Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Two Year rule op visum is fout

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
StageNYCfall2007
Amerikafan

Two Year rule op visum is fout

Bericht door StageNYCfall2007 »

8) Jeej, ik heb mn visum. Gisteren aangevraagd, vanochtend bij de post.

Op het consulaat ging het allemaal wel makkelijk, precies zoals hier al eerder door anderen verteld is.

Op mijn visum staat helaas echter wel: bearer is subject to sec 212 (e), two year rule does apply.

Oftewel, ik ben slachtoffer van de 2-jaar-blijf-thuis-regel. Daar ben ik niet zo blij mee.

=> Mag ik hierdoor ook niet als toerist (VWP) naar de USA in die 2 jaar?
=> Mag ik hierdoor NIET meedoen aan de DV-lottery (als die er uberhaupt nog komt)?

Maar de reden waarom is fout. Ik heb gelezen dat je subject eraan bent als je stage/studie aldaar (deels) gefinancierd wordt door de overheid. Ik heb deze vraag gister gekregen en toen zei ik dat ik geld kreeg 330 euro p. maand ofzo van de IB-groep.

Maar ik betaal de stage helemaal zelf! Ik krijg niks van welke organisatie dan ook voor deze stage, dat van de IB groep is slechts uitwonende beurs en OV vergoeding. Meer niet. Hoe kan ik hier onder uit???

Alvast bedankt voor het antwoorden
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

De enige manier om hier onderuit te komen is het aanvragen van een waiver voor deze regel. De 2-jaar-regel is namelijk op je van toepassing zodra je tijdens je visumaanvraag ingevuld hebt dat je geld ontvangt van de IBG. Geld dat je opgeeft op een visumaanvraag wordt beschouwd als financiering voor je verblijf. De reden is dus ook niet fout, alleen wist je (net als ik een paar jaar geleden) niet dat het op deze manier werkt. Het zal je niet lukken om te beweren dat de studiefinanciering (wat ze niet kennen!) niet door de overheid of in opdracht van de overheid verstrekt wordt.

Hoe je een waiver aan kunt vragen staat hier beschreven: http://travel.state.gov/visa/temp/info/info_1288.html. Mijn ervaring is dat ze (zowel de Nederlandse ambassade als de Amerikaanse instanties) er niet moeilijk over doen als je alleen op stage geweest bent.

De 2-jaar-regel houdt niet in dat je niet op vakantie mag naar Amerika, alleen dat je voor dat je voldaan hebt aan de twee jaar in Nederland wonen, geen nieuw visum aan kunt vragen. Je kunt dus wel mee doen aan de DV-loterij, maar je zult een waiver moeten hebben om - als je wint - ook daadwerkelijk de green card te krijgen.
Sytske
Amerika-ontdekker

Bericht door Sytske »

Gefeliciteerd met je visum!
Sytske
StageNYCfall2007
Amerikafan

Amikix schreef: Geld dat je opgeeft op een visumaanvraag wordt beschouwd als financiering voor je verblijf. De reden is dus ook niet fout, alleen wist je (net als ik een paar jaar geleden) niet dat het op deze manier werkt.
Ik heb het bij mn visum aanvraag niet ingevuld.

Alleen aan het loket zei ik dat ik geld krijg van de IB-Groep. En die vrouw heeft dan ook op mn ds2019 aangekruist 'government financing' en therefore is subject to rule 212.

Dus... Maar ik wist idd niet dat het zo werkte, shit, ik had dat gewoon niet moeten zeggen :(
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Dus als je die uitwonende beurs niet kreeg en ook die OV vergoeding niet dan kan je toch zelf die stage zelf financieren?

Loopt die uitwonende beurs gewoon door terwijl jij in de US bent?

Als dat zo is zullen zijn dat ook zo zien ben ik bang, dat je gedeeltelijk je stage daarmee financiert.
StageNYCfall2007
Amerikafan

Ja dat doe ik ook. Maar feit is, dat dat niet specifiek voor de stage is. Ik bedoel, uitwonende beurs krijg ik ook in NL, en OV verg. zou ik ook in NL kunnen krijgen.

Maar iedere NL'er die in de VS stage loopt vraagt OV verg en uitw. beurs aan bij de IBG. Maar die krijgen geen 2 year rule aan de broek.
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Ja, die 2-jaar-regel is iets waar iedereen van baalt, helemaal als het op je visum staat omdat je per ongeluk gezegd hebt dat je studiefinanciering hebt!

Ik heb tijdens mijn stage de verantwoordelijke voor het J-visa programma binnen het bedrijf proberen uit te leggen dat geld van de IBG 'gewoon' geld is en niks speciaals. Daar kwam ik niet erg ver mee! Het komt erop neer dat het genoeg is als ze weten dat je het krijgt.. Mensen zonder deze regel zijn dus zo slim geweest om het niet te zeggen.

Het aanvragen van een waiver duurde bij mij ongeveer 4 maanden (2 maanden voor het verzamelen van papierwerk, 6 weken voor het verwerken door de State en Homeland Security Departments). Het hoeft je dus niet tegen te houden om bijvoorbeeld een green card te winnen :wink:. (Alleen: je visum kan niet meer verlengd worden als je een waiver hebt of een aanvraag hebt lopen)
StageNYCfall2007
Amerikafan

En de waiver aanvragen kost toch ook geld? 215 dollar?

Wat voor papierwerk verzamelde jij? En waar moet ik beginnen? Ik neem aan dat ik een 'no objection statement' moet aanvragen?

Wie heb jij aangeschreven?
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Je hebt toch je stage mede kunnen financieren dankzij de studie beurs waar iedere student in NL recht op heeft, dus dan is die regel van toepassing.
Ook loopt de studie financiering door tijdens je stage...vreselijk he ...die Nederlandse regeltjes..... :wink: :roll:
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

De 'no objection' waiver is inderdaad degene die je moet aanvragen.

Wat heb je nodig voor het beginnen een waiveraanvraag:

- formulier DS-3035
- kopie van je DS-2019
- statement of reason: verklaring waarom je een waiver aanvraagt, in het algemeen zeg je in die brief dat je in verband met carrieremogelijkheden in de VS wilt kunnen blijven
- check ter waarde van $215 (je kunt hierom vragen bij elke bank en credit union, zorg er wel voor dat ze je gegevens hierop zetten - ookal kijken ze je misschien een beetje raar aan)
- twee aan jezelf geadresseerde enveloppen (hier sturen ze uiteindelijk je waiver in op, zorg er dus voor dat het adres juist is en dat er voldoende postzegels op zitten)
- kopie van je paspoort

Op alle papieren schrijf je je persoonsgegevens. Dit stuur je op naar het Department of State, waarna je een casenummer krijgt dat je nodig hebt voor de volgende stap. Je kunt dan ook met je casenummer inloggen om een actueel overzicht van ingestuurde documenten te zien. Je belt/mailt vervolgens de ambassade in Washington om om een no objection statement te vragen.

Wat ze je zullen vertellen is dat je daarvoor een verklaring van geen belastingschuld nodig hebt van de Belastingdienst in de regio waar je onder viel voor je stage ging lopen. Daarvoor kun je het beste aan je ouders vragen naar het belastingkantoor te gaan, mijn ouders ontvingen deze verklaring binnen een week. Het is het handigst als ze dit vervolgens voor je scannen. Ik heb alle documenten via email bij de ambassade ingeleverd, namelijk:

- verklaring van geen belastingschuld (je krijgt deze in het Nederlands en in het Engels, ik heb ze beide opgestuurd)
- scans van de brief met het casenummer (daar staan instructies is voor het no objection statement)
- scan van je paspoort
- scan van je DS-2019
- scan van je visum en I-94

De ambassade verstrekt dan waarschijnlijk de zeer gewenste verklaring, daar krijg je een kopie van, het origineel sturen zij voor je naar het Department of State.

Vervolgens neemt het State Department contact op met de verantwoordelijke voor jouw J-1 visa programma, die dan het visum aftekent.

Dan volgt de laatste stap van het State Department, namelijk het doen van een aanbeveling aan het Department of Homeland Security. Zij nemen namelijk de uiteindelijke beslissing over het wel of niet toekennen van een waiver. In mijn geval had ik een week nadat ik een gunstige aanbeveling had gekregen opeens mijn waiver in de post. Yay!

Hwt is even een lang verhaal, maar ik dacht laat ik maar zo uitgebreid mogelijk zijn :). Het lijkt zo ook een boel werk, maar dat vond ik best meevallen. Als je wilt kan ik je een voorbeeld van een statement of reason sturen, dat post ik hier namelijk liever niet.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Amikix schreef:Ja, die 2-jaar-regel is iets waar iedereen van baalt, helemaal als het op je visum staat omdat je per ongeluk gezegd hebt dat je studiefinanciering hebt!
Ehrm...... 'per ongeluk'? Volgens mij was dat gewoon eerlijk de waarheid vertellen. Het verzwijgen is toch gewoon ordinair jokken?

Mensen vragen of je je stage gefinanciert krijgt door de overheid, wat in dit geval zo is want zonder die uitwonende beurs zou die stage niet bekostigt kunnen worden.

Wat vindt de Nederlandse overheid van zo'n buitenlandse stage? Betalen ze dan gewoon door of moet je tegen hun ook verzwijgen dat je naar het buitenland vertrekt? Ik kan me zo voorstellen dat je geen OV kaart nodig hebt voor die tijd dat je in het buitenland bent toch?

Volgens mij als je een keer een positie hebt ingenomen in een officiele situatie kan je dat niet meer veranderen.
Imke
Amerika-ontdekker

Bericht door Imke »

Als je school een formulier invult dat de buitenlandse stage een onderdeel is van je studie krijg je ook nog een ov-vergoeding van ik dacht 79 euro per maand.

Die 2 year rule klinkt beetje onhandig maar als toerist mag je gewoon gaan, als je daar een baan krijgt aangeboden moet je wel even wachten ja.
Afbeelding
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Bij het invullen van mijn eerste visumaanvraag heb ik het gedeelte 'financiering' opgevat als 'wat zijn je inkomsten in deze periode', in plaats van als 'welke inkomsten gebruik je in deze periode om je stage te financieren'. Zo'n formulier is toch wel wat imponerend de eerste keer, helemaal in combinatie met nog een heel pak andere formulieren die ik in moest vullen omdat ik stage ging lopen voor het Department of Commerce. Ik heb dan ook heel eerlijk al mijn inkomsten vermeld. Ik kreeg daardoor een 2-jaar-regel op mijn visum vanwege alleen een reiskostenvergoeding van inderdaad rond de zeventig euro per maand. Dat valt wel onder per ongeluk vind ik, helemaal omdat het wel of niet doen van de stage niet afhing van de reiskostenvergoeding als je de totale kosten bekijkt.

Net zoals: "Ik heb het bij mn visum aanvraag niet ingevuld. Alleen aan het loket zei ik dat ik geld krijg van de IB-Groep. En die vrouw heeft dan ook op mn ds2019 aangekruist 'government financing' en therefore is subject to rule 212. Dus... Maar ik wist idd niet dat het zo werkte, shit, ik had dat gewoon niet moeten zeggen :sad:"

Aangezien het niet op de aanvraag van StageNYCfall2007 stond ben ik zo vrij aan te nemen dat het niet nodig was om de financien rond te krijgen.

Er zullen heus mensen zijn die hier 'creatief' mee omgaan, dat bedoel ik niet als ik het heb over per ongeluk. Liegen op een visumaanvraag lijkt me niet iets dat je wilt doen. Ik hoop dat ik me nu iets beter heb uitgedrukt :-).

Wat betreft de studiefinanciering: die kun je inderdaad meenemen als je buiten Nederland een (afstudeer-) stage gaat doen - als je op dat moment tenminste nog studiefinanciering hebt. Omdat je niks hebt aan een OV buiten Nederland krijg je daarvoor in de plaats een reiskostenvergoeding. (Als je geen studiefinanciering meer ontvangt kun je een 'nullening' afsluiten bij de IBG, waardoor je tot je afstuderen toch nog van een OV gebruik kunt maken. Of van een vergoeding, als je tijdelijk niet in Nederland bent.)

Waar het op neerkomt is denk ik dat iets als studiefinanciering in Amerika niet bestaat, proberen uit te leggen dat het heus niks bijzonders is als je van je overheid een beurs krijgt gaat er niet in. Wel logisch ook, er is nogal een verschil tussen een overheidsbeurs in Nederland of Amerika! Voor Nederlandse studenten is het niet zo dat de regering hun speciaal steunt omdat ze zo uitmuntend zijn, en ze daarom - met beurs - naar Amerika stuurt voor ervaring die niet op te doen is zonder een verblijf daar. Als je het echter van de andere, Amerikaanse, kant bekijkt: je hebt een beurs, DUS je bent een speciale student, wat de REDEN is van je buitenlandse stage en je overheidsinkomsten; dan is het logisch dat ze daaraan koppelen dat je eerst je opgedane ervaring in Nederland moet gebruiken = Je krijg een 2-jaar-regel op je visum. Vanuit het Nederlandse standpunt is er niks speciaals aan studiefinanciering (afgezien van het feit dat nog steeds niet iedereen zomaar overal stage kan gaan lopen) waardoor het raar lijkt dat je door je studiefinanciering een beperkende regel op je visum krijgt.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Amikix schreef:Waar het op neerkomt is denk ik dat iets als studiefinanciering in Amerika niet bestaat, proberen uit te leggen dat het heus niks bijzonders is als je van je overheid een beurs krijgt gaat er niet in.
Studiefinancering bestaat wel degelijk en heet Financial Aid. Het zijn echter wel meestal leningen, die na de studie terug moeten worden betaald, ik weet niet of dat in Nederland ook zo is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Imke
Amerika-ontdekker

Bericht door Imke »

Bij HBO en universiteit is het zo dat als je binnen 10 jaar een diploma behaalt je de 4 jarige basisbeurs inclusief ov-kaart niet hoeft terug te betalen.

Dit is 90-210 euro thuiswonend afhankelijk van het inkomen van je ouders en 220 euro uitwonend.
Tevens kun je nog 275 euro bijlenen tegen zeer lage rente en voorwaarden.
En ov-vergoeding is ook nog eens 80 euro als je naar het buitenland gaat.

Voor Nederland is studiefinanciering standaard, dus echt als een sponsoring kun je het niet zien.
Afbeelding
StageNYCfall2007
Amerikafan

Nee mijn stage zou zeker niet stuklopen als ik geen geld zou krijgen van de IB groep. Ik heb verdomd veel gespaard het afgelopen jaar en ook mn ouders betalen wat mee. Met dat geld zou ik het al kunnen betalen.

Extra is natuurlijk altijd welkom en die OV vergoeding en uitwonende beurs leek me logisch.

Maar goed, het is gebeurd. Feit is wel dat als ze dat niet gevraagd hadden aan het loket, dan had ik geen 2 jaar regel gekregen. Maar goed.

Ik denk niet dat ik die waiver aan ga vragen. Alleen al weer die papieren rompslomp, ben je net na maanden klaar met je visum, krijg je dit weer.

Ik verwacht niet dat ik een definitieve baan aangeboden ga krijgen - ook omdat ik na mn stage nog 1,5 jaar moet studeren. Grootste nadeel is gewoon dan de geen card lottery. Dan kan ik dit jaar niet aan meedoen. Maar het jaar erop wel toch? Ik bedoel, mocht ik dan winnen (met lottery in 2008) dan zou ik in 2010 naar de VS moeten, en dan is de 2 jaar regel alweer voorbij.

Ik hoop alleen dat ze met de komende 50 jaar doorgaan met die lottery. Het is gewoon een mooie buitenkans. En ik móet naar Amerika emigreren.
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Als je niet van plan bent binnen twee jaar een ander visum aan te vragen zou ik inderdaad ook niet nu aan een waiver beginnen, dat kan altijd nog als je wordt ingeloot :wink:
StageNYCfall2007 schreef:Ik hoop alleen dat ze met de komende 50 jaar doorgaan met die lottery. Het is gewoon een mooie buitenkans. En ik móet naar Amerika emigreren.
Je weet zeker dat je niet mee gaat loten dit jaar?
StageNYCfall2007
Amerikafan

Hmm ook een optie ja. Gewoon als je wordt ingeloot een waiver aanvragen. Ja, dan doe ik wel mee dit jaar 8) En dan zien we wel.

Ik heb alleen geen digitale 5x5cm foto van mezelf op de pc.....En dat moet toch als je mee wilt doen????
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Heb je nog een pasfoto over van je visumaanvraag? Ik krijg er namelijk altijd twee als ik die laat maken. Die kun je dan gewoon inscannen en met Photoshop/Paint 5x5cm maken. Dat er dan misschien een klein wit randje omheen zit maakt volgens mij niet uit.
StageNYCfall2007
Amerikafan

oké, maar mocht ik winnen, dan is het zeker al te laat om de procedure voor een waiver te starten? Hoelang heb jij erover gedaan om een waiver te krijgen?
GOD BLESS AMERICA

USA Trips
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer