Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door Martin & Marianne »

Galatico schreef:
13 apr 2019, 08:51
Als mijn strafblad reden is dat ik geen visum krijg, prima dan is het einde discussie, alleen nu is het dat ik niet voldoe aan section 214 b.
Ik zou inderdaad opnieuw een aanvraag in kunnen dienen en dan allerlei bewijzen kunnen meenemen dat ik redenen genoeg heb om terug te keren naar Nederland.
Dat laatste lijkt me een poging waard.
SBgast schreef:
20 apr 2019, 09:11
Zoals jullie weten ben ik jurist. ... Gedogen gebeurd ..... De Gemeente gedoogd ....
Van een jurist mag toch wel een betere kennis van het Nederlands verwacht worden; en dat geldt zeker voor het gebruik van d's en t's. Het verschil in betekenis kan groot zijn!

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door Marcopstal »

SBgast schreef:
20 apr 2019, 09:11
Zoals jullie weten ben ik jurist.
Ik ga dit niet in twijfel trekken. Maar ik stel wel vast dat je hier op het forum toch wel al wat zaken hebt verkondigd die ik van een jurist niet zou verwachten.
SBgast schreef:
20 apr 2019, 09:11
Wat Vito schrijft is waar.
Ik denk dat je het nog eens goed moet lezen, alsook waar er juist op geantwoord wordt. Er wordt immers niet gezegd dat drugs niet illegaal zijn. Integendeel.
SBgast schreef:
20 apr 2019, 09:11
Nu naar meneer, en zijn visum wat geweigerd is. Dat visum had hij nooit moeten aanvragen.
Hier ben ik het mee eens, maar dit is nu net waar VITO het niet mee eens is.....
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door Gast »

Maar de reactie van Vito is al verwijderd? Dan had ik het niet goed gelezen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door Big Al »

Dakloze schreef:
20 feb 2016, 00:20
De VOG kan in principe alleen worden aangevraagd door en afgegeven aan de persoon om wie het gaat.
Dat klopt niet; ik werk nu bij een bank en het bedrijf heeft wel degelijk zelf de VOG aangevraagd in NL voordat ik aan de slag kon.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door kastelke »

Maar ik neem aan dat jij daar expliciet toestemming voor hebt gegeven en documenten daarvoor ondertekent hebt?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door Big Al »

Klopt, maar de stelling was
De VOG kan in principe alleen worden aangevraagd door en afgegeven aan de persoon om wie het gaat.
Ik heb dan ook nimmer de verklaring gezien; die is direct aan mijn werkgever verstrekt.
StephanieK
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2019, 13:31
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door StephanieK »

Strafblad en B2 Visum 2019

Beste Allemaal,
Voor degene die zich afvroegen wat inmiddels de procedure is voor een B2 visum als volgt:

- aanmelden visum €160
- langskomen voor gesprek op consulaat naar keuze (bij mij was dit Amsterdam)
- beëdigde vertaler om je straf (blad wat je van rechtbank hebt gekregen) naar engels te vertalen €
- bij de rechtbank een apostille stempel halen €21
- verzoek per mail gekregen om naar consulaat dokter te gaan in Amsterdam
- die doet lichamelijk onderzoek en vragen beantwoorden €145
- rontgenfoto laten maken €60
- bloedonderzoek
- als alles goed gekeurd is moet je je paspoort opsturen naar het consulaat (heb dit zelf wel aangetekend laten doen ivm de veiligheid €8,45)
- paspoort wordt weer terug thuis bezorgt door koeriersdienst met visum erin geplakt.

groetjes
studentexchange
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2020, 23:19
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door studentexchange »

Dag Allemaal, ik heb bovenstaande discussie gelezen en zit zelf met een vergelijkbare situatie, echter met een andere twist.

Inmiddels 5 jaar geleden heb ik iets gestolen/verduisterd uit een winkel met voorbedachte rade (stom, natuurlijk) en ben ik daarvoor opgepakt en veroordeeld voor een taakstraf van 32 uur in totaal. Tijdens de arrestatie was ik 17, en tijdens het uitvoeren van de taakstraf 18. Eind dit schooljaar wil ik echter op exchange naar Amerika, als onderdeel van m'n master. Hiervoor zal ik tijdens het schooljaar dus een (F1) visa moeten aanvragen.

Nu vraag ik me alleen af wat ik straks moet invullen op het formulier. Aangeven dat ik een misdaad heb begaan en ben veroordeeld, of 'Nee" invullen. In de tussentijd heb ik namelijk wel gewerkt bij een klantenservice van een financiele instelling. Hiervoor was een VOG benodigd, en deze heb ik succesvol gekregen. Dit was inmiddels al 2.5 jaar terug.

Mijn gedachte gang is als volgt: Als ik JA invul op de vraag of ik een delict heb gepleegd dan zal ik ongetwijfeld een waiver moeten aanvragen (dit proces duurt vervolgens ook nog 6 maanden), en dan is er altijd de optie dat ze dit weigeren. In dat geval kan ik nooit meer een ESTA aanvragen, en moet ik dus altijd voor een visum gaan (wat relatief duur is). Persoonlijk zal ik niet goed kunnen inschatten wat de kans is dat een waiver wordt geweigerd, en dit zal grotendeels subjectief worden beoordeelt gezien een gesprek bij het consulaat benodigt is. Als ik NEE invul, en het ministerie geeft een positief visum advies, dan zijn er verder geen problemen en is alles goed. De vraag is dan natuurlijk, wat is de kans dat het ministerie in mijn situatie een positief advies geeft... Is het mogelijk hier meer informatie over te vinden om deze kans beter in te schatten? Zoja waar? Momenteel ben ik geneigd om 'NEE' in te vullen, simpelweg omdat het gaat om veel applicaties en het voor hen makkelijker is om te weigeren. Daarnaast vraag ik me af of ze het advies van het ministerie altijd navragen, of alleen in specifieke gevallen.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite, het wordt gewaardeerd!
studentexchange
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2020, 23:19
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Strafblad en visum/ESTA hoe het nu zit (2016)

Bericht door studentexchange »

Dakloze schreef:
19 feb 2016, 02:02
Als een long-time lurker, nu maar eens een bijdrage.

Regelmatig komt de vraag terug: "ik ben in 1903 veroordeeld voor delict x, moet ik nu een visum aanvragen?"
Met vervolgens de tweede vraag "kunnen de Amerikaanse autoriteiten mijn strafblad inzien?".

De antwoorden:

1: Dat hangt van het delict af.
2: Nee.

Op dit moment (Februari 2016) is er geen verdrag tussen de V.S. en Nederland dat de uitwisseling strafrechtelijke en strafvorderlijke gegevens (gezamelijk het "strafblad") regelt. Wel is er een provisie in het Besluit Justitiele en Strafvorderlijke Gegevens dat regelt dat deze gegevens worden beoordeeld door het Ministerie van Justitie, welke vervolgens een advies verleent over tijdelijke of permanente visa (art. 12 lid 1 onder a en b).

In de praktijk betekent dit dat dezelfde gegevens als die ten grondslag liggen aan de verklaring omtrent het gedrag, gebruikt worden voor een advies aan de Amerikaanse autoriteiten in het geval van een visum aanvraag. Het ministerie geeft dan een positief of negatief advies, maar verstrekt de onderliggende gegevens niet.

Betekent dit dat de delinquente reiziger dan maar moet liegen? "Immers, de Amerikanen komen er toch niet achter"... Dit is zeer zeker niet aan te raden, en wel om de volgende redenen.

Ten eerste ligt er op dit moment geen verdrag, maar dat kan altijd nog komen in de toekomst. Komen de autoriteiten er achter dat er gelogen is (fraude gepleegd) bij een eerdere aanvraag, dan gaan ze (op z'n Hollands gezegd) niet vrolijk zijn. Een green-card of visum kan worden ingetrokken in dit soort gevallen.

Ten tweede zal niet elk delict tot een weigering leiden. Een veroordeling zonder "moral turpitude" is bijvoorbeeld niet relevant. Een voorbeeld van zo'n delict zou kunnen zijn belediging van de Koning, of godslastering. Deze "delicten" uit het Nederlandse strafrecht vallen in de V.S. onder de freedom of speech. Een ander voorbeeld is betreden van verboden gebied (trespassing), en dit wordt expliciet genoemd op o.a. Wikipedia. Eerlijk zijn hoeft dus niet altijd tot een afwijzing te leiden.

En dan is er nog het volgende:

De Memorie Van Toelichting (de uitleg bij de wet zoals die wordt voorgesteld aan de Kamer), bespreekt expliciet dat buitenlandse autoriteiten geen directe inzage in strafgegevens krijgen om te voorkomen dat deze worden gewaardeerd op een wijze die geen recht doet aan het onderliggende feit. Met andere woorden, de wetgever heeft ervoor gekozen om zelf te bepalen of gegevens wel of niet relevant zijn voor buitenlandse autoriteiten. Daardoor is het mogelijk om ondanks een strafblad alsnog een positief visum-advies van het Ministerie van Justitie te krijgen. Dit houdt vervolgens in dat de Nederlandse wetgever expliciet de mogelijkheid openhoudt voor de betrokkene om een eventueel licht strafblad te verzwijgen. De vraag of dit verstandig is, is aan de betrokkene zelf. Persoonlijk zou ik erg voorzichtig zijn met fraude richting de Amerikaanse autoriteiten en aanvragers erg sterk aanraden om gewoon de officiele weg te volgen. In verreweg de meeste gevallen zal het geen problem zijn om zelfs met enige veroordelingen alsnog een visum te krijgen.

De Amerikaanse wetgeving voorziet in de mogelijkheid om zogenaamde "Waivers" aan te vragen voor gevallen waarin normaal gesproken geen visum zal worden verleend. Het valt ten zeerste aan te raden om van deze mogelijkheid gebruik te maken, in plaats van het plegen van fraude.

Dus, om een lang verhaal kort te maken: de Amerikaanse autoriteiten hebben geen direct inzage in een Nederlands strafblad, maar dat betekent niet dat men zomaar kan liegen op een visumaanvraag of ESTA formulier. Eerlijk duurt het langst, neem geen risico.
Is er meer informatie beschikbaar over de keuze voor een positief of negatief advies van het ministerie?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer