Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

H1-b voor het fiscale jaar 2008 (start okt. '07)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

Hoi Tink,

Helaas... hij moet daar echt zeer regelmatig aanwezig zijn dus telewerken is niet echt een optie (tenminste, niet voor een heel jaar).

Nu is het wel zo dat er nergens iets geregistreerd staat over de H1-b aanvraag. De USCIS heeft namelijk gewoon alles teruggestuurd van een ieder die niet is ingeloot, dit zonder er verdere aantekeningen bij te maken (heeft iemand van de USCIS in Californië tenminste verteld). Zowiezo een vreemde procedure... het kan nml. best nog zo zijn dat van de 65.000 ingelote mensen er een aantal afvalt omdat ze niet door het interview heen komen. Indien de USCIS nu eens een goede registratie had gedaan, dan zouden er wellicht achteraf nog mensen in aanmerking kunnen komen.

Kastelleke: Vliegt jouw man steeds meteen B1 visum heen- en weer? En heeft hij hier nog nooit problemen mee gehad?
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

mariekeev schreef:Hoi Tink,

Helaas... hij moet daar echt zeer regelmatig aanwezig zijn dus telewerken is niet echt een optie (tenminste, niet voor een heel jaar).

Nu is het wel zo dat er nergens iets geregistreerd staat over de H1-b aanvraag.
Ehrm,..... ik weet niet of je de I-94 wel eens bekeken hebt, wordt daar niet de vraag gesteld of je al eens een visa hebt aangevraagd? Of dat je een visa geweigerd is? Nu is dit een grijs gebied natuurlijk maar is uitloting een weigering juridisch gezien? Ik zou goed juridisch advies inwinnen als ik jou was.

Mijn man heeft ook eerst telecommute gedaan voordat we vertrokken op onze H1-B met eens in de 2-3 maanden een meeting, en zelfs dat werd ons afgeraden op het laatst door de visa advokaten. 2 weken heen en 2 weken terug lijkt me duidelijk in de gaten lopen dat er werk verricht wordt.

Maar misschien zijn wij te voorzichtig, we hebben door de jaren heen wel geleerd er niet te makkelijk over denken met zaken zoals visa aanvragen enzo.
--
Tink
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Lijkt inderdaad een beetje grijs gebied. Het visum is niet geweigerd.De visum aanvraag is nooit bekeken, alleen maar ingevoerd en vervolgens niet geselecteerd (wat volgens mij toch iets anders is).

Volgens mij wordt onder een weigering och meer iets verstaan als "een ambtenaar van de US regering (of een instelling daaraan verbonden) heeft de visum aanvraag bekeken en gewogen en vervolgens besloten dat de aanvraag niet valide is en dus deze niet toegekend".

Gelukkig zijn de advocaten er ook mee bezig en zullen zowel wij als het bedrijf niets doen dat niet legaal is. Het maakt het alleen nog wel onzeker en onduidelijk...

Voor nu is het voor ons in ieder geval al weer spannend: wat gaat er nu gebeuren en gaat de baan überhaupt nog door of niet :(
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

mariekeev schreef:Kastelleke: Vliegt jouw man steeds meteen B1 visum heen- en weer? En heeft hij hier nog nooit problemen mee gehad?
Hij vliegt met geen specifiek aangevraagd visum, net zo min als al de anderen. Gewoon op een VWP.
In theorie zal dat ook wel niet mogen. Maar als je de maandagochtendvlucht van Brussel naar Newerk bekijkt, die zit vol met zakenmensen, en ik durf er voor wedden dat geen van hen een specifiek visum heeft en dat ze allemaal naar die vergaderingen gaan op een VWP.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

mariekeev schreef: Voor nu is het voor ons in ieder geval al weer spannend: wat gaat er nu gebeuren en gaat de baan überhaupt nog door of niet :(
Als zij een vestiging hebben in België, dan zal er wel een mouw aan te passen zijn zeker? Moet je intussentijd misschien wel naar België verhuizen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Kunnen we toch nog aan land verhuizen doen! :D

Alleen... ze zitten in Antwerpen en da's maar 1 uur rijden bij ons vandaan, misschien overdreven om daarvoor te verhuizen :)

Eerst maar eens de telefonische gesprekken van vanmiddag afwachten, kijken waar ze mee gaan komen. Ik zit mij nu al druk te maken om dingen die misschien wel heel anders gaan worden.

Trouwens, hoe doet je man het dan met z'n werk? Hij heeft geen business visum, alleen de VWP. Geeft hij daar elke keer op aan dat hij voor werk komt?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

mariekeev schreef:Trouwens, hoe doet je man het dan met z'n werk? Hij heeft geen business visum, alleen de VWP. Geeft hij daar elke keer op aan dat hij voor werk komt?
Inderdaad.
En dit is niet nieuw, dit is al het 3de Amerikaanse bedrijf waar hij voor werkt, en al die jaren gaat hij dus zeer regelmatig naar Amerika op deze manier. Ik ken trouwens zelfs niemand van die mensen die daar een speciaal visum voor aanvragen. Zou ook moeilijk zijn, dikwijls weet je maar een week vooraf dat je moet gaan.

Misschien komt dat omdat deze mensen niet uitbetaald worden in Amerika, maar wel in België? Dus hun loon krijgen ze niet specifiek voor de arbeid die ze verrichten in Amerika, maar door hun contract in België?

Wie gaat hier nog regelmatig voor zijn werk naar Amerika?
En vragen jullie daar een speciaal visum voor aan?
Elke
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Het zal inderdaad veel op en neer vliegen worden voor nu. Gister is in ieder geval duidelijk geworden dat ze hem toch echt heel graag willen. Ze zijn nu aan het kijken of hij niet eerst bij de Europese afdeling in dienst kan komen (scheelt weer wat geld voor het US kantoor).

Ben inderdaad benieuwd naar hoe anderen dat doen, het regelmatig op- en neer vliegen voor werk naar de US. Krijgt men ooit vragen bij de douane of kan men altijd zo doorlopen?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

mariekeev schreef:Gister is in ieder geval duidelijk geworden dat ze hem toch echt heel graag willen.
Dat is heel goed nieuws! Als de wil er is, dan zullen ze ook de weg wel vinden.
mariekeev schreef:Ben inderdaad benieuwd naar hoe anderen dat doen, het regelmatig op- en neer vliegen voor werk naar de US. Krijgt men ooit vragen bij de douane of kan men altijd zo doorlopen?
Mijn man doet dit al meer dan 10 jaar. Er zijn jaren bij geweest dat hij rond de 35% van de tijd in Amerika zat, er zijn jaren geweest dat dat 20% was. Maar nog nooit geen vragen of problemen gehad. Hij zei altijd van welke firma hij werknemer was (dat waren altijd heel grote Amerikaanse bedrijven, dus die kenden ze wel). Ik denk zelfs niet dat hij ooit bewijzen heeft moeten laten zien van het feit dat hij voor dat bedrijf werkte.
Elke
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Er is een duidelijk verschil of je voor een meeting gaat of voor werk. En een US bedrijf kan niet iemand uit de EU op de payroll hebben staan zonder dat er een visa/werkvergunning is voor die persoon. Dat weet ik omdat ook mijn man eerst voor het Franse sectie van het bedrijf werd uitbetaald voordat we officieel naar de US konden.

Ik begrijp van Kastelke dat haar man onregelmatig vliegt.

Ik kan me zo voorstellen dat als hij 2 weken heen en 2 weken terug gaat dat dit té regelmatig is. Zodra ergens een patroon in zit valt dat op.

Ik persoonlijk en ik weet ook mijn man zou zo'n schema lichamelijk niet kunnen volhouden, jetlag gaat je toch een keer opbreken zeker op zulke korte termijnen.

Anyway, succes, ik hoop dat het allemaal goed gaat en je volgend jaar op je L1 naar hier kunt.
--
Tink
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Hoi Tink en Kastelleke,

Dank jullie wel voor de suggesties en de waarschuwingen. Als alles meezit, zou mijn man nu eerst op de Europese payrol komen, dit maakt het reizen naar de US voor meetings en werkbesprekingen wel iets makkelijker (denk ik). En inderdaad.... volgend jaar dan maar verhuizen met een L1 op zak :)
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

Nee, nog geen bericht hier. Heb wel even een mailtje naar mijn werkgever gestuurd net om te vragen hoe het ervoor staat. Zal het zeker nog even laten weten als ik uitsluitsel heb :)
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Peeky,

Succes met wachten op het antwoord. Ik hoop voor je dat je wel geselecteerd bent (dan ben je in ieder geval halverwege het hele proces!)

:)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik had mijn man net aan de lijn, en vroeg hem wat meer uitleg.
Blijkbaar kijken ze het inderdaad goed na hoe dikwijls je het land binnen komt, maar hij heeft eigenlijk altijd een fijn praatje met die mensen:
kom je voor zaken of voor vakantie?
- zaken, werk voor bedrijf x
vorige week ben je ook al hier geweest, zie ik (of: je moet wel heel vaak in Amerika zijn)
- dan legt hij uit dat hij een globale functie heeft, en hebben ze eigenlijk nog een fijn gesprek. Deze week in Puerto Rico wou die man weten waar die bedrijven op Puerto Rico allemaal gevestigd waren, en wat ze daar deden, en waar België juist lag en zo.
Maar nog nooit heeft iemand gezegd dat hij eigenlijk een visum aan moet vragen, of dat hij toch wel net iets te vaak begint te komen.
Elke
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Kastelleke,

Dank je wel! Dit zou inhouden dat mijn man redelijk vaak richting de US kan het komende jaar en op die manier zijn werk kan doen. blijft natuurlijk wel dat je afhankelijk bent van de douane beambte maar goed.....

Ik slaap in ieder geval weer wat rustiger vannacht :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Er zijn binnen het bedrijf mensen die een groot deel van het jaar wel 50% van de tijd in de VS doorbrengen. En dan bedoel ik: New Jersey, California, Puerto Rico, Brazilië (en nog een paar andere kleine locaties), en daar zijn nog nooit problemen mee geweest.

Misschien moet hij er voor zorgen dat hij altijd 'bewijzen' bij heeft dat hij gehuwd is, kinderen heeft, een Belgisch werkcontract, een huurhuis of een koopwoning,... Dat zijn toch allemaal dingen die, als het er op aan komt, twijfel weg kunnen nemen, en haast een garantie zijn dat je ventje niet illegaal ginder onder wil duiken, maar echt wel terug naar huis gaat komen. ;-)
Elke
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

Ook ik heb botgevangen, helaas. Wat een pech hier op het forum hè...ik ga nu voor het O visum. Dus eerst eens aan de slag om te kijken wat ik allemaal moet verzamelen voor dat type visum....zucht...gebed zonder einde :roll:
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Hoi Peeky,

Balen.... Hopelijk lukt het voor je om het O-visum rond te krijgen.
voor ons is dat helaas geen optie omdat er geen nationale erkenning is, geen publicaties op naam e.d..

Laat nog eens weten of het gelukt is of niet, ben erg benieuwd!

Succes!
Marieke
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ter aanvulling op wat ik hier boven schreef: HR heeft m'n gecontacteerd, hij moet een overzicht geven van de travel die hij dit jaar al gedaan heeft + nog plant te gaan doen, want mogelijk gaan ze een visum voor hem aan moeten vragen...
Twee weken geleden hebben ze hem inderdaad ook bij entry gevraagd waarom hij zo vaak kwam, maar nadat hij dat uitgelegd heeft, was het ok zeiden ze...
Elke
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

peeky schreef:ik ga nu voor het O visum
hoe is de stand van zaken ondertussen? Heb je er al een beter zicht op?
Elke
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer