Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Problemen als je direct terugreist met ESTA?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Smoefel
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Problemen als je direct terugreist met ESTA?

Bericht door Smoefel »

Mijn dochter verblijft momenteel in Chicago tot 14 september. Zij is daar om te trainen, ze is topsporter en heeft in de USA meer faciliteiten om te trainen (kunstschaatsen). Nu krijgt ze de mogelijkheid om in Amerika 2 wedstrijden te doen en ze zou dus terug moeten komen en direct op 17 september weer terugvliegen naar de USA met dezelfde ESTA die ze nu 84 dagen heeft gebruikt. Haar ESTA is geldig tot mei 2014. Ze wil zich meteen voorbereiden op het NEderlands kampioenschap en de eerste wedstrijd in Nederland op 17 november. Het liefst zou ze dus tot begin november blijven. Kan ze problemen verwachten als ze terug reist en zo ja kunnen we dit voorkomen?? Ze heeft geen tijd om een VISUM aan te vragen omdat de eerste wedstrijd al op 22 september is. De aanvraag van een VISA duurt min. een week....
mtl
Amerika-expert

Re: Problemen als je direct terugreist met ESTA?

Bericht door mtl »

Ik vraag me af of je dergelijke topsport activiteiten op een esta mag doen. Maar als ik het goed begrijp wil ze terugvliegen naar Nederland en daarna weer vliegen naar de USA?
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Het hang er, denk ik, vanaf of topsport beoordeeld wordt als iets dat inkomen genereert en dus vergelijkbaar is met werk (business), of dat het gaat om een activiteit i.h.k.v. Vrije tijd (pleasure)
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

een ESTA "gebruik" je niet. Een ESTA is gewoon een toelating om gedurende 24 maanden naar de VS reizen, voor periodes korter dan 90 dagen. Maw men mag met een toeristentoelating (ESTA dus) altijd maximaal 90 opeenvolgende dagen in de VS blijven (uiterste terugreisdatum staat trouwens altijd vermeld op de stempel die men bij aankomst in het paspoort zet). Daarna moet men het land verlaten, maar met hetzelfde formulier mag men uiteraard terugkomen, dit zolang die 24 maanden niet voorbij zijn. In het geval van jouw dochter dus tot mei 2014.
Smoefel
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Smoefel »

Ze krijgt geen inkomsten, ze is amateur...
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Dan is ze dus toerist en geldt hetgeen ik hierboven schreef.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

In principe is het geen probleem. Alleen kan ze een wantrouwende US Immigrations officer treffen.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

dat kan inderdaad, maar erg grote problemen moet ze niet verwachten. Wij reden tijdens ons afgelopen Alaska-reis voortdurend de grens over USA-Canada-USA en ze vragen inderdaad wel eens waarom je nu al terugkomt, maar echt moeilijk doen ze niet. Misschien één of ander document binnen handbereik houden waaruit blijkt dat ze daar moet zijn voor het turnen. Kan altijd helpen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voor alle duidelijkheid, dus corrigeer me als ik fout ben:
als je dochter tot 14 september in de US blijft, dan is ze daar 84 dagen geweest
ze gaat dan 3 dagen later (17 sept.) weer terug naar de US

Het kan lukken, en het kan mislukken. Je bent immers geen echte toerist, en op zulke korte tijd zo lang + zo snel terug naar de US gaan, kan heel zeker tot een ban leiden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Als ik het goed heb is dat tripje naar Nederland bedoeld om de esta teller weer op nul te zetten. In dat geval kunnen ze je inderdaad weigeren wegens het misbruiken van de esta regeling. En een weigering heeft ook gevolgen voor toekomstige reizen naar de VS.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

kastelke schreef:Voor alle duidelijkheid, dus corrigeer me als ik fout ben:
als je dochter tot 14 september in de US blijft, dan is ze daar 84 dagen geweest
ze gaat dan 3 dagen later (17 sept.) weer terug naar de US

Het kan lukken, en het kan mislukken. Je bent immers geen echte toerist, en op zulke korte tijd zo lang + zo snel terug naar de US gaan, kan heel zeker tot een ban leiden.
Ik vraag me af of er in de VS überhaupt een registratie wordt bijgehouden van mensen die het land verlaten. Volgens mij kunnen ze wel zien wanneer je bent binnengekomen, maar niet wanneer je weer bent weggegaan (maar misschien vergis ik me). In je paspoort wordt iig geen vertrekdatum gestempeld.

Maar ik vraag me eigenlijk vooral af of het VWP voorziet in topsporters die (langdurig) op hoog niveau in de VS komen trainen. Ik heb zo het vermoeden dat je met zo'n verhaal maar twee of drie keer aan hoeft te komen en dat ze dan zeggen dat je een visum nodig hebt.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Je paspoort wordt wel gescand als je het land uitgaat. Dat is het moment dat het geregistreerd wordt.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Smoefel schreef:Nu krijgt ze de mogelijkheid om in Amerika 2 wedstrijden te doen en ze zou dus terug moeten komen en direct op 17 september weer terugvliegen naar de USA met dezelfde ESTA die ze nu 84 dagen heeft gebruikt.
Hoe moet ik dit lezen? Is ze per 1 augustus (datum van jouw bericht) al 84 dagen aaneen in Amerika? In dat geval moet ze 6 augustus het land alweer verlaten om onder die 90 dagen te blijven....

Of is ze op de dag dat ze terugvliegt (14 september) 84 dagen in Amerika?

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

En Smoefel, is je dochter nog zonder problemen in de VS aangekomen?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

dimona schreef:Ik vraag me af of er in de VS überhaupt een registratie wordt bijgehouden van mensen die het land verlaten.
Als je vertrekt met een commerciele carrier (vliegtuig, boot, etc.), dan is het bedrijf verplicht jouw vertrek door te geven. Ga je op eigen vervoer (auto, te voet, etc.), dan is het jouw verantwoordelijkheid dit door te geven. Voorheen (pre-ESTA) was het dat stukje groene papier dat teruggegeven moest worden, en waarmee je vertrek vastgelegd werd. Het kon toen wel maanden duren voordat je vertrek geregistreerd was.

Gr., Flipje
texcrawler
Amerika-newbie

Bericht door texcrawler »

Hallo allen...........leuke vraag over terugkeren
Ik ben zelf van maart tot half mei naar texas geweest voor een periode van 9 weken naar vrienden
Met de belofte dat ik terug zou komen , ging ik dus terug naar texas op 29 juli 2012
dit op de gewone esta........bij immigratie mocht ik meelopen en plaatsnemen in een kantoor vol mensen
2 uur wachten en je weet gewoon niets, totdat ik werd geroepen
waarom ik zo vlug terug was , of ik werkte?, of ik geld had en wat ik weer kwam doen
de reden was dat ik misbruik maakte van privilege, de esta is niet bedoeld om zo te gebruiken werd me uitgelegd
mocht na een intimiderend gesprek (humor vooral niet proberen) kreeg ik een stempel en mocht naar binnen
wel is er gezegd dat als ik zo wil reizen ik een B2 visa moet halen, geldig heid is een half jaar met in en uitreis mogelijkheid
maar na het lezen van die papieren laat ik het maar zo.......teveel gedoe
Ik dacht dus altijd dat ik 90 dagen binnenmocht en dat 2x per jaar.........nooit geweten dat er een ruime tijd tussen moet zitten
Nu mij vraag............weet iemand hoeveel tijd er rederlijke wijs tussen de bezoeken moet zitten?
ben nu net terug van 1 oktober............wanneer zou ik dan weer kunnen zonder immigratie te vermoeien?
dank voor antwoorden
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hallo texcrawler, wees welkom hier. Als ik jouw post zo lees is mijn eerste gedachte dat je niet het hele verhaal vertelt. Wat ik erin mis is wat jij precies gaat doen in de VS en hoe het kan dat jij zoveel vrije tijd hebt dat je zolang in de VS kan blijven. En ook nog een beetje de vraag, wie ben je? Man of vrouw, hoe oud? Deze zaken zijn van belang.

Als jij bijvoorbeeld een man van 68 was geweest die met zijn vrouw kwam, en de eerste keer 9 weken in Zuid West verbleef en zo'n 2 maandjes laten 9 weken naar het Noord Oosten ging had het geen problemen opgeleverd. De persoon en de situatie is dus van belang. Jij bent 2x naar dezelfde plek gegaan, voor een behoorlijk lange periode, langer dan een standaard vakantie. Als ik door de ogen van Immigrations kijk kom jij misschien wel om stiekem te werken, of om daar aan je relatie te bouwen en dan stiekem te trouwen, of misschien kom je wel werk zoeken.

Heel kort gezegd is er geen vastgelegde regel over hoe vaak en hoelang je op Esta naar de VS mag binnen 1 jaar. Het is ter beoordeling van de Immigrations Officer of je wel of niet het land binnenkomt.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

texcrawler schreef: de reden was dat ik misbruik maakte van privilege, de esta is niet bedoeld om zo te gebruiken werd me uitgelegd
mocht na een intimiderend gesprek (humor vooral niet proberen) kreeg ik een stempel en mocht naar binnen
wel is er gezegd dat als ik zo wil reizen ik een B2 visa moet halen, geldig heid is een half jaar met in en uitreis mogelijkheid
maar na het lezen van die papieren laat ik het maar zo.......teveel gedoe
Ik begrijp iets waarschijnlijk niet goed. Je krijgt van de bevoegde instantie te horen dat je oneigenlijk gebruik maakt van esta. Je krijgt het advies een B2 visum aan te vragen. Maar dat vind je te veel gedoe? :shock:
Ik denk dat ik het aanvragen van een B2 visum minder gedoe zou vinden dan via een forum - en dat is geen bevoegde instantie - proberen de grenzen op te zoeken, waarbij je het risico loopt de volgende keer weer uit de rij gehaald te worden en misschien wel teruggestuurd te worden. Als je niets te verbergen hebt, dus aan de voorwaarden voor een B2 visum kunt voldoen, dan lijkt me het visum aanvragen de meest veilige optie. En het "gedoe" zal ook wel meevallen.

Succes.
Groet,

Old Faithful
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Old Faithful schreef: aan de voorwaarden voor een B2 visum kunt voldoen,
Dat kan natuurlijk "het gedoe" zijn. :lol: En tevens ook de reden waarom ze je niet meer binnen laten op het Visa Waiver Program (ESTA).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

texcrawler schreef: Nu mij vraag............weet iemand hoeveel tijd er rederlijke wijs tussen de bezoeken moet zitten?
ben nu net terug van 1 oktober............wanneer zou ik dan weer kunnen zonder immigratie te vermoeien?
Dat is niet te zeggen. De een reist probleemloos 4 keer per jaar met een ESTA op en neer; de ander (jij bent nu de tweede van wie ik zoiets hoor) krijgt gelijk bij de tweede keer al te horen dat hij beter een visum kan aanvragen. Blijkbaar is er iets in jouw situatie waardoor er alarmbellen gaan rinkelen. Zonder gedetailleerde informatie is het voor ons op dit forum moeilijk te zeggen wat dat is. Ik vermoed dat het niet zo zeer de frequentie is geweest, maar dat het meer te maken heeft met lengte van de bezoeken in combinatie met de korte periode er tussen. Met een ESTA mag je 90 dagen in de VS verblijven, en jij bent nauwelijks een maand in Europa geweest sinds je ESTA is "verlopen" en je meldt je alweer. Dat kan verdacht zijn, zeker als je op hun vragen niet de antwoorden geeft die ze graag willen horen.
Laatst gewijzigd door dimona op 04 okt 2012, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer