Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Visa waiver opnieuw invullen of niet?
Visa waiver opnieuw invullen of niet?
Hoi,
Ik ga in mei weer terug naar amerika nadat ik er in oktober vorig jaar al geweest was.
Thuis had ik al het VWP formulier ingevuld en uitgeprint maar in het vliegtuig moest ik een nieuwe invullen. Deze werd op een pagina in mijn paspoort geniet. Op mijn vraag bij de douane of dit een probleem was werd me verzekerd dat ik er goed aan gedaan had maar dat de " thuisaanvraag" weg kon (" but it sure helps" ).
Toen ik terug kwam naar nederland na een heerlijke vakantie werd dit papier weer uit mijn paspoort gescheurd.
Is dit formulier nog van kracht of moet ik nu een geheel nieuwe aanvraag indienen? Omdat het papier er weer uit is gehaald heb ik geen nummer/ code meer om terug te kunnen vinden op de ESTA website en dit maakt me een beetje nerveus...
Richard
Ik ga in mei weer terug naar amerika nadat ik er in oktober vorig jaar al geweest was.
Thuis had ik al het VWP formulier ingevuld en uitgeprint maar in het vliegtuig moest ik een nieuwe invullen. Deze werd op een pagina in mijn paspoort geniet. Op mijn vraag bij de douane of dit een probleem was werd me verzekerd dat ik er goed aan gedaan had maar dat de " thuisaanvraag" weg kon (" but it sure helps" ).
Toen ik terug kwam naar nederland na een heerlijke vakantie werd dit papier weer uit mijn paspoort gescheurd.
Is dit formulier nog van kracht of moet ik nu een geheel nieuwe aanvraag indienen? Omdat het papier er weer uit is gehaald heb ik geen nummer/ code meer om terug te kunnen vinden op de ESTA website en dit maakt me een beetje nerveus...
Richard
Re: Visa waiver opnieuw invullen of niet?
Om alles nog eens op punt te zetten, wat je online invult thuis voor je vertek is ESTA, dat is dus geen VWP formulier. ESTA geeft je toelating om naar de US te vliegen, niet meer dan dat.
Voor je aankomt in de eerste luchthaven in de US moet je het groene I-94W (Visa Waiver) hebben ingevuld. Op basis van dat formulier beslist de CBP officer of je het land binnenkomt en voor hoe lang. Dat formulier blijft in het passpoort tot de dag van vertrek en word er dan normaal door de airline staff uitgehaald.
Dat is dan het bewijs dat je de States verlaten hebt. Hou er rekenging mee dat het de verantwoordelijkheid is van de passagier dat het I-94W afgegeven raakt.
Reken er dus niet altijd op dat iemand van de maatschappij het wel voor jou doet (wat meestal wel het geval is);
De ESTA is geldig voor 2 jaar en moet pas vernieuwd worden op de verval datum of mocht je passpoort vroeger vervallen.
Het groene I-94W is maar geldig voor die ene reis voor dewelke je het invulde.
Een nr op het I-94W heeft helemaal niets te maken met ESTA. De ESTA code is een 16 alphanumerieke code die je nodig hebt als je gegevens op ESTA wil aanpassen.
Voor je aankomt in de eerste luchthaven in de US moet je het groene I-94W (Visa Waiver) hebben ingevuld. Op basis van dat formulier beslist de CBP officer of je het land binnenkomt en voor hoe lang. Dat formulier blijft in het passpoort tot de dag van vertrek en word er dan normaal door de airline staff uitgehaald.
Dat is dan het bewijs dat je de States verlaten hebt. Hou er rekenging mee dat het de verantwoordelijkheid is van de passagier dat het I-94W afgegeven raakt.
Reken er dus niet altijd op dat iemand van de maatschappij het wel voor jou doet (wat meestal wel het geval is);
De ESTA is geldig voor 2 jaar en moet pas vernieuwd worden op de verval datum of mocht je passpoort vroeger vervallen.
Het groene I-94W is maar geldig voor die ene reis voor dewelke je het invulde.
Een nr op het I-94W heeft helemaal niets te maken met ESTA. De ESTA code is een 16 alphanumerieke code die je nodig hebt als je gegevens op ESTA wil aanpassen.
Ik heb net hetzelfde aan de hand.
Ik heb vorig jaar ESTA ingevuld en ga dit jaar terug. Ik dacht dat je dit dan moest updaten maar ik heb ook geen code meer denk ik (moet eens deftig zoeken eerst)
Als ik ze niet vind moet ik dan ook gewoon een nieuwe aanvraag doen ?
Ik heb vorig jaar ESTA ingevuld en ga dit jaar terug. Ik dacht dat je dit dan moest updaten maar ik heb ook geen code meer denk ik (moet eens deftig zoeken eerst)
Als ik ze niet vind moet ik dan ook gewoon een nieuwe aanvraag doen ?
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
You can't milk a cow with your hands in your pants
ESTA mag maar moet niet geupdated worden voor elke reis. Als je alsnog de code vind is een aanpassing wel aangewezen.
Als je echt zeker bent dat jouw ESTA nog geldig is, dan is alles in orde.
Ben je echter niet 100 pct zeker, dan kan je een nieuwe ESTA aanvragen, die vervangt dan de oude.
Als je echt zeker bent dat jouw ESTA nog geldig is, dan is alles in orde.
Ben je echter niet 100 pct zeker, dan kan je een nieuwe ESTA aanvragen, die vervangt dan de oude.
Daar valt nog over te debatteren, afhankelijk van hoe je de Amerikaanse tekst vertaalt. Mijn tip: het kost 2 minuten om te updaten en 5 minuten om een nieuwe aan te vragen. Doe één van de twee.pbuyse1 schreef:ESTA mag maar moet niet geupdated worden voor elke reis.
Lijkt me sowieso handig om je zelf aan te leren, want als de I-94W straks verdwijnt, ga ik er van uit dat je ESTA wel bij elk bezoek moet updaten.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Sorry Clint, daar is geen discussie over mogelijk. De enige gegevens die je kan updaten zijn in het begin al optional, dus die moest je dan al niet invullen voor een ESTA.
Is het handig en goed om het te leren, door het elke keer te doen, ja natuurlijk. Heb ten andere ook gezegd dat het aangewezen is.
Is het handig en goed om het te leren, door het elke keer te doen, ja natuurlijk. Heb ten andere ook gezegd dat het aangewezen is.
De hele reden waarom ze optional zijn is omdat de VS wil dat een reiziger ESTA invult voor een ticket is geboekt. Het is immers een reistoestemming en als jij een ticket koopt zonder toestemming te hebben, is dat erg zuur. Gegevens die je nog niet hebt, kan je ook niet invullen. Daarom zijn bepaalde gegevens optioneel bij ESTA en niet omdat de VS niet wil dat jij je ESTA up to date houdt.pbuyse1 schreef:Sorry Clint, daar is geen discussie over mogelijk. De enige gegevens die je kan updaten zijn in het begin al optional, dus die moest je dan al niet invullen voor een ESTA.
De VS wil maar al te graag dat jij je ESTA up-to-date houdt. Daar hameren ze nu nog niet heel erg op en ze verpakken het nog in teksten als 'you may opdate your ESTA to reflect your current itinerary", maar de teksten druipen van de subtiele hints. Op dit moment krijgt de VS de informatie toch wel, via het I-94W, dus het is nog geen ramp als je ESTA niet update.
ESTA is tot voor kort nog niet enorm serieus genomen. De periode van 4 maanden waarin immigrations soepel zou zijn wat betreft een niet ingevulde ESTA heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd. Hier is nu verandering in gekomen. Het is ook al duidelijk dat de systemen van de airlines nu steeds meer gekoppeld worden aan die van DHS, een voorwaarde voor de uitfasering van de I-94W. In een maand of 5 moeten we gaan betalen voor ESTA. Wanneer dat allemaal zo is en de I-94W weg is, wordt dat 'may' ongetwijfeld veranderd in 'must'.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1042 Weergaves
-
Laatste bericht door SCOMMT