Welke mogelijkheid voor onze dochter

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
vanbaelenmichel
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Welke mogelijkheid voor onze dochter

Bericht door vanbaelenmichel » 30 jun 2014, 22:31

Hallo,
Onze dochter van net geen 21 jaar is dressuur amazone op nationaal niveau in België. Ze heeft nu de mogelijkheid gekregen om 5 à 6 weken in Californië op een dressuurstal een stage te gaan doen en er wat te helpen. De kosten worden door ons betaald voor verplaatsing en dergelijke. Mag/moet het adres van de dressuurstal opgegeven worden ter plaatse of mag het ook een adres van een motel zijn waar ze eventueel ook naar toe gaat tijdens die 5 à 6 weken. Voor welke zaken moeten we opletten en wat mogen we zeker niet over het hoofd zien qua regels. Mocht ze daar een hand willen toesteken, is dit toegelaten ja of neen. Bij aanvraag esta moeten we een adres ingeven maar wat als ze tijdens die 5 à 6 weken 1 à 2 weken een trip wenst te maken. Groeten aan diegene die wat kan reageren.

nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Welke mogelijkheid voor onze dochter

Bericht door nieuwenoord » 30 jun 2014, 22:36

In principe mag ze absoluut niet werken zonder een werkvisum. Dat zal ook niet zo heel makkelijk te krijgen zijn.

Ik zou dus gewoon op ESTA reizen. Voor een ESTA hoef je alleen maar het eerste adres van overnachting op te geven, dat kan gewoon een adres van een hotel zijn, maar ook dat van de stal. Zolang ze maar niet vertelt dat ze er ook gaat werken. Doel van de reis is gewoon vakantie, eventueel op uitnodiging van vrienden als er naar gevraagd wordt.

Let wel: ze zijn niet blij met mensen die in aanraking zijn geweest met vee, dus ik zou paarden ook niet noemen, ook niet als naar je beroep gevraagd wordt. Gewoon vakantie bij vrienden, het woord dressuurstal ook gewoon achterwege laten. Geen cap mee, geen rijlaarzen, die hebben ze vast daar wel. Gewoon elke schijn van werk of wat er op lijkt vermijden en genieten.

Ze mag gerust binnen de door ESTA toegestane periode van 90 dagen een trip maken hoor, daar hoeft geen adres voor worden opgegeven verder.

Simon_Says
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Simon_Says » 01 jul 2014, 07:26

In principe moet je het adres opgeven waar je de eerste nacht zal doorbrengen, dus dat zal allicht een hotel / motel zijn.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 01 jul 2014, 11:07

Heeft die dressuurstal contact gehad met een immigratieadvocaat? Want jullie plan is niet toegestaan op het Visa Waiver Program (Esta).

Simon_Says
Amerikafan

Bericht door Simon_Says » 01 jul 2014, 11:27

Wat zeker niet mag is werken voor een loon of vergoeding.

Ze mag echter wel een cursus volgen:
enrollment in a short recreational course of study, not for credit toward a degree (for example, a two-day cooking class while on vacation)
Of in sportsevenementen meedoen:
participation by amateurs in musical, sports, or similar events or contests, if not being paid for participating
Als dat meehelpen dus deel uitmaakt van de stage (Hoe een manege werkt, bijvoorbeeld), kan het wel

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 01 jul 2014, 11:37

@Simon_Says, zou je de bron van die beweringen a.u.b. ook kunnen vermelden? Het is niet alleen niet werken tegen loon of vergoeding, het is verboden om te werken, ook als je geen vergoeding krijgt, want je neemt dan de baan van een VS-er in. Bij de korte cursus wordt het voorbeeld van een tweedaagse cursus gegeven, dit betref 6 weken. En er wordt gesproken over een sportevenement. Dit is een stage en niet een evenement.

vanbaelenmichel
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door vanbaelenmichel » 01 jul 2014, 12:53

Hartelijk dank voor de reeds ontvangen reacties. Ondanks ik zelf al een 10 tal maal in de USA ben geweest voor zaken gekoppeld met enkele dagen vakantie ( wel 15 tot 20 jaar geleden ) en ik wist dat het niet eenvoudig was om niet tegen de lamp te lopen, blijken er weinig mogelijkheden te zijn indien het niet zuiver over een vakantie gaat. De woordspeling en interpretatie regels moet je dus goed in acht nemen zelfs als dochter er niet voor betaald wordt. De droom zal dus moeilijk realiseerbaar zijn onder deze omstandigheden, we zullen dus moeten uitzoeken wat wel legaal en mogelijk is. mvgr

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey » 01 jul 2014, 13:01

Ik zou beginnen met heel helder te krijgen wat die stage precies inhoudt. Een stage kan namelijk op veel verschillende manieren worden ingevuld.

Simon_Says
Amerikafan

Bericht door Simon_Says » 01 jul 2014, 13:02

Hockey schreef:@Simon_Says, zou je de bron van die beweringen a.u.b. ook kunnen vermelden? Het is niet alleen niet werken tegen loon of vergoeding, het is verboden om te werken, ook als je geen vergoeding krijgt, want je neemt dan de baan van een VS-er in. Bij de korte cursus wordt het voorbeeld van een tweedaagse cursus gegeven, dit betref 6 weken. En er wordt gesproken over een sportevenement. Dit is een stage en niet een evenement.
http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html

Ik ben zelf vroeger meermaals ginder geweest voor opleidingen die meer dan een week duurden. Het verschil zit hem vooral in "credits" voor hoger onderwijs, en de daaraan gerelateerde cursussen. Die zijn in sé altijd voor langere duur, georganiseerd per trimester / semester.

VWP is in feite de makkelijke versie van B1 of B2 visums.

Wat toegestaan is:
Paid training with some productive employment
Under certain circumstances travel to the US in order to participate in a training program is permissible for otherwise-qualified WB entrants or B visa holders, even if the training participants are paid and the training involves some productive employment. As above, the applicants may not receive remuneration from a US source (other than an expense allowance or reimbursement) and must be customarily employed abroad. In addition, the training must not involve ‘productive employment’ unless that employment is ‘incident and necessary’ to the training. The training must also benefit the applicant in pursuing a career outside the US.
Dit komt uit de Foreign Affairs Manual (9 FAM 41.31 N11 ALIENS NORMALLY CLASSIFIABLE H-1 OR H-3)

Dus ja, je mag naar ginder om een training / stage te volgen, en je mag in het kader van die stage arbeid verrichten, zolang je niet betaald wordt. Je mag echter wel een onkostenvergoeding ontvangen voor dat werk.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 01 jul 2014, 14:02

Simon_Says, staat er ook verder aangegeven wat die 'under certain circumstances' zijn? Want dat zou handig zijn om te weten of wat de dochter wil doen mag of niet mag.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy » 06 jul 2014, 10:52

Neem eens contact op met Stichting Uitwisseling die zich specifiek richt op stages in de landbouw/veeteelt maar ook paardenwereld in de VS, zie: http://www.susp.nl/?page_id=27

Contactgegevens:
Marlous Mens
E-mail: Outbound@uitwisseling.nl
Postbus 9225
1800 GE ALKMAAR
Tel.: 072 5896144
http://www.SUSP.nl
Informatie over studie in de VS op Facebook: https://www.facebook.com/groups/ustudyemail" onclick="window.open(this.href);return false;
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/marinameijer" onclick="window.open(this.href);return false;

Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito » 06 jul 2014, 11:12

Als ze wel op Esta gaat reizen en ze geeft het adres op van de stal, moet ze vooral zorgen dat het verhaal wat zij vertelt hetzelfde is als wat de stal vertelt. Op Neerlands bekendste paardenforum Bokt zijn wel voorbeelden van mensen die door Immigrations linea recta retour zijn gestuurd omdat de verhalen niet overeen kwamen.

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 06 jul 2014, 11:33

En als ze ook nog horen dat je met vee bezig bent dan gaan er heel wat rode vlaggen wapperen!

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 25 jul 2014, 05:57

Ik zou open kaart spelen - als je wordt uitgezet (of vastgezet) omdat je contact met dieren hebt verzwegen dan heb je de poppen aan het dansen. Er is dan ook een grote kans dat toekomstige verblijven in de VS in gevaar komen.

Veel immigratie-agenten zijn zeer gewiekst en weten met een paar vragen je motieven te achterhalen. Een voorbeeld van een gesprek waar ik bijstond:

Agent: Goedenavond.
Man uit Oost-Europa: Hallo.
Agent: Wat brengt u naar Amerika?
Man: Ik ben op vakantie en ga het land zien.
Agent: Waar gaat u verblijven?
Man: Hotels. Ik ga op de bonnefooi.
Agent: Hoe lang blijft u hier?
Man: Twee weken.
Agent: Wat gaat u bezoeken?
Man: Eh - Disney World, Grand Canyon, Yellowstone.
Agent: En als u weer thuiskomt dan gaat u uw vrienden alles vertellen over uw avontuur in de VS.
Man: Natuurlijk!
Agent: En ze alle foto's laten zien die u gaat nemen van alle prachtige dingen die u gaat zien.
Man: Vanzelfsprekend!
Agent: Mag ik uw camera even zien? (Agent had waarschijnlijk al gezien dat de man geen camera had.)
Man: Eh - mijn camera? (Hij ziet er nu opeens wat bleek uit...)
Agent: Komt u maar even mee...

Daarna was het mijn beurt - ik heb meer dan een uur nodig gehad om de immigratiedienst ervan te overtuigen dat ik echt weer terug naar Nederland zou gaan na vijf weken mijn vriendin in de VS te hebben bezocht. Ze hadden er grote moeite mee dat ik zonder werk zat en toch betaald werd, vier weken vakantie had (van mijn 'baan' als werkzoekende) en zelfs een vakantiebijdrage kreeg van de NL overheid.

De man uit Oost-Europa is waarschijnlijk met het volgende vliegtuig teruggestuurd.

Simon_Says
Amerikafan

Bericht door Simon_Says » 28 jul 2014, 07:26

Big Al schreef: Agent: Waar gaat u verblijven?
Man: Hotels. Ik ga op de bonnefooi.
Wat is dat is godsnaam? Ik ken nu echt wel veel nederlandse (hollandse) uitdrukkingen, maar die heb ik nog nooit gehoord...

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke » 28 jul 2014, 07:52

Volgens mij zouden Vlamingen zelfs meer vertrouwd moeten zijn met deze uitdrukking dan Nederlanders, aangezien het uit het Frans komt ('de bonne foi" of "de bonne foie".).
Het wil dus zeggen dat je gaat zonder iets vooraf vast te leggen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 28 jul 2014, 15:23

Ik ken de uitdrkking wel, en ben een gebauren en getaugen Amsterdammer. Van al die boeken die ik indertijd wekelijks bij de bibliotheek haalde, en die ik allemaal doorlas, heb ik dus toch wat overgehouden.

Maar misschien is 'op de bonnefooi' wat ouderwets taalgebruik en wordt er tegenwoordig een Engelse uitdrukking voor gebruikt (on spec of zoiets, want Engels is 'natuurlijk' veeeel mooier dan Nederlands).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.

dutch_in_seattle
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle » 28 jul 2014, 16:02

Als geboren en getogen Oost-Brabander ken ik die uitdrukking ook, hoor. MIsschien NL vs. BE?
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.

USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 » 28 jul 2014, 19:08

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/op-de-bonnefooi

Volgens het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands (EWN) is op de bonnefooi mogelijk een vernederlandsing van de Franse uitdrukking de bonne foi ('te goeder trouw'), waarin foi 'geloof, vertrouwen' betekent. Het is ook mogelijk dat de uitdrukking teruggaat op het Franse (la) bonne voie ('(de) goede weg'), en iets als '(de) goede manier om iets te bereiken' betekende.

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 28 jul 2014, 20:09

Laten we het voorbeeld van Big Al eens projecteren op die dochter. Zij gaat paardrijden en heeft er ervaring mee. Nu staat op het douaneformulier een vraag of je met vee en boerderijen in aanraking gekomen bent. Vult ze dat met ja in dan wordt ze apart genomen door customs. Vult ze nee in maar treffen ze spullen in haar bagage die het tegendeel bewijzen dan heeft dochter een probleem.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer