Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wachttijd na interview op consulaat?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Auberry
Amerika-newbie

Wachttijd na interview op consulaat?

Bericht door Auberry »

Hoi!

Omdat mijn reisplannen uitgebreid zijn, ben ik genoodzaakt een touristenvisum aan te vragen. Ik ga namelijk over de 90 dagen van het Visa Waiver Program. Jaren terug heb ik al eens een studentenvisum voor een jaar gehad, en weet dat het toen zo geregeld was. Nu heb ik volgende week een interview op het consulaat voor het aanvragen van mijn visum. Ervan uitgaande dat alles in orde is, hoe lang duurt het tegenwoordig na zo'n interview voordat ze mijn paspoort met visum sticker terug geven? Ik las ergens processing duurt 5 dagen? Heeft iemand recente ervaring. En is het mogelijk om tijdens zo'n gesprek te vragen of het wat sneller kan :) ? Ik wil graag weten of ik voor december in Amerika kan zijn, vanwege afspraken met vrienden daar!

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijk kan verschaffen. Thanks!

Groet, Ron
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Wachttijd na interview op consulaat?

Bericht door FlipjeBTiel »

Voor zover ik weet worden de paspoorten nog altijd dezelfde dag op de post gedaan, en ontvang je je eigen paspoort normaal gesproken de volgende dag. Er kan echter van alles gebeuren: zo was er in mei van dit jaar een probleem met het computersysteem in de VS en kon het consulaat geen visa goedkeuren. De post kan ook bij de buren worden afgegeven, etc. Trek dus wat meer tijd uit en rekening houden met 5 dagen is niet onredelijk.

Gr., Flipje
Auberry
Amerika-newbie

Bericht door Auberry »

Bedankt Flipje!

Als het echt binnen een dag weer op de post wordt gedaan, ben ik een blij man. Ik kan niet wachten om weer terug te gaan. Die 4 a 5 dagen die zij zelf aangeven is dus ruim genomen? Greets, Ron
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Soms wel, en soms niet. ;-)
Het is wel een beetje een kantje-boordje verhaal hoor! De meeste mensen zullen toch iets meer op voorhand een visum aanvragen.
En zoals ze op het consulaat aangeven: boek geen vliegtuigticket vooraleer je je visum hebt. (al lapt de grote meerderheid dat wel aan zijn laars, maar diezelfde meerderheid heeft meestal toch iets meer speling van 5 dagen , denk ik)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

FlipjeBTiel schreef: De post kan ook bij de buren worden afgegeven, etc.
Ik weet niet hoe het zit met toeristenvisa, maar bv het K1 visum wordt via aangetekende post verstuurd. Dan wordt het dus niet bij de buren afgeleverd (maar kan het wel langer duren tot je hem hebt, als je niet thuis bent).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Alle paspoorten gaan per aangetekende post terug. In mijn geval belde de postbode wel degelijk bij de buren aan (zal aan de postbode/buurt liggen :) ). In het verleden heb ik er ook wel eens voor gekozen het naar vrienden te sturen die een eigen bedrijf van huis uit hadden, en dus "altijd" thuis zijn.

Gr., Flipje
willemb89
Amerika-ontdekker

Bericht door willemb89 »

Het kan zeker wel een dag over drie/vier/vijf duren. Vlak voor afgelopen zomer, toen het vanzelfsprekend erg druk was op de ambassade, duurde het bij mij vier werkdagen voordat ik mn paspoort terug had.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Wanneer was "vlak voor afgelopen zomer"? Zoals gezegd waren er in eind mei problemen met het computersysteem van DoS.

Gr., Flipje
willemb89
Amerika-ontdekker

Bericht door willemb89 »

Begin juni ergens. Ik wist niets af van computerproblemen overigens.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

FlipjeBTiel schreef:Alle paspoorten gaan per aangetekende post terug. In mijn geval belde de postbode wel degelijk bij de buren aan (zal aan de postbode/buurt liggen :) ). In het verleden heb ik er ook wel eens voor gekozen het naar vrienden te sturen die een eigen bedrijf van huis uit hadden, en dus "altijd" thuis zijn.

Gr., Flipje
Hmm, dat had dus echt niet gemogen. Als dat bij mij was gebeurd had ik flink geklaagd bij TNT. Maar goed, ik woon in een flat waar de postbode het in zijn hoofd haalt om pakketten bij de 'buren' 8 etages hoger af te leveren. Ongeveer vergelijkbaar met drie straten verder. Ik ken die mensen niet ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Clint schreef:Maar goed, ik woon in een flat waar de postbode het in zijn hoofd haalt om pakketten bij de 'buren' 8 etages hoger af te leveren. Ongeveer vergelijkbaar met drie straten verder. Ik ken die mensen niet ;)
Ontzettend hinderlijke gewoonte vind ik dat. Maar goed, ik vind het ook onvoorstelbaar dat ze zoiets belangrijks niet per aangetekende post versturen. Bij mij kwam mijn paspoort met daarin het visum ook per aangetekende post (TNT meen ik) en natuurlijk was ik niet thuis, maar ik had het er graag voor over om het op het postkantoor op te halen.
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Ik kan het hier in de VS nog sterker vertellen: aangetekende pakketpost wordt voor de deur gelegd en de postbode danwel UPS-man tekent voor mij (de handtekeningen zijn toch onleesbaar, aldus de beste man). Een paspoort zou door de brievenbus passen en wordt hier niet eens aangetekend verzonden, zoals we onlangs ondervonden voor mijn vrouw haar Amerikaanse paspoort, ID-kaart, en naturalisatie-bewijs; NLs paspoort wordt met FedEx verstuurd, en die droppen het ook gewoon in de brievenbus.

Gr., Flipje
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Inderdaad. Ik heb ook al flink wat pakjes (waaronder DVD spelers, horloges, harddisks) tegen de deur, in de sneeuw/regen gevonden. USPS, UPS geen verschil. Niet erg fijn..
Clint's Thoughts
Auberry
Amerika-newbie

Bericht door Auberry »

Thanks voor alle reacties!

Morgen heb ik mijn interview bij het consulaat. Nog tips? Ik heb de benodigde dingen bij de hand: a5 envelop, aangetekende zegel van 7 euro, confirmation met barcode uitgeprint, 5x5 pasfoto, uitgeprint bewijs van overmaken 105 euro (van telebankieren).

Als ondersteuning neem ik mee: KvK uittreksel en inschrijving van mijn opleiding.

Wat is er voor de rest nog aan te raden of te doen ter ondersteuning. Ik wil namelijk zo goed mogelijk voorbereid zijn ( het mag nu niet mis gaan :wink: )

Ik hoop nog iets te horen!

Bedankt alvast. Groet, Ron

p.s. Ergens las ik dat je het online ingevulde application form ook uitgeprint mee moet nemen, ergens anders werd dit tegengesproken. Verschaft iemand duidelijkheid. Bedankt!
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Volgens mij mis ik bewijs van ziektekostenverzekering danwel financiele middelen in je lijstje? Voor het interview zelf is het zaak rustig te zijn en te doen alsof het niet verkrijgen van het visum alleen maar in de categorie "tja, vervelend" valt en zeker niet in de categorie "nu stort mijn wereld in."

Ikzelf heb altijd de online ingevulde aanvraag meegenomen, maar het is de barcode waar het om gaat. Papierwerk komt overigens zonder problemen de bewaking voorbij (dit itt. telefoons en zo; laat die dingen thuis), dus daar kun je beter teveel van meenemen dan te weinig. Zorg wel dat je alle formulieren direct op vraag tevoorschijn kunt toveren, want dat maakt het proces voor jezelf makkelijker en dat houdt je rustiger, wat weer helpt bij het interview.

Gr., Flipje
willemb89
Amerika-ontdekker

Bericht door willemb89 »

Auberry schreef:p.s. Ergens las ik dat je het online ingevulde application form ook uitgeprint mee moet nemen, ergens anders werd dit tegengesproken. Verschaft iemand duidelijkheid. Bedankt!
Het viel mij inderdaad ook op dat de officiële informatie hierover zich lijkt tegen te spreken. Ik zou het gewoon meenemen als je het destijds uitgeprint had, maar het is niet nodig. Volgens mij vragen ze er nooit naar (bij mij niet in ieder geval), maar het kan handig zijn in geval van een dispuut over de ingevoerde data o.i.d.
Auberry
Amerika-newbie

Bericht door Auberry »

Approved! Nu alleen benieuwd hoelang het duurt, door de staking van onze vrienden bij de TNT.

Bedankt voor alle tips en reacties. Het viel enorm mee, het duurde alleen moeilijk lang.

Groet, Ron
Bertine
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Bertine »

Ik ben wel benieuwd: was de barcode uiteindelijk genoeg? Ik heb die namelijk wel geprint, maar mijn online application niet...(en weet niet of dit nog kan)
CUNY
Amerika-newbie

Bericht door CUNY »

Ik heb een vraagje, weet niet goed of ik hier goed zit maar dat merken we vanzelf wel. Ik heb vandaag m'n interview gehad op het Consulaat in Amsterdam (J-1 Visum). En jawel.. APPROVED! Ik blij.. Maar bij thuiskomst realiseer ik me ineens dat mij niet om een pasfoto is gevraagd, wel heb ik mijn pasfoto geupload in het DS-160 formulier.. Kan het kloppen dat dit voldoende is of is een papieren foto altijd nodig? Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Cheers! :thumbup:
Dennis88
Amerika-ontdekker

Bericht door Dennis88 »

Toevallig zat ik mij dit afgelopen maand (bij aanvraag F-1 visum) ook af te vragen. Maak je geen zorgen, het is allemaal in orde! Denk dat de pasfoto meer als extra controle is. Het visum zelf is volledig afgedrukt als sticker, inclusief de pasfoto. Inleveren was dus niet nodig (heb er zelf nog naar gevraagd en heb nu dus 4 mooie Amerikaanse pasfoto's over).

Dennis
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer