Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
High School: Amerika of Canada?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 3
High School: Amerika of Canada?
Hallo, ik ben Myrthe en ik ben bijna 17 jaar.
Ik zit nu in 5 VWO en wil na mijn diploma een jaar High School gaan doen.
Maar nu komt mijn probleem: ik ben sinds vorig jaar grondig onderzoek gaan doen naar wat allemaal de eisen zijn.
Als ik klaar ben met de middelbare ben ik 18 jaar. Veel organisaties kunnen me dan al niet meer aannemen.
Daarnaast is er nog een wet in Amerika die voorschrijft dat je maar maximaal 12 jaar op school mag hebben gezeten.
Nu keek ik verder naar opties in Canada waarbij sommige organisaties aanbieden tot 19 jaar, maar dat is gelijk 2000 tot 3000 euro duurder.
Is er een groot verschil in Amerika en Canada of hebben jullie misschien andere oplossingen?
Alvast bedankt!
Ik zit nu in 5 VWO en wil na mijn diploma een jaar High School gaan doen.
Maar nu komt mijn probleem: ik ben sinds vorig jaar grondig onderzoek gaan doen naar wat allemaal de eisen zijn.
Als ik klaar ben met de middelbare ben ik 18 jaar. Veel organisaties kunnen me dan al niet meer aannemen.
Daarnaast is er nog een wet in Amerika die voorschrijft dat je maar maximaal 12 jaar op school mag hebben gezeten.
Nu keek ik verder naar opties in Canada waarbij sommige organisaties aanbieden tot 19 jaar, maar dat is gelijk 2000 tot 3000 euro duurder.
Is er een groot verschil in Amerika en Canada of hebben jullie misschien andere oplossingen?
Alvast bedankt!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: High School: Amerika of Canada?
Wat is het doel van dat jaar highschool?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerika-ontdekker
Het doel van dit jaar is voornamelijk ervaring.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ervaring in wat? Alleen reizen, weg zijn van je familie, de Engelse taal, een bepaalde cultuur, het Amerikaanse/Canadese schoolsysteem, ...?
Elke
-
- Amerika-expert
Waarom wil je na je VWO nog high school doen? Dat is toch een beetje vreemd, een volwassene die naar een gewone high school wil? In Nederland zou je als je op je 18e of 19e nog VWO wilt doen toch ook naar het volwassen onderwijs gaan en niet naar het gewone VWO.
Lijkt me logischer om te kijken wat er mogelijk is aan vervolg opleiding.
Lijkt me logischer om te kijken wat er mogelijk is aan vervolg opleiding.
Je hebt het over uitwisselingsprogramma's die gebeuren in het kader van de middelbare schoolopleiding. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je daar nog voor in aanmerking komt als je de middelbare school hebt afgerond. Je bent daarmee scholier-af, en in het volgende trajekt ben je student. Het goede nieuws is: voor vrijwel iedere studierichting bestaan er mogelijkheden om een semester in het buitenland te studeren. Misschien is dat een geschikt alternatief voor je?
Ik heb na het bepalen van mijn HAVO diploma een jaar high school gedaan in Amerika. In mijn uitwisselingsgroep zaten heel veel mensen die hun VWO diploma al hadden behaald. Echter, zij werden na de maand maart van dat schooljaar 19 en dus kwamen ze nog in aanmerking.
Het was voor mij een onvergetelijke ervaring. Ik vond het heel erg leuk om bij een Amerikaans gezin te worden (waar ik nu nog steeds regelmatig contact mee heb) en elke dag met de gele schoolbus naar school te worden gebracht. Het is toch een andere ervaring dat een jaar naar een Amerikaanse college (wat ook een stuk duurder is).
Als je het echt graag wilt, dan zou je tussen VWO 5 en 6 kunnen gaan. Dat is vrij gebruikelijk.
Het was voor mij een onvergetelijke ervaring. Ik vond het heel erg leuk om bij een Amerikaans gezin te worden (waar ik nu nog steeds regelmatig contact mee heb) en elke dag met de gele schoolbus naar school te worden gebracht. Het is toch een andere ervaring dat een jaar naar een Amerikaanse college (wat ook een stuk duurder is).
Als je het echt graag wilt, dan zou je tussen VWO 5 en 6 kunnen gaan. Dat is vrij gebruikelijk.
Als je op het VWO blijft zitten, dan ben je 19 in je laatste jaar. Je gaat dan toch niet naar volwassen onderwijs? Of als je de HAVO hebt afgerond en je wilt VWO gaan doen, dan start je in VWO 5 en ben je ook 19 op het VWO. Je kunt dat gewoon op je middelbare school doen hoor. Zo gek is dat helemaal niet. Wat maakt dan ene jaartje leeftijdsverschil nou uit?LittlePhoenix schreef: In Nederland zou je als je op je 18e of 19e nog VWO wilt doen toch ook naar het volwassen onderwijs gaan en niet naar het gewone VWO.
-
- Amerika-expert
Is dat zo? Ik heb zelf m'n VWO moeten onderbreken door ziekte en moest toen ik 16, bijna 17 was naar het volwassen onderwijs omdat ik te oud was om terug te gaan naar 3 VWO. Was nog een heel gedoe allemaal.Dorijn85 schreef:Als je op het VWO blijft zitten, dan ben je 19 in je laatste jaar. Je gaat dan toch niet naar volwassen onderwijs? Of als je de HAVO hebt afgerond en je wilt VWO gaan doen, dan start je in VWO 5 en ben je ook 19 op het VWO. Je kunt dat gewoon op je middelbare school doen hoor. Zo gek is dat helemaal niet. Wat maakt dan ene jaartje leeftijdsverschil nou uit?
Maar toch, 19 jaar lijkt me oud om nog met high school te beginnen. Onze oudste zal 13 zijn als ze naar 9th grade gaat dus 17 als ze klaar is. Wikipedia heeft o.a. dit over volwassenen in high school: Many states have adult high schools for people generally 18 and over. Students can stay in high school past the age of 18 if it is deemed appropriate.
Het lijkt mij gewoon logischer om naar een vervolg opleiding te zoeken i.p.v. een stapje terug te doen en nog een jaar high school doen omdat je daar met een VWO diploma dus al klaar mee bent. Dat je in Amerika wilt studeren kan ik me helemaal voorstellen. Sowieso is studeren in het buitenland een prachtige ervaring. Maar ik zou persoonlijk voor een studie of cursus kiezen die iets bijdraagt aan m'n resume en terug naar een lager niveau geeft niets extra's.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Mijn kinderen hebben na hun VWO allebei een College jaar gedaan . Dit hebben we bij Interlanguage geregeld . Na je vwo een high school year is een beetje zinloos qua niveau .
College year , kan je zelf je vakken kiezen, je verblijft of op campus ,of bij gastgezin . Een zekere vorm van zelfstandigheid wordt wel verwacht (d enk dus niet dat gastgezin je mee op sleeptouw neemt) . Maar als je klaar bent voor de UNI ,is dit wel een hele mooie instap . Alleen de prijs is dus wel iets hoger dan een high school year, maar dat komt door de school fee. Je kan er ook voor kiezen om een semester te gaan, en dan het andere deel van het jaar in Nl te werken . Op die manier kan je de kosten wat in de hand houden . We hebben wel goede ervaring met Interlanguage . Inschrijven kan tot ongeveer maart/april .
College year , kan je zelf je vakken kiezen, je verblijft of op campus ,of bij gastgezin . Een zekere vorm van zelfstandigheid wordt wel verwacht (d enk dus niet dat gastgezin je mee op sleeptouw neemt) . Maar als je klaar bent voor de UNI ,is dit wel een hele mooie instap . Alleen de prijs is dus wel iets hoger dan een high school year, maar dat komt door de school fee. Je kan er ook voor kiezen om een semester te gaan, en dan het andere deel van het jaar in Nl te werken . Op die manier kan je de kosten wat in de hand houden . We hebben wel goede ervaring met Interlanguage . Inschrijven kan tot ongeveer maart/april .
Ik vind het helemaal niet zo raar dat iemand na de midelbare school te hebben afgerond, graag een jaar high school wil doen in de US. Inderdaad voor de ervaring. De US samenleving leren kennen, uitvogelen hoe anders onderwijs daar is geregeld, instructies in het Engels, enz.
Maar er is ook zoiets als junior college toch ? is dat niet betaalbaarder ?
Plus er zijn zg. magnet-high schools die al een voorzetje geven naar bv. med. of technisch. Het fijne daarvan heb ik nooit begrepen, maar is dat ev. een keuze-mogelijkheid ?
Er zijn hier deelnemers in de US met kids van high school leeftijd, die weten daar ongetwijfeld meer over.
Maar er is ook zoiets als junior college toch ? is dat niet betaalbaarder ?
Plus er zijn zg. magnet-high schools die al een voorzetje geven naar bv. med. of technisch. Het fijne daarvan heb ik nooit begrepen, maar is dat ev. een keuze-mogelijkheid ?
Er zijn hier deelnemers in de US met kids van high school leeftijd, die weten daar ongetwijfeld meer over.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hopelijk komt de topicstarter nog eens terug om wat verder aan te vullen.
Elke
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Het is helemaal niet raar om als 18-jarige naar high school te willen en te gaan. Onze zoon was 18 toen hij dit jaar zijn HAVO diploma haalde en is afgelopen augustus op een high school begonnen als Post-Graduate student. Er zitten ook Amerikaanse studenten die een extra jaar doen na het behalen van hun high school diploma, gewoonweg om cijfers op te halen of als sporter sterker te worden voordat ze zich bij goede colleges aanmelden. PG programmas worden eigenlijk alleen op private high schools (prep schools) aangeboden. Als je meer info wilt, stuur me dan even een PB
Facebook: https://www.facebook.com/groups/ustudyemail
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/marinameijer
-
- Amerika-expert
Misschien ligt het ook heel erg aan waar in Amerika de high school is? Hier in de buurt is het bijvoorbeeld ontzettend ongebruikelijk dat kinderen een jaar over moeten doen op school dus bijna iedereen studeert op tijd af. Bovendien zijn er hier veel gifted students die op een hoger niveau werken dus het is niet ongebruikelijk om een jaar sneller klaar te zijn. En daarna of een tijdje abroad voor hun ontwikkeling of netjes door naar college/university.
In ons kleine stadje in Utah was het belangrijk dat ze hun high school zonder gedoe afmaakten zodat ze op mission konden gaan of konden trouwen.
N.a.v. dit topic eens rond gaan vragen en het idee van een jaar high school voor iemand die in een ander land al klaar is met high school is hier dus inderdaad een beetje vreemd. Het idee dat iemand in het buitenland wil studeren is helemaal niet vreemd, reizen of studeren in het buitenland is juist iets waardevols. Sowieso wordt reizen hier heel erg aangemoedigd. De 8th graders kunnen bijv. 3 dagen naar New York met school en ik ben 1 van de weinige moeders die daar moeite mee had.
Maar er wonen hier veel 'snobs', en goed onderwijs is ontzettend belangrijk. Dat ik nog niet bezig ben met onze jongste van 18 maanden in de juiste charterschool te krijgen is heel vreemd. Dat onze zoon van 3 naar de preschool om de hoek gaat is ook vreemd want m'n man is immers de chief en we zouden een goede school dus moeten kunnen betalen. (Ik heb voor deze preschool gekozen omdat we ons meteen welkom voelden, iedereen is hartstikke lief, en het curriculum is play-based. Deze school heeft dezelfde test-score als de scholen die zich op academics richten. En ik ben zo'n kneuterige Hollander die vindt dat peuters lekker moeten kunnen spelen en dat ze daar ook prima van leren).
Maar goed, als het mogelijk is en mensen vinden het het geld waard, dan is er niets mis met een jaar high school. Beter dan een jaar achter de geraniums zitten en computerspelletjes spelen eh? Ik denk dat het misschien ook een beetje aan de Hollandse instelling ligt. Hier willen kinderen zo snel mogelijk volwassen zijn en als ze klaar zijn met high school hebben ze hun rijbewijs, kunnen de armed forces in als ze dat willen, en zijn klaar om het volwassen leven te beginnen met een baan of een vervolg opleiding, of een huwelijk maar dat is denk ik vooral in de economisch zwakkere gebieden. Ik heb het idee dat Nederlandse kinderen langer kind willen blijven en een extra jaar high school past daar goed bij. Dat is dan een stap naar zelfstandigheid maar wel op een veilige manier omdat ze bij een gastgezin wonen enz.
In ons kleine stadje in Utah was het belangrijk dat ze hun high school zonder gedoe afmaakten zodat ze op mission konden gaan of konden trouwen.
N.a.v. dit topic eens rond gaan vragen en het idee van een jaar high school voor iemand die in een ander land al klaar is met high school is hier dus inderdaad een beetje vreemd. Het idee dat iemand in het buitenland wil studeren is helemaal niet vreemd, reizen of studeren in het buitenland is juist iets waardevols. Sowieso wordt reizen hier heel erg aangemoedigd. De 8th graders kunnen bijv. 3 dagen naar New York met school en ik ben 1 van de weinige moeders die daar moeite mee had.
Maar er wonen hier veel 'snobs', en goed onderwijs is ontzettend belangrijk. Dat ik nog niet bezig ben met onze jongste van 18 maanden in de juiste charterschool te krijgen is heel vreemd. Dat onze zoon van 3 naar de preschool om de hoek gaat is ook vreemd want m'n man is immers de chief en we zouden een goede school dus moeten kunnen betalen. (Ik heb voor deze preschool gekozen omdat we ons meteen welkom voelden, iedereen is hartstikke lief, en het curriculum is play-based. Deze school heeft dezelfde test-score als de scholen die zich op academics richten. En ik ben zo'n kneuterige Hollander die vindt dat peuters lekker moeten kunnen spelen en dat ze daar ook prima van leren).
Maar goed, als het mogelijk is en mensen vinden het het geld waard, dan is er niets mis met een jaar high school. Beter dan een jaar achter de geraniums zitten en computerspelletjes spelen eh? Ik denk dat het misschien ook een beetje aan de Hollandse instelling ligt. Hier willen kinderen zo snel mogelijk volwassen zijn en als ze klaar zijn met high school hebben ze hun rijbewijs, kunnen de armed forces in als ze dat willen, en zijn klaar om het volwassen leven te beginnen met een baan of een vervolg opleiding, of een huwelijk maar dat is denk ik vooral in de economisch zwakkere gebieden. Ik heb het idee dat Nederlandse kinderen langer kind willen blijven en een extra jaar high school past daar goed bij. Dat is dan een stap naar zelfstandigheid maar wel op een veilige manier omdat ze bij een gastgezin wonen enz.
De high school hier neemt geen jongeren aan die in hun eigen land middelbare school al afgemaakt hebben, dat is ook iets waar je naar moet kijken.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Amerika-ontdekker
Mijn jongste dochter wilde ook in eerste instantie High school . We hebben zowat alle #aanbieders# van een high school year aangeschreven( travel Active ,AFS, Interlanguage ,enz...) en overal was er de leeftijdsgrens . Na je volledig VWO , oftewel je mag geen 19 jaar worden voor een bepaalde datum als je in Amerika zit, MAG Je NIET meer deelnemen aan een High school Year. Die regels verzinnen ze niet zelf ,maar kregen ze opgelegd vanuit Amerika . Zelfs bij de organisaties waar deze beperking niet in hun brochure stond , werd er bij het melden van de geboortedatum gelijk gezegd dat ze te oud waren .
De enige manier om hieraan te ontsnappen is dat je tussen je 5 en 6VWO een jaar high school doet , of na je Havo of VMBO.
Het alternatief was een College year . Moet achteraf zeggen ,en dat zeggen mijn kinderen ook dat dit meer aansloot bij hun interesse en hun vrijheid ,waar ze toch echt wel aan toe zijn . Zelfs in het college jaar kreeg mijn dochter stof uit 4 VWO/scheikunde.
De enige manier om hieraan te ontsnappen is dat je tussen je 5 en 6VWO een jaar high school doet , of na je Havo of VMBO.
Het alternatief was een College year . Moet achteraf zeggen ,en dat zeggen mijn kinderen ook dat dit meer aansloot bij hun interesse en hun vrijheid ,waar ze toch echt wel aan toe zijn . Zelfs in het college jaar kreeg mijn dochter stof uit 4 VWO/scheikunde.
-
- Amerika-ontdekker
Sorrykastelke schreef:Hopelijk komt de topicstarter nog eens terug om wat verder aan te vullen.

Ik had niet in de gaten dat de discussie zo was opgelopen.
Ondanks al jullie reacties blijf ik er toch bij dat ik het liefste naar High School zou gaan.
Ik ben geboren op 12 december 1996, dus als ik klaar ben met mijn school dan ben ik 18,5
Dan zou ik toch in principe nog weg mogen, in ieder geval voor een half jaar? Of werkt dat zo niet?
De universiteit is mij echt te duur, ik werk nu al hard om een jaar Amerika te betalen, en zelfs dat ga ik waarschijnlijk niet halen
Tussen 5 en 6 VWO lijkt mij ook niet echt praktisch, aan de ene kant omdat ik dan al mijn vrienden plotseling in de steek laat, aan de andere kant dat ik in dat jaar dan alle stof weer kwijt ben die ik moet kennen voor mijn eindexamen.
Zijn de regels in Canada anders? Volgens mij was daar een hogere leeftijdsgrens? Maar het was wel duurder..
Alsnog bedankt voor al jullie reacties, ik waardeer het enorm.
-
- Amerika-ontdekker
Mijn kinderen zijn geboren op 16/12/92 en 26/12/93 . Ze waren dus ook 18,5 j bij vertrek. Geen een organisatie die het deed . Qua andere landen kwam alleen Zweden in aanmerking. Canada weet ik niet zo meer . Maar voor de USA ben je te oud .
-
- Amerika-ontdekker
Mijn jongste dochter is vorig schooljaar met Interlanguage naar het Santa Barbara College in Californie geweest . Het eerste halfjaar bij een gastgezin,2 e halfjaar op kamers. Alles goed geregeld door interlanguage . Santa Barbara is een van de goedkoopste colleges .
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Santa Barbara City College is inmiddels niet meer een van de goedkoopste colleges... kost ruim US$ 23.000 per studiejaar, alle kosten gerekend. Goedkoopste college in California is denk ik College of the Desert met US$ 16.500 per studiejaar.
Een van de goedkoopste colleges in de VS is Frank Phillips College in Borger, Texas met US$ 9.000 per studiejaar, alles inclusief (wonen op campus)
Een van de goedkoopste colleges in de VS is Frank Phillips College in Borger, Texas met US$ 9.000 per studiejaar, alles inclusief (wonen op campus)
Facebook: https://www.facebook.com/groups/ustudyemail
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zie dat ze iedereen toelaten die wilt starten? Wat is de kwaliteit van dit opleidingsinstituut / de waarde van je studie?
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 5885 Weergaves
-
Laatste bericht door Dutchess
-