Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Gesprek consulaat

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
CrazyBoutUSA
Amerika-newbie

Gesprek consulaat

Bericht door CrazyBoutUSA »

Hoii iedereen!!

Had een vraagje over het aanvragen van een studentenvisum.
Wat voor vragen worden er zoal gesteld in het gesprek bij het consulaat?
Ik moet er namelijk vrijdag heen voor mn visum.

Alvast bedankt voor de hulp!
Yordi
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Re: Gesprek consulaat

Bericht door UStudy »

Voorbeeldvragen:

1) Which school are you going to? What study program will you be following?
2) How much time will it take for you to complete your degree?
3) What are your test scores (TOEFL/SAT/GRE/GMAT)?
4) Please show me your transcripts from your previous school in your home country.
5) Yearly expenses of the school you will be attending in the US?
6) How do you plan to pay the fees?
7) Who is going to sponsor you? Please show me the bank statement.
9) What does your father do? What is his designation?
10) What's your father's salary? How long has he been working there?
11) Are you coming back?
12) Do you have any relatives in the US?
13) Have you had a visa to the US before?
14) Have you been out of your country before?
CrazyBoutUSA
Amerika-newbie

het is niet voor een college ofzo maar voor een curcus van 4 weken(dat had ik er even bij moeten zetten sorry!)
CrazyBoutUSA
Amerika-newbie

Alles ging goed hoor. Ik kreeg maar 5 vragen ofzo en die vielen echt mee ik heb me een beetje druk gemaakt om niets! :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is goed nieuws!
Ik begrijp dat wel hoor, dat je dan best zenuwachtig bent. Je wilt iets zo graag, en je kan niet meer doen dan je best maar er is nog altijd iemand anders die mag beslissen of jouw droom/plannen al dan niet mogen doorgaan.

Misschien interessant voor diegenen die nog na jou komen: waren het vragen uit het lijstje van UStudy? Of nog andere?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
CrazyBoutUSA
Amerika-newbie

Nee het waren meer zulk soort vragen:
Wat ga je daar doen?
Hoelang blijf je daar?
Hoe oud ben je?

Het waren nogal makkelijk te beantwoorden vragen(misschien was dat omdat mijn ouders erbij waren). :?:

:D Maar vandaag is de grote dag :D

Here i come USA!! :lol:
nickylvdberg
Amerika-newbie

Bericht door nickylvdberg »

Nog even een vraagje hierover van mij. Waren deze vragen in het Engels of in het Nederlands? Ik begreep namelijk dat de medewerkers ook gewoon Nederlands spreken.

Gr. Nicky
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Ja, spreken gewoon NLs, en het zou mij niet verbazen als een aantal medewerkers niet gewoon NLs zijn (de bulk van het werk is immers administratief). Mijn laatste interview was in het Engels, meestal was het NLs. Aangezien de interviewer begint met spreken, volgde ik steeds zijn keuze van taal.

Gr., Flipje
nickylvdberg
Amerika-newbie

Bericht door nickylvdberg »

Ok, super bedankt! Heb je nog tips? Dingen waarvan je zegt, die moet je echt niet vergeten.

Gr. Nicky
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Er werken een paar vaste NL medewerkers op het Consulaat. Voor de Amerikaanse consuls is dat meestal niet het geval, hoewel ik weet dat consul-generaal uitstekend NL spreekt (de Foreign Service Institute biedt uitstekend taalonderwijs, ja ook in Nederlands).
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

nickylvdberg schreef:Ok, super bedankt! Heb je nog tips? Dingen waarvan je zegt, die moet je echt niet vergeten.
gewoon eerlijk zijn op de vragen die ze stellen en tegelijkertijd niet teveel vertellen (dus kort en bondig antwoorden) is het beste heb ik veel gehoord... voor de rest zijn er weinig dingen waar je echt rekening mee moet houden.

Oh, en wanneer je daar naar toe gaat, ga gerust een half uur vroeger (of zelfs drie kwartier) dan de openingstijden.. het is soms heel erg druk en mensen worden maar mondjesmaat binnen gelaten op volgorde van binnenkomst (komt ook door de controle)... ik heb gemerkt dat als ik een half uur tot drie kwartier vroeger aankwam, dat ik dan veel sneller weer buiten was dan wanneer ik een rij voor me had.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Neem een boek mee. :)

En er is een redelijk strenge controle. De bewakers (en zijn zeker NLs) zijn erg aardig, maar ze vinden het niet leuk als je hun werk lastig maakt. Haal zoveel mogelijk je zakken leeg (ook pennen e.d. niet meenemen of in een tas), en neem zeker geen electronica mee. Je komt toch wel binnen (al loop je het risico dat ze je opzij zetten en een paar beurten laten overslaan als "straf"), alleen als alles soepel verloopt voel je jezelf ook veel rustiger.

Zoals jiejie zegt: antwoorden kort houden. Zo was ene keer mijn volledige bijdrage aan het interview: "Ja." Zorg er ook voor dat je niets negatiefs over NL zegt, en eraan refereert als "thuis," "hier," etc., dan vragen ze al snel niet verder.

Gr., Flipje
nettie
Amerikafan

Bericht door nettie »

Ook even onze ervaring over het bezoek aan het consulaat;

Wij hadden een afspraak om 14.00 uur staan en voor ons in de rij stonden 2 meiden die beide om 14.45 uur een afspraak hadden. Toen de eerste haar naam en tijd van afspraak door de intercom meldde [ het was even voor 14.00 uur] kreeg ze geiriteerd te horen dat ze veel te vroeg was en maar weer achter aan de rij moest gaan staan! [de andere is haar maar gevolgd]

Een heel goed advies is inderdaad laat zoveel mogelijk spullen thuis of in de auto, zoals sleutelbossen en mobieletelefoon] Ook de jongeman voor ons kreeg "straf" omdat hij nog weer ergens een sleutelbos uit zijn jaszak toverde. Telkens gingen die detective poortjes weer af, dus hij moest maar aan de kant gaan staan en wij mochten eerst, en konden gelijk doorlopen naar het loket.

Bij het loket ging ons gesprek in half nederland, half engels maar het intervieuw daarna ging in het engels [ik had ook niet het idee dat die meneer nederland kon].

Ik vond het bezoek best wel indrukwekkend, de mensen waren erg to-the-point. Maar als je zelf rustig bent en je goed voorbereid, de juiste papieren bij je hebt stelt het niet zoveel voor.
Maar er waren terwijl wij er waren 2 jongemannen die zich niet goed hadden voorbereid; de een had dus tig sleutelbossen in zijn zak waarvan 1 met een kogel als sleutelhanger[!!] en de ander had niet genoeg geld op zijn rekening staan om te kunnen betalen [kan alleen met de pin].
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ben blij te horen dat het is meegevallen :)
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Elke keer dat ik naar het consulaat ben geweest waren er nog mensen helemaal in de stress/paniek/tranen omdat ze allerlei formulieren niet ingevuld hadden, en dat niet alsnog 'even' voor elkaar konden krijgen. Daar verbaas ik me altijd over, dat er mensen zijn die zich blijkbaar helemaal niet voorbereiden :shock:.
Stefan84
Amerika-newbie

Bericht door Stefan84 »

Ik heb net gister mijn visum aangevraagd bij het consulaat (een J-1 visum). Het valt inderdaad allemaal erg mee.

Belangrijkste is dat je je goed voorbereid en dat je geen onnodige zooi (elektronische apparaten e.d.) mee neemt.

Dan ben je zo aan de beurt, als je wel elektronische apparaten bij je hebt mag je buiten in de kou wachten.

Verder ben ik een keer gearresteerd geweest bij een studenten demonstratie, dit had ik dus ook aangegeven op mijn formulier (echter wel vrijgesproken).

Ik las op dit forum dat sommige mensen hier nogal panisch over doen, maar als het geen ernstig misdrijf is, is er niet zo veel aan de hand.

Aangezien ik alle formulieren bij de hand had, en het arrest van het gerechtshof waarin staat dat ik vrijgesproken ben, moest ik alleen even met de consul babbelen en aangeven dat het om een vreedzame demonstratie ging. Die stelt vervolgens een aantal vragen en geeft, als het goed is, in je visum aan dat het allemaal in orde is. Als het goed is krijg ik binnen 3 werkdagen m'n visum opgestuurd.

Nu hopen dat ze bij de douane ook geen problemen gaan maken :)

Groetjes,

Stefan
bossenova
Amerika-newbie

Bericht door bossenova »

Het is één grote poppenkast daar pffff en maar wachten en maar arrogant doen!
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

bossenova schreef:Het is één grote poppenkast daar pffff en maar wachten en maar arrogant doen!
lol, ik denk dat je niet veel gewend ben als je dit zegt..
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer