Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

I-797 OR I-129S

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
USInsider
Amerika-expert

Re: I-797 OR I-129S

Bericht door USInsider »

De AP is je vangnet om te kunnen reizen als de G.K. er nog niet is na het verlopen van je H-1B. Maar de EAD is dan wat mogelijk maakt dat je blijft en doorwerkt.
Ik vroeg me af hoe men in die situatie - H-1B bijna afgelopen, nog geen G.K. in de bus - de EAD moest activeren en zo ja hoe.

Tot de recente wijziging in H-4 regelgeving, moest de H-1B zijn/haar status opgeven en op EAD gaan werken - met het risico dat JRABakker al aangaf - om de H-4 aan een EAD te helpen. (Daarvoor moest hij zij klaarblijkelijk even de grens over gaan en de AP benutten.)
Naar ik heb begrepen kan de H-4 nu de EAD krijgen zonder dat de H-1B (tijdelijk ?) opgegeven hoeft te worden.

In H-4 regelgeving wordt geen onderscheid gemaakt tussen werken voor een werkgever in de US, buiten de US, of eigen werkgever zijn. Het is heel simpel: alles is verboden.
Een buitenlander kan altijd een bedrijf beginnen in de US - zonder werkvergunning kan hij/zij er echter niet zelf in werken.

Ik heb er niet van gehoord dat de EAD die nu aan H-4 wordt afgegeven, in eerste instantie beperkt zou zijn in mogelijkheden.
Dat een H-4 wel kan werken al het maar in een eigen bedrijf is, is een bestaand misverstand dat al jaren de ronde doet. (Zoals twee jaar geleden nog in een artikel in de LA Times.)
Huurt een bedrijf een werker in zonder EAD dan is men strafbaar - zowel het bedrijf als de werker in kwestie. Echter huurt een bedrijf een ander bedrijf in dan is het niet strafbaar als de werker voor het bedrijf ongedocumenteerd blijkt. In dat geval is alleen de werker strafbaar.

Een H-1B visum heeft inderdaad al een SS# dankzij dat visum, een H-4 kan een SS# aanvragen zodra de EAD is afgegeven.
Een SS# staat los van AP etc. Origineel werd het afgegeven aan ieder die legaal in de US verbleef behalve aan B-1/2 visa houders.
In de wet van 1996 veranderde dat en mochten visa-houders die geen EAD konden aanvragen, ook geen verzoek voor SS# meer indienen. (Ik kwam eind '94 binnen en toen werd er al wel moeilijk over gedaan 'niet nodig !', maar ik kreeg uiteindelijk toch mijn nummer.)
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Re: I-797 OR I-129S

Bericht door JohannaPA »

Hi USInsider -

Hoe het zit met alle gevallen voor een EAD weet ik niet, maar wat ik wel weet wat wij hebben gedaan:
- ik heb zodra het kon, mijn labor certification in gang gezet, ik was op dat moment net drie weken in dienst;
- tijdens (het begin van) mijn H1B hebben we meteen al mijn greencard aangevraagd, dat was meteen toen mijn labor certification klaar was (na een maand of negen);
- we hebben op basis van ons huwelijk meteen ook de greencard van mijn man erbij aangevraagd, die op H4 zit;
- het klopt dat je op H4 niet mag werken, ook niet in je eigen bedrijf. Dat heeft hij ook niet gedaan totdat hij een werkvergunning had;
- tijdens het aanvragen van de greencard konden we ook een AP (eigenlijk niet nodig) en een EAD aanvragen (voor allebei, maar voooral handig voor mijn man);
- bij het behandelen heeft USCIS de AP en EAD losgescheurd van de rest van het dossier, deze zijn meteen behandeld en goedgekeurd, zo kregen we de EAD na een maand of vier binnen. De greencard is nog niet binnen op dit moment;
- zodra de EAD er was, kon mijn man zijn SSN aanvragen en vanaf dat moment ook z'n bedrijf opstarten (en er ook in werken). Mijn man heeft geen enkele beperking op z'n EAD - hij mag werken waar hij wil - totdat natuurlijk zijn H4 afloopt (als de greencardaanvraag wordt afgekeurd). Zonder die EAD kreeg mijn man ook echt geen SSN;
- mijn man zit ook nog steeds op H4, en ik op H1B (totdat de greencard er is, H1B hoefde niet opgegeven te worden en de H4 ook niet), en mijn man werkt dus op de EAD. En dat is allemaal volgens de regels.

In mijn geval had ik mazzel dat mijn werkgever vrijwel meteen de labor certification en de greencardprocedure wilde opstarten (de reden daarvan was de werkvergunning van mijn man). Het is in mijn H1B-EB2 geval zo: zodra je greencard aanvraag in proces is (via concurrent filing van i140 en i485), kun je vrij snel aan de EAD komen. Het kost dan alleen de labor certification (10 maanden in mijn geval) en de EAD verwerking (4 maanden). Totaal voor mij was het van januari 2014 tot en met februari 2015. Veertien maanden is lang genoeg, maar wel te overzien.

Maar bovenstaande werkt niet als je
1) uit China of India komt,
2) niet in EB1 of EB2 kunt filen voor je greencard
want dan is concurrent filing geen optie en moet je wachten tot je i140 is goedgekeurd voordat je i485 wordt behandeld - en daar zit die EAD aanvraag aan vast. En wie weet zijn er nog meer scenarios waarin het bovenstaande niet werkt (maar daar ben ik tot zover nog niet van op de hoogte).
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer