Ik heb nu al aardig wat topics doorgelezen over een strafblad en naar de US gaan, maar ik blijf toch even met een vraag zitten.
Ik wil deze zomer naar NYC gaan.
Ik heb echter in februari een bekeuring gekregen voor wildplassen (120euro, ja ik weet het stom, dom, had het moeten ophouden, etc.).
Daarvoor heb ik dus een "strafbeschikking" gekregen. Daar staat groot op "betaal niet als u in verzet gaat", maar op de achterkant staat dan dat ze veel hogere boetes gaan eisen als je het in je hoofd haalt naar de rechter te stappen. Die 120 euro vond ik al veel, dus ik heb hem maar gewoon betaald.
Nou heb ik even zitten zoeken op de site van het CJIB, en nu blijkt dat je een aantekening krijgt in je justitiële documentatie als je een boete van meer dan 100 euro moest betalen.
Dat heb ik dus gedaan! Zonder dat ik echt doorhad wat de consequenties daarvan zouden zijn... dat laten ze achterwege op je strafbeschikking! Ik heb ook even uitgezocht wat het verschil nou is tussen een strafbeschikking en een transactie. Met een transactie voorkom je gerechtelijke vervolging door het OM, met een strafbeschikking is de Officier van Justitie ook meteen de rechter. Daardoor komt een strafbeschikking meer in lijn met een gerechtelijke uitspraak.Justitiële documentatie (strafblad)
De term 'strafblad' bestaat officieel niet meer. De strafbeschikking kan, net als een transactie of een veroordeling door de rechter, worden opgenomen in de justitiële documentatie. Bij een strafbeschikking gebeurt dit over het algemeen als:
u een misdrijf heeft gepleegd;
uw boete voor een overtreding € 100 of hoger is.
De strafbeschikking kan daarom gevolgen hebben voor het verkrijgen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Maar goed, lang verhaal kort: ik heb dus een boete van 120 euro betaald. Dat zou dus betekenen dat ik een aantekening heb in mijn justitiële documentatie. Ik heb dus een strafblad! (denk ik dan, want dat is de justitiële documentatie tegenwoordig).Wat is het verschil met de transactie?
Buiten de rechter om een zaak afdoen is niet nieuw. Dagelijks biedt het OM verdachten een transactie aan. De grens ligt ook hier bij misdrijven met een maximale gevangenisstraf van zes jaar. Bij een transactie is het OM echter afhankelijk van de medewerking van de verdachte. Door te betalen geeft de verdachte aan dat hij het aanbod aanvaardt en voorkomt hij strafvervolging.
Met de strafbeschikking kan het OM vervolgen én bestraffen. Als de bestrafte het niet eens is met zijn strafbeschikking, kan hij bezwaar maken door verzet in te stellen bij het OM. De strafrechter zal de strafzaak dan in zijn geheel opnieuw beoordelen. Als de bestrafte geen verzet instelt, gaat het CJIB over tot de tenuitvoerlegging van de straf.
Nou zit ik te kijken naar de ESTA. Ik ben dus niet aangehouden, maar standegehouden. Dus de agent vroeg om mijn ID, die gaf ik af, en toen gaf ie mij de bekeuring. Geen idee dat dit vol onder het strafrecht viel. Maar goed, doordat er dus een strafbeschikking is, ben ik dus wel convicted voor een criminal offence.
Wat moet ik nou op mijn ESTA invullen? Want het is volgens mij, zoals ik het begrijp van de wiki, geen moral turpitude.
Even het volgende in ogenschouw nemen:
If you have a criminal or arrest record in The Netherlands --> Ja, dat heb ik. Geen arrest record dan, maar wel een criminal record.
you must obtain your own conviction/arrest records from the Dutch convicting court. --> Dat kan niet want ik ben nooit voor een rechter verschenen.
If you appeared before a single judge court you must obtain an aantekening mondeling vonnis. --> Dat is er dus niet. Meer dan een strafbeschikking met een acceptgiro heb ik niet.
If you appeared before a multiple judge court you must get an extract vonnis. --> Dat is al helemaal niet het geval.
Wat moet ik nou doen? Ik zit er echt even mee. Als ik dus "JA" invul op de ESTA moet ik naar het consulaat om een visum te halen. Daar heb ik opzich niet zoveel problemen mee maar ik kan geen rechterlijke uitspraak meenemen, omdat die er niet is. Het is het OM en de Officier van Justitie die mij hebben veroordeeld, niet de rechter. Maar doordat de wet is aangepast (de strafbeschikking) heb ik WEL een strafblad en ben ik WEL veroordeeld, maar NIET door een rechter en ZONDER een uitspraak.
Het lijkt haast wel te raar om waar te zijn, maar ik kwam in mijn onderzoek naar de strafbeschikking ook nog deze tegen:
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... ondendrol#
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je straks een strafblad hebt voor het niet opruimen van hondenpoep en daardoor niet meer op vakantie naar de VS zou kunnen gaan?GRONINGEN - Sinds vorig jaar het nieuwe hondenbeleid van kracht is, lopen Stadjers die de drol van hun viervoeter niet opruimen het risico een strafblad te krijgen. Tot die ontdekking is de Vereniging Hondvriendelijk Groningen gekomen, de belangenclub van hondenbezitters. “De gemeente doet er heel vaag over, maar wij hebben het uitgezocht”, meldt Lucy Pijttersen, voorzitter van de vereniging.
“Er is een aantal overtredingen die je 85 euro kosten, bijvoorbeeld je hond los laten lopen waar dat niet mag. Maar als je betrapt wordt op onder meer het niet opruimen van poep, ben je 120 euro kwijt. Welnu, boven de 100 euro krijg je niet een gewone boete, maar een bestuurlijke strafbeschikking. Dat is een nog vrij nieuwe maatregel die gemeenten kunnen toepassen. Zo'n beschikking wordt verstuurd door het CJIB in Leeuwarden. Zodra je hebt betaald krijg je tevens een aantekening in het strafregister. Bij twee kleinere overtredingen gebeurt hetzelfde, dan kom je immers ook boven de 100 euro uit.”
Heeft iemand ideeën? Ik ben echt ten einde raad.