Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J1 visum zonder opleiding

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
mennoger
Amerika-ontdekker

J1 visum zonder opleiding

Bericht door mennoger »

Beste mensen,

Ik zit met een aantal vragen. Ik heb een werkaanbod ontvangen van een school in Amerika, om daar te mogen werken fulltime als Trainee. Een H1B kom ik niet voor in aanmerking omdat ik geen Bachelor of Master heb. Dus een J1 is het meest voor de hand liggende visum. Echter...

1. Ik zit niet op een school momenteel, is dat een probleem?
2. Hoe lang mag ik als Trainee achtereenvolgens werken in Amerika?
3. Mag je tussendoor ook naar Nederland als je het visum hebt?
4. Wat zijn de vier uitzonderingen op de regel van het 2 jaar retour keren naar je eigen land?
5. Mag je eerst 3 maanden heen om te proeven of het werkelijk is wat je zoekt, zonder betaald te krijgen, en zonder te werken, maar meer of je je thuis voelt in Amerika, met wat reizen naar wat plekken als visitor en dan erna de visum in laten gaan direct als je terugkomt in NL? Aldus, in de tussentijd (duurt 10 weken) de visum aanvraag neer te leggen en ondertussen van Amerika genieten als gewoon visitor?

Groeten en bedankt voor de antwoorden op mijn vragen alvast!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: J1 visum zonder opleiding

Bericht door kastelke »

Als die school zegt dat zij je aan het werk kunnen zetten, dan zij zijn diegene die weten hoe het werkt met het visum en voor welk visum dat jij in aanmerking komt. H1b zou heel vreemd zijn voor een school... Dus vraag hen gewoon eens over welk visum we spreken, dan is het makkelijker om je vragen te beantwoorden omdat elk visum zijn eigen regels heeft.

In ieder geval ga je op geen enkele manier eerst zonder visum naar ginder kunnen gaan "om eens te proberen", om dan nadien het visum aan te vragen als het meevalt. Tenminste, op geen enkele wettelijke manier. Je mag wel gewoon naar ginder als bezoeker (toerist), en binnen de 90 dagen terugkeren. Maar dan mag je niet werken, ook niet als vrijwilliger een job doen die eigenlijk gedaan wordt door iemand die er een vergoeding voor krijgt. Je kan dus wel gewoon eens naar de omgeving gaan kijken en ter plekke met de mensen gaan spreken.

Als je een visum hebt, mag je tussendoor naar Nederland. Wel zorgen dat je je papierwerk (paspoort, visum en ik geloof ook iets van verklaring van de werkgever bij je hebt. Daar is recent nog over geschreven in een topic rond J1, dus misschien de zoekfunctie eens gebruiken en de laatste topics daarover doorlezen. Het was volgens mij nog in juni dat het geschreven is.).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Hi Elke,

Visum is een J1 dat is al wel duidelijk, de vraag is echter hoe lang kan je als Trainee met een J1 visum in Amerika werken?

Daarbij is het de bedoeling juist om de eerste tijd gewoon als bezoeker aldus visitor/toerist de mensen te spreken, omgeving te proeven en rond te reizen en vrienden te bezoeken en NIET te werken. Ik zou dan in September retour keren en in Oktober naar Amerika gaan met het J visum.

Groet!
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Daarbij is het ook zo dat ik de school al 5-6 jaar ken inclusief de CEO/President van die school. Hij wil mij graag daar hebben vanwege zijn visie voor Europa en mijn skills en kennis van Europa. Echter, wat ik kan, kan een Amerikaan ook, behalve dan de ruime ervaring. Het probleem echter is dat ik niet in aanmerking kom voor een H1B visum of een E visum vanwege mijn opleiding, ik heb geen Bachelor of Master diploma.

De school daar, die mij graag wil hebben om te werken (danwel als Trainee in dit geval omdat geen andere visum te verkrijgen is) maar de vraag die ik ook heb, moet ik per definitie een opleiding hier achter me hebben staan?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kijk, je sprak zelf over het H1b visum, vandaar dat ik de indruk kreeg dat jij niet bevestigd had gekregen over welk visum het ging en je dus zelf wat info aan het zoeken was. Maar zij hebben je gezegd dat het om een J visum ging dus.

Zo lang je geen visum hebt, mag jij naar de US als bezoeker. Zonder visum moet je binnen de 90 dagen het land terug uit. Werken is dus niet toegestaan.
Zodra je je visum hebt, mag je vertrekken. Maximaal 30 dagen eerder mag je het land inreizen met dat visum (en na afloop mag je ook nog eens 30 dagen blijven).
Hoe lang je kan blijven? Dat wordt vooraf afgespoken. Normaalgezien gaat het bij dit soort dingen over projecten waarbij men vooraf weet hoe lang ze gaan duren. En voor zo lang wordt het visum ook aangevraagd. Verlenging kan wel, maar ik dacht je sponsor dan goed moet uitleggen waarom het langer gaat duren. Geen idee wat de maximale periode is. Denk dat ik nooit iemand gehoord heb die langer dan 5 jaar zo in de US geweest is, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, dat weet ik niet. Dat gaat je sponsor je kunnen zeggen, of de mensen op het consulaat.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik weet niet of het mogelijk is om zonder specifiek diploma hoger onderwijs dat visum te krijgen. Dat moet je sponsororganisatie weten.
Maar als je zo goed bevriend bent met die mensen op de school, en ze willen je zo graag, dan kunnen ze misschien iets regelen waardoor je als student naar ginder komt (en zij geven je dan een volledige beurs). Zo kan je je bachelor behalen. En als student mag je x aantal uren werken op de campus. Dus kan je dan je werk rond Europa voor ze doen. Dat is misschien nog een mogelijkheid voor je?
Als zij je echt zo waardevol vinden dat ze je graag willen, dan moeten ze misschien eens een ervaren immigratie advocaat raadplegen. Die kennen de inns and outs van die dingen. Waarschijnlijk (hopelijk!) beter dan wij.
Elke
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Hi Elke,

Thanks voor je uitleg.

Als student daarheen zie ik niet zitten. Ten eerste ga ik nu 1600 USD per maand verdienen plus kost en inwoning wordt geregeld. Als ik als student ga, zal ik als eerste een 20.000-40.000 USD moeten neerleggen en verdien ik niks met werken voor de school. Dus dat zie ik voor geen meter zitten. Ik wil wel gewoon geld kunnen verdienen, ik ben al 32 jaar dus ben geen jong student meer van 20 die dat leuk vind om te doen. Voordeel is dat ik die school en de staff ken, en daarbij dat ze me graag willen hebben.

Het enige wat ik kan krijgen is een J visum omdat andere visums zijn uitgesloten, bachelor heb ik niet en kan ik wel halen maar kost mij te veel geld.

Ik lees net online ergens dit met een J-1 visum: http://www.hooyou.com/j-1/j1_duration.html

Heel handige info! Geeft op zijn minst antwoorden op één van mijn vragen :-)
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

En dit geeft antwoord op mijn vraag welke redenen er zijn voor het niet laten gelden van de 2 jaren in Nederland verblijven voordat je andere visum aanvraagt: http://www.hooyou.com/j-1/j1_waiver.html
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Wat in die link staat over duur van visa, dat gaat alleen maar over hoe lang een visum geldig is. Maar dat wil niet zeggen dat je maar bv. 24 maanden kan blijven, want als je langer kan/wil blijven kan er een nieuw visum aangevraagd worden. Maar dat hangt af van de sponsor (hoe lang zij je maximaal willen sponsoren). Bij het instituut waar ik werk kunnen visiting fellows maximaal 5 jaar blijven, maar dan moet diegene halverwege de rit een nieuw visum aanvragen.
Tussendoor kan je inderdaad voor vakantie terug naar NL, mits je nog steeds een geldig paspoort+ visum hebt en approval van je sponsor op je visumpapieren (DS2019 form).
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Hi Choco,

Thanks, en wat ik ook even belangrijk vind om beantwoord te zien, is of je een school in NL moet hebben die je support of kan dat gewoon vanuit de school waar ik ga werken? :-)

Thanks!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zit bij die 'kost en inwoning' ook een verzekering? Want die kost misschien ook wel wat meer dan je gewoon bent...
Ben je van plan om een auto aan te schaffen? Want verzekeringen voor buitenlanders zijn duur.
1600 dollar per maand in zo'n dure streek is geen luxe, je zal heel spaarzaam moeten zijn.
Moet je er belastingen op betalen?
Elke
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

De school waar je voor gaat werken zal de papieren die je nodig hebt voor het visum moeten regelen. Zij moeten je dus supporten en niet een NL school. Waarschijnlijk moet jij de school wel allerlei informatie moet sturen over je opleidingen en ervaring, want dat hebben zij volgens mij nodig voor de visum-aanvraag (dat moest ik namelijk wel). Maar dat zou je kunnen navragen bij je contact daar.

Verzekering zou ik zeker ook navragen.
Er is een tax treaty met NL dus dat zou betekenen dat je een paar jaar bent vrijgesteld van belasting in de VS, maar voor hoelang etc. hangt af wat je status is. Voor trainees/studenten is dat anders als voor professors/teachers.
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Kost en Inwoning is al betaald, zorgverzekering vanuit NL uiteraard, en belasting wordt betaald vanuit hen, en mijn deel weet ik niet of ik Nl of USA moet betalen aan belasting, voordeliger is de Amerika standaard die komt op 25% totaal (Memphis, TN). Memphis is geen dure streek hoor, ben al vaak genoeg in Amerika geweest. Ik vind mezelf al erg duur als ik al de helft van die 1600 uitgeef per maand, als ik al de woning en voeding krijg van de school?!

Verder zijn zij verzekerd ja, ook voor mij.

Ik neem geen auto nee.
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Okay dus de school zal dat moeten regelen. Met andere woorden, heb ik een organisatie als VisaVersa.com dan wel nodig of helemaal niet?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Zorgverzekering vanuit Nederland, terwijl je in de VS woont, is dat mogelijk dan?
Ik denk dat je voor jezelf eens op een rijtje moet zetten (en het eventueel met ons delen) wat er precies voor jou betaald gaat worden en wat niet.
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Betaald door werkgever:

- 1600 USD
- Woning plus inboedel
- Voeding
- Belasting werkgeversdeel
- Verzekering als werkgever
- Visum (aanvraag)/en/of Sponsoring

Zelf:
- Zorgverzekering
- Vervoer (meeste is lopend of OV overdags, is op steenworp afstand van woning en werk en winkels/binnenstad)
- Kleding/eigen gebruik
- Belasting werknemersdeel (25% in Amerika, of NL weet ik dus niet)
- Vliegticket
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Voeding, welke voeding? Kan jij gewoon eten kopen en de bon bij hun inleveren?
Verder, wie betaalt je aansprakelijkheidsverzekering, je rechtsbijstand, je inboedelverzekering, je opstalverzekering?
Kan je je zorgverzekering vanuit Nederland wel door laten lopen?
Wie betaalt je pensioen?
Wat houdt een verzekering als werkgever in?
Kan je 's nachts wel veilig over straat lopen? Aangezien je geen auto gaat hebben daar.
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Volgens mij is het zo geregeld dat als je een Nederlander bent en blijft dat je een NL zorgverzekering kan hebben. Het is tijdelijk, en niet permanent. Als het wel permanent zou zijn dan zou ik een Amerikaanse zorgverzekering moeten afsluiten. Maar dit is een Trainee functie, dus niet eens een werkvergunning alszijnde H1B of iets dergelijks, weet niet het het dan zit.
mennoger
Amerika-ontdekker

Bericht door mennoger »

Ik zal desbetreffende verzekeraars moeten vragen hoe dat zit met het buitenland. Maar de aansprakelijkheidsverzekering weet ik dus niet of ik in NL dat moet aanhouden of daar registreren en aanvragen, ik mag aannemen dat de werkgever dat dat niet gaat betalen. Opstal en inboedel verzekering is voor rekening van werkgever. Rechtsbijstand zal je in NL ook zelf moeten betalen, dus aldaar ook.

Ik hou daar geld over dus zal moeten sparen voor pensioen voorziening de komende jaren op een spaarrekening of iets dergelijks.

Net zo goed als je verzekerd bent als je werkt in NL, heb je een werkgevers verzekering, dat houdt zowiezo in aansprakelijkheid ook voor werknemers, of als er iets op de werkvloer of tijdens werk gebeurd dat dat gedekt is.

Ten eerste ben ik een man, ten tweede ben ik vaak genoeg in Amerika (en Memphis) geweest en weet ik waar ik wel en niet moet komen. En daarbij ken ik genoeg mensen met een auto waar ik evt. kan meerijden of kan bellen. Dus ik hoef me echt geen zorgen te maken, vergeet niet dat ik al 5-6 jaar mensen daar ken he... Ik ga er niet in mijn uppie heen zonder iemand te kennen. Ik ken alle staff en medewerkers daar al jaren.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Mennoger, ik wens je veel succes en hoop dat het je gaat bevallen aldaar. Maar je moet nog wel flink wat dingen duidelijk krijgen voordat je die kant op gaat, vooral aangaande verzekeringen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer