Soccer scholarship

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
RPVDD
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2012, 13:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Soccer scolarship

Bericht door RPVDD »

Werken wordt inderdaad lastig, omdat ik waarschijnlijk al veel moeite zal hebben met de studie in de Engelse taal. Daarnaast wil ik goed integreren, want dat vind ik erg belangrijk. Ook dit kost tijd. Misschien is werken van toepassing als ik alles op een rijtje heb daar.

Studiefinanciering hoeft niet via een school in NL, dit kan ook rechtstreeks. Als ik direct contact zoek met een universiteit kan ik ook studiefinanciering ontvangen uit NL, zolang ik in Amerika maar geen vergoeding ontvang. Zonder de hulp van de IB-groep (DUO) zal ik het niet gaan redden in ieder geval. Exacte bedragen zal ik nog even uit moeten zoeken.

Volgens mij heb ik alle aandachtspunten voor een dergelijke verhuizing nu wel in de juiste volgorde:
- Zorgen dat ik aangenomen wordt (Universiteit)
- Studiebeurs afdwingen (schoolgeld)
- evt. Huisvesting (campus)
- Papieren school (diploma's en testen TOEFL/SAT)
- Papieren voetbal (NCAA, NAIA)
- Papieren vertalen (naar Amerikaanse eenheden)
- Studiefinanciering aanvragen (Uitwonend, buitenlandse studie)
- Budget samenstellen (voor o.a. leefkosten daar)
- evt. Lening aanvragen
- Visum aanvragen (F1 studentenvisum)
- Alle contracten stopzetten/opzeggen (telefoon etc)
- Verzekeringen overzetten
- Vervoer naar Amerika regelen
Mocht ik iets belangrijks vergeten, meld het even!

Eigenlijk, moet ik gewoon afwachten hoe de wedstrijd vanavond verloopt. Dan stuur ik de video naar Amerika en dan zien we wel weer verder. Als niemand geïnteresseerd is gaat het feest niet door, dus daar moet ik maar even van uit gaan. Hopen en dromen mag natuurlijk altijd 8)
Keep dreaming, that certain day will come..
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Soccer scolarship

Bericht door kastelke »

Volgens mij is de volgorde fout. Misschien dat het voor sporters anders is, maar een gewone student moet eerst zijn 'papierne' in orde hebben (SAT, TOEFL, transcripts, reference letters) alvorens je kan aangenomen worden op een universiteit.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RPVDD
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2012, 13:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Soccer scolarship

Bericht door RPVDD »

Ja klopt, want ze moeten eerst interesse tonen in mijn kwaliteiten als voetballer voordat het proces verder gaat. Echter zal ik de TOEFL-test zoiezo willen doen zsm.

Wat is het niveau van een TOEFL-test? Is dit te vergelijken met een HAVO-examen?
Keep dreaming, that certain day will come..
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Soccer scolarship

Bericht door kastelke »

Ik ken het niveau van het Nederlandse onderwijs niet. En het ligt er een beetje aan welke score je moet halen. Wat is de eis van jouw universiteit voor de richting die jij kiest? In het verleden zag ik eisen die maar 85 vragen, tot eisen die de lat >100 leggen.
(bij Chemistry zie ik dat ze maar 80 vragen op de internet based test, dat is echt heel laag, volgens mij moet een Nederlander dat met alle gemak kunnen behalen (ik denk dat je daar niet eens voor hoeft te studeren!). Maar zoals ik al zei: bekijk wel goed de format van de test, zodat je weet wat er gaat komen (onze zoon verloor bv. tijd doordat er ergens een opdracht was die zei dat hij een onderwerp moest kiezen uit een lijstje, en daar kreeg je dan een paar minuutjes voor om voor te bereiden en dan moest je je tekst inspreken. Maar omdat heel het voorgaande deel van de test zo was dat je bv. dingen moest aanklikken op je scherm, probeerde hij dus ook zijn keuzeonderwerp aan te klikken, en dat lukte maar niet. Toen kreeg hij door dat je gewoon 'in gedachten' 1 van die onderwerpen moest kiezen, en dat ze nadien dan wel hoorden wat je gekozen had. De helft van zijn voorbereidingstijd was weg, en ik dacht dat je maar 3 minuten in totaal kreeg om voor te bereiden. Desondanks scoorde hij 117, maar zijn Engels is wel heel goed, hij zit hier in het Gifted and Talented program)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RPVDD
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2012, 13:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Soccer scolarship

Bericht door RPVDD »

Ik hoor/lees van meerdere mensen dat de TOEFL erg makkelijk is, vergelijkbaar met 5HAVO-examen.

Nu ben ik redelijk goed in simpel Engels, maar met lange woorden heb ik het moeilijk. Soms val ik even stil omdat ik niet op een woord kan komen, daar moet ik nog op oefenen. Natuurlijk wil ik voor de max score gaan, dus ga toch even studeren denk ik. 115 is toch leuker dan 105. De toelatingseisen zijn echt ontzettend laag trouwens: Louisville accepteert een minimum score van 79 ibt! Bij andere soccer-universities ligt het ook rond de 80/85.

Wat leuk dat je kleine bij het Gifted and Talented program zit!! 117 lijkt me ook een erg hoge score (120 is max dacht ik). Ik zal mezelf eens gaan inschrijven voor een dergelijke test binnen nu en een maand. Zijn hier wachtlijsten voor o.i.d. of kan ik meteen terecht in Arhnem/Amsterdam/Velp?
Keep dreaming, that certain day will come..
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Soccer scolarship

Bericht door kastelke »

Mijn "kleine" start in september aan de universiteit. ;-)
En de beschikbare data kan je vinden bij de testlocaties:
http://www.ets.org/Media/Tests/TOEFL/tclists/IBT_n.html

Voor TOEFL in Nederland weet ik het niet. Mijn zoon heeft het hier in Toronto gedaan, en daar was het in mei-juni heel erg druk omdat studenten die in zijn geval waren (permanent resident, maar nog geen 4 jaar onderwijs in het Engels genoten hebben) aaan de universiteit toegelaten worden 'onder voorwaarden'. Voorwaarde is dan dat je voor 1 juli geslaagd bent in de TOEFL. Hij heeft het een jaar vroeger afgelegd. Als het dan tegen was gevallen, had hij kunnen herkansen. En nu dat het direct heel goed was, verviel die 'voorwaarde' bij zijn acceptance omdat die al in orde was. Hij kan nu gewoon lekker uitbollen en genieten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RPVDD
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2012, 13:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Soccer scolarship

Bericht door RPVDD »

Dat is inderdaad erg fijn! Voor 1 juli moet dit makkelijk gaan lukken, misschien dat ik het aan het einde van deze maand al ga doen. TOEFL-certificaat blijft toch 2 jaar geldig. Mocht het dit jaar niet lukken om een scholarship te krijgen, kan ik het volgend jaar nogmaals gaan proberen.

En de SAT-test, wat zijn jullie ervaringen hierin? Ik heb over beide testen al vanalles gelezen, maar ervaringen vind ik net zo belangrijk ;)

Ook is een vereiste een GPA van 2,0. Ik heb mijn HAVO afgerond met een 6,85 gemiddeld over 9 vakken en een 7,5 gemiddeld voor mijn profielvakken (Economie, Management en Organisatie, Wiskunde en Geschiedenis). Moet ik de cijfers van ALLE vakken invullen of alleen van mijn hoofdvakken?
Keep dreaming, that certain day will come..
Gebruikersavatar
1250
Amerika-expert
Berichten: 2625
Lid geworden op: 15 jan 2009, 17:13
Locatie: Fort Collins, CO

Re: Soccer scolarship

Bericht door 1250 »

Hockey schreef:@RPVDD, waarop baseer jij jouw uitspraak dat een Amerikaans diploma minder waard zou zijn dan een Nederlands HBO diploma?
Jouw vraag aangaande wat wordt bedoeld met 'tier', sorry, maar dit kan je ook zelf opzoeken. Idem voor de vraag of een complete studie in de VS recht geeft op NL studiefinanciering.
Tier one universities: Bekijk de volgende link eens. En ook deze en deze. Ik wist de precieze definitie ook niet, maar die heb ik gewoon gevonden met Google.

En hier vind ik middels Google het antwoord op de vraag over studiefinanciering in het buitenland:
http://www.ib-groep.nl/Images/8417_tcm7-7168.pdf
Ja, je hebt recht op stufi mits je een opleiding doet van gelijkwaardig niveau van de Nederlandse opleiding, en mits deze opleiding in NL ook recht geeft op stufi. Het staat in de 2e paragraaf.
En het een 'degree-seeking' opleiding is! Dus als jij voor een jaar gaat heb je daar geen recht op, voor vier jaar wel!
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Gebruikersavatar
1250
Amerika-expert
Berichten: 2625
Lid geworden op: 15 jan 2009, 17:13
Locatie: Fort Collins, CO

Re: Soccer scolarship

Bericht door 1250 »

RPVDD schreef:Ik dacht dat een Amerikaans diploma minder waard zou zijn, maar jullie beweren dat een Amerikaans tier1 diploma meer waard is dan een HBO diploma in NL?
University of Louisville is wel een tier1-uni, maar staat op een 158e plaats in de college-ranking geloof ik, niet best dus :lol:

Studiefinanciering heb ik even nagekeken en ik kan maximaal een bedrag ontvangen van nabij de 800 euro per maand. Huur is 625 op de campus per maand omgerekend, dus dan hou ik 175 euro over voor het leven daar + wat ik heb gespaard. Hmm, matig, ik denk dat ik toch op zoek moet naar een financiële meevaller in de vorm van sponsoring/lening oid.

Even terugkomend op mijn visum. Dit is het enige puntje wat nu nog ontbreekt in mijn lijst met benodigde informatie.
Ik wil dus voor 4 jaar naar Amerika en misschien een bijbaan daar vinden. Betaalde werkzaamheden binnen de campus worden tot 20u per week toegestaan. De kans echter is aanwezig dat ik na één jaar al terugkeer door bijv. heimwee/financiën/falen. Ik denk dat ik dus een visum nodig heb die ik elk jaar moet gaan verlengen, kan dit met een F-1 visa? De voorwaarde is o.a. dat ik aan moet tonen het financieel verantwoord is om daarheen te gaan. Over welk bedrag praten we dan?
Ik vind je eerste uitspraak echt de meest complete kolder! De 158e plaats uit de 4,000 colleges die er hier in de VS zijn is behoorlijk goed :wink:.
En als UoL 158e is, dan is het vrijwel zeker geen tier one university.

Nee, jij hebt een F1 visa nodig. Als je besluit naar huis te gaan na een jaar dan stopt het visum gewoon.
Je kan 20u per week op de campus werken, bedenk wel dat die baantjes zeer schaars zijn.

Ik denk dat je grootste probleem zal zijn om aan te kunnen tonen aan beide de universiteit en de ambassade dat je genoeg middelen hebt om alles te kunnen betalen.
En daarnaast moet je het denk ik uit je hoofd zetten dat je Fall 2012 kan gaan beginnen. De goede/meeste universiteiten hun deadline lag op 1 maart... en jij hebt nog geen eens SAT/TOEFL scores.
Ik ben precies door hetzelfde proces afgelopen jaar gegaan (alleen hoefde ik geen sport scholarship), en ik was 1 juni 2010 begonnen, om 1 augustus 2011 te mogen beginnen.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Soccer scolarship

Bericht door Hockey »

RPVDD schreef:Een Amerikaans diploma zal minder waard zijn dan een HBO-diploma geloof ik, dus voor de Nederlandse arbeidsmarkt zal ik het niet doen.
Het probleem waar je na afloop tegenaan gaat lopen is dat in Nederland men de waarde van jou opleiding niet in kan schatten. In die zin zal het inderdaad minder waard zijn dan een HBO diploma alhier. Maar dat zal je gebeuren bij bijna elke opleiding in het buitenland, behalve de echt bekende. In Engeland weet ik hoeveel Oxford en Cambridge waard zijn, maar de rest? In Duitsland, ons buurland, zou ik het niet eens kunnen inschatten.
RPVDD
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2012, 13:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Soccer scolarship

Bericht door RPVDD »

1250 schreef:En het een 'degree-seeking' opleiding is! Dus als jij voor een jaar gaat heb je daar geen recht op, voor vier jaar wel!
Ik ga voor de volle 4 jaar naar Amerika, althans dat is het plan, dus ik heb hier inderdaad recht op. De hoogte van de stufi ligt echter aan het inkomen van je ouders. Nu woon ik alleen met mijn vader, dus dit kan gunstig uitpakken in financieel opzicht.

UofL is weldegelijk een tier1 university als ik de onderstaande site mag geloven (page 17): UofL 164e plaats trouwens
http://www.usnewsuniversitydirectory.co ... =17&tier=1

Inderdaad, vooraf aangeven hoeveel geld ik heb is een probleem. Als ik bewijs krijg van de IB-groep (DUO tegewoordig) dat ik 800 euro per maand krijg zolang ik studeer + een spaarbedrag van circa 5000 euro, zou dat genoeg zijn? Ik ken de eisen namelijk niet wat betreft de bedragen :blink:


Ik ben inderdaad erg laat met het regelen van dit alles. In principe kan alles binnen 3 maanden geregeld worden, wat zou betekenen dat ik vòòr 1 mei de testen heb moeten doen en het visum aangevraagd moet hebben. De coach in Amerika reageert vooralsnog positief en wijst me nog niet af dat ik te laat ben. Ik denk wel dat een sporter die een beurs krijgt alles sneller kan regelen dan wanneer je uit jezelf naar Amerika gaat.
De universiteit gaat normale studenten niet helpen met papieren etc, omdat ze jou 'in principe' niet per sé nodig hebben. Een sporter willen ze wel hebben neem ik aan. Misschien dat het daardoor het proces korter kan duren dan normaal. Dit baseer ik puur op gevoel btw, heb geen ervaringen hierin.


Ik kreeg vanmiddag trouwens een e-mail van de coach:
Robin,

Thank you for your email. We look forward to receiving your video. Recruiting has gone very well.

Sincerely,
Ken Lolla
Ik ga vrijdag mijn filmpje in elkaar zetten (2 trainingen en 1 wedstrijd) en vervolgens stuur ik de link naar hem. Ook zal ik verwijzen naar ex-trainers van me zodat hij deze kan bellen voor meer informatie over mij en mijn kwaliteiten.

Nu nog even afwachten of hij na het zien van mijn filmpje nog steeds interesse heeft :oops:
Keep dreaming, that certain day will come..
Gebruikersavatar
1250
Amerika-expert
Berichten: 2625
Lid geworden op: 15 jan 2009, 17:13
Locatie: Fort Collins, CO

Re: Soccer scolarship

Bericht door 1250 »

Ach tja... willen... Ik betaal +/- $35,000 per jaar aan tuition... dat willen ze wel :wink:.

Anyhow, succes met je aanmeldingen!
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Soccer scolarship

Bericht door Hockey »

Nu ga ik je toch even wat negatief berichten:
RPVDD schreef:De coach in Amerika reageert vooralsnog positief en wijst me nog niet af dat ik te laat ben.
De coach reageert voorlopig vooral neutraal. Hij geeft je de kans om jezelf te presenteren. Maar hij doet geen enkele toezegging.
RPVDD schreef: Ik denk wel dat een sporter die een beurs krijgt alles sneller kan regelen dan wanneer je uit jezelf naar Amerika gaat.
De universiteit gaat normale studenten niet helpen met papieren etc, omdat ze jou 'in principe' niet per sé nodig hebben. Een sporter willen ze wel hebben neem ik aan. Misschien dat het daardoor het proces korter kan duren dan normaal. Dit baseer ik puur op gevoel btw, heb geen ervaringen hierin.
Het is goed dat je aangeeft dat je geen ervaring hebt, want het klopt niet. De universiteit (zeker een staatsuniversiteit) zal vooral kijken naar wat het hen oplevert. Een beurs kost geld, iemand die geld meebrengt, zeker een buitenlander die de volle mep betaalt, is dan erg welkom. Ik denk dat je jezelf nu teveel rijk aan het rekenen bent.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Soccer scolarship

Bericht door kastelke »

De Amerikanen zijn over het algemeen heel vriendelijk, dus als 'onwetende' (sollicitant, iemand die ene unif binnen probeert te geraken) ga je soms vanuit je Nl/Be mode kijken naar hun reactie, en dan denk je dat je gelijk de hoofdvogel afgeschoten hebt, terwijl dat helemaal niet het geval is. Je zal hen dus niet zo snel een botweg 'neen' horen zeggen, tenzij ze echt niet meer anders kunnen. En dan pas zal je weten waar je staat.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RPVDD
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2012, 13:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Soccer scolarship

Bericht door RPVDD »

Ik geloof dat de Universiteiten echt wel wat verdienen door die sporten hoor, waarom zouden ze anders tienduizenden dollars in investeren? Voor een beker? Voor de eer? Denk het niet namelijk. Zij investeren in mensen waar ze later iets aan kunnen verdienen (door bijv een profcontract oid). Ik geloof dat ze een aardig bedrag krijgen voor het leveren van een speler, ongeacht welke sport. Maar inderdaad, misschien geven ze sporters geen makkelijkere weg.

@ Kastelke, dat geloof ik graag ja. Misschien moet ik het anders opvatten. Ik moet wel realiseren dat ik slechts één van de honderden ben die hem een e-mail stuurt en zijn aandacht nog niet heb. Wel raar, want ik zou 'looking forward' alleen gebruiken als ik ook daadwerkelijk zeer geïnteresseerd ben. Laat ik van jullie expertise uit gaan en dit beschouwen als een simpele/standaard response.


Ik dacht aan wat ik bij mijn mail met het filmpje zou moeten doen qua tekst. Om eerlijk te zijn wil ik alles uit de kast gooien om hem te interesseren. In Amerika is het toch eerder van 'Waarom niet' terwijl je in NL zegt 'Waarom wel'? Moet ik ook erg assertief zijn en zeggen, I'm your guy? Misschien ook mijn motivaties er bij vermelden?
Keep dreaming, that certain day will come..
Gebruikersavatar
1250
Amerika-expert
Berichten: 2625
Lid geworden op: 15 jan 2009, 17:13
Locatie: Fort Collins, CO

Re: Soccer scolarship

Bericht door 1250 »

Ach, maar dat probeert iedereen dit gehele topic al duidelijk te maken, en TS is daar 'wilfully ignorant' voor, dan hou ik op met advies geven.

Ik denk dat als je nu zou beginnen voor Fall 2013 dat je kansen al groter zouden zijn.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Soccer scolarship

Bericht door Dutchess »

RPVDD schreef: ... wat zou betekenen dat ik vòòr 1 mei de testen heb moeten doen en het visum aangevraagd moet hebben.
Dat lukt dus niet.

SAT International Test Dates
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Soccer scolarship

Bericht door kastelke »

En tenzij je fulltime kan studeren en niks anders te doen hebt, denk ik dat je je stevig kan mispakken aan die SAT's als je maar een maand hebt om je voor te bereiden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RPVDD
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2012, 13:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Soccer scolarship

Bericht door RPVDD »

Ik moet me vòòr 1 mei inschrijven bij de UofL.

Nu kijk ik bij de Requirements for International Applicants en daar staat helemaal geen SAT aangegeven als eis.
http://louisville.edu/admissions/apply/ ... ernational

Wel kan de SAT als vervanging dienen voor de ACT-test, die je moet doen als je minder dan 24u per week les hebt gehad.
Blijkbaar hoef ik dus alleen de TOEFL te doen voor de UofL.



Echter, deze zin baart me wel zorgen:
"UofL does not offer scholarships or financial aid to undergraduate international applicants."
Ik heb geen HBO-diploma, slechts mijn HAVO waardoor ik een undergraduate student ben. Plus ik ben international. Zie ik mijn droom hier nou in het water vallen? Of geld dit alleen voor normale studenten en is er voor sporters een andere regeling? Ik schrik me dood namelijk :lol:
Keep dreaming, that certain day will come..
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Soccer scolarship

Bericht door kastelke »

Maar wordt jij gezien als een high school student, of als een mature student? Want je komt niet recht van high school af. Hier is het zo dat je een apart statuut hebt als je het voorgaande jaar geen high school gevolgd hebt. Geen idee of dat ook bij hen zo is.

Verder nog een bedenking: als zij de TOEFL voor 1 mei moeten hebben, dan geraak je ook al in de problemen omdat het geloof ik 3 weken duurt vooraleer TOEFL de resultaten bekend maakt en doorstuurt naar je school.

$30,000/schooljaar is niet niks als internationale student. Ze gaan je een hele dikke beurs moeten geven om dat te compenseren!
http://louisville.edu/admissions/aid/in ... dance.html

Ga je voor een Bachelor of Science, of een Bachelor of Arts?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer