dat mogelijk is, en anders dien je gewoon meteen een nieuwe in.
Het is geen reden om afgekeurd te worden, Nederland hoort niet bepaald tot de risicolanden. Maar zoals ik zeg: Anderen kunnen ongetwijfeld beter aangeven of het wonen in een ander land genoeg is om daar "ja" te moeten invullen.
sectial
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2014, 09:21

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door sectial »

Bedankt voor de reacties!

De aanvraag is goedgekeurd ja

Ik wou er eerst Ja invullen maar de vervolgvragen leken me enkel burgerschap te betreffen, zie foto hieronder:

Afbeelding

Vader van men vriendin had ook zijn esta goedgekeurd maar hij had een 0 ipv o in zijn paspoortnummer en heeft de reis een dag moeten uitstellen, kwam het vliegtuig niet op.
Vandaar mijn zorgen
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Dutchess »

Ik ben geen immigratie advocaat natuurlijk maar ik denk dat je het juist interpreteert inderdaad. Die vertaling van "national" naar "ingezetene" is verwarrend. In de VS wordt je niet als "U.S. National" beschouwd alleen maar omdat je er woont. Als voorbeeld: een "U.S. National" is een specifieke legale status voor mensen die in American Samoa or Swains Island geboren zijn (bron).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Dakloze »

Het gaat hier om staatsburgerschap. De term citizen en civilian zijn twee verschillende dingen, een beetje net als "burger" en "staatsburger". En "hamburger" :D
--
I route, therefore you are.
sectial
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2014, 09:21

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door sectial »

Het leek mij ook duidelijk, tot ik de nederlandse vertaling zag: ingezetene...
En dat ben ik dus wel
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Dutchess »

Wie heeft het hier over "civilian"? :?:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Marcopstal »

Het is niet omdat je momenteel in Nederland woont dat je plots een "nederlander" bent geworden. "NEE" of in jouw geval "NO" is dus het correcte antwoord.

Sommige mensen hebben een dubbel nationaliteit, daar gaat het over.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Gast »

Je bent een citizen (staatsburger) van een land als je van dat land de nationaliteit hebt.

Dus de TS woont in Nederland, maar is een citizen van Belgie.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door M Kactus »

Jawel, dat snappen we allemaal. Het Engels is dan ook duidelijk. Maar het Nederlands spreekt over "ingezetene", wat plots helemaal anders klinkt.
Gast

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Gast »

Fijn dat jullie het allemaal snappen :clap:
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door M Kactus »

Wat een vreemde reactie op de man, plots?

Jij hebt het nog altijd over de Engelse termen. In het Engels is het duidelijk NO, niemand die dat betwist. Maar het gaat hier om het "ingezetene". Er zijn verschillende definities voor ingezetene, afhankelijk van het domein. Eén van die definities is: Een natuurlijk persoon die in een land woont (soms met een tijdsbepaling bij). De TS woont in Nederland, dus in principe zou het antwoord hier "ja" moeten zijn.

Op SVB (sociale verzekeringsbank) zie ik dit:
Ingezetene is degene die in Nederland woont (artikel 2 AOW en AKW en artikel 6 Anw). Waar iemand woont of waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld (artikel 3 AOW en AKW en artikel 7 Anw). Dat zegt ook: "Ingezetene in de zin van deze wet is degene, die in Nederland woont."

Maar dat gaat over zorgverzekering. Ik weet niet of je die termen zomaar kunt overzetten naar andere domeinen.
Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat het zo goed als zeker niet de bedoeling is van die vraag om hier "ja" op te antwoorden, zeker niet gezien de Engelse vraag, en de vervolgvragen. Maar zoals altijd zorgt de vertaling voor een beetje dubbelzinnigheid, waardoor je zou kunnen twijfelen of het hoort. Dus in de praktijk hoeft de TS geen nieuwe Esta aan te vragen, en heeft hij alles juist gedaan, alleen lijkt de theorie dat een beetje tegen te spreken in dit geval.

TS: Je kunt trouwens ook op dat vraagtekentje klikken. Dan geeft hij extra uitleg. Wat staat er dan bij? Want dat is ook belangrijk. Zo was er vroeger ook de vraag of je ziektes meedroeg, en als je dan op het vraagtekentje klikte, zag je dat het om heel specifieke ziektes ging, of zoiets. Dat kan hier ook eventuele andere interpretaties uitsluiten.
sectial
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2014, 09:21

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door sectial »

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga het dus zo laten en met maar een beetje schrik inchecken op de luchthaven :)

ps. zie dat ik me vergist heb van subforum, mogelijk kan een mod dit verplaatsen, excuses!
Digilike
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2018, 13:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Digilike »

Het is alweer even geleden dat deze vraag werd gesteld. Maar de vraag Have you ever been a citizen or national of any other country?* (Country of Citizenship / Nationality) leverde ook bij mij onduidelijkheid op. Ik ben in Suriname geboren in een jaar dat Suriname nog een Nederlandse kolonie was. Ik heb automatisch daardoor het Nederlands staatsburgerschap verkregen. Dus bij deze vraag heb ik een Nee ingevuld. Met deze vraag over citizenship wordt bij mijn weten namelijk staatsburgerschap en nationaliteit bedoeld. En niet zozeer of je in het land hebt gewoond.

Op de officiële site van de Esta aanvraag zijn de vragen vertaald naar meerdere talen. De Nederlandse vertaling van deze vraag luidt hier Bent u ooit staatsburger/ingezetene geweest van enig ander land? En dat is een vage vertaling, mede door het gebruik van het woord ingezetene. De betekenis van ingezetene is ambigu, omdat het zowel inwoner kan betekenen als staatsburger. Zie: https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=ingezetene

De Duitse vertaling van deze vraag is veel helderder: Waren Sie je ein Staatsbürger eines anderen Landes?

Ik reken erop dat mijn invulling correct is en dat ik in mei probleemloos de USA binnenkom.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Esta aangevraagd, mogelijk ontbrekende informatie.

Bericht door Marcopstal »

Uiteraard. Misschien hebben ze het met "google translate" vertaald ? Het is nu eenmaal niet evident om iets correct en verstaanbaar te vertalen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer