De 'no objection' waiver is inderdaad degene die je moet aanvragen.
Wat heb je nodig voor het beginnen een waiveraanvraag:
- formulier DS-3035
- kopie van je DS-2019
- statement of reason: verklaring waarom je een waiver aanvraagt, in het algemeen zeg je in die brief dat je in verband met carrieremogelijkheden in de VS wilt kunnen blijven
- check ter waarde van $215 (je kunt hierom vragen bij elke bank en credit union, zorg er wel voor dat ze je gegevens hierop zetten - ookal kijken ze je misschien een beetje raar aan)
- twee aan jezelf geadresseerde enveloppen (hier sturen ze uiteindelijk je waiver in op, zorg er dus voor dat het adres juist is en dat er voldoende postzegels op zitten)
- kopie van je paspoort
Op alle papieren schrijf je je persoonsgegevens. Dit stuur je op naar het Department of State, waarna je een casenummer krijgt dat je nodig hebt voor de volgende stap. Je kunt dan ook met je casenummer inloggen om een actueel overzicht van ingestuurde documenten te zien. Je belt/mailt vervolgens de ambassade in Washington om om een no objection statement te vragen.
Wat ze je zullen vertellen is dat je daarvoor een verklaring van geen belastingschuld nodig hebt van de Belastingdienst in de regio waar je onder viel voor je stage ging lopen. Daarvoor kun je het beste aan je ouders vragen naar het belastingkantoor te gaan, mijn ouders ontvingen deze verklaring binnen een week. Het is het handigst als ze dit vervolgens voor je scannen. Ik heb alle documenten via email bij de ambassade ingeleverd, namelijk:
- verklaring van geen belastingschuld (je krijgt deze in het Nederlands en in het Engels, ik heb ze beide opgestuurd)
- scans van de brief met het casenummer (daar staan instructies is voor het no objection statement)
- scan van je paspoort
- scan van je DS-2019
- scan van je visum en I-94
De ambassade verstrekt dan waarschijnlijk de zeer gewenste verklaring, daar krijg je een kopie van, het origineel sturen zij voor je naar het Department of State.
Vervolgens neemt het State Department contact op met de verantwoordelijke voor jouw J-1 visa programma, die dan het visum aftekent.
Dan volgt de laatste stap van het State Department, namelijk het doen van een aanbeveling aan het Department of Homeland Security. Zij nemen namelijk de uiteindelijke beslissing over het wel of niet toekennen van een waiver. In mijn geval had ik een week nadat ik een gunstige aanbeveling had gekregen opeens mijn waiver in de post. Yay!
Hwt is even een lang verhaal, maar ik dacht laat ik maar zo uitgebreid mogelijk zijn

. Het lijkt zo ook een boel werk, maar dat vond ik best meevallen. Als je wilt kan ik je een voorbeeld van een statement of reason sturen, dat post ik hier namelijk liever niet.