Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
IngeborgDijkstra
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door IngeborgDijkstra »

Onze dochter (nu 16, maar binnenkort 17) wil volgend schooljaar een jaar high school in Delaware doen. Wij zijn Nederlands, maar hebben een aantal jaren in de VS gewoond. In die tijd is onze dochter geboren, waardoor ze zowel een Nederlands als Amerikaans paspoort heeft. Wij hebben zelf al een gastgezin geregeld (Amerikaanse vrienden van ons) en een high school uitgezocht. De school wil onze dochter niet aannemen, tenzij wij onze Amerikaanse vrienden voogd (legal guardian) maken van onze dochter of tenzij we een uitwisselingsorganisatie (zoals EF) gebruiken.

Wij hebben een uitwisselingsorganisatie gevraagd eventueel te bemiddelen, maar zij gaven aan de meerwaarde van hun service niet te zien, aangezien wij zelf een gastgezin en school uitgezocht hebben en onze dochter Amerikaans is. De optie om onze vrienden voogdij over onze dochter te geven is mogelijk, maar wij zijn benieuwd of iemand advies voor ons heeft of een vergelijkbare ervaring wil delen. Alvast bedankt,

Siebe en Ingeborg Dijkstra.
Laatst gewijzigd door PSVwally op 23 jan 2015, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic naar emigratieforum verplaatst
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door USInsider »

Hi. Is deelnemer 'Emma' jullie dochter?
Zo niet, dan is hier iemand anders in dezelfde situatie.
IngeborgDijkstra
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door IngeborgDijkstra »

Goede vraag en zeer terecht want ja, Emma is onze dochter. We hoopten door zelf ook nog eens iets te plaatsen een bruikbaar antwoord te krijgen :thumbup:
Minnim
Amerikafan
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:16
Locatie: United States (MN)

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door Minnim »

Dit is zo'n zeldzame situatie dat ik niet weet of hier mensen zijn met nuttige informatie. Legt de school uit waarom ze jullie dochter niet willen aannemen? In Amerika zijn public schools regio gebonden, en de betere scholen willen vaak geen studenten aannemen die niet echt in hun regio wonen (omdat de property taxes de school betalen - het is een moderne vorm van segregatie). Het kan dat de wetgeving zo is dat een student alleen telt als 'in de regio wonen' als de officiele voogd/ouders van de student daar wonen. Misschien dat jullie een betere kans maken met een private school, die zijn niet regio gebonden. Hebben jullie daar al naar gekeken?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door Bennogr »

Waarschijnlijk lijkt me dat een school in de VS zichzelf wil indekken tegen eventuele (juridische) problemen, aansprakelijkheid en zo. Daar is men in dit 'Balkan" land (wat papperassen betreft dan) nogal anaal over. Want op zichzelf is een 'buitenlander' erg aantrekkelijk, ze zijn nogal positief gevoelig over wat meer verscheidenheid (vooral als het gaat om een meisje, blank -- neem ik aan -- dat uit Nederland komt).

Het schooldistrict zou haar in principe aan moeten nemen, omdat ze bij jullie vrienden woont en die vrienden betalen plaatselijke (school) belasting, ook als ze geen kinderen (meer) hebben.

Ik denk dus dat het voornamelijk om het indekken van de school draait. Je vrienden zouden de zaak eens kunnen voorleggen aan de plaatselijke 'school board', die vrij veel macht heeft, en die mogelijk een uitzonderingsregel zou kunnen instellen of die (via een advocaat) mogelijk een soort voogdij kan regelen/accepteren.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door ANY »

Misschien een andere uitwisselingsorganisatie vragen? Je betaald hun dan wel voor services die ze niet hoeven te doen, lijkt me dat er wel iemand is die dat ziet zitten.
Behalve de legaliteit kan ik me voorstellen dat de scholen niet iedere buitenlandse student aannemen, het gaat zich om de vergoedingen die ze voor elke student krijgen, en de school hier heeft ook een quotum op het aantal buitenlandse studenten die ze kunnen aannemen. Een prive school waar je zelf voor betaald is ook een mogelijkheid. Ik weet dat er hier ook een is voor buitenlandse studenten.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door Bennogr »

Maar geldt dat 'buitenlandse student' ook voor een student die de Amerikaanse nationaliteit heeft? Ik zou dat eens goed na (laten) vragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
IngeborgDijkstra
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door IngeborgDijkstra »

:thumbup: Bedankt voor het meedenken allemaal. We gaan nog eens met de school in gesprek wat precies de reden is dat ze onze dochter niet 'zo maar' aan willen nemen. Heeft het met aansprakelijkheid te maken, met buitenlandse vs. lokale student, met regio of met iets anders? Zodra we iets weten, meld ik me weer hier op het forum. Nogmaals dank voor de tips en adviezen die we zowel hier op het forum als via privé berichten hebben gekregen! 8)

Enne ... de Emma die hier op het forum ook actief is, is NIET onze dochter, maar 'toevallig' iemand die in hetzelfde leerjaar zit, dezelfde naam heeft (of gebruikt voor het forum) en in praktisch dezelfde situatie verkeert als onze dochter. Als de Emma van het forum nieuws heeft, horen we het natuurlijk ook graag :wink:
Minnim
Amerikafan
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:16
Locatie: United States (MN)

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door Minnim »

Hopelijk is de school bereid om meer informatie te geven zodat jullie haar hopelijk toch daarheen te laten gaan. Ik zou toch ook naar andere scholen in de regio kijken om te zien of er een andere goede optie bij zit.

Ik snap niet zo goed waarom jullie eerst zeggen dat deelnemer Emma jullie dochter is (en aangeven dat jullie 'ook nog eens' hier iets plaatsen, i.e. jullie dochter heeft hier eerder iets geplaatst) en nu zeggen van niet. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen.
IngeborgDijkstra
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door IngeborgDijkstra »

Bedankt voor je reactie Minnim ... wat je laatste opmerking betreft, snap ik dat je ons niet snapt :wink: Er was sprake van een misverstand. Onze dochter Emma had zich geregistreerd op dit forum en dat had ze ons verteld. Ze had echter hier nog niets geplaatst (en dat had ze ons niet verteld). Toen een andere forumgebruiker dus vroeg of gebruiker Emma onze dochter was, keek ik snel even naar de berichten die gebruiker Emma had geplaatst en nam ik aan dat dat berichten van onze dochter waren, aangezien de situatie van die Emma vrijwel identiek is als die van onze Emma.

Ik had te snel gekeken en later zag ik dat gebruiker Emma had geschreven dat ze bij haar tante ging wonen. En dat doet onze dochter Emma dus niet. Het is dus gewoon extreem toevallig dat er twee Emma's uit 4VWO in bijna dezelfde situatie zitten, snap je? :thumbup:
Minnim
Amerikafan
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:16
Locatie: United States (MN)

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door Minnim »

Wauw, dat is wel heel toevallig inderdaad! Misschien heeft Emma (heel verstandig!) de situatie een klein beetje verdraaid om haar identiteit te beschermen? Nuja, maakt niet uit ook. Hopelijk krijgen jullie snel een reactie van de school!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door USInsider »

Of, de eerste Emma - die dus niet de tweede Emma blijkt te zijn - is in 'het echt' geen Emma, maar gebruikt de naam voor het forum.
Gebruikersavatar
Danicia
Amerika-ontdekker
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 jul 2013, 22:25
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Holland

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door Danicia »

Teken gewoon de papieren voor de voogdijschap
Probleem opgelost....
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18762
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door kastelke »

Is het zo simpel?
Je tekent een document waardoor jij als ouder geen enkele zeggenschap meer hebt over je eigen kind. En diegenen die legal guardian worden, dragen voor de volle 100% de totale verantwoordelijkheid, ook financieel (voor alle schade veroorzaakt door dat kind).
Maar aangezien je dochter dus niet minderjarig is als ze in de US zit, is dit hele 'legal guardianship' volgens mij niet eens mogelijk.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
IngeborgDijkstra
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door IngeborgDijkstra »

@kastelke, je slaat de spijker op z'n kop, want zo simpel vinden wij dat inderdaad niet om de voogdij over te dragen aan anderen. Onze dochter is nu 16 en dus 17 als ze vertrekt, dus is ze wel minderjarig als ze gaat, dat dan weer wel :wink: .. We gaan zoals gezegd nog eens met de school in gesprek en ik heb ook een afspraak met een notaris om eens te kijken naar een voogdijschap waarbij een uitzondering gemaakt kan worden. Ik bedoel hiermee dat wij gewoon zeggenschap over onze dochter blijven houden, maar dat de 'gastgezinmoeder' de eerste aanspreekpersoon wordt zolang onze dochter in de VS is. Zo iets. Aangezien wij deze gastgezinmoeder goed kennen en zij toegezegd heeft de voogdij op deze manier wel te willen overnemen, is dat mogelijk de beste oplossing. Op het moment dat onze dochter 18 is, vervalt dat dan waarschijnlijk.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18762
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door kastelke »

Of je dochter kan het een jaartje uitstellen, gewoon in Nederland haar middelbaar afmaken, en dan een jaar op een College in de US gaan volgen?
Vind ik zeker zo nuttig. En zo kan ze kennis maken met diverse richtingen die haar kunnen helpen bij het maken van haar studiekeuze.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
IngeborgDijkstra
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2015, 19:46
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door IngeborgDijkstra »

Klopt Elke, dat zou ook kunnen, alhoewel onze dochter nog twee jaar naar school moet om de middelbare school af te ronden (aangezien ze nu in 4VWO zit). Ze heeft de basisschool in Australië gedaan en is daardoor 'blijven zitten' toen we naar Nederland kwamen in 2009, waardoor ze ouder is dan de meeste anderen in haar klas. We gaan het verder onderzoeken en dan eens kijken waartoe we besluiten. Bedankt voor het meedenken, da's echt bijzonder, hoe zo veel 'vreemden' welwillend zijn om mee te denken en advies te geven. :thumbup:
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door ANY »

We hebben 6 gastdochters uit verschillende landen gehad via een organisatie, en ouders moesten van tevoren wat tekenen zodat we hun bv naar een dokter konden brengen als ze ziek waren. Zonder zoiets kunnen ze hier niet eens behandelen, behalve als het een spoedgeval is. Misschien hoeft het alleen zoiets te zijn. Ik hoop dat je het uit kunt puzzelen. Aan idee over nuttigheid van high school versus college verschillen Kastelke en ik :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Marion K
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 aug 2012, 00:26

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door Marion K »

Kijk ook eens op de website van het school district wat de "residency requirements" zijn.
beabert
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2014, 09:47
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Dochter (17) Amerikaans+NL paspoort vraag over jaar high school

Bericht door beabert »

Die 2 jaar van 4 naar 6 VWO valt toch nog te overbruggen. Ze gaat dan sowieso nog een jaar verliezen ,want dat high school year telt in NL niet mee . En je schrijft dat ze al ouder is dan haar klasgenoten ( al valt dit denk ik ook wel mee).
Persoonlijk vind ik het een beetje jammer om als je reeds perfect Engelsprekend bent nog een jaar high school te gaan doen . Een college jaar heeft dan mijn inziens meer waarde . Bij veel colleges moet je trouwens een Toefl test doen vooraleer te starten .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer