J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Draganta
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 0
Contacteer:

J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door Draganta »

Hallo allemaal. Ik wil mij eerst verontschuldigen, als mijn vragen al eerder beantwoord waren. Ik heb mijn best gedaan met het zoeken, maar als je 160+ pagina's aan resultaten krijgt... tja :P Een van mijn vragen is ook best specifiek, denk dat het niet eerder is voorgekomen.

To the point: Ik ga in januari voor een semester studeren in Kansas. Ik ben al geaccepteerd, en mijn DS-2019 form voor een J-1 visum is onderweg. Ik heb echter twee vragen over het regelen van visum:

1. Ik heb een dubbele nationaliteit: de Nederlandse en Turkse. Dat staat geregistreerd bij de Nederlandse overheid. Ik heb hier echter geen paspoort van, en ik doe er verder ook nooit wat mee. Ik ben in Nederland geboren, en heb ook een Nederlands paspoort/nationaliteit. Ik heb mijn tweede nationaliteit bij geboorte automatisch gekregen door mijn ouders. Op het formulier vragen ze vast of ik een tweede nationaliteit en paspoort heb. Moet ik daar Ja of nee op zeggen? Het klinkt misschien heel simpel van mij, maar ik heb dus geen paspoort, en in principe geen verbanden met het land. Weet de VS dat ik een tweede nationaliteit heb? Kunnen ze hier moeilijk over doen, of mij zelfs weigeren? Dat is natuurlijk lastig te zeggen, maar alle info is welkom!

2. Hoe verloopt zo'n J-1 interview? Ik weet wat ik bij me moet hebben, en hoe ik een afspraak moet maken etc. maar ik vroeg mij af wat voor vragen ze stellen, zodat ik mij goed kan voorbereiden. Ik ben ook bang dat ik zenuwachtig ga worden, en hierdoor misschien verkeerd over ga komen :(

Bedankt voor jullie tijd!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door USInsider »

Om te beginnen gefeliciteerd met je kans een semester in de US te gaan studeren !

Ik vermoed dat je dubbele nationaliteit geregistreerd staat bij de Ned. overheid en dus zal het consulaat het ook kunnen zien. Ik zou het gewoon invullen.
En dan zou ik achter dat papier een verklaring steken. Ik meen nl. dat Turkse nationaliteit niet is op te geven ?

I have Turkish nationality as well as Dutch nationality.
I got Turkish nationality through my parents.
Turkish nationality cannot be renounced.
However I do not have a Turkish passport nor do I intend to apply for one.
I only have a Dutch passport.
For all intends and proposes I am a Dutch citizen.

Althans dit lijkt mij de beste oplossing. Want de US heeft een enorme hekel aan oneerlijkheid of iets dat men kan zien als niet helemaal eerlijk. Dat geeft grotere problemen uiteindelijk als het even tegenzit.

Maar mischien is er een forummer met een ander en beter idee ?

Ik denk dat je je nergens zorgen over hoeft te maken mbt. het visa-interview. Je bent geaccepteerd door een universiteit en dat is de hoofdzaak. Sommige mensen worden alleen gefeliciteerd, anderen wordt gevraagd wat ze gaan studeren, wat ze uiteindelijk gaan worden, of ze op campus gaan wonen of elders, gewoon info die jij hebt.
Maar bijna iedereen is wat zenuwachtig op het consulaat, en het gebouw, de beveiliging, de loketten, de rij wachtenden, doet daar geen goed aan.

De enige visa interviews waarbij men mogelijk 'aan de tand' worden gevoeld, zijn die waarbij gegadigden voor een verloofde visum komen dan wel een groene kaart pakket komen halen, omdat ze gaan trouwen of getrouwd zijn al met een USer. Daar is altijd de mogelijkheid van een 'sham' marriage en die personen probeert men op het spoor te komen.
Draganta
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 0
Contacteer:

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door Draganta »

Bedankt, dat voelt al een stuk beter !
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door USInsider »

Fijn zo !
Maar is er niet een steunpunt in Ned. voor Turkse immigranten, en tweede, derde, vierde, vijfde generatie - dat hier uitsluitsel over kan geven ?

Er leven overigens massa's mensen in de US die dual nationality hebben. Uit noodzaak - zoals jij denk ik of als keuze - en daar wordt nooit een probleem van gemaakt.
Je kunt ook kontakt opnemen met international student services aan de universiteit/college waar je gaat studeren, die zullen deze vraag denk ik wel vaker hebben gehad.

Er zat wel een foutje in mijn bijdrage zag ik, het is intenTs (dus met een T) niet intends - sorry about that !

Laat je weten hoe het verder ging ?
Draganta
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 0
Contacteer:

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door Draganta »

Gaat super, ik was bang dat ik mijn DS-2019 pas in december zou krijgen ivm thanksgiving, maar hij is vandaag aangekomen!

Ik heb echter een nieuwe vraag: moet ik, nu ik een DS-2019 heb, alsnog ook een DS-160 formulier invullen online? Ik zie dat bij algemene informatie staan, maar weet niet of dat ook geldt voor exchange studenten die uitgenodigd zijn door een universiteit (J-1).

Pfff een nieuw probleem: ik krijg de pasfoto er niet doorheen. Hij blijft maar zeggen: Eyes may be obstructed. Ik heb gewoon donkere ogen en wenkbrauwen, twee foto's al geprobeerd, blijft maar zeuren... Ik had niet gedacht dat dit zo moeilijk ging worden allemaal :oops:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door USInsider »

Als de pasfoto problemen geeft zou ik nieuwe laten maken.
Print de instructies uit voor paspoort-foto's voor de US en neem die mee.
Moeten ze 'echt' zijn of digitaal ?
Neem de foto's die je nu hebt mee naar de fotograaf en vertel het probleem dat je ondervindt.

Yep, the devil is always in the details....

Voor ieder non-immigrant visum (dus ook de J-1) moet Form DS-160 worden ingevuld.
Laatst gewijzigd door USInsider op 29 nov 2013, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Eve88
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 16 dec 2007, 14:06
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: België

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door Eve88 »

Ik heb voor mijn J1 wel een DS-160 moeten invullen (en print-out meebrengen naar je interview). Dacht dat dat voor alle visa wel zo was...
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door USInsider »

Oh bummer bummer bummer, what was I thinking ?! Sorry voor deze giga fout Draganta, ik had een totaal andere form in gedachten.
En Eve88 fantastisch dat je het rechtzet !

Ik zal kijken of de bijdrage nog veranderd kan worden zodat er geen misverstanden van komen.
Aanvulling: vorige bijdrage gewijzigd.
Draganta
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 0
Contacteer:

Re: J-1 visum en interview vragen ivm dubbele nationaliteit

Bericht door Draganta »

Hartelijk bedankt allemaal! Ik ga inderdaad voor de zekerheid nieuwe foto's laten maken. Ik heb mijn DS160 zonder pasfoto's gesubmit, want een klasgenoot van mij die nu al in de VS is, heeft gezegd dat het hem ook niet lukte, maar dat je ook foto's mocht meenemen naar je afspraak.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer