Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Visum en andere vragen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
ericamerika
Amerika-ontdekker

Visum en andere vragen

Bericht door ericamerika »

Hallo allemaal,

Ben er niet zeker van waar ik dit moet plaatsen onder emigratie of hier. Als het niet op z'n plaats is hier hoor ik het graag.Ik heb wat prangende vragen over veschillende visa en wat allemaal wel en niet kan tijdens het verblijf in de VS. Ik ben ban plan om volgend jaar voor een half jaar naar de VS te gaan. Ik ga daar bij een vriend wonen in CA. Aangezien de kans op een verblijfsvergunning via de DV-lottery zo goed als nihil is wil ik gewoon daar naartoe gaan en daar gaan soliciteren en proberen een bedrijf te vinden die bereid is om mij te sponsoren voor een H1B visum. Nu weet ik dat het heel moeilijk is, maar ik wil het toch proberen. Mijn vragen:

- Ik lees her en der dat je op een toeristenvisum maximaal 180 mag verblijven in de VS. Ik zie dat Nederland onder het Visa Waiver Program valt en dat je daar zonder toestemming (enkel ESTA) vooraf naar de VS kan reizen waarbij voor een verblijf van maximaal 90 dagen waarbij je eventueel kan verlengen met 90 dagen. Ik lees hier echter
http://www.usimmigrationjourney.com/tip ... a/?lang=nl dat je GEEN verlenging krijgt als je op het Visa Waiver Program de VS binnen bent gereisd. Nu vroeg ik mij af of iemand kan bevestigen of dit zo is en of er eventueel een mogelijkheid bestaat om van te voren in NL al een reisvisum voor 6 maanden aan te vragen? Ik kan nergens vinden of dit wel kan voor Visa Waiver Program landen.

- Stel dat ik een bedrijf vind die mij in dienst wil nemen en een H1B aanvraag voor mij wil doen. Mag ik dan gewoon tot 90 of 180 dagen (afhankelijk van of er al dan niet een visum voor 180 dagen kan worden aangevraagd) in de VS blijven terwijl de H1B wordt ingediend of moet ik dit buiten de VS afwachten en moeten alle formaliteiten buiten de VS in Nederland worden afgehandeld? Of kan dit allemaal terwijl ik in de VS verblijf?
Stel verder dat ik wel de procedure in de VS kan afwachten tot verlopen van visum mag ik dan als het H1B visum is afgegeven gewoon blijven of moet je het land eerst verlaten en het volgend jaar weer terug mag komen aangezien je op een toeristenvisum maximaal maar 180 dagen per jaar in de VS kan verblijven? Ik wil namelijk geen enkel risico lopen en een eventuele immigratiewet overtreden.

- Als ik in CA ben kan ik dan een auto kopen, registreren en verzekeren met enkel een toeristenvisum en een NL rijbewijs of moet ik een CA rijbewijs halen en mag dit met een toeristenvisum?

Zoals jullie kunnen zien een hoop vragen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt allen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Visum en andere vragen

Bericht door kastelke »

Eric, je kan naar Amerika gaan als gewone toerist, dus zonder specifiek visum. Dan vul je ESTA in, en reis je op het Visa Waiver programma. Binnen de 90 dagen moet je de US verlaten. Je mag ondertussen niet werken. En eerlijk gezegd zou ik ook niet onder hun neus hangen dat je naar daar komt om te solliciteren, want dan besluiten ze mogelijk dat je een verhoogd risico vormt om illegaal in het land te blijven en geraak je dus niet verder dan de luchthaven.
Verlenging van dit is, voor zover ik weet, niet mogelijk.

Er bestaat de kans om een toeristenvisum (B1) aan te vragen. Doorgaans krijg je dan de toestemming om 6 maanden in het land te blijven. Wel moet je tijdig je aanvraag starten (ga er van uit dat het tot 4 maanden kan duren vooraleer je je visum hebt, maar het kan ook veel sneller zijn hoor). En je moet weerom bewijzen dat je als toerist het land gaat verkennen. En bewijzen dat je bij de aanvraag van je visum genoeg geld beschikbaar hebt om het ginder een half jaar uit te houden zonder te werken. Want ook werken mag niet met dit visum! (en solliciteren zou ik ook hier nooit vermelden)

Dus zorg er ten allen tijde voor dat je aannemelijk kan maken dat je een toerist bent.

Dan wat betreft het werk zoeken: bedrijven die vlot met H1b-ers werken zijn ook te vinden zonder ginder ter plekke te zijn. Immers, zij zijn het gewoon om buitenlanders over te halen en voeren dus hun sollicitatiegesprekken via bv. Skype (met beeld) en over de telefoon. Dus of je er echt een groot voordeel bij hebt dat je ginder bent, dat kan ik niet inschatten.
Doe vooraf zeker research naar welke bedrijven mensen in jouw domein aanwerven. Want als je daar ginder nog mee moet beginnen gaat veel kostbare tijd verloren.
Maar asap een resume aan, naar Amerikaans formaat. Begin die uit te sturen!
Wees je er van bewust dat er Amerikaanse bedrijven zijn die nog nooit eerder met een h1b gewerkt hebben, maar die denken dat dat allemaal piece of cake is en die enthousiast gaan zijn om je aan te werven. Tot ze beseffen dat dat toch wat meer tijd en geld kost en heel wat papierwerk. Of dat zij niet in aanmerking komen om je aan te mogen werven. Of jouw job niet aan de voorwaarden voldoet voor een H1b visum.

De aanvraag voor een H1b staat los van het visum dat je al dan niet hebt op dat moment. Dus heb je geen visum, moet je binnen de 90 dagen terug vertrekken. Heb je een toeristenvisum, dan mag je blijven zo lang dat visum geldig is. Ongeacht of je h1b aanvraag op dat moment al loopt.

H1b is een visum dat per fiscaal jaar werkt. Aanvragen kan vanaf 1 april van 2012, en als je aanvraag goedgekeurd is, dan kan je ik geloof per 1 oktober 2012 beginnen. Aanvragen van een H1b kan dus vanaf 1 april tot einde maart van het jaar daarop, op voorwaarde dat het maximum aantal visa nog niet uitgereikt is. Dient men een aanvraag in na 1 oktober 2012 en zijn er nog genoeg visa voor handen, dan kan je direct na toekenning van het visum starten, dus dan moet je niet wachten tot het jaar daarna.

In welk domein werk je trouwens? Misschien kunnen er hier nog wat bruikbare tips volgen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

ericamerika schreef:- Als ik in CA ben kan ik dan een auto kopen, registreren en verzekeren met enkel een toeristenvisum en een NL rijbewijs of moet ik een CA rijbewijs halen en mag dit met een toeristenvisum?
Je bent toerist, en mag op je NL rijbewijs rijden. Je CA rijbewijs halen wordt lastig geloof ik, want daarvoor moet je California resident zijn en een geldig verblijfsvisum laten zien. Een auto kopen is wellicht te doen, maar verzekeren kan lastig zijn. En zonder verzekering mag je er niet in rijden, en kun je de auto niet registreren. Dit is een onderwerp die velen aansnijden, en weinigen daadwerkelijk voor elkaar krijgen.

Verder ben ik het met Elke eens. Een H-1B job moet je vanuit je thuisland kunnen vinden, de werkgever stelt zich daarop in. Een werkgever die niet van te voren al aangeeft bereidt te zijn om een werkvisum aan te vragen zal er zeer waarschijnlijk of niet aan beginnen, of afhaken als ze eenmaal uitvinden wat het kost en wat er voor nodig is.

Vergeet ook niet dat wat je wil doen al tegen de regels is: je wilt op een touristenvisum daar bij een vriend gaan wonen, een auto kopen en werk zoeken. Je overtreedt daarmee de voorwaarden van het visum.

De H-1B procedure is overigens ietsje eenvoudiger als je in het buitenland zit. Als je in de VS zit op een geldig visum kan het zijn dat er een Adjustment of Status stap bijkomt. Ik weet echter niet of dat via een B visum kan.
Laatst gewijzigd door goldenhills op 24 aug 2011, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ericamerika
Amerika-ontdekker

Kastelke, bedankt voor je uitgebriede antwoorden. Hier heb ik nog eens wat aan!

Ik had al een vermoeden dat het niet erg verstandig is om aan te geven dat je er een baan wil gaan zoeken :-) Wat betreft het B1 visum waar je het over hebt. Weet je of je dan een rijbewijs mag halen en een auto mag kopen, registreren en verzekeren? Correct me if I am wrong, maar onder het Visa Waiver Program mag het niet voor zover ik weet. In geval terugkomt uit de VS binnen de 90 dagen onder het Visa Waiver Program moet er dan een bepaalde tijd verstreken zijn voor je de VS weer in mag of kan je bij wijze van spreken de week erop alwaar naar de VS gaan?

Ik ben werkzaam in de IT in de beheer richting . Ik zat er ook al aan te denken om vanuit hier al de solicitatie te doen, maar het leek me dat het een minpuntje is, omdat een potentiele werkgever ziet dat je niet in de VS bent op het moment en dus eventueel bij de eerste schifting van de CV's je er al uit gefilterd wordt. Ik probeerde op Internet al een beetje te zoeken naar wat voor soort bedrijven ik moet zoeken en in welke omgeving. Ik zou graag naar Southern Californie willen i.v.m het weer het liefst dichtbij LA. Ik vroeg me af of jij of iemand anders op het forum weet wat een beetje de "IT jobs hot spot" is in die omgeving buiten de bay area dan. Alle andere tips zijn ook welko natuurlijk.

H1B, betekent vanaf april aanvragen wie het eerst komt wie het eerst maalt? Dus hoe eerder indienen hoe beter? Hoe zit het met indienen van een aanvraag na oktober? je gaf aan:

"Dient men een aanvraag in na 1 oktober 2012 en zijn er nog genoeg visa voor handen, dan kan je direct na toekenning van het visum starten, dus dan moet je niet wachten tot het jaar daarna."

Is het in de praktijk zo dat er daarna meestal geen visa meer over zijn na deze periode of valt dit wel mee en zijn er altijd wel visa beschikbaar?

Dank!
ericamerika
Amerika-ontdekker

Thanks voor de info goldenhills. Dat van die visum voorwaarden overtreden had ik zelf nog niet zo bekeken, maar je hebt inderdaad gelijk. Heb je verder nog tips en of tricks voor het vinden van bedrijven die wel bereidwillig zijn om werknemers binnen te halen met H1B? Of andere info die van pas kan komen?

Gr.
goldenhills
Amerika-expert

Goeie tips heb ik helaas niet. Ik ben zelf via een andere Nederlander aan een baan gekomen, die was bij dezelfde groep als ik gepromoveerd, en hij beviel erg goed. Ze wilden nog wel iemand met zo'n opleiding en achtergrond.

Het enige advies wat ik heb: probeer via LinkedIn je netwerk uit te breiden, en kijk of je mensen kent die in de VS zijn terecht gekomen.
coukie
Amerikafan
Partner van: Erwin

Bericht door coukie »

kastelke schreef: H1b is een visum dat per fiscaal jaar werkt. Aanvragen kan vanaf 1 april van 2012, en als je aanvraag goedgekeurd is, dan kan je ik geloof per 1 oktober 2012 beginnen. Aanvragen van een H1b kan dus vanaf 1 april tot einde maart van het jaar daarop, op voorwaarde dat het maximum aantal visa nog niet uitgereikt is. Dient men een aanvraag in na 1 oktober 2012 en zijn er nog genoeg visa voor handen, dan kan je direct na toekenning van het visum starten, dus dan moet je niet wachten tot het jaar daarna.
Dit is inderdaad juist, en hoe eerder de aanvraag binnen is hoe beter.
De H-1b aanvragen gaan redelijk snel vanaf April ook omdat dit visum dual intent toelaat :)
goldenhills schreef:De H-1B procedure is overigens ietsje eenvoudiger als je in het buitenland zit. Als je in de VS zit op een geldig visum kan het zijn dat er een Adjustment of Status stap bijkomt. Ik weet echter niet of dat via een B visum kan.
AOS niet noodzakelijk, in ons geval zijn we na de goedkeuring terug naar Belgie gemoeten naar de Amerikaanse ambassade om daar onze L-1b te laten nietig verklaren en het nieuwe visum in onze passen te krijgen,
Waar je ook moet rekening mee houden dat, als men je hier in dienst wil nemen je ook de goedkeuring moet krijgen van DOL (department of labor) en die wachttijd kan oplopen tot 2 jaar!
Dit was toch dacht ik de procedure die wij moesten volgen :roll: lol
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Let op dat bij een H1B men wel minimaal bachelor niveau vereist.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Rijbewijs halen op een B1 lijkt me moeilijk, auto kopen kan altijd, auto verzekeren gaat in de ene staat makkelijker dan in de andere. Om meer info te krijgen moet je eens beginnen zoeken op http://dmv.ca.gov/dl/new_driver.htm ivm behalen van rijbewijs.

Je vraagt hoe lang je uit de US moet om na 90 dagen verblijf terug binnen te mogen. Daar is geen antwoord op, het staat de immigrations ambtenaar vrij om dat te beslissen, en dat zal dus afhangen van hoe geloofwaardig het is dat jij een toerist bent + hoe geloofwaardig het is dat jij terugkeert naar Nederland. Wat kan je voorleggen om je banden met Nederland aan te tonen? Eigendom van een woning? Huurcontract? Studie die je volgt? Arbeidscontract? ... Jij moet hen gerust kunnen stellen dat je niet gaat willen in Amerika blijven.

Vorige week hebben we het nog gehad over tewerkstelling in de IT in Amerika, en een groot deel gaat daar ook over CA. Dit topic staat in Emigratie, ik stel voor dat je daar eens gaat kijken.
Ik zat er ook al aan te denken om vanuit hier al de solicitatie te doen, maar het leek me dat het een minpuntje is, omdat een potentiele werkgever ziet dat je niet in de VS bent op het moment en dus eventueel bij de eerste schifting van de CV's je er al uit gefilterd wordt
.
Bij die werkgevers ga je er ook niet doorgeraken door ginder ter plaatse te solliciteren, want de eerste vraag die je krijgt is of jij wettelijk gezien in de US mag werken. Jouw antwoord is dus neen, en dan lig je ook in de vuilbak. ;-) Tenzij het bedrijf wil sponsoren. Maar dan geven ze dat expliciet aan in hun vacature.

Er zijn jaren geweest waarin het H1b visum snel uitgeput was. Meer nog: men richtte begin april een loterij in om de winnaars te trekken omdat er meer kandidaten dan visa waren. Maar vorig jaar en dit jaar geloof ik dat er nog visa beschikbaar bleven omdat er minder kandidaten/jobs waren.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
ericamerika
Amerika-ontdekker

coukie schreef:
kastelke schreef: H1b is een visum dat per fiscaal jaar werkt. Aanvragen kan vanaf 1 april van 2012, en als je aanvraag goedgekeurd is, dan kan je ik geloof per 1 oktober 2012 beginnen. Aanvragen van een H1b kan dus vanaf 1 april tot einde maart van het jaar daarop, op voorwaarde dat het maximum aantal visa nog niet uitgereikt is. Dient men een aanvraag in na 1 oktober 2012 en zijn er nog genoeg visa voor handen, dan kan je direct na toekenning van het visum starten, dus dan moet je niet wachten tot het jaar daarna.
Dit is inderdaad juist, en hoe eerder de aanvraag binnen is hoe beter.
De H-1b aanvragen gaan redelijk snel vanaf April ook omdat dit visum dual intent toelaat :)
goldenhills schreef:De H-1B procedure is overigens ietsje eenvoudiger als je in het buitenland zit. Als je in de VS zit op een geldig visum kan het zijn dat er een Adjustment of Status stap bijkomt. Ik weet echter niet of dat via een B visum kan.
AOS niet noodzakelijk, in ons geval zijn we na de goedkeuring terug naar Belgie gemoeten naar de Amerikaanse ambassade om daar onze L-1b te laten nietig verklaren en het nieuwe visum in onze passen te krijgen,
Waar je ook moet rekening mee houden dat, als men je hier in dienst wil nemen je ook de goedkeuring moet krijgen van DOL (department of labor) en die wachttijd kan oplopen tot 2 jaar!
Dit was toch dacht ik de procedure die wij moesten volgen :roll: lol

Couke geldt dit voor alle werkcisa en ook voor H1B? Alleen al 2 jaar wachten op een DOL goedkeuring schiet ook niet echt op in mijn ogen.
goldenhills
Amerika-expert

Zie http://www.immihelp.com/visas/h1b/h1b-v ... ments.html.

Dat is ook een van de redenen dat je het best naar een baan zoekt waar ze expliciet aangeven een werkvisum voor je aan te willen vragen. Dat soort bedrijven hebben in de regel al een labor certification, en hoeven alleen het visum zelf aan te vragen.
coukie
Amerikafan
Partner van: Erwin

Bericht door coukie »

Ik denk niet dat dit het geval was voor een L visa, wel voor het H visum .
In ons geval geeft de originele aanvraag ongeveer 2 jaar op zich laten wachten omdat der ook een audit geweest is en om dan toch niet goed gekeurd te worden :sadcry: en de reden daarvoor was dat ze de recrutment niet in de JUISTE krant gezet hadden :blink: , Je kan dan in beroep gaan daartegen maar de lawyer vond het beter om opnieuw te filen , en dan geeft het maar een goede 4 maand geduurd voor de approval binnen was :) , dus het duurt niet noodzakelijk 2 jaar lol ( Ze hebben dat alleen maar gedaan om mij veel grijskes te laten krijgen :roll: )
Received Green Card Jan 2014
Became US citizen Nov 2019
# finally home!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Een H1B kan vrij snel geregeld worden, het kost tussen de drie en de zes maanden nu, denk ik. Een week geleden was de helft van de cap nog niet bereikt, wat betekent dat je nog steeds een procedure kunt beginnen voor het komende fiscale jaar (dat loopt vanaf 1 oktober).
Er bestaat ook premium processing, dat kost meer, maar je hebt sneller een beslissing of het visum goedgekeurd zal worden.

Een wachttijd van twee jaar bij DOL doet me meer denken aan een Groene Kaart procedure. Maar bij mijn weten is de gang van zaken veranderd en gaat nu alles via de USCIS. Dat H1B dual intent is, heeft niets met de wachttijd voor dit visum van doen. Dual intent betekent dat je vrij snel na aankomst op H1B, een G.K. mag aanvragen. Althans, dat mag de werkgever en het hangt er maar om of die dat inderdaad zo snel wil doen - en betalen. Ik lees nu weer over wachttijden voor G.K. van vijf jaar.
Laatst gewijzigd door USInsider op 07 sep 2011, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ericamerika
Amerika-ontdekker

Dank voor de reacties allen. Het is niet echt makkelijk om in the VS te kunnen gaan wonen en werken, maar waar een wil is is een weg. Ik zal doorzetten om daar (legaal) te kunnen wonen en werken. Niet geschoten is altijd mis tenslotte.
Antonio.c.lucas
Amerika-newbie

Bericht door Antonio.c.lucas »

Beste allen,

Even een korte doch dringende vraag.

Ik ben in het bezit van een E2 visum verbonden aan een bedrijf in de VS (5 jaar). Ik ben daar 6 maanden in dienst geweest maar bij het overleggen van mijn nieuwe contract op meningsverschillen gestuit wat betreft de arbeidsvoorwaarden waardoor besloten is mijn contract te ontbinden. Ik zit inmiddels in NL maar wil graag weten of hier iets aan te doen valt. Wie weet of en hoe je in deze situatie ergens een beroep op kan doen? Alvast bedankt.

A.C. Lucas
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Waar wil je iets aan doen? Aan het ontslag? Of aan het feit dat je visum niet meer geldig is en je niet meer in de US mag verblijven?
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer